| Forfatter |
|
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
Valget af den "lille" 2 vejs - kan også besvares med at den måske passer bedst ind i folks areal på lytterum / stue - så alt andet lige kan man ikke forenkle det til at de folk ikke gider at høre bassen.
|
|
|
Næh, men skulle man komme med ALLE argumenter hver gang, så blev stykkerne jo så lange at ingen gider læse dem.
Store ht der kan lave bas, er sjældent et godt match til et meget lille rum og små ht kan sjældent fylde et stort rum med bas + niveau, i det hele taget.
Selvfølgelig hænger det hele sammen, men jeg har solgt mange små 2-vejs til kunder, fordi de brød sig bedre om, at den "tunge" bas ikke var der.
Man skal jo heller ikke glemme at der er folk der mener, at det nogle kalder fravær af bas, kalder de for rigtig bas - og så kan vi jo starte den diskution 
Ligemeget hvad jeg skriver, eller du skriver - - - eller hvad 3465 andre her inde skriver - så er der altid en der kommer med en løsning mere - vi er jo forskellige - heldigvis. Men så kan vi jo blive ved 
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nøjagtigt dette emne har jeg startet for ½ år siden..og der kunne man heller ikke blive enige...
Jeg havde en ide om at kører mine 18" (2 stk) i stereo, dele ved 120 hz. 24 db/oct aktivt. De er (bliver..) placeret under fronterne og kunne i princippet ligeså godt være een enhed, men jeg er kommet til den konklusion at det er bedst at benyttet LFE udgangen. da det signal der kommer her er det rene signal som lydteknikeren har tænkt sig skulle brage.. hvis man vælger at kører "no sub" og "large frontspeakers" vil det blive et blandet signal som man nu selv skal til at dele og behandle med div delefiltre....til musik skal man dog vælge stereo efter min overbevisning og ca. 100 timers surfing på nettet
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 16 August 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for at mundhugges tit, burde vi holde sammen og støtte hinanden i vores meninger og holdninger.....og lytte til hinanden....og få en konstruktiv debat igang....vi er trods alt en udryddelsestruet art.
En naiv hilsen
Dr. Lyd
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 August 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nå kommer over ennå lidt mere information om hvorfor de fleste dyre, små subs er lukkede.
-En lille lukket sub med det naturlige f3 som det højeste punkt vil ha en helt jevn impedanskurve under f3.
-Klasse D forstærkerene fungerer best hvis der ikke er endringer i impedans
-De små lukkede skal som tidligere sagt boostes med 12/18db pr oktav, dette krever så mange w som kun en klasse D forstærker vil kunne levere
For å skære det ud i pap, en port , eller et slavelement fører til impedanseendringer, og dårligere arbejdsforhold for en klasse d forstærker. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
PSSO Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik i dag en SVS PB10-ISD leveret  , så er en sub nødvendig ? - Ja bestemt, specielt hvis man ønsker det fulde udbytte af sine film... __________________ mvh PSSO
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

Bruger siden: 29 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamos THX-ULTRA subwoofer går da kun ned til 35hz, altså når THX kan godkende en sub som ikke kan spille lige så dybt som mange store højttalere så foretrækker jeg ingen sub men gode fullrange front højttalere.....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
PSSO: Gratulerer! Du skal bare spørge om du behøver hjælp med kalibrering, ellers er det bare at se alle de gamle film på nyt og føle hvad du har gået glip af 
Problemet med THX er at de ikke vil fortelle hvad kravene for at blive THX certifiseret er, og dermed bliver standarden verdiløs... __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zenon skrev:
Jamos THX-ULTRA subwoofer går da kun ned til 35hz, altså når THX kan godkende en sub som ikke kan spille lige så dybt som mange store højttalere så foretrækker jeg ingen sub men gode fullrange front højttalere..... |
|
|
Hvilket fullrange højttalere taler du om? Gerne højttalere fra nutiden (det er jo lidt svært at finde en udgået model hos en forhandler hvis man vil lytte til dem)
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
PSSO: Gratulerer! Du skal bare spørge om du behøver hjælp med kalibrering, ellers er det bare at se alle de gamle film på nyt og føle hvad du har gået glip af 
Problemet med THX er at de ikke vil fortelle hvad kravene Det første krav er at man har en god penge pung for at blive THX certifiseret er, og dermed bliver standarden verdiløs... |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er jo rigtigt at alt for få laver solide højttalere som ikke har brug for en sub......
standarden...... er jo fuldt med moden, man vil gerne have små højttalere med subs fordi mange tror det er ligegyldig hvor bassen står men de færeste ved at der kun er tale om DYB-bassen her......
Køb et merlin surround anlæg med komplet sub-sat system og alle vil alligevel kunne udpege bassens placering!! -en 2" fullrange enhed er altså ikke dem med mest dynamik med en 6" sub.... til en måske 25kvm stor stue......
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger ingen sub til mit surround. Jeg har et 16 kvm værelse og 2 stk. Dali 850 med 2x8" basser som spiller ned til 31Hz og en Classic No 6.6 intg. stereo forstærker til at trække dem. Den er på 2x275 watt i 4 ohm og er rigtig strømstærk. Dertil kommer at jeg har brugt mine gamle fronter til højttalere i siden så jeg der får 2x6½" bas/mellemtone og det er så ganget med 2 igen da der er to højttalere.
Jeg har aldrig rigtigt følt et helt vildt behov for en sub, bevars, der skal da skrues op før man sidder og hopper i sofaen, men i forhold til f.eks Esbjerg bio og Palads i KBH er der mere bas hos mig.
Så alt afhængigt at rummets størrelse, og størrelsen af højttalerne vil jeg bestå at en sub godt kan undværes. Om jeg kan hente noget ved at anskaffet mig en sub må tiden vise, det er ikke det der står øverst på listen over udstyr der skal invisteres i ihvertfald.
Mvh Morten
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zenon skrev:
| Jamos THX-ULTRA subwoofer går da kun ned til 35hz, |
|
|
Hvor har du den information fra? Jamo opgiver den da selv til at række ned til 20Hz, hvis du altså mener D 7SUB.
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 35 hz er nok afskærings frekvensen og den kan derfor sagtens gå dybere bare ikke med fuld styrke, hvilke er en helt normalt. De 20 hz er nok der hvor subsonic filteret træder ind og begrænser de utilsigtede udsving som meget lave frekvenser kan give.... Der er vist ikke mange for at sige nogen,der går ned til 20 hz/3 db...mig bekendt... men lad os se om der er nogen der kender til nogen der kan...
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi kan også f.eks. tage KEF´s TDM 45b som er THX godkendt og som ifølge mit datablad overgår THX-ULTRA standarden men som alligevel kun går ned til 35hz, men som de skriver placeret i et hjørne kan gå ned til hele 28hz....
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske har du ret, men så skal de fullrangefronthøjttalere, som omtales af Zenon jo vurderes efter samme målestok, når han fortsætter med:
"... altså når THX kan godkende en sub som ikke kan spille lige så dybt som mange store højttalere så foretrækker jeg ingen sub men gode fullrange front højttalere...."
Så er sammenligningen jo ude i skoven, for der er ikke "mange" fullrange fronthøjttalere, der spiller så dybt som D7 hvis det samtidig skal være både rent og højt.
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder lige og studere blade....he he
Dali´s helicon modeller skulle efter sigende gå ned til 31hz +-3db, deres concept 10 skulle gå ned til de 35hz....disse modeller kræver jo ikke subs!! -den ene kræver grunker imens den anden er til at betale for de fleste......
|
| Til top |
|
| |
PSSO Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zenon skrev:
|
Sidder lige og studere blade....he he
Dali´s helicon modeller skulle efter sigende gå ned til 31hz +-3db, deres concept 10 skulle gå ned til de 35hz....disse modeller kræver jo ikke subs!! -den ene kræver grunker imens den anden er til at betale for de fleste......
|
|
|
Ønsker man fuld udbytte af film som f.eks. "Saving Private Ryan" eller "Flight of the Phoenix (2004)" og mange andre, så er en sub nødvendig. I bl.a. Omaha Beach afsnittet (Saving Private Ryan) eller Sandstorm afsnittet (Flight of the Phoenix) kan selv Helicon 400 ikke følge med.
__________________ mvh PSSO
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zenon skrev:
Jamos THX-ULTRA subwoofer går da kun ned til 35hz, altså
når THX kan godkende en sub som ikke kan spille lige så dybt som mange
store højttalere så foretrækker jeg ingen sub men gode fullrange front
højttalere..... |
|
|
Du tænker vel ikke på alle deres subwoofere? Du henviser til en "Jamo D 6SUB"? 
På Jamo's hjemmeside står der, at en "Jamo D 7SUB" spiller ned til
20Hz, men jeg har fået at vide, at den spiller helt ned til 17Hz... Den
forkerte opgivelse er p.g.a. at deres nye subwoofer, skal virke bedre
på nogle punkter for at den sælger, men det er generelt svært at overgå
deres "D 7SUB"...
- Grunden til at jeg ved det, er at jeg selv er ved at bygge en magen til... 
Men ja, frekvensgang og watt-opgivelser vil altid være forskellige...
__________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
| Til top |
|
| |