Emne: Kubikkens set-up ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| SCS6 kablerne kan man bare sige én ting om - de har fat i tingene på en helt logisk måde. |
|
|
Når du benytter SCS6 på Diva'en, hvordan laver du så en jumper fra det ene sæt terminaler til det andet, hvis det er bananrør du bruger i højttalerenden 
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey KK og Snell
"The red trace was taken without any RAM buffer, the black trace with the maximum buffer. Again, the peculiar rise in the noise floor around the central tone can be seen without the buffer; again, the buffer drastically cleans this up, as well as reducing the level of high-frequency jitter components. However, it doesn't eliminate the lower-frequency components. "
Citat. John Atkinson fra omtalte måling. Min fremhævelse.
Hvis i læser igennem den tråd jeg henviste til kan i se en figur der måske i højere grad viser at det ikke er pga. måleudstyret.
Ja Kurt samme strøm til ing og ud læsning - og derved transport af jitter (jitteren får en helt anden struktur)[rettelse det kan gå gennem strøm på flere måder som jeg kan se det - jeg kan ikke huske hvem der forklarede det]. Det er en antagelse, men det er ikke min RFI igennem jord, en antagelse, igen ikke min. Udlæsning - ret banalt.
Forhold at bemærke.
Før efter er lidt som billedbladet, realistisk set er der jo ikke brug for den mænge ram vi taler om her. Og alternativet med igenting - ingen ram- er jo også godnat. Derfor den store forskel.
Det interessante ved jitter før daccen er ikke så meget de høje frekvenser og det generelle støjniveau. Forklaring som jeg ser det.
1. Recieweren med sin pll funktion og i højere grad indlæsningen i daccen ved nyere 1bit undertrykker de høje frekvenser af jitter.
2. Det interessante bliver derved lavfrekvente komponenter. Da musikken er et multiplekset signal og vi lytter i tid, vil vi konstant høre disse lavfrekvente jitter komponenter hvis de er til stede.
3. For hver gang der anvendes en pll funktion f.eks. ved en fifo og jitteren dermed attenueres (husk i det højfrekvente) nærmer vi os grænsen for en eller anden standard (jeg kan sgu ikke huske hvilken og om der er 3 eller 5 gange - i må læse de 45 sider i tidligere tråd :). Sagen er nemlig at der lige før afskæringsfrevensen på pllen sker en hævning af støjniveauet. Man kan altså ikke puste og have mel i munden på samme tid her. Heraf følger:
4. Jeg skal være den første til at påpege at der godt kan spares på drevet og specielt de dyre kabler på en elendig spdif standard, men. Mindre jitter udlæst fra drevet, betyder altså jf. ovenstående mindre af specielt den lavfrekvente, i daccen.
Jeg vil godt hertil tilføje at jitterbekæmpelse selvfølgeligt starter der hvor det betyder mest, ved daccen. Afkobling og clock.
Forresten: Det jitter målingsudstyr der var brugt til målingen er gammelt (starten af halvfemserne så vidt jeg husker). Og det har kostet kassen. Big time. Jeg mindes at der ikke var meget mere end 3-4 aparater i omløb. Det er jo også derfor at f.eks. LC ikke har den slags udstyr selv i dag.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Miju!
Djævelens langt indlæg du der fik lavet. Men jeg prøver fra en ende af.
- Mit indtryk af Denon er egentlig det som jeg generelt har af opamps og specielt af NE5534.
Det er en i sammenligning rimeligt neutral spille, med en afrundet tilgang til musikken, når den anvendes som stand alone. Løbeværket i den er årsag til en vis pænhed og afrundet klang. Den er i mine øjne OK men ikke mere. Som DAC er den lidt af det samme, men man kan opnå bedre resultater ved valg af løbeværk. 3560 som løbeværk er slet ikke pæn på samme måde som S1, tillige er den betydeligt mere fyldig i grundtoneområdet - ikke i bunden. S1 er som DAC OK men ikke mere end det.
-
-
- fair nok...
- Mit forstærkersæt vurderer du som varmt i klangballancen, og så er det jeg står undrende og tænker, hvordan dælen har du båret dig ad med det?
-
- Det er den da! den er da langt fra kølig eller decideret lys!!.. men heller ikke helt neutral..
Jeg har rent faktisk 2 preamps af samme slags, jeg kan med andre ord sætte en ekstra amp ind,og så lytte efter ændringer. Det har jeg efterhånden praktiseret mange gange,og din beskrivelse passer meget dårligt på den. Den er ikke varm.
-
- Kold eller lys er de i hvertfall IKKE! og helt neutral er den heller ikke!... har dog ik hørt Danner men kun Dali'n..
Powerampen ved jeg faktisk ikke præcist hvilken klangfarve har,men den reagerer promte på enhver ændring man måtte finde på i det øvrige set-up. Konstruktionen er i øvrigt den samme som preampen, blot i en gigantisk udgave. Holdt op mod andre amps, så virker den bare ganske ligefrem og umodkoblet,
-
- jeg vil væde en stråhat på at du i blindtest IKKE kan høre om en amp- er modkoblet eller ej!.. men kun subjektivt bedømme hvilken du finder bedst!.. (to pris / kvalitativ ens men med hver sit princip og som du ikke allerede kender..)
-
- men ikke varm. Jeg har dog ikke prøvet at indsætte den i systemet med spændingsdeler på, så jegkunnechecke signalvejen af for påvirkning.
-
- Dine betragtninger er begrænset af dine højtaleres farvninger og begrænsninger..
-
- Kablerne fra VdH har jeg til gengæld testet af ved indsætning en milllion gange.
Din beskrivelse af dem som lyse er ganske enkelt forkert, og tilmed er det nemt at bevise. Kiger man på MC Silver, så vil jeg kalde den en kende "rich", men umådeligt charmernede.
-
- Her er vi da nogenlunde enig... dog er de en smule lyse i toppen.. men ik så galt igen og som nogle af de andre vdh. modeller...
Clearwater, som jeg faktisk ikke lige bruger for tiden, er jævnt rimeligt i de fleste discipliner og udgør som sådan aldrig rigtigt et problem. Helt neutralt er det ikke, det er heller ikke helt aperiodisk, og det har bestemt sin måde at gøre tingene på. Til prisen er det fremragende,
-
- her er vi da ikke uenige!... til prisen er det da ok..
-
- men nok om det. SCS6 kablerne kan man bare sige én ting om - de har fat i tingene på en helt logisk måde. Dog vil man nok lidt for nemt opleve problemer, men for dælen da hvor kan man dog blive forbløffet over deres dynamiske formåen. Dæmpningsfaktor når det er bedst. I visse tilfælde vil det desværre også betyde, at amp HT konstellationen kommer til at vise sig fra en uheldig side, men den slags er en del af sporten.
-
- kender ikke lige dem nærmere! så det skal jeg ikke ku udtale mig om?..
-
- Mht. Divaen så er der nogle ganske bestemte faktorer der er lagt vægt på i den speaker, som sjovt nok ikke rigtigt er faldet til forståelse på Bornholm.
-
- med denne bemærkning gør du regning uden vært!!.. og på formodninger der er forkerte..
Frekvensgangen er selvfølgelig blot én af mange faktorer der gør en højttaler, men det siger desværre ikke alene så meget om, hvordan den faktisk performer. Det der er rendyrket i Diva er Q værdien op gennem hele audiobåndet. De fleste inkl. dig selv, kan forstå at Q har noget med baskabinetter at gøre,men det er desværre ikke tilfældet.
- Q er ikke bare noget med bas nej! det har du ret i!...
-
- Hele systemet har til enhver frekvens en tilhørende Q værdi. Derfor er impedanskurven flad på dem. Hvis du ser på stort set alt der findes, er der voldsomme pukler omkring delefrekvenserne -40-50 Ohm ses af og til - det skyldes at Q værdien stiger voldsomt.
-
- Det er rigtigt (men mine er også impedans liniære i de nye og forbedrede filtre jeg nu anvender.... (så her har du ikke noget at skyde efter mig med!
)
-
- Et højt Q ved udvalgte frekvenser bevirker, at forstærkeren ikke kan spille med højttaleren, men at højttaleren selv spiller næsten uden energitilførsel.
-
- Ikke nødvendigvis!.... (men med en "dårlig" amp... tjaaa så kan det blive et problem)
-
- Det lader sig kun gøre, fordi den ikke vil falde til ro, og det kan du aflæse direkte på din impedanskurve. Sovs hedder det i jylland.
-
- mange højtalere der får dine Diva til at ligne /lyde som en snejl hvad angår hurtighed, impulsvillighed mm. har netop sådanne impedans oukler du her nævner!.. og er IKKE impedans liniære... så det du der kommer med er ikke nogen guddommelig sandhed!..
Andre steder kalder man det luft, opløsning, sprødhed m.m., hvis det er på en diskantenhed. Derfor oplever du at 9700 ikke ligner Diva diskanten, hvilket den nemlig slet ikke gør. Divaens driver er født til sit filter og sammen med det er der flad impedans og lavt Q helt uden korrektionskredsløb.
-
- det får den ikke til at lyde bedre og mere velopløst af den grund!!!!!!!
Mange andre flade impedansforløb er skabt vha. korrektionskredse, men også de har højt Q, så de duer heller ikke.
-
- ganske enkelt noget vrøvl!... du påstår så her inddirekte at Diva er den eneste højtaler i verden der duer!?? helt ærligt!!????????
Højt Q resulterer som regel også i, at et signal er der, når det ikke skal være der, hvilket betyder fasedrej i stor stil. Bl.a. Dette aproach med lavt Q bevirker at den HT kommer til at fremstå meget nøgternt, og lynhurtigt falder der dom over den som opsvulmet, kold, lys, mørk osv. Alt sammen resultatet af lavt Q.
-
- Jeg fortrækker da også lav Q.. mine ht. har et bas system Q. på 0,5 og et "top" system Q. på 0,4 (så lavt Q. kan dine Divaer på ingen måde matche!.. vil skyde på et Q i bassen ikke under 0,6 og med mindre de anvender lukket system til mid.? så ik meget lavere her hellere?..)
-
- Enhederne kan have et lavt naturligt Q. og filtrets Q. kan være lavt!.. eks. mine egne mellemtoner der ligger på total Q. på 0,27 (bassen på 0,29)
-
- (hvad filtret angår anvender selv modeficeret Linkwiz Riley filter Q. 0,45 ( originalt skal L.R. være på 0,49 oprundet siger man 0,5.. men det korekte ER 0,49)
-
- Jeg kan mønstre adskillige personer, der vil påstå at impulsvilligheden ikke fejler noget, og at den altid er under stram kontrol, men kun hvis ampen kan levere det - desværre for mange amps.
-
- Det siger jeg også! DIN amp. kan håndtere dine Diva fint!...
Det jeg egentlig vil sige med dette ang. dine kommentarer til Divaén er, at du har givet en glimrende beskrivelse af det tilsluttede grej. Jeg kan også få den HT til alt muligt mærkeligt, men sådan er den skabt, den er ikke tænkt til at svinge selv og deraf kommer den påfaldende hurtige tysthed, som efterhånden mange har bemærket. Lige det gør den helt ekstremt velegnet som monitor og til at sammenligne grej med.
Her vil en højttaler med svingende Q have alt for megen egenlyd uanset den har en linealret frekvensgang, eller for den sags skyld har været igennem en omgang rumkorrektion.
-
- Det kan du da ha ret i!.. derfor bryder jeg mig ikke om basrefleks!.. og ynder OGSÅ! et lavt Q. for det du siger om dette er jo ikke HELT ved siden af!..
og basrefleks DUER IKKE! det kræver af sagens natur for højt Q og har netop system betinget alt for meget eftersving og SOVS!!...
- Mht til teflon kablerne , så kan man ikke lægge teflon på uden at spolere kobberet, længere er den ikke, man kan heller ikke el-svejse på det. Man må gøre sig et valg - enten eller. Jeg har ikke nogen særlig præference, men alt taler imod teflon.
-
- Jeg har haft og har hørt fremragende Teflon kabler!... og hvis de lyder fremragende så må det jo funger fint!... men rigtigt er dog at de bedste kabler jeg har hørt IKKE! bruger dette!... (blandt andet Tara. & Furukawa)
-
- Mht om VdH laver ganske fine kabler, så finder jeg hans valg - i modsætning til rigtig mange andre - velbegrundede og sagligt funderede. Hans priser kan være høje, men for det meste er de ikke. At han også ved hvad han gør på det lydmæssige plan beviser hans PUér så rigeligt. Høj klasse, men det kræver et lavt Q i højttalerne for at opdage det.
-
- har hørt dem, og ja! de er gode.... har selv haft en i mine vinyl dage.. samt har haft VdH. kabler, både Clear water, magnum samt The Sorce samt Mc Silver (som jeg stadig har) det var meget godt på noget Holfi jeg havde inden for dørene i en MEGET! kort periode og begefter på mit gamle Audiolab var det da hæderligt, lukkede godt op her! og gav et nødvendigt pif... (dog blev jeg lidt lyttetræt af dets top og skiftede til Furukawa hvor efter jeg efterhånden fandt ud af at Audiolab ikke var vejen frem.. dog er deres cd. kombi 8000 CDM/DAC fremragende, med et par mindre tweaks..)
-
- VdH. er da ganske fornuftigt i de rette sammenhænge!..
-
- Mht dine egne højttalere, så har du jo snart skamrost dem selv, så de ikke trænger mere.
-
- Jeg har da ikke rost dem! men redegøre blot sagligt for hvordan de er lavet og hvad de kan og gør mm... hvor gode de er? well jeg finder dem som jeg vil ha dem og ha en højtaler... hvad andre syntes er op til dem! (har dog kun fået posetive mældinger, men det kan jeg jo ikke gøre for!
)
-
- Men jeg vil da lige tilføje, at jeg ikke forstår ret meget af, hvordan man jagter reproduktion af pladematerialet vha. bagdiskanter??
- De er da netop monteret for at skabe kunstig rum/3D, som kastes indirekte mod lytteren og som skabes i et samarbejde mellem rum og HT.
-
- Der er nok meget du ikke forstår!...
ihvertfall hvad angår højtalere ( tydligvis!)
-
- Bag diskanterne er blot et lille fif der hvis korekt indstillet fungere fint!.. ( og er ikke mere forkert end eks en dipol højtaler / elektrostat, eller bånd mm. eller andre små tiltag for at samlet give et godt resultat!... ) den bruges primært iøvrigt til at skabe mere niveau over 15 kHz. på en lidt inddirekte måde der fungere bedre end direkte.. og attså en direkte strålende super tweeter, MEN! med de nye diskanter (7000 - 7100 og 6600) der når de 40 - 50 kHz. skal der iøvrigt justeres så meget ned for denne at den faktisk er overflødig for det meste og jeg laver ikke nyere modeller med denne monteret.( den har udlevet sin tid og brugbarhed!)
-
- Højtaleren spiller iøvrigt fint UDEN! bagdiskant der kun skal ses som et tweak!.. og derfor kan justeres i niveau og ikke mindst slukkes helt!.. (flere højtalere jeg har lavet har ikke været med denne mulighed og har været af "kunden" fravalgt!.. den er faktisk en overflødig luksus)
Hvis mere end 2 frekvenser fra den og den fremadrettede diskant skulle ankomme i fase til lytteren, så er vi da vist ude i sandsynligheden for 6 6ére 6 gange i træk ugens 6 første dage i 6 år.
-
- Korekt justeret og opsat er den i fase! JO!.. (målt og checker og bevsligt) men som sagt that's HISTORY!!..
|
|
|
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkere med feedback kan typisk ikke lide højttaler med højt Q. Hvorfor ellers lave en impedans linearisering? Vel kun for at det kan lyde godt på næsten alle forstærkere. En højttaler er ikke nødvendigvis godt lydende fordi man har lavet impedans linearisering. Det gør bare at forstærkeren ikke bliver påvirket så meget; især feedback forstærkere. Min forstærker er sku ligeglad med impedans linearisering.  Danners forstærker fremfor Dali's er mere ufølsom for impedanslinearisering.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|

Hejsa LB Sådan her
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 17 Januar 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bagdiskant dur ikke. Ikke endgang i teorien. Nu der er så meget snak om frekvensgang og fase, er bagdiskant en rigtig killer for diise ting. Tidsdomæne er helt hen i skoven. Det dur ikke at diskant kommer to forskellig steder fra med så stor afstand.  Det er også derfor at åbne bånd aldrig komer til at give det rigtige perspektiv.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
Bagdiskant dur ikke. Ikke endgang i teorien. Nu der er så meget snak om frekvensgang og fase, er bagdiskant en rigtig killer for diise ting. Tidsdomæne er helt hen i skoven. Det dur ikke at diskant kommer to forskellig steder fra med så stor afstand. Det er også derfor at åbne bånd aldrig komer til at give det rigtige perspektiv. |
|
|
Er tidsdomænet ikke så udtværet på forhånd, at det snart er af mindre betydning?
Kompenserer hjernen ikke for problemet ?
Er det der er afgørende snart ikke transientopstarterne frem for faseproblematik ?
Gad vide om det måske er pga. lidt hurtigere, mindre belastede, bagdiskanter at de i nogle tilfælde kan tilføre en mere korrekt lyd ?
Suk - her savner vi godtnok en bestemt person 
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
Bagdiskant dur ikke. Ikke endgang i teorien. Nu der er så meget snak om frekvensgang og fase, er bagdiskant en rigtig killer for diise ting. Tidsdomæne er helt hen i skoven. Det dur ikke at diskant kommer to forskellig steder fra med så stor afstand. Det er også derfor at åbne bånd aldrig komer til at give det rigtige perspektiv. |
|
|
Tag en snak med Snell og Von Schweikert om DET!
(Men ok.. du mener måske ikke at de kan finde ud af at lave højtalere??)
lad mig skære ud i pap og bøje i neon!..
