Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Acoustic Reality (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 22
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Jeg går udfra, at modulerne er bygget fuldt balanceret, men at et problem kan opstå, når de smides i en kasse og der skal forbindes stik dertil.

Hvad er det for et problem, du mener kan opstå, når modulerne skal monteres...?

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 Februar 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
kimmadsen skrev:
soren skrev:

Toftdahl er så skråsikker. Bal. er den eneste sande vej. Sjovt nok, når produktet ikke er egentlig balanceret, men kun pseudobalanceret. Balanceret input. Single ended modulator/regulering. Balanceret output.

I et almindeligt hjem med realistiske afstande mellem apparaterne, hvad skulle man kunne vinde? Rent teoretisk. En subjektiv vurdering kan ikke bruges til noget her, da selv ikke en imponeret ICEpower ejer kan garantere at være objektiv.

En blindtest kunne stables på benene, eneste måde at validere udsagnene på. Og så kunne vi i samme omgang tage phono og bananstik, og i særdeleshed digital og powerkabler med.

Ja sjovt nok, er der ikke noget der kommentere dette

Er det uvidenhed om bal. eller bare surhed over at de ikke længere har ret, er svært at sige.

Jamen, jeg skal da gerne kommentere det igen (som gjort lidt længere tilbage i tråden):

For det første er der ikke nogle krav til kabellængden, hvis man ønsker at køre balanceret. Fordelene er der selvfølgelig også ved korte kabellængder, det er jo nærmest selvforklarende. Teoretisk set bør fordelene endda være endnu mere udtalte ved korte, end ved længere kabler.

At balanceret drift er at foretrække ved lange kabellængder, bl.a. på grund af det lave støjgulv, eliminerer med andre ord ikke virkningen ved også korte kabellængder.

For det andet er det egentlig et ganske fornuftigt konstruktionsmæssigt valg, Bøwl & Omkostninger har taget.

Hvad alternativet skulle være, er jeg sikker på, der er en del, der gerne vil vide, så sig frem...?

Og at der er en hørbar forskel, kan jeg roligt sige, da jeg selvfølgelig har lavet adskillige A/B- og blindtests mellem balanceret og RCA på ICEpower.

Balanceret lyder ganske enkelt bedst; der er mere hul igennem, mere realisme, større dynamik, flere detaljer, optagerummet er bedre defineret, instrumenternes individuelle konturer er skarpere skåret, etc, etc.

I det hele taget er det samlede lydbillede mere troværdigt - altså mere hifi, set i forhold til RCA.

Grundet den forvrængningsfattige konstruktion, træder disse egenskaber måske også tydligere igennem på ICEpower, set i forhold til en konventionel klasse B eller A/B.

Hvorfor du mener nogle skulle være sure over dette, er umiddelbart svært at se...

Toftdahl: jeg hviste ikke, at du også skrev under pseudonym 

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Februar 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Jo, jeg gør
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 05 Februar 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Jo, pseudonymet Go4it - nu begynder det her at blive spooky...........

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Ghammel & Suhr.

Der kom lidt slinger i leveringen af den X2.5, så indtil videre har jeg brugt den vanlige PASS 1.7, som iøvrigt er referencemodellen i hele historikken, og sandt at sige spiller den jo rigtig pænt.

Den der "helvedesmaskine" x2.5 og genvejen til himmelen,  skulle efter sigende lande med aftenposten førstkommend fredag - så det bliver noget spændende.

Der vil komme nyt når der er noget præsentabelt om denne X 2.5

Med høflig lyt og hilsen

Jørgen Toftdahl

Toftdahl, du må da gerne "anmelde" - eller i hvert fald melde tilbage hvordan denne X2.5 lyder

På forhånd tak...

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

Go4it skrev:

Jo, pseudonymet Go4it - nu begynder det her at blive spooky...........

Så længe "gammel & suhr" forstod Joken - er jeg glad   - og, jeg har stor respekt for (g & S,s) "gyldne øre" - længere er dén ikke

Klokken er mange: God nat og sov godt

nøjsom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Nu lyder det jo som om at der er fundet på en ny måde at lave balancerede kredsløb på. Den bliver kaldt "prioriteret balanceret".

Der er så vidt jeg ved to måder at lave balancerede kredsløb på. Den ene er ved hjælp af transformere,  det er den klassiske og fås i mange kvaliteter alt efter hvor meget man vil betale.  Det grej der benytter trafoer er internt ubalanceret og udadtil balanceret for at fjerne støjindstråling på lange kabelstræk.

Den anden måde er den elektroniske der fås i flere varianter, den mest almindelige er at anvende en komponent på ind og udgang der tager sig af balancering. Kredsløbene er her internt stadigt ubalancerede. En variant af balancering er den hvor man bygger kredsløb der er helt symmetriske, den sidste løsning er da også den sværeste, for nu vil en forskellighed i + og -  tilføre forvrængning.

Der er en lang udredning om fordele og ulemper på

http://www.jeffrowland.com/tectalk1.htm

Og den ender med at argumentere for at trafoer er det bedste til at udføre balancering med.

Altså - balancering ender som regel med at blive - ubalanceret. Dette kan også gøres på forskellige måder. Er der nogen her der kan afgøre at netop de  moduler der omtales som "prioriteret balanceret"  har det svært med ubalancerede signaler - lad os få den tekniske forklaring.

KL 
Til top Vis nøjsom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nøjsom

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Honestly speaking.. så kører alle mine ICEpower forstærkere pt ubalanceret, og det lyder fortrinligt.

Det aktive delefilter er i forvejen ubalanceret så der er ikke rigtig nogen anden vej på det her setup. En anden ting er så at jeg meget nødig ville lave en ægte balanceret udgave af det filter, materiale omkostningerne og tiden vil blive uhyggelig hvis jeg skal lave en fuldt symmetrisk opbygning med matchede tolerancer. Her er det afgjort mere farbart at lave en transformer-løsning, men så vil jeg ærlig talt hellere bruge ubalanceret sålænge signalkablerne er i "stuebrugs" længde.

Om der er noget at hente ved at køre balanceret mener jeg kommer mest an på kilden og hvordan dens ubalancerede vs. balancerede udgange er lavet. Ofte er der nemlig temmelig stor forskel på lyden af de to, og det er ikke ubetinget til fordel for den balancerede.
ICEpower modulerne i sig selv er ret ligeglade med om signalet er balanceret eller ej, og kun en dårlig designet forforstærker har problemer med at trække deres indgangsimpedans.

coab
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej, vilken utgangsimpedans skall forforstärkaren ha, och är det ett ovanligt värde, hilsen P.S köpt Bertram Beat.
Til top Vis coab's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af coab

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Og til jer der begyndte med balanceret spørgsmålet igen.
ICEpower er balanceret og ICEpower er ikke digitalt.

Hurtigt spørgsmål: Hvad gør en balanceret konstruktion? Et stort stik med tre pinde på kabinettets bagside alene, eller vil du mene, at selve elektronikken indeni kassen ligeledes skal være opbygget balanceret? ICEpower er ubalanceret. At der er en differensforstærker i inputtet ændrer ikke noget ved dette faktum.

Men dejligt for dig, at du mener, det lyder markant bedre. Gad vide, hvordan du har lavet en testopstilling, der kan påvise pågældende reultat?

Og ja, ICEpower er hamrende analogt, og hvad så? Er det det, denne tråd drejer sig om?

kimmadsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Balanceret eller ikke balanceret.

I kommer ikke videre med Toftdahl. Han bygger sine påstande på tro mere end viden, og sine holdninger på fiktive sandhedsvidner som ingen kender, og test som gud har deltaget i.

Icepower forstærkeren er IKKE balanceret, det er som Søren siger der er balanceret ind gang, men det er altså ikke det samme som at konstruktionen er balanceret.

Messing er messing, også selv om man forgylder det
Til top Vis kimmadsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimmadsen

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Kimmadsen

Icepower er balanceret ind og ud.
Men jeg tror bare vi lader historien stoppe der - for mit vedkommende, test og erfaringer taler deres klare sprog, og så er der også lige producenten.

med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

soren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Icepower er balanceret ind og ud.

Ja, men ikke indeni..

Men jeg tror bare vi lader historien stoppe der - for mit vedkommende, test og erfaringer taler deres klare sprog...

Nej, det er lige netop det, de ikke gør. Enhver tests udfald kan påvirkes af manglende seriøsitet, og denne findes sjældent hjemme i de små hifi-hjem.

og så er der også lige producenten...

Mener du seriøst, at producenten af disse moduler bør høres mht. modulernes ydelse? Eller at producentens seriøsitet adskiller sig væsentligt (i positiv retning) fra andre producenters?

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

soren.

Okay, nu er det ikke bare efter de normer - et lille hi-fi hjem jeg / vi arbejder, men ellers tak - der var lige lidt mere til rådighed. 
Og ja, producentens seriøsitet her er fin - men måske skal vi kun til at tage dig og dine data som reference - jeg håber du selv kan høre og se hvor langt du er kørt af sporet.

Skulle producentens data og seriøsitet ikke være i top, tror jeg ikke flere og flere af verdens største og bedste produceneter (referencelisten), ville begynde med ICEpower. Hvis dine påstande skulle være reference og tages for pålydende, så var det nok stik modsat.

Jeg forholder mig til de mange test og referencer der er til balanceret kontra ubalanceret - hørbar forskel.

Jeg har enorm respekt for de der sidder ude i de små hjem og deltager i hi-fi udvikling og hjemme- videnskaben. Men jeg har dæleme også stor respekt for fabrikanterne af de mange forskellige produkter, ligesom jeg ikke har grund til at mistro deres oplysninger.

Soren - jeg har stor respekt for dine meninger og erfaringer.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Kære alle, denne "debat" kommer vist ikke videre - før der der bliver lavet en test, med & uden balanceret drift

Toftdahl har lavet én (flere) - så er det bare om der er et eksemplar af ASP1000 derude med både balanceret & ubalanceret indg., samt nogen som vil lægge rum til... Vi skal for øvrigt have 2 x 2 ens kabler: 2 balans. 2 ubalanc, hvis testen skal være seriøs...

Dét er den eneste måde at finde ud af hvor solen skinner

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

For ikke at glemme: En signalkilde der lyder 100% ens på den ubalancerede og balancerede udgang.

Det kan godt blive ret svært skulle jeg hilse og sige. En mulighed kunne være min kombination af Stello CDT200 løbeværk og DAD-2408 konverter. Min konverter har kun balanceret ud og den ubalancerede laves ved blot at benytte den ene "halvdel" af den balancerede udgang (sådan er det sjældent gjort på konsum udstyr!).

Hvis nogen vil deltage lægger jeg gerne stue, signalkilde, ICEpower forstærkere (500ASP og 1000ASP), højttalere samt cola til arrangementet.

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

For ikke at glemme: En signalkilde der lyder 100% ens på den ubalancerede og balancerede udgang.

Det kan godt blive ret svært skulle jeg hilse og sige. En mulighed kunne være min kombination af Stello CDT200 løbeværk og DAD-2408 konverter. Min konverter har kun balanceret ud og den ubalancerede laves ved blot at benytte den ene "halvdel" af den balancerede udgang (sådan er det sjældent gjort på konsum udstyr!).

Hvis nogen vil deltage lægger jeg gerne stue, signalkilde, ICEpower forstærkere (500ASP og 1000ASP), højttalere samt cola til arrangementet.

Jeg er med  

Tager saltstænger med - og (lidt) rom

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Og nu hvor vi er igang: til den kommende test  af ASP - hvad med at høre en Accuphase A60 op imod Ice (kan muligvis arrangeres)

Ville det ikke være kanon

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

ICEpower.
balanceret / ubalanceret.

Skal vi ikke bare komme videre og være glade over at tingene spiller som den enkelte kan li det. Man kan jo bestille / købe det man vil - balanceret eller ubalanceret. 
Jeg er enig med Johnny (JJAZ) - det er ikke bare lige. Sådan en test tager enorm lang tid at lave, det er jo ikke bare at rykke kabler af og på, og så tro, at det var den sammenligning.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

ICEpower.
balanceret / ubalanceret.

Skal vi ikke bare komme videre og være glade over at tingene spiller som den enkelte kan li det. Man kan jo bestille / købe det man vil - balanceret eller ubalanceret. 
Jeg er enig med Johnny (JJAZ) - det er ikke bare lige. Sådan en test tager enorm lang tid at lave, det er jo ikke bare at rykke kabler af og på, og så tro, at det var den sammenligning.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Flytter da gerne ind hos Johnny en uges tid...

<< Forrige Side af 22 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes