Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dyre powerkabler vs. Billig UPS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CRiM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Nu blev "cvonengberg" indlæg desværre slette.. Men en ting er HELT SIKKERT... Du får ikke bedre lyd ved at vælge et 2,5mm2 kable frem for et 1,5mm2 kable til din forstærker...Da tykkelsen på kablet udelukkende er med til at mindske modstanden i kablet for at undgå et spændingsfald og du vil på ingen måde kunne måle et spændingfald på de få meter du har fra stikkontakten til forstærkeren (Desuden er det også 1,5mm2 der bruges i stikkontakten og med en 10 eller 13Amp sikring ude i skabet, og så kan du sådan set bare gå dig i kast med Ohms lov og regne på spændingsfaldet med de oplysninger du har på dit udstyr osv.)

Hvis du skal måle et spændingsfald (Som MÅSKE kan få din forstærker til levere en lille bitte smule mindre effekt(watt)) så skal du sætte en 50-100m 3x1,5mm2 kabeltrommel foran din forstærker. Men hvem gør så lige det.. :)

Men en ting jeg vil mene der kan forsvare et af de dyre kabler, er hvis du har dit lyd eller billede kable (vel og mærke kobber, optisk kan ikke forstyrres af strøm) lige op af dit strømkabel.. Det vil helt sikkert kunne forstyrre signalet (Det vil du også kunne regne dig frem til - altså hvor stor skærmning der skal til for at undgå forstyrrelser). Det nemmest og helt klart billigst er dog bare at undgå at lægge lyd/billede kabler lige op af strøm kablet.

Til top Vis CRiM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRiM

cvonengberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Justcables.dk

Bruger siden: 26 December 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Marts 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

CRiM skrev:

Nu blev "cvonengberg" indlæg desværre slette.. Men en ting er HELT SIKKERT... Du får ikke bedre lyd ved at vælge et 2,5mm2 kable frem for et 1,5mm2 kable til din forstærker...Da tykkelsen på kablet udelukkende er med til at mindske modstanden i kablet for at undgå et spændingsfald og du vil på ingen måde kunne måle et spændingfald på de få meter du har fra stikkontakten til forstærkeren (Desuden er det også 1,5mm2 der bruges i stikkontakten og med en 10 eller 13Amp sikring ude i skabet, og så kan du sådan set bare gå dig i kast med Ohms lov og regne på spændingsfaldet med de oplysninger du har på dit udstyr osv.)

Hvis du skal måle et spændingsfald (Som MÅSKE kan få din forstærker til levere en lille bitte smule mindre effekt(watt)) så skal du sætte en 50-100m 3x1,5mm2 kabeltrommel foran din forstærker. Men hvem gør så lige det.. :)

Men en ting jeg vil mene der kan forsvare et af de dyre kabler, er hvis du har dit lyd eller billede kable (vel og mærke kobber, optisk kan ikke forstyrres af strøm) lige op af dit strømkabel.. Det vil helt sikkert kunne forstyrre signalet (Det vil du også kunne regne dig frem til - altså hvor stor skærmning der skal til for at undgå forstyrrelser). Det nemmest og helt klart billigst er dog bare at undgå at lægge lyd/billede kabler lige op af strøm kablet.

Ja, jeg blev grebet af stemningen og reklamerede vist lidt for meget...
Og Jeg vil give dig til dels ret.
Men jeg vil holde fast i min påstand om, at 2,5 kvmm er den bedste løsning. Det er jo heller ikke unormalt med 2,5kvmm instalationskabel.
Hvis du hører de to kabler mod hinanden, vil du ikke være i tvivl. der er en anden "luft" i lyden. Omvendt vil 4 eller 6 Kvmm ikke give mening - med mendre altså det er meget lange stræk og en tørstig forstærker i enden :-)
Sammenlignet med hvad man skal slippe for kvalitetsstik, vil jeg ikke mene at gå fra 1,5 til 2,5 kvmm vælter noget budget!

Vh
Christian Engberg

PS: Hvis du undrer dig over hvorfor Justcables.dk ikke fungerer - er det fordi siden ikke kører endnu, men fortvivl ikke, den kommer snart!

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Ha, og jeg vil sætte en 20´er på at et 1,5 kabel lyder bedre end et 2,5. 

Vi ku blive ved i dagevis og gør det sikkert også. Et sted er det vel også meningen, ja altså at prøve sig frem og ikke kun skrive på nettet om hvad man tror der virker. Tak til Gl.Jas for du altid husker på hvad der er vigtigt her in the life. OG her husker vi lige voldsomme mængder Arnbitter!!!

Vil lige høvle endnu et mystisk udsagn af; jeg oplever (altid) at uskærmede ( hvor der godt nok er en skærm i kablet, men den er ikke forbundet i nogle af  enderne)  lyder bedre end der hvor den er forbundet og dermed virker korrekt. Mystisk!!

Og vil medgå Gl.Jas, der var han igen, at der ER bare ingen  fede rammeforklaringer og elektrikerlogik der bare bestmmer her. Der er kun trial and error!!!

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hej.

Vedr. ups, er det mig bekendt kun online ups der vil virke efter hensigten her. Det svarer til at du sætter et stort batteri til dit anlæg. Her er batteri og netforsyning adskilt. Det er det ikke i de "billige": En online ups koster omkring 5kg 1000VA.

Bare en note :-)

Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes