Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 04:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kubikkens set-up (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 90
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Spencer skrev:

Hvad er en fornuftig regulator ?
Der sidder skam 4 stk. spændingsregulatorer pr. kanal - 2 stk. LT317A og 2 stk. LT337A pr. kanal.
Det er nok ikke den slags du mener ?

LM317og LM337 er skam ganske udemærkede standardregulatorer. De findes i alverdens udstyr. Og deres regulering vil uden tvivl give væsentlig større ripple/støj undertrykkelse end alle de store lytter.
317 og 337 er dog ikke andet end en standardregulator. Og noget kunne tyde på, at ONtech ikke mener den har tiltrækkelig gode egenskaber, idet man har valgt at proppe et kæmpe lager af lytter på. Måske man i stedet skulle have valgt at benytte en lidt bedre regulator... Man kan faktisk få standardregulatorer der har meget bedre egenskaber end disse. Eks TL431. Alternativt kunne man lave en selv.
Dette vil have MEGET større effekt, end bare hovedløst at koble flere lytter på. Men det er selvfølgelig den lette måde, og også den der ser voldsomst ud... Og det sælger sikkert godt! De færreste gad sikkert stolt vise billeder frem, hvis der blot sad nogle små lytter, og så en ULTRA god regulator (som folk alligevel ikke kan skelne fra en standard).

Ontechs hjemmeside oplyser dette: "The analog power supply is built around an C R C filter which lowers the ripple with more than 20dB. This is followed by an integrated regulator which has a ripple reduction of 80dB and is finalized by 5 transistors coupled as an ripple rejector circuit. In theory, this gives a ripple rejection of more than 180dB (Simulated). In practice, this will be a little bit lower."

Man kunne givetvis bruge bedre regulatorer, men vil dette så ikke blot være for at nørder, med teknikindsigt, kan sove mere roligt om natten ? 

Jeg tror umiddelbart ikke det er nødvendigt, at smide bedre komponenter i, blot fordi de er bedre.
Det lader til at være godt nok.

Men selvfølgelig har Benchmark bevist, at man ikke behøver alverdens fine ting.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Man skal ikke bruge bedre komponenter for komponenternes skyld!

Men når nu ma gør så stort et nummer ud af, at strømforsyningen skal være så stabil som man gør, kan det undre mig at man benytter en så standardregulator, hvis egenskaber ikke er overdrevet gode.
Eks kan man ret hurtig i databladet konstatere, at egenstøjen fra en 317 ligger på ca. 0.5mV ved 5 volt ud, og ripplerejection på ca. 60dB. De 180dB ONtech tilsyneladende skriver er ren fantasi. God de huskede at skrive, at det kun er teoretisk, og at den i praksis er lidt lavere. Jeg vil gætte på, at S/N i selve forsyningen er maks 80dB.

Det med ripple rejection kredsløbet med 5 transistorer er egentlig meget smart, hviss man skal undgå støj/ripple. Problemet er bare, at det kun kan lade sig gøre ved at tilføje en ekstra udgangsimpedans fra regulatorerne. Man sætter simpelthen en modstand i serie med udgangen, for at have en forholdsvis høj impedans at rykke i.
Men en høj impedans er lige nøjagtigt hvad man IKKE har brug for i en DAC.
I øvrigt er impedansen fra 317/337 i sig selv ikke imponerende, når man snakker andet en DC. Mener ikke man skal meget over 1kHz, før den begynder at tro den er en spole.

Det hele virker på mig som skud i tågen, hvor man fra starten har valgt en forkert topologi, og derefter kobler det ene led efter det andet, for at mindske problemer.

Havde man startet ordentligt, kunne man undgå alle lappeløsningerne, og få et væsentlig bedre resultat.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Det hele virker på mig som skud i tågen, hvor man fra starten har valgt en forkert topologi, og derefter kobler det ene led efter det andet, for at mindske problemer.

Havde man startet ordentligt, kunne man undgå alle lappeløsningerne, og få et væsentlig bedre resultat.

Det er jo så fair nok, at man mener at en konstruktion, ikke følger de rigtige filosofier fra start.

Jeg gætter på at du heller ikke er enig i den måde Audio Note bruger AD1865 chippen på, og bygger strømforsyningen op ?

De bruger tillige rørbuffer i udgangen.
Er der noget med, at du mener at den ide er forfejlet, grundet en for hård belastning af DAC-chippen, eller en anden årsag ?

Jeg mener at du og KvK var aldeles enige om, at rørbuffer på en DAC, bare ikke duer, og også er dødfødt fra start ?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige lavet en lille tråd, hvor der kan skrives lidt mere generelle ting om strømforsyninger.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40986

Så kan vi undgå at bruge for meget plads, i denne tråd, og måske få nogle flere ind, som har forskellige forslag, og erfaringer.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til at strømforsyningen til AD1865 skulle være langsom, i Ontech DAC'en, grundet de store lytter, så tror jeg ikke på det.

Jeg gætter nemlig på, at de store lytter kun virker som et slags fjernlager, og at chippen får den hurtige strøm, fra de små lytter, helt tæt på chippen.

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Herunder ses AA XDP, DTI og PSII

Spændende konverter-sæt du der har fået. Hvad var nyprisen på sådan et par æsker og hvornår er de fra?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Buch skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Herunder ses AA XDP, DTI og PSII

Spændende konverter-sæt du der har fået. Hvad var nyprisen på sådan et par æsker og hvornår er de fra?

Nyprisen blev efter at hifiklubben overtog forhandlingen fra Flemming Rasmussen (Gryphon), sat ned til 2.995 for XDP, 2.495 for DTI og vist nok 2.495 for Powerstation two. Hertil et trækabinet, som jeg har hørt kostede 595,-. Så sættet løb komplet op i ca. 8.600.
XDP kan ikke fungere uden DTI, så de hang uløseligt sammen. Til gengæld kunne DTI sættes sammen mad alle andre DACs og CD maskiner med digital in/out.
Som standard blev XDP og DTI leveret med løse transformatorer, som vist nok hed Powerstation XDP og Powerstation DTI.

Der blev vist ikke solgt ret meget af det i DK, selvom klubben egentlig forholdt sig positivt.
Tiden var vist ikke moden til løse DACs, ligesom de fleste er holdt op med at lave løse DACs igen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Med hensyn til at strømforsyningen til AD1865 skulle være langsom, i Ontech DAC'en, grundet de store lytter, så tror jeg ikke på det.

Jeg gætter nemlig på, at de store lytter kun virker som et slags fjernlager, og at chippen får den hurtige strøm, fra de små lytter, helt tæt på chippen.

Er der ikke anden afkobling ? - prøv at se efter smd 805 typer, eller andet. Lytterne er ifølge alt teori både alt for langsomme, - for langt fra kredsen, og for uliniære. Men hvis det lyder ordentligt, kan det selvfølgeligt være hip som hap.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Er der ikke anden afkobling ? - prøv at se efter smd 805 typer, eller andet. Lytterne er ifølge alt teori både alt for langsomme, - for langt fra kredsen, og for uliniære. Men hvis det lyder ordentligt, kan det selvfølgeligt være hip som hap.

Skal jeg ikke kunne sige, om der er...
Det spiller i hvert fald godt.

Hver producent har sine egne ideer, og låner ellers det de kan lide, fra andre.
Audio Note bruger præcis samme DAC-chip, men alt er lavet anderledes.
Selv oversamplingen er mindre på AN (1x oversampling, og nonoversampling).

I/V konvertering via trafo, er én af deres løsninger.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Det ser ud som om jeg mødes af utallige opfordringer til at score den gravity, som lige nu er til salg på DBA, så jeg kan biampe.
Hertil må jeg sige, at jeg allerede i selskab med én af slagsen sidder og klør mine svedige boller, så nixen bixen.
Jeg kører single amp og jeg er stolt over at jeg kan klare det.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Sådan regulatorer som lm78xx lm317 er ikke designet til at have en stor lyt på udgangen. Faktisk bliver reguleringen meget dårligere med stor kapasitet på udgang. Nogle kan gå i selvsving. Begge typer er en drain type. Dvs. de kan KUN levere strøm. Det er op til load af kredsløb at source (tage) strøm. Hvis der ikke var en source ville udgangsspændingen ikke falde og dermed kunne man ikke regulere. Så de regulatore er en slags open collector typer. Deres udgangsimpedans ved høje frekvenser er afhængig af afkobling.  Det vil sige udgangsimpedansen ved høje frekvenser er afkoblingen.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
Sådan regulatorer som lm78xx lm317 er ikke designet til at have en stor lyt på udgangen. Faktisk bliver reguleringen meget dårligere med stor kapasitet på udgang. Nogle kan gå i selvsving. Begge typer er en drain type. Dvs. de kan KUN levere strøm. Det er op til load af kredsløb at source (tage) strøm. Hvis der ikke var en source ville udgangsspændingen ikke falde og dermed kunne man ikke regulere. Så de regulatore er en slags open collector typer. Deres udgangsimpedans ved høje frekvenser er afhængig af afkobling.  Det vil sige udgangsimpedansen ved høje frekvenser er afkoblingen.
Hvis du ser de små kondensatorer som Audio Note bruger, tæt ved DAC-chippen, så sidder der også sådan nogle i Ontech DAC'en.
Lige på det punkt, tror jeg de er lidt ens, men ellers er de lavet meget efter egne filosofier.

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer. Nu tænker jeg ikke på de lokale afkoblinger. De virker primært for den komponent de sidder i nærheden. Nu tænker jeg på de batterier mange sætter på stnadardregulatorer for at (tror de) at få bedre performance ud af regulatorerne. Det gør ikke regulatorerne bedre. Tværtimod.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
Hej Spencer. Nu tænker jeg ikke på de lokale afkoblinger. De virker primært for den komponent de sidder i nærheden. Nu tænker jeg på de batterier mange sætter på stnadardregulatorer for at (tror de) at få bedre performance ud af regulatorerne. Det gør ikke regulatorerne bedre. Tværtimod.

Den har svjv været testet i HIGH-Fidelity, men om de lavede målinger på den også, skal jeg ikke kunne sige. Det var da de droslede ned på de tekniske målinger, jeg holdt op med at købe bladet.

Hvordan den performer, rent målemæssigt, kan jeg derfor ikke gætte mig til.
Men jeg er bestemt tilfreds med lyden. Dyb bas, og diskant uden antydning af hårdhed.

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen Spencer. Nu har jeg ikke rigtig været med i debatten om ONTech, men det er generelt jeg tænker. Måske høre det mere med i en aden tråd om PS.  SMD er godt til HF afkobling. Dvs. digital afkobling. Ingen tvivl. Det kan ingen leaded komponenter overgå. SMD komponenter er bare ikke så gode til analog lyd (ikke ps) De har et problem ved varieret spænding over dem ændre de værdi. Det er især kondensatorerne, men også modstande. Ikke at sige man kan få SMD der kan det, men de slår ikke leaded hvad linearitet angår.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Næe, der kan nok altid pilles og tweakes.
Det er jo altid interessant, om man kan pine de sidste 2% ud af udstyret.

Et sted jeg har set, at mange går amok, er på udgangskondensatorer, der skal blokere for DC.
Her er tilsyneladende ingen begrænsning for hvor eksotisk de kan laves.

Der kommer jo nok en billedserie på et tidspunkt, med det store DAC-projekt som KvK/Hurtig arbejder på.

Sidder der mon nogle store Papir-i-olie kondensatorer på, i udgangen der ?
Der er ikke kommet så meget info endnu, udover at første prototype eksploderede på under en time.

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Ja, han har signe problemer det gode båthorn  Mon ikke han køre DC. Jeg har snakket lidt med ham om DAC'en. Det er I/V converteringen der skal arbejdes med.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har lidt erfaring med den slags her:

http://www.scientificonversion.com/

Jeg kunne lide at få nallerne i sådan en fidus.
I min 3560 er der 2 udgange og 2 pulstrafoer.
Den ene kunne man jo fikst lige fifle med sådan en Børge her.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 08 Juli 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

www.sowter.co.uk

check deres 9545 transformer under "DAC"

Den kobles direkte på konverteren og til udgangsterminalerne. Skulle være helt perfekt, hvis din forforstærker har 47K indgangsimpedans.
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

David skrev:
www.sowter.co.uk

check deres 9545 transformer under "DAC"

Den kobles direkte på konverteren og til udgangsterminalerne. Skulle være helt perfekt, hvis din forforstærker har 47K indgangsimpedans.

Nu er det her altså en SPDIF pulse transformer, så det går nok ikke helt så nemt.

<< Forrige Side af 90 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes