Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 13:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktivt delefilter med bas korrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kim2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu prøvet at lave en test-CD med sinus toner fra 20Hz til 120Hz i 5Hz skridt. Jeg prøvede så at køre en test kun med subwooferen og en test kun med Dali Grand Diva'erne.

Efterhånden som jeg havde skrevet i denne tråd, var jeg kommet til at tænke over, hvor brat sub'en egentligt deler, når man fx sætter filteret til 50Hz. I praksis, med min sub, deler den overhovedet ikke brat. Jeg kan høre, at lydstyrken falder fra omkring 50-60Hz og op, men jeg kan sagtens stadig høre sub'en ved en sinus tone på 120Hz. Går jeg ned omkring 25-30Hz falder lydstyrken meget (som forventet - 29Hz +/-3db).

Mht. Diva'erne er der ikke meget at komme efter ved 25Hz, men ved 35-45Hz sker der virkelig noget.

Jeg altså alligevel et ekstra "boost" hele vejen op, når jeg indstiller sub'en til at dele ved 50Hz. Sammenlagt med højttalerkarakteristikken får jeg dog klart alt for meget omkring 50-60Hz. Spørgsmålet er, om det ikke ville være nok, hvis sub'en kunne dele lavere, fx 35-40Hz.      

Til top Vis Kim2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim2004

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2005 kl. 05:03 | IP-adresse registreret  

Sikkert - men at finde analoge filtre der deler mere end 24dB/oktav er ikke nemt...

Bjørn, du har da ret i det med enheder kontra boksstørrelse. Skulle jeg bruge en mindre boks, ville jeg nok prøve at finde en mindre enhed, som ville have bedre forhold i en sådan. Og jo, jeg går faktisk ind for de lukkede systemer - de er på mange måder mere 'regulære' end andre, både mht. til lyd og konstruktion. Men igen, andre faktorer spiller med .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes