| Forfatter |
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om nogen skulle ligge inde med et diagram Audio Alchemy XDP og evt. DTI. Jeg kan f.eks. ikke finde ud af, om der er gjort anvendelse af V out eller I out på TDA1547. Der er noget forbundet til begge udgange.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:
Mega griner!   |
|
|
Ved du hvordan man gør da? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om nogen skulle ligge inde med et diagram Audio Alchemy XDP og evt. DTI. Jeg kan f.eks. ikke finde ud af, om der er gjort anvendelse af V out eller I out på TDA1547. Der er noget forbundet til begge udgange. |
|
|
Kan du ikke simpelthen afgøre det ved at lytte til den ?
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om nogen skulle ligge inde med et diagram Audio Alchemy XDP og evt. DTI. Jeg kan f.eks. ikke finde ud af, om der er gjort anvendelse af V out eller I out på TDA1547. Der er noget forbundet til begge udgange. |
|
|
Kan du ikke simpelthen afgøre det ved at lytte til den ? Det ville være ALT for nemt og useriøst! Tænk, hvis man fx overhørte en OP-AMP! |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
Kan du ikke simpelthen afgøre det ved at lytte til den ? Det ville være ALT for nemt og useriøst! Tænk, hvis man fx overhørte en OP-AMP! |
|
|
|
|
|
Uha uha - "Hvem er det der tramper på min bro?" - "Det er den store Opamp-bukkebruse!!" Edit: Trolden opgiver.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
ppp_dk skrev:
Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Uha uha - "Hvem er det der tramper på min bro?" - "Det er den store Opamp-bukkebruse!!" Edit: Trolden opgiver. |
|
|
Nu er XDP altså diskret opbygget - 0 opamps i den. TDA 1547 however har en indbygget I/V konverter, som altså er en opamp. Den kan man faktisk krybe udenom, og det er det jeg blot vil vide om man har gjort eller ej. Kunne også tænke mig at vide lidt om det analoge filter, modkobling og forsyning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Maj 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke smide et spionfoto af den, med låget af, så vi kan få en kigger ? Du kan vel egentlig spotte på printet, hvordan udgangen er lavet, og afgøre det på den måde ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Kan du ikke smide et spionfoto af den, med låget af, så vi kan få en kigger ? Du kan vel egentlig spotte på printet, hvordan udgangen er lavet, og afgøre det på den måde ? |
|
|
Foto kan jeg godt lave, men jeg kan nok ikke lige greje konstruktionen. Der er dobbeltlags print og selve den analoge forstærker er rimeligt kompliceret, der sidder faktisk 7 transer i hver side, hertil lidt regulering, afkobling m.m. Selve DAC delen består af SAA7350 konverter fra Philips, hvor der alene gøres brug af noise shaping kredsløbene, konvertering foregår i en anden chip fra Philips nemlig TDA1547. OS foregår vist med 256XFs. DF er BBDF1700, som får sine data via I2S fra DTI. DF1700 er et filter der har 8XFs OS og som leverer et 20bit output til SAA7350. Egentlig er alt i apparaterne faktisk helt oppe på beatet, der er faktisk kun lavet filtre og recievere med flere bits og/eller højere Fs, som alligevel kun skal bruges i forbindelse med andre diskformater. Kun up- eller resampling er kommet som ny teknologi siden da. Det kan undre lidt, men der er ikke sket meget på den front siden starten af 90érne. Det helt store hit i XDP er dog den analoge amp. Diskret, kraftfuld og helt fri for den typiske badeværelseslyd, som ledsager de fleste opamp baserede konstruktioner. Erigeret klarhed kunne man kalde det, men det er altså lidt af en oplevelse, når det IKKE er der. Man aner faktisk efterhånden musikken - tro det eller ej  . Bagsiden er der dog. Den har analog manuelt betjent deemphasis - damned. Denon bruger det på mange optagelser som én af de få, og de skiver har jeg rigtig mange af. Det er en skelsættende oplevelse at nå et lille stykke ind i Shostakowitz 12. symfoni, før man får det slået til. Man kan høre hver en prut der slippes i hele koncertsalen  . Slået til indfinder harmonien sig igen og alt er som det skal være, men dte er faktisk lidt skægt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg endelig lavet nogle billeder. Kan man ikke bare skrive maks størrelsen på den fil man må uploade et eller andet sted?
Herunder ses AA XDP, DTI og PSII

Herunder ses PSII uden tøj på. Bemærk de små kondensatorer der sidder paralelt med lytterne, som i øvrigt er fra Nichicon. Jeg vil næsten vædde en pakke skrå på, at uden de små bypass kondensatorer kører den bedre.

DTI uden klæder. Grundlæggende er der tale om en CS8412 med en række flip flopper rundt om, og så den nødvendige PSU og diverse afkoblinger. Forrest kontakter til input selction og fasevender.

Her ser du XDP. Den store aflange chip er TDA1547 den kvadratiske SMD er SAA7350 Til højre på printet sidder analogdelen. De forreste kontakter er mute og deemphasis

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo flot ud.  Hvordan spiller det ? EDIT: Preempahasis er vist en hævning på 12dB i den øverste top ? Uha, hvis det er på, og du glemmer at slå deemphasis til.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Det ser jo flot ud. 
Hvordan spiller det ?
EDIT: Preempahasis er vist en hævning på 12dB i den øverste top ? Uha, hvis det er på, og du glemmer at slå deemphasis til.  |
|
|
Just præcis! Så hører man ting og sager man ikke burde. Lyden er så u-up-ampet som det nu engang kan lade sig gøre  .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
Det ser jo flot ud. 
Hvordan spiller det ?
EDIT: Preempahasis er vist en hævning på 12dB i den øverste top ? Uha, hvis det er på, og du glemmer at slå deemphasis til.  |
|
|
Just præcis! Så hører man ting og sager man ikke burde. Lyden er så u-up-ampet som det nu engang kan lade sig gøre . |
|
|
Så er det jo bare om du kan få fat i et diagram på den, og lurekigge lidt.  Men selvom den er diskret opbygget, kan den jo nok være hårdt modkoblet alligevel. Kører den med høj tomgangsstrøm i udgangstrinnet ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Så er det jo bare om du kan få fat i et diagram på den, og lurekigge lidt.  Men selvom den er diskret opbygget, kan den jo nok være hårdt modkoblet alligevel. Kører den med høj tomgangsstrøm i udgangstrinnet ? |
|
|
Ja den gør
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Maj 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
Så er det jo bare om du kan få fat i et diagram på den, og lurekigge lidt.  Men selvom den er diskret opbygget, kan den jo nok være hårdt modkoblet alligevel. Kører den med høj tomgangsstrøm i udgangstrinnet ? |
|
|
Ja den gør |
|
|
Ja, deemphasis er jo lavet rent analogt på den, så det giver jo et ekstremt signal/støjforhold, når der afspilles CD'er der er lavet til det. Det er langt bedre end at indbygge det digitalt i konverteren. Opkonvertering var AA vist også de første til at tilbyde, med én af deres DTI-boxe. Så var der opkonverteret til 20 bits før digitalkablet, så jitter ikke blev fastfryst. Meget snedigt.
|
| Til top |
|
| |
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Gråskæg
Gode links !
Interessant at man vælger at skifte opamp til en AD826 fra OP275. Det ændrer lyden, men må vist være meget subjektivt og systembetinget, om det giver en lydmæssig fordel.
Gode billeder i det galleri !
EDIT: Ifølge denne tråd, har det vist været en delikat affære, at få AD826 til at spille ! Nydeligt når det virker. Lidt mere opampinfo her og her.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice Gråskæg! Gode links. I aften går det løs med 3020 igen. Denne gang en Krell KAV400  . Nu må overmanden da findes
|
| Til top |
|
| |