Både frekvensgang og fase / tid på mine højtalere er målt og optimeret og DET MED BAGDISKANT!
Sååå at det ikke duer eller kal lade sig gøre står jeg lidt uforstående overfor!.. 
Da jeg brugte disse, fungerede og duede de helt fint! (de skulle bare justeres korekt ind efter rummet og dets størelse og reflektioner samt højtalerens pladsering)
Og hvad angår perspektiv?? tjaaa bare en af mine vigtigste parametre så'n set.. jeg lover dig DET! er som hugget ud i granit og så realistisk at du kan vandre ind i det og næsten rundt om de udøvende kunstnere (hvis optagelsen har bare en smule rum og perspektiv)..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for billedet! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Og hvad angår perspektiv?? tjaaa bare en af mine vigtigste parametre så'n set.. jeg lover dig DET! er som hugget ud i granit og så realistisk at du kan vandre ind i det og næsten rundt om de udøvende kunstnere (hvis optagelsen har bare en smule rum og perspektiv)..
mvh. |
|
|
Lige præcist! Og det er nøjagtigt det der er galt. Lyt til en bipolar HT og man er vaccineret mod den slags. Det siger nærmest sig selv, at det ikke kan bruges til præcissions højtalere. Reflektioner ethvert sted fra ved høje frekvenser ødelægger impulsgengivelse og 3D og skaber istedet et nyt perspektiv, som hele tiden hænger over lyden. Mirage og flere andre har dyrket princippet og jeg må sige, alt jeg har hørt virker bedre uden reflektionen fra bagvæggen inkl. Snell, elektrostater Dali´s Skyline osv.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt andet end lige bagvægen.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kubik... Du nævner Dali Skyline.... Hvad synes du om den???
Jeg har kun lyttet kort på den, men var egentlig ret imponeret! Men jeg har jo også en vis kærlighed til bånddiskanter. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:
|
mvh.
|
|
|
Lige præcist! Og det er nøjagtigt det der er galt.
Der er ikke noget der går galt!..
Det lyder fortræffeligt og rigtigt og med en presisoin i perspektiver du ville falde ned af stole af!.. alt står KNIV! skarpt og mejslet ud!.. (IGEN! hvis optagelsen tillader det og rummer det!)
Lyt til en bipolar HT og man er vaccineret mod den slags. Det siger nærmest sig selv, at det ikke kan bruges til præcissions højtalere.
VS. er ellers ganske precise og fine højteler i "min bog"... Snell har lavet enkelte rigtig fornuftige modeller og dette MED bagdiskant!..
Reflektioner ethvert sted fra ved høje frekvenser ødelægger impulsgengivelse og 3D og skaber istedet et nyt perspektiv, som hele tiden hænger over lyden.
Hele tiden henger over lyden??.... NOOT!.. som sagt og som jeg skrev!... hvis optagelsen har bare en smule rum og perspektiv gengives dette så realistisk at det er som at være DER! (Atter HVIS OPTAGELSEN RUMMER DET OG TILLADER DET! for jeg ved godt hvad du tror og tænker.. ha ha så er der det der "falske" perspektiv på ALT!.. og her til kan jeg sige WRONG!! again!! NOT so!..)
Impuls gengivelsen er så god som jeg har hørt det noget sted! (bedre end NOGEN Dali.. by the way!!)
Hos mig skabes der ikke noget nyt perspektiv! der genskabes det DER ER! og SKAL! være i henhold til hvad der er på mediet!.. (mange lange test og sammenligninger og års arbejde med det underbygger dette)
Mirage og flere andre har dyrket princippet
Mirage mf. lader HELE! frekvens området være dipol.. dette GIVER! en hel del problemer og besvær!.. helt enig.. (min TIDLIGERE" bagdiskant begynte først at komme ind lige over 15 kHz. og niveauet skal justeres meget precist ind!.. det endda individuelt for begge sider hvis ikke rummet er 100% symetrisk? p***e besværligt!.. men det fungerede fint når man ramte rigtigt og virkningen blev optimal... men altså NU ganske unødigt med de nte diskanter der er kommet og som afløser de gamle 9700 & 9900)
og jeg må sige, alt jeg har hørt virker bedre uden reflektionen fra bagvæggen inkl. Snell, elektrostater Dali´s Skyline osv.
Generelt har du ret!... (men ingen regler uden undtagelser!!!)
|
|
|
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|

Hejsa LB Sådan her
|
|
|
Ligner forskellige kabler op til diskanten ("toppen"?)?? kan det passe??
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
mvh. |
|
|
Skulle det være et problem ?
Svingspoletråden i diskanten er vel også af en anden tykkelse end den i mellemtonen ?  Den indvendige kabelføring er nok heller ikke ens, og så er der lige et par store messingklodser på vejen, i form af terminalerne.
Måske er der printbaner i delefilteret, med et andet materiale og tværsnitareal ?
Jeg tror at kablet op til diskanten er tykt nok. Det er vist en del tykkere end en 2A smeltesikring.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
mvh.
|
|
|
Ja det kan det! De 15 cm mellem terminalerne til bas/mellem og diskant er 4 mm2 eller 12AWG, de 3m hen til ampen er 6AWG eller 13 mm2. Man kan ikke føre 13 kvmm videre på den distance, så springer stikkene i luften. Ellers er kablerne nøjagtigt ens VdH SCS6 og den lille stump er SCS12. Effekten af forskellen er til at overse, det kan man nemlig checke ved at bytte om på stikkene, så kablet går ind på diskant og videre til bas/mellem. I øvrigt har jeg da osse SCS6 til Biwiring guddødemig. Du kan da i øvrigt tro mig helt og aldeles, jeg vil hellere lytte til forskellen på de dersens forbindelser end på en speaker med bagdiskant. Sådan én øger ikke den bestående 3D virkning, hvis der ellers var nogen, den ødelægger den og den kan pr. definition aldrig gøre andet end lave rod i fasen på den lyd der rammer lytteren. Tænk lige på, at HTén er rundstrålende ved lave frekvenser, for så at blive direktiv højere oppe, og så gør du lige den øverste ende rundstrålende igen og for at det ikke skal være løgn, så er der 2 forskellige delefrekvenser og 2 forskellige diskantenheder.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
miju skrev:
mvh. |
|
|
Skulle det være et problem ?
JA!
Svingspoletråden i diskanten er vel også af en anden tykkelse end den i mellemtonen ? 
Jo vist!... dette ser jeg dog som en del af enheden, ikke en del af signalvejen til denne..
Den indvendige kabelføring er nok heller ikke ens,
Det bliver det bestemt ikke bedre eller mindre problematisk af!...
og så er der lige et par store messingklodser på vejen, i form af terminalerne.
Tjaaa... er man hardcore så fjernes disse og man montere direkte på filtret!.. (så hard core er jeg dog indrømmet ik selv.. men nøjes med gode kvalitets terminaler og ser dem så et nødvendigt onde af praktiske / magelige samt kosmetiske grunde.. )
Måske er der printbaner i delefilteret, med et andet materiale og tværsnitareal ?
Printbaner i delefiltret!?? GYYYS!! det høre hjemme til "små" komponenter i div. apperater og de "små" strømme der!.. FØJ DA!!...
NEJ!... HARD WIRING! er det eneste der duer.. (min!! 1,5 mm. ) og gerne med samme kabel anvendt resten af vejen!.... (helt ud til amp'n)
Alt andet er useriøst!..
Går man seriøst tilværks anvender man samme kabler internt i højtaleren som man anvender som højtaler kabler.. (og ikke under 1,5 til 2mm.) så får man en homogen funktion / lyd.
Griner ofte af højtalere med tynd 1 til 1,5 mm. intern alm. kobber kabel eller NKT.. ofte billigt instalations lignende kabel?.. (no name et og andet) og så anvendes specielle store 2 eller 3mm. super kobber kabler eller sølv, ofte svine dyre kabler fra amp. til terminaler.. lige efter disse noget no nama "skod" kabel!.. (i hvertfal set i forhold til højtaler kablerne) (eks. Valhalla) 
Så kan man sige at jaaaa men det er jo en del af højtaleren og dennes lyd!??.. OK! ja men så find ud af hvad kabel type dette er der er internt er anvendt!?.. og anvend dette som højtaler kabel også!!.. og få en mere homogen lyd.. alt andet lige vil det da give den mest efter højtalerens klang mm. neutrale forbindelse??..
Kender en der faktisk har ladet spolerne til bas & mid. "køre" deres tråd lige fra terminaler og ud til enhederne!.. der er bare anvendt en lidt støre værdi spole og så viklet af indtil værdien igen er korekt! og det afviklede tråd anvendt til intern kabelføring.. DET! er koncekvens!.. (for som han siger hvorfor sende signalet frem og tilbage i forskellige leder materialer og typer.. hver "skift" kan kun give forringelser!!)
Han anvender iøvrigt opviklet CFAC spoler som højtaler kabler..
Jeg tror at kablet op til diskanten er tykt nok.
Ja det ser da rimeligt tykt og ok ud!...
Det er vist en del tykkere end en 2A smeltesikring. 
Det vil jeg da formode og så sandelig håbe 
Formoder det er en og anden VdH. variant måske meget lignende det andet kabel anvendt, i så fall ser jeg det ik som det store problem, da disse kabler ligner hinanden og har meget ens egenskaber og kun tværsnit til forskel.. anderledes var det hvis kablet var af helt anden type/fabrikat mm. FØJ DA!.. (næsten lige så slemt som de "medfølgende" bøjler hvis så!??)
Hvis den herre KvK. var RIGTIG seriøs så flåede han det "medfødte" kabel ud af sine Divaer og kabelførte internt med samme type som vi på billedet ser.. (eller MEGET! lignende) se DET! er seriøst!.. og vil nok sikkert give et lidt bedre resultat..(hvad jeg har hidtils set af kabalføring i Dali så er dette der er anvendt ikke noget at råbe huraaaa over!.. og kan KUN blive bedre..)
95% af alle højtalere jeg har set / hørt dette gjort på har nydt GODT! af det... (enkelte har ikke kunne "tåle afsløringen og andre har ændret karakter i uønsket retning af en og anden grund??... men det er få!)
Gør man det lidt forsigtigt? kan man jo altid fortryde..
Så herved er opfordringen givet op!..
Hr. KVK. du plejer bestemt ik at være "bleg" for at tweake og rode i dine fine sager!??...
|
|
|
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
miju skrev:
|
mvh.
|
|
|
Ja det kan det! De 15 cm mellem terminalerne til bas/mellem og diskant er 4 mm2 eller 12AWG, de 3m hen til ampen er 6AWG eller 13 mm2.
Man kan ikke føre 13 kvmm videre på den distance, så springer stikkene i luften.
Du har altså til tider en fed retorik!..... springer i luften!! 
Ellers er kablerne nøjagtigt ens VdH SCS6 og den lille stump er SCS12. Effekten af forskellen er til at overse, det kan man nemlig checke ved at bytte om på stikkene, så kablet går ind på diskant og videre til bas/mellem. I øvrigt har jeg da osse SCS6 til Biwiring guddødemig.
Ja hvad jeg kender (den smule) til de VdH. typer så er de relativ ens og ens lydende.. de bliver bare støre og støre til støre strømme... så det er der jo ik noget problem i!.. forskellen vil jo rigtignok være til at overhøre!..
VdH SCS6 er faktisk fine kabler (har kort lagt øre til dem en gang i tidernes morgen.. og kan da ikke sætte finger på noget!... der er i hvertfall dynbamik og hul igennem der vil noget!)
Du kan da i øvrigt tro mig helt og aldeles, jeg vil hellere lytte til forskellen på de dersens forbindelser end på en speaker med bagdiskant.
Nu har du jo ikke hørt mine! (som iøvrigt ikke anvender bagdiskanten mere!..) såååå pas på sådanne udtalelser.. you might be suprised!! 
Sådan én øger ikke den bestående 3D virkning, hvis der ellers var nogen, den ødelægger den og den kan pr. definition aldrig gøre andet end lave rod i fasen på den lyd der rammer lytteren.
nå!???... Der var ingen fase problemer her... og 3D der fik håren til at rejse sig!.. (det er der stadig uden bag diskanterne.. og iøvrigt så var de i sin tid ment som et eksperiment og en option.. jeg selv har næsten altid fortrukket UDEN!...
De blev i sin tid implementeret til en der gerne ville dem, da han var facineret af hvad han havde hørt fra netop V.S & Snell... jeg vil sige halvdelan af de ht. jeg har lavet ikke har begdiskanter..( mest af økonomiske årsager og at køber ikke mente det værd at investere i efter demo af disse)
Med de nye diskanter jeg har implementeret i systemet finder jeg dem total overflødige og nu faktisk netop mere skade end gavn! hvis de bare får lidt for meget niveau.. og den smule de så kan give er til at overhøre.. så de vil mest virke som en diskant tone kontrol og det er ikke lige meningen med dem fra begyndelsen..
De set på billedet af mine (gamle ht. både 2,6 og 3,6) er faktisk ikke engang tilsluttet da der ikke er monteret filter til dem på hoved filter boardet.. (men det ser jo grimt ud med ingenting i hullet!! så de bliver bare siddende)
Tænk lige på, at HTén er rundstrålende ved lave frekvenser, for så at blive direktiv højere oppe, og så gør du lige den øverste ende rundstrålende igen og for at det ikke skal være løgn, så er der 2 forskellige delefrekvenser og 2 forskellige diskantenheder.
Ik det store problem når man ved hvad man gør.. (nogle magter måske ik opgaven??)
|
|
|
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg kende Kubik rigtig så vil han ikke tweake de Dali Diva og ja eks. trådviklede cementmodstande som sikkert er brugt er ikke de bedst lydende vil jeg mene og jeg har prøvet det af.Så et billede af Grand Cupe som S.P havde skildt ad her var der print i,mine egne højtalere er også lavet på denne måde.Det bliver der nu nok snart ændret på. Kan dog sagtens forstå det rent produktionsmæssigt,det er jo let at præfremstille de print.
Hvis man ændre tingene kommer man let udenfor den oprindelig lyd som konstruktøren havde besluttet sig for,og menigmand har nok lidt svært ved at vide/forstå hvad han laver.Mener dog som regl at bedre komponenter og kabler trækker i den rigtige retning,konstuktørene stopper vel typisk bare standard komponenter i som man nu plejer.Det skal jo også kunne sælges.....
I øvrigt tak for tippet ang. de Pomona 3770 stik de rykker må man sige..... Hvad med højtaleren Kubik de kunne også få fordel af disse,og hvad med deres bananer, jeg har planer om at prøve begge ting af især set i lyset af de første erfaringer med stikkene. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
Hvis jeg kende Kubik rigtig så vil han ikke tweake de Dali Diva og ja eks. trådviklede cementmodstande som sikkert er brugt er ikke de bedst lydende vil jeg mene og jeg har prøvet det af.Så et billede af Grand Cupe som S.P havde skildt ad her var der print i,mine egne højtalere er også lavet på denne måde.Det bliver der nu nok snart ændret på. Kan dog sagtens forstå det rent produktionsmæssigt,det er jo let at præfremstille de print.
Hvis man ændre tingene kommer man let udenfor den oprindelig lyd som konstruktøren havde besluttet sig for,og menigmand har nok lidt svært ved at vide/forstå hvad han laver.Mener dog som regl at bedre komponenter og kabler trækker i den rigtige retning,konstuktørene stopper vel typisk bare standard komponenter i som man nu plejer.Det skal jo også kunne sælges.....
I øvrigt tak for tippet ang. de Pomona 3770 stik de rykker må man sige..... Hvad med højtaleren Kubik de kunne også få fordel af disse,og hvad med deres bananer, jeg har planer om at prøve begge ting af især set i lyset af de første erfaringer med stikkene. |
|
|
Hejsa! Du har helt ret, de Divaer bliver ikke tweaket med ny kabelføring. Jeg finder det indgåede kompromis som særdeles vellykket, så if it works - don´t fix it. Pomona 3770 er nok noget nær den bedste terminal der overhovedet kan fås, både til gafler og bananer. Jeg har i øvrigt lige præcist dem jeg skal bruge til Diva også, meeeeeen det ved jeg nu ikke rigtigt. Der frister, men jeg kan lige nøjagtigt styre mig. De komponenter der sidder i Grand serien er overhovedet ikke valgt fordi de er billige. Jeg ved af, at nogen har forsøgt sig i dem med CFAC, Danotherm og MIT caps - resultatet var præcist ligeså nedslående som forventet. Hvem er det i øvrigt der siger, at de komponenter egentlig er bedre? Dali bruger i Diva helt alm. keramiske modstande, Solén caps og hjemmeviklede luft spoler af alm. rund viklet kobbertråd. det hele placeret pænt og nydeligt på et kraftigt print, hvilket er helt forsvarligt. Banerne er både korte og tykke. Gevinsten ved at lave en hardwiring gider jeg end ikke overveje, når der nu er så meget at finde andre steder. Den interne wiring i Diva er gjort med Cordial nummer ét eller andet. Det er forsølvet kobber med teflon isolering. Det ligner til forveksling SCS12, blot er det lidt tyndere, jeg vil tro det er 14AWG. Det har jeg ingen planer om at skifte, selvom jeg kunne tro, at VdH måske var et lidt bedre valg. Højttalerener konstrueret med Cordial, og jeg har stor tillid til, at disse også indgik under udviklingen. I øvrigt bliver man ofte utroligt skuffet over resultatet af en intern rewiring, fordi på magisk vis er der slet ikke samme virkning efter filteret som før. Faktisk gjorde jeg det på mine gamle speakers, hvor jeg smed NKT 2,5mm2 ud og monterede VdH SCS12. Det fortrød jeg faktisk og det var ikke besværet værd heller. Pomonas Bananer er fremragende, men de egner sig ikke ret godt til tykke kabler.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|