Emne: Hvad skal der bruges på kabler ? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 757
|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Som ny i denne spændende HIFI verden vil jeg nu stille et, måske for nogle dumt, dumt spørgsmål.
Jeg har samlet lidt forskelligt, og mellem mange af delene stadig "lakrids" kabler, disse vil jeg selvfølgelig gerne skifte, med med hvad ?
Da jeg er fattig studerende, havde jeg kigget på lidt af det billige taralabs, evt noget brugt.
Men, jeg læste i nogle andre indlæg, kan ikke huske hvilke, at der var nogle der mente at man ikke kunne høre forskel på et kabel til 200 - 400 og et lakrids.
Så mit spørgsmål er, hvor meget skal der investeres for at det giver en hørbar forksel ?
Mvh
Nikolaj __________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nikolaj
Ja kabler giver stor hørbar forskel, faktisk mere end mange går og tror, man kan faktisk farve sit anlæg i den retning man ønsker ved ens kabelvalg.
Det er svært at rådgive folk om hvilke kabler de skal købe, for kablet skal passe til dit anlæg, således det passer til din opfattelse af rigtig lyd, og her er det så folk bliver uenige, da vi jo har lidt forskellig smag.
Så min anbefaling er at du må prøve noget kabel i dit setup, for at finde det du syntes bedst om, til mest fornuftig pris, og der er mange alternativer både nyt og brugt.
Min personlige holdning til hvor meget man skal investere i kabler, er at man ca. skal bruge 10-20% af prisen på ens anlæg til kabler, og du får ikke ret meget signalkabel for under 500,-kr.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
XenoCypraZ Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oki, så faktisk ville det ikke give noget ekstra og købe nogle taralabs til en 300 kr ?
Vi skal længere op før det er mærkbart.
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, selvfølgelig vil det give lidt, men ikke nok i forhold til hvad dit NAD anlæg, vil kunne præstere med et bedre kabel.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
Rizzo Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at debatten omkring kabler generelt er ved at tage overhånd - kabelproducenterne skummer virkelig fløden.
find et kabel lavet af gode materialer, med en ordentlig diameter. Al den snak med "ny banebrydende teknologi" er 80 % salgstale....
med de sparede kroner kunne du senere lave opgraderinger på anlægget i stedet!  __________________ AV M3 Avantgarde
Densen B-100 mKv + B-400 Black
Samsung LE32M51
Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
|
Til top |
|
|
XenoCypraZ Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rizzo skrev:
Jeg synes at debatten omkring kabler generelt er ved at tage overhånd - kabelproducenterne skummer virkelig fløden.
find et kabel lavet af gode materialer, med en ordentlig diameter.
Al den snak med "ny banebrydende teknologi" er 80 % salgstale....
med de sparede kroner kunne du senere lave opgraderinger på anlægget i stedet!  |
|
|
Hvad kunne du så evt. anbefale ?
|
Til top |
|
|
Rizzo Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville selv - hvis jeg den dag i dag skulle finde nye kabler - kigge på noget DIY. Finde ud af, hvilke materiale ledere, der ville passe bedst, og så sætte sammen med gode terminaler; eksempelvis nogle WBT, eller evt. en kopi af disse...
Ellers kan jeg fortælle at A&C, som sælges ofte her på brugtmarkedet til ca. 200 - 400 gør det ganske glimrende! evt. Audiobs, de ser lækre ud, og spiller formentlig også derefter ...
Min pointe med det første indlæg var egentlig, at du kan have et kabel som for 5 år siden var godt pga. materialerne, og et tilsvarende, med samme kval. kobber/sølv, som er langt dyrere fordi en eller anden ny teknologi efter sigende gør kablet fremragende...
Prisen på kabler (her tænker jeg HIGH END) er de sidste år steget med mindst 50 %... Er kvaliteten også 50 % bedre??
hvad kan eksempelvis retfærdiggøre prisen på Nordost valhalla, 2 x 3m til 80k? Kabler kan være en hæmsko for lyden - de kan ikke fremme den! kablernes rolle er at være neutrale og at lade signalet komme ublokeret og ufarvet igennem. min tvivl går på, om et kabel til x tusinde kroner er nødvendigt til en opgave, der i sin enkelthed er ganske simpel __________________ AV M3 Avantgarde
Samsung LE32M51
Pioneer DV668AVi
Mit anlæg?
|
Til top |
|
|
XenoCypraZ Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, tak for et godt indlæg, jeg går faktisk selv med de samme tanker.
Altså at et kabel skal være så neutralt som muligt, jeg takker for dit
råd, og er lige PT og så ved at handle noget brugt kabel.
Er priserne virkelig steget så meget, det er lidt vildt og tænke, og 80
K for en gang kabler... Ja, hvis man har pengene og ikke ved hvad de
skal bruges til. Men ellers vil jeg nok mene det er overkill.
|
Til top |
|
|
Rizzo Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - som sagt: havde man ikke andet at bruge pengene til 
Jeg skal dog ikke dømme dem der skulle købe kabler for 80k - men det er som sagt ikke hverdagskost, og det er helt sikkert ikke noget for mig! måske også da jeg kun er 17 
__________________ AV M3 Avantgarde
Samsung LE32M51
Pioneer DV668AVi
Mit anlæg?
|
Til top |
|
|
XenoCypraZ Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, jeg er da ikke meget foran.... 19
|
Til top |
|
|
Rizzo Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt nok 
Lad dette være et skoleeksempel på brugen af forummet mellem to af morgendagens hifi-nørder  __________________ AV M3 Avantgarde
Samsung LE32M51
Pioneer DV668AVi
Mit anlæg?
|
Til top |
|
|
XenoCypraZ Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rizzo skrev:
Fedt nok 
Lad dette være et skoleeksempel på brugen af forummet mellem to af morgendagens hifi-nørder  |
|
|
 Det er jo det, bemærk den fine tone, og den produktive fremgangsmåde
Ej, tak for hjælp, har lige fået en Rotel forforstærker, effektforstærker og en Rega P3, så jeg mangler lidt kabel til det.
|
Til top |
|
|
Marantz_freak Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hej...
Ja kabler... Det er altid et godt emne, og her gælder det, som også allerede nævnt, at smag ikke kan diskuteres. Inden for kabler findes der simpelthen så mange slags, at det er til at blive helt syg af. Men det gælder om at finde nogle kabler der "farver" din lyd på den måde du kan lide. Og hvis du synes at dit anlæg lyder som det skal, så skal du jo bare have nogen der lyder helt neutralt, og klart.
Jeg kører selv med TaraLabs 3300i som signalkabel, og det er jeg rigtig godt tilfreds med. Det er en meget neutral og afslørende lyd. Med TaraLabs går man aldrig helt galt i byen, men som sagt så får du ikke meget signalkabel for under 500-600 kr.
Så prøv nogle forskellige, og hvis du kender andre der har et hifi-anlæg, så lån evt. deres kabler og sammenlign. På den måde kan du finde frem til den lyd du gerne vil have
Hilsen Marantz freak...
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt er jeg ikke med på "kabelvognen", og mener at blot kablet af er af en vis tykkelse og kvalitet, så er det ok. Det vil sige at et signalkabel i 500 kroners klassen vil være rigeligt til dit setup. Selvfølgelig skal man altid lytte sig frem, men i min prioriteringsrækkefølge indenfor HiFi, ligger kabler nederst, lige over diverse voodoo-tweaks.
Gode tykke kabler, og du er nået langt.
- Gode stik, der kan spændes, og et stykke godt kabel kan fås som DIY for 3-400 kroner.
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Hej Nikolaj
Ja kabler giver stor hørbar forskel, faktisk mere end mange går og tror, man kan faktisk farve sit anlæg i den retning man ønsker ved ens kabelvalg.
Det er svært at rådgive folk om hvilke kabler de skal købe, for kablet skal passe til dit anlæg, således det passer til din opfattelse af rigtig lyd, og her er det så folk bliver uenige, da vi jo har lidt forskellig smag.
Så min anbefaling er at du må prøve noget kabel i dit setup, for at finde det du syntes bedst om, til mest fornuftig pris, og der er mange alternativer både nyt og brugt.
Min personlige holdning til hvor meget man skal investere i kabler, er at man ca. skal bruge 10-20% af prisen på ens anlæg til kabler, og du får ikke ret meget signalkabel for under 500,-kr. mvh Gorm |
|
|
Dav-dav!
Selvom jeg er stort set enig med hr. Gorm, så er jeg alligevel en smule uenig
Vel skal kablerne "passe til anlægget" - men udfra hvilke forudsætninger?
Den "personlige opfattelse af rigtig lyd" findes ikke. Den rigtige lyd er der nemlig i forvejen, uanset om man så bryder sig om den, eller ej!
Med det mener jeg, at man på forhånd bør tage stilling til, om det er "sminket vellyd" eller regulær hifi-lyd (reproduktion), man vil forsøge at opnå.
Når denne stilling så er taget, har man ofte overvundet den værste hurdle mht. kabler.
Til andre kan jeg sige, at de sidste, afgørende 20-30 pct. i kabelkvalitet koster dyrt. Har man ikke midlerne til dette, må man forsøge at nærme sig på anden måde. Hvis det vel at mærke er hifi, vi taler om. I andre tilfælde bør man blot finde noget, der lyder, som man nu synes den slags skal lyde.
Vil man derimod have hifi-lyd (igen: reproduktion), så skal der andre(s?) boller på suppen, da den slags udstyr koster knaster. Og det gælder såvel kabler som det øvrige hardware.
De mennesker, der ikke kan høre forskel på et ægte high end kabel og en lakridssnøre fra Fakta, bør være glade for dette. De sparer nemmerlig en hulens masse penge!
Men - please - fri os andre for løsrevne postulater om, at "alt over 150 kr. er overkill" og den slags. Det er nemlig ganske enkelt ikke sandt!
Eller som Marantz_freak helt rigtigt fremturer, "...så får du ikke meget signalkabel for under 500-600 kr...." Og taler vi hifi high end, så er beløbet nærmere 5-6.000 kr. og opefter, desværre.
Og ja, der må og skal sluges adskillige kameler i hel figur undervejs!
Velbekomme!
Med hifi hilsen
G&S
|
Til top |
|
|
Rizzo Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Men - please - fri os andre for løsrevne postulater om, at "alt over 150 kr. er overkill" og den slags. Det er nemlig ganske enkelt ikke sandt!
|
|
|
Håber ikke den var rettet mod mig 
men jo - klart er der forskel på kabler.... millioner af nørder kan ikke tage fejl (eller kan de?? )
Synes bare at jeg lige havde set mig vred på kabelproducenterne i aften, som så skulle have ørene i maskinen  __________________ AV M3 Avantgarde
Samsung LE32M51
Pioneer DV668AVi
Mit anlæg?
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 17 Januar 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Rizzo!
Jo!
Men ingen tvivl om, at f.eks. NO er langt-langt overprissat, så de fortjener klart at få både ørerne og bollerne i maskinen!
Dog er der vist i det nyeste HF et engelsk tilbud om NO til noget, der reelt minder om -30 pct. eller mere.
Der er for så vidt ikke nogen, der egentlig tager fejl omkring kawler.
Dér, hvor kæden normalt først ryger af, er vist omkring rationalet - altså selve grundlaget for den lyd, man gerne ser indfinde sig i gemakkerne.
Er man til sovs, tab af lydinformation og lignende perversiteter, ja, så snakker vi sq ikke længere hifi  Og så er det jo i og for sig "legalt" at bruge store summer på diverse farveladekabelfalbalader.
Et godt sted at starte med opgraderingen fra Fakta-lakridserne, kunne f.eks. være et Supra kabel i mellemklassen. De fleste af Supra's kabler giver nemmerlig skridtprygl til f.eks. lo-fi klubbens Fara-Flabs kabler, sådan rent prismæssigt. Nogle enkelte af dem er endda identiske - blot tager Supra kun en brøkdel af prisen (var der nogen, der sagde Da-di SilverLine?)
Men igen - det handler vel dybest set om, hvilken "religion", man tilslutter sig: Vil man have et maleri eller vil man have et fotografi... i sidstnævnte tilfælde kan man så overveje, om man også vil betale for en høj opløsning af fotografiet
Med høflig aftenhilsen
G&S
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
XenoCypraZ skrev:
Men, jeg læste i nogle andre indlæg, kan ikke huske hvilke, at der var nogle der mente at man ikke kunne høre forskel på et kabel til 200 - 400 og et lakrids. |
|
|
her mener jeg at "nogle" tager grundigt fejl.....
den største opgradering, og den mest hørbare jeg har foretaget af et anlæg var da mit gamle harmankardon (reciever og cd ) fik skiftet lakridserne ud med noget monster - til den horrible sum af 200 kr 
personligt mener jeg at det er vigtigt at finde det der passer til ens egen smag og anlæg, eks. booster mit Audioqust King Cobra mellemtonen en smule, men da mit anlæg og musik smag går i den retning i forvejen, gør det ikke spor. det virker for mig, men næppe for så mange andre....
pointen er at finde noget der passer ind i dit anlæg, ingen grund til at du pt bruger hele opsparingen på kabler, det kan du gører når du har et anlæg, og ikke mindst et rum (jeg går ud fra at det er begrænset hvor stort/afstemt et rum man har råd til på su..) der kan nyde fordel af det dyre legetøj (læs: kabler)
du kan sagtens nøjes med at bruge en 200-600 kr på kabler, og så bruge noget tid på at optimere dit lytterum (undgå store bare flader der kan reflekterer lydbølgerne) __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
XenoCypraZ Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
XenoCypraZ skrev:
Men, jeg læste i nogle andre indlæg, kan ikke huske hvilke, at der
var nogle der mente at man ikke kunne høre forskel på et kabel til 200
- 400 og et lakrids. |
|
|
her mener jeg at "nogle" tager grundigt fejl.....
den største opgradering, og den mest hørbare jeg har foretaget af et anlæg var da mit gamle harmankardon (reciever og cd ) fik skiftet lakridserne ud med noget monster - til den horrible sum af 200 kr 
personligt mener jeg at det er vigtigt at finde det der passer til
ens egen smag og anlæg, eks. booster mit Audioqust King Cobra
mellemtonen en smule, men da mit anlæg og musik smag går i den retning
i forvejen, gør det ikke spor. det virker for mig, men næppe for så
mange andre....
pointen er at finde noget der passer ind i dit anlæg, ingen grund
til at du pt bruger hele opsparingen på kabler, det kan du gører når du
har et anlæg, og ikke mindst et rum (jeg går ud fra at det er begrænset
hvor stort/afstemt et rum man har råd til på su..) der kan nyde fordel
af det dyre legetøj (læs: kabler)
du kan sagtens nøjes med at bruge en 200-600 kr på kabler, og så
bruge noget tid på at optimere dit lytterum (undgå store bare flader
der kan reflekterer lydbølgerne) |
|
|
Hehe, fantastisk så meget forskel der er på folk,
Jeg troede umiddelbart, at enhver udbytning til andet end lakrids ville
hjælpe, så læste jeg at man skulle bruge mindst 500. Men efter dit
indlæg, og lidt kiggen på dit setup 
hvilket er fedt. Tror jeg at jeg vil forsøge mig lidt frem på
brugtmarkedet, med lidt kabler til en 300 - 800 kr. Tak for hjælp,
Har kigget på lidt NO, VDH, SUPRA og MIT Terminator, og alle har modeller der er til at komme til for penge.
|
Til top |
|
|
Schnumpfel Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er meget forskelpå folk og på hvilken lyd de selv synes er rigtig for dem.. og gudskelov for det, for det gør at der er ret meget forskelligt på markedet til meget forskellige priser, som I jo også selv er inde på herinde..
Umiddelbart vil jeg tilslutte mig G&S's idé om f.eks Supra.. Har selv kørt med Supra-kabel og det er ret god value for money, og synes det giver meget bedre lyd i forhold til lakridserne. Der dukker gerne mange "nye" ting op i lydbilledet, når man opgraderer fra lakridserne..
Men Xeno.. prøv dig frem.. lån evt nogle kabler med hjem og hør om lyden så bliver noget du kan holde ud. Det skulle jo gerne ende med at man kaster den ene skive på efter den anden, fordi det bare lyder så meget bedre. Har selv været igennem den fase et par gange, og jeg er sikker på at jeg kommer det igen. F.eks. har jeg lige lånt en ny plov til mine vinyler, og det har netop gjort at jeg har smidt den ene skive på efter den anden fordi det bare spiller 
Så held og lykke med jagten på nye kabler og bedre lyd  __________________ Don't fight it, embrace it!
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|