| Forfatter |
|
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 29 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange højttalere tager hensyn til kvinden i huset......
Mange små enheder er jo det der bliver brugt idag, det er jo også det der er fremtiden til hjemmebrug men det samlede areal på højttalerens enheder skal også være stort nok til rummet....hvis man skruer så højt op for højttalerne at de ikke kan følge med har man tydeligvis nogle ALT for små, i forhold til rummet.....
Til gengivelse af dybbas er min personlige holdning 1" bas pr. kvadratmeter, så lyder det pludselig behageligt fordi man ikke skal skrue knappen op på forvrængende styrker.....
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til store rum er jeg selv mest til sub-sat systemer.....bevares......jeg er ikke imod subwoofere men har selv fundet ud af at det bliver mere sammenhængende med fronter som magter dybbas opgaven!!
Men nu har jeg også selv bygget mine egne højttalere som magter dybbassen men de er nu ikke just nogle en kommende kæreste vil godkende...... de fylder som bare xxxxxx
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at spørgsmålet burde være: "Vil en subwoofer kunne gøre noget for mit anlæg?"
Svaret er både ja og nej. Det er afhengigt af hvilke højtalere/forstærker du har, og hvilken subwoofer du køber. Subwooferen skal som et mindste krav spille højere, dybere, eller bedre bass sammenlignet med dine højtalere, aller helst skal alle 3 kriterier være opfylt.
Godt med lyd ned til 30hz rækker ikke lengre, dagens filmeffekter har vokset både i styrke, og dybde. Jeg har skrevet lidt om det her, og vist til et par eksempler: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35328&P N=3&TPN=2
Og det er ganske riktigt det som PSSO registerer nu når PB10en har overtaget ansvaret for LFE sporet i fra hans Helicon 400 __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
Jeg tror at spørgsmålet burde være: "Vil en subwoofer kunne gøre noget for mit anlæg?"
Svaret er både ja og nej. Det er afhengigt af hvilke højtalere/forstærker du har, og hvilken subwoofer du køber. Subwooferen skal som et mindste krav spille højere, dybere, eller bedre bass sammenlignet med dine højtalere, aller helst skal alle 3 kriterier være opfylt.
Godt med lyd ned til 30hz rækker ikke lengre, dagens filmeffekter har vokset både i styrke, og dybde. Jeg har skrevet lidt om det her, og vist til et par eksempler: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35328&P N=3&TPN=2
Og det er ganske riktigt det som PSSO registerer nu når PB10en har overtaget ansvaret for LFE sporet i fra hans Helicon 400
|
|
|
Hvis ikke subben(dvs. subberne) ikke kan gøre noget godt for anlægget, så er det en forkert sub og/eller indstilling  mht low Fq så rækker 30Hz ikke som bundgrænse, men er det som begyndende afrulning, så er det nok fint til de fleste. I øvrigt så mener jeg at subben ikke må spille "bedre" bas end resten af højttalerne, så bliver det meget svært at få den til at forsvinde i lydbilledet og man får problemer med integrationen!
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
PSSO skrev:
Zenon skrev:
|
Sidder lige og studere blade....he he
Dali´s helicon modeller skulle efter sigende gå ned til 31hz +-3db, deres concept 10 skulle gå ned til de 35hz....disse modeller kræver jo ikke subs!! -den ene kræver grunker imens den anden er til at betale for de fleste......
|
|
|
Ønsker man fuld udbytte af film som f.eks. "Saving Private Ryan" eller "Flight of the Phoenix (2004)" og mange andre, så er en sub nødvendig. I bl.a. Omaha Beach afsnittet (Saving Private Ryan) eller Sandstorm afsnittet (Flight of the Phoenix) kan selv Helicon 400 ikke følge med.
|
|
|
Og hvad basere du det på?? Uanset hvilken en film du hiver op af hatten indeholder den sandsynligvis et lydspor ala x.1. Dvs at det indeholder et lavfrekvent lydspor op til omkring 80 hz.
Som tidligere nævnt ligger hele ide'en i en sub netop i dette lydspor. Når lydproduceren mener at der skal tilføres noget lavfrekvent til filmen ligger han/nun det i dette lydspor, dette kommer sikkert ikke som nogle overraskelse for nogen, men når man bortvælger sub out lægger man dette signal ud på fronterne hvorefter delefrekvensen bliver mere flydende. Dvs at det ligger ikke 100% fast lige nøjagtig hvilken tone der skal til sub og hvilken der skal til fronterne efter lydproducerens mening/ønske. Derfor vil min konklusion være at mht til surround vil det til hver en tid være ønskværdigt med en sub. Hertil skal selvfølgelig lægges at fronter og sub skal være af samme kaliber/prisklasse/serie. Sagt med andre ord vil en sub altid kunne gøre helhedsindtrykket af filmen en smule bedre end uden.... i min verden 
Selv nogle af verdens bedste surround systemer anvender subs selvom fronterne er kæmpe store..... derfor handler det ikke kun og smag og behag men også om at gøre det rigtigt i forhold til kildematerialet(DVD'en!!)...
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
| Og hvad basere du det på?? Uanset hvilken en film du hiver op af hatten indeholder den sandsynligvis et lydspor ala x.1. Dvs at det indeholder et lavfrekvent lydspor op til omkring 80 hz.
Som tidligere nævnt ligger hele ide'en i en sub netop i dette lydspor. Når lydproduceren mener at der skal tilføres noget lavfrekvent til filmen ligger han/nun det i dette lydspor, dette kommer sikkert ikke som nogle overraskelse for nogen, men når man bortvælger sub out lægger man dette signal ud på fronterne hvorefter delefrekvensen bliver mere flydende. Dvs at det ligger ikke 100% fast lige nøjagtig hvilken tone der skal til sub og hvilken der skal til fronterne efter lydproducerens mening/ønske. Derfor vil min konklusion være at mht til surround vil det til hver en tid være ønskværdigt med en sub. Hertil skal selvfølgelig lægges at fronter og sub skal være af samme kaliber/prisklasse/serie. Sagt med andre ord vil en sub altid kunne gøre helhedsindtrykket af filmen en smule bedre end uden.... i min verden 
Selv nogle af verdens bedste surround systemer anvender subs selvom fronterne er kæmpe store..... derfor handler det ikke kun og smag og behag men også om at gøre det rigtigt i forhold til kildematerialet(DVD'en!!)... |
|
|
Downmixing er intet problem, man skal da bare have en forforstærker der magter det! jeg bruger selv downmixing i frontkanalerne og efterfølgende aktiv deling til subberne, det giver intet problem og jeg har ingen flydende fq? delfrekvensen bliver der hvor jeg har besluttet at den skal være  det give mig en lydmæssigfordel i stereo, hvor mine subs er bedre integreret i lydbilledet end hvis de kører mono!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Hvis ikke subben(dvs. subberne) ikke kan gøre noget godt for anlægget, så er det en forkert sub og/eller indstilling mht low Fq så rækker 30Hz ikke som bundgrænse, men er det som begyndende afrulning, så er det nok fint til de fleste. I øvrigt så mener jeg at subben ikke må spille "bedre" bas end resten af højttalerne, så bliver det meget svært at få den til at forsvinde i lydbilledet og man får problemer med integrationen! |
|
|
Det er svært at sige om subben spiller "bedre" (man skal måske også først definere bedre) bass enn mine Evidence 470, eller om det er fordi at midbassen i højtalerene bliver bedre når de slipper for at spille det dybe, eller om det er en kombination af begge dele. Uanset så er gevinsten der i mit tilfelde i form af mere dynamik, dybde og detaljering. Til film er gevinsten udiskutabel.
Dybere er bedre, spesielt til film. Det er riktigt nok at det koster mere, enten i form af penger (hvor DD18 er et udmerket eksempel) eller størrelse (hvor SVS er et udmerket eksempel). Nogle har ikke pengene, eller måske en konemor der ikke vil godtage en stor sub, og da må man ganske riktigt indgå et kompromis. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok..kyhn...dit udstyr og dine evner overgår nok også meningmand's, og det var sådan set også det jeg engang oprettede en tråd om netop...stereo subs
Men jeg tror jeg holder mig til min konklusion og det er selvom jeg har 2 stk JBL synthesis 18" subs på lager....
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Set i mine øjne er der kun en rigtig måde at sætte surround sound op på, nemlig med dedikerede subber. -men hvis ens højttalere er størrelses mæssigt valgt med omhu, altså nogle veludrustede højttalere som gengiver dybbas som er smukt integreret i fronten SOM PASSER TIL RUMMETS STØRRELSