Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Nice Gråskæg!
Gode links.
I aften går det løs med 3020 igen.
Denne gang en Krell KAV400.
Nu må overmanden da findes

Interessant dyst...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Nice Gråskæg!
Gode links.
I aften går det løs med 3020 igen.
Denne gang en Krell KAV400.
Nu må overmanden da findes

Interessant dyst...

JÆB!
Vi håber at alt går i hak, og at dysten forløber hårdt men uretfærdigt.
Joke - alle der kommer er kun interesseret i de sande forhold inkl. undertegnede hjulspinsgenerator
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Bare pas på jeg ikke kommer med min DOXA

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Så blev den påstand testet.
De bypass kondensatorer der sidder paralelt over lytterne bør ikke sidde der. Jeg har løsnet det ene ben på de 4 der sidder i analogforsyningen, og det er bare ikke rigtigt at paralelkoble forskellige typer kondensatorer på den måde.
Man får noget kompakt og snævert over lyden ved at gøre det, og det er endda nok i bedste fald. Andre gange er det bare sjask det bliver til. Sagen er så blot den, at man åbenbart SKAL gøre sådan i nymodens produkter. Jeg har set det mange steder og faktisk laver MIT kondensatorer der består af mange internt paralelkoblede caps. Mit bedste råd er, brug så god en cap som muligt fra begyndelsen og lad det så være ved det.

I det her tilfælde frigøres lyden ligesom. Der kommer tydeligt større dynamik og når det hele har lagt sig lidt, så er der et mere naturligt forhold fra øverst til nederst. Største gevinst er dog, at der er noget "papkasselyd" af en slags der blæser væk. Det skal køre lidt tid, men så kommer det, 3D bliver bedre også.
I digitaldelen tror jeg verden ser anderledes ud. Jeg har ikke fjernet dem der af samme årsag. Men jeg ved ikke om det måske kunne være en idé, der ser ud til at være afkobling placeret meget tæt på de kræsne komponenter i apparatet, så måske og måske ikke. Men som sagt, jeg har kun pillet ved den analoge del, og jeg mener det er en fornuftig lille tweak.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:

Sådan én har vi da prøvet.
Nice amp.
Hvilken DOXA forresten

rockforlife
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Juli 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
rockforlife skrev:

Sådan én har vi da prøvet.
Nice amp.
Hvilken DOXA forresten

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35360&K W=rockforlife&PN=0&TPN=3

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Så blev den påstand testet.De bypass kondensatorer der sidder paralelt over lytterne bør ikke sidde der. Jeg har løsnet det ene ben på de 4 der sidder i analogforsyningen, og det er bare ikke rigtigt at paralelkoble forskellige typer kondensatorer på den måde.Man får noget kompakt og snævert over lyden ved at gøre det, og det er endda nok i bedste fald. Andre gange er det bare sjask det bliver til. Sagen er så blot den, at man åbenbart SKAL gøre sådan i nymodens produkter. Jeg har set det mange steder og faktisk laver MIT kondensatorer der består af mange internt paralelkoblede caps. Mit bedste råd er, brug så god en cap som muligt fra begyndelsen og lad det så være ved det.I det her tilfælde frigøres lyden ligesom. Der kommer tydeligt større dynamik og når det hele har lagt sig lidt, så er der et mere naturligt forhold fra øverst til nederst. Største gevinst er dog, at der er noget "papkasselyd" af en slags der blæser væk. Det skal køre lidt tid, men så kommer det, 3D bliver bedre også.I digitaldelen tror jeg verden ser anderledes ud. Jeg har ikke fjernet dem der af samme årsag. Men jeg ved ikke om det måske kunne være en idé, der ser ud til at være afkobling placeret meget tæt på de kræsne komponenter i apparatet, så måske og måske ikke. Men som sagt, jeg har kun pillet ved den analoge del, og jeg mener det er en fornuftig lille tweak.

Så er spørgsmålet: Den bedste cap? Hvilken er det så? Så må du vel i gang med en anordning der gør det let at skifte i et snuptag? Og så bare i gang med alle kondensatorer på markedet!
Og hvad nu hvis man skifter noget andet i dimsen, så er det jo ikke sikkert det lige er den cap der matcher?

Mvh.:´*`:.
(Fra ham der er overbevist om at alt brænder sammen hvis undertegnede skulle få lyst til at modificere - selv RCA stik kan gå galt!)
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Mht Elektrolytter så kigger man på dataene for max ripple og ESR og glemmer alt exotisk.
Så ender du med ganske normale lytter fra Philips, Rifa, Elna, Nichicon, Rubycon, Panasonic, Siemens eller andre. Rifa er altid godt placeret, det samme er Philips, så hvorfor egentlig eksperimentere med det?

Mht. film, så er MKP typerne nok et ganske udmærket udgangspunkt, men bedst er det helt at undgå den slags til andet end livsnødvendig afkobling og delefiltre.

Hvis man blander det skidt, så ved man med sikkerhed, at man med sikkerhed ikke ved hvad man får. Jeg har hørt en bypasset kondensator virke godt én gang, men aldrig en bypasset elektrolyt. Sådan en sløv lyt kan man ikke gøre s¨å forfærdeligt meget ved tror jeg. Den er som den er. En bypasset lyt virker som om den forsøger at æde den cap den er bypasset med og omvendt.

Sund fornuft, rimelig kvalitet i de mængder der er behov for + en smule og nul mere.

Det at en konstruktion ændrer lyd fordi den får øget kapaciteten fra +400% til + 800%, betyder ikke at den bliver bedre, men synes man det alligevel, så er det typisk tilpasning til aktualiteterne mere end det er en generel forbedring.
I de tilfælde hvor der virkeligt er så stort et behov, bør man nok kigge konstruktionen efter for fejl i stedet.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Har du et oscilloskop, så du kan se før- og efterbilleder af din ændring ?

Jeg gad godt vide hvordan det ser ud, når man piller de små kondensatorer fra.
Hvis de kun bypasser de store, så undrer det mig lidt.
Umiddelbart havde jeg gættet på, at de små kondensatoorer sad direkte over ensretterdioderne, som støjdæmpning.

EDIT: Man kunne også lade sig inspirere af Eddie Wang.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Har du et oscilloskop, så du kan se før- og efterbilleder af din ændring ?

Jeg gad godt vide hvordan det ser ud, når man piller de små kondensatorer fra.
Hvis de kun bypasser de store, så undrer det mig lidt.
Umiddelbart havde jeg gættet på, at de små kondensatoorer sad direkte over ensretterdioderne, som støjdæmpning.

EDIT: Man kunne også lade sig inspirere af Eddie Wang.

De sidder paralelt med lytterne og tjener det formål, at bypasse og nedbringe udgangsimpedansen ved høje frekvenser, i øvrigt sidder de efter reguleringen.
Alt efter hvad du ønsker at måle, så tror jeg de måler bedre uden og dårligere alt efter hvad du måler. Empirisk skal man afholde sig fra den slags med mindre, man har et år eller 2 til at finde den rette kombi i den pågældende situation.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

PS2 er jo en ureguleret strømforsyning ?

Så sidder der nok nogle gode spændingsregulatorer inde i de to boxe, den skal forsyne.
Eddie Wangs forsyning er reguleret.
Mon det gør en stor forskel ?

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Grunden til at de fleste lytter er sløve er at de har en spole virkning i deres konstruktion. Det har nødvendigvis ikke noget med ESR at gøre som fortæller hvor lav en impedans lytten kan lave ved en gives frekvens. ESR fortæller noget om lyttens ledeevne. Ligesom en effekttransistor og en småsignal. Når man så parallel kobler en keramisk kondensator med en lyt får man en resonans kreds pga man har en spole og en kondensator parallelt. Det kan give en forstærkende tendens ved resonans frekvensen. Og som alle resonans kredse er der et Q som er båndbredden for resonansen. Og den kan være ret høj i sådan et kredsløb.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Så sidder der nok nogle gode spændingsregulatorer inde i de to boxe, den skal forsyne.

På med brillerne Gespenster
PSII er reguleret.
Hvis du kigger på den forreste række af lytter, så lige bagved - næsten skjult af Nichicon lytten, sidder der en sort lille djævel, som er forsynet med en køleplade.
Det er en regulator. Og den sidder bare der og regulerer. For det er lige præcist det en regulator gør, når den ikke holder fri

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

På med brillerne Gespenster
PSII er reguleret
Jamen det vil vi jo nok kunne se på det næste billede, så.
Desværre er der langt til side 42, som er den obligatoriske billedside.

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hva' så Herr von Auspufff. Har KAV400xi fået pillet luftfilteret og strømfordeleren af den 3020'er ?

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Forresten. Hvis du kan se at TDA1547 har komponenter/baner til både I of V output er det fordi man bruger opamp banditterne i TDA1547

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

TDA1547 er en ret følsom sag hvad PS angår. Jeg har prøvet nogle forskellige filtre på den. Det er også ret hørbart. Det bedste filter jeg har hørt fås vis desværre ikke mer.  TDA1547 er en ret ldrende sag og er sikkert på vej ud fra Philips pga DVD markedet. MEN den er en af de bedst lydende 1-bitter til CD jeg har hørt

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
TDA1547 er en ret følsom sag hvad PS angår. Jeg har prøvet nogle forskellige filtre på den. Det er også ret hørbart. Det bedste filter jeg har hørt fås vis desværre ikke mer.  TDA1547 er en ret aldrende sag og er sikkert på vej ud fra Philips pga DVD markedet. MEN den er en af de bedst lydende 1-bitter til CD jeg har hørt

Så har jeg fået lyttet lidt mere til PSII uden bypass caps.
De kommer ikke tilbage igen, så enkelt er det.
Hele sættet spiller mere frigjort uden dem, og faktisk er der nok også tale om større båndbredde når det kommer til stykket. Bypass caps har jeg helt utroligt dårlige erfaringer med. Som regel lyder en rigtig god konstruktion som om, at den har kuglerne siddende i en skruestik og tilmed forsøger at smile imens.  Smilet er sjældent så kønt, som når skruestikken løsnes.

Jeg aner ikke hvorfor de fleste konstruktører og modifikationsnørder bliver ved med at ødelægge alt muligt på den måde, men efterhånden kan man vel overhovedet ikke sælge noget, som ikke har bypass caps overalt.

Mht. XDP,DTI, PSII sættet, så er jeg blevet en del klogere af at hygge mig lidt med det. Jeg har tidligere haft Sony CD med 1 bit DAC, eller faktisk har jeg den endnu (CDPXA50ES), dengang jeg købte den, smed jeg ligesom mine fordomme om 1 bittere overbord. Til h...... med principperne, lad lyden afgøre det, men det havde jeg glemt siden da. Men jeg er ret overrasket over denneher, hvor der sidder Philips TDA1547 og SAA7350. Klart nok har den været det ultimative udspil fra Philips og de har ikke siden lavet sådanne fjollerier.

Men egentlig siger det vel mest om vigtigheden af det analoge design. Bipolar teknologi med masser af juice.

PSII er delt op i 2 dele, den ene er digital og den anden analog, så jeg ved faktisk ikke om den overhovedet har fået ændret noget på sin PSU, ved at jeg har fjernet de dersens bypass caps.
XDP får nemlig både +-5V og +-18V ind. Reguleringerne internt tager sig af resten, måske er de nævnte spændinger faktisk efter reguleringerne intern i apparaterne.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hvordan gik det med tæsken, jeg mener tæsten af Krell KAV400xi?

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Hvordan gik det med tæsken, jeg mener tæsten af Krell KAV400xi?

Prøv at kigge lidt i 3020 tråden, der skulle det relevante kunne findes.

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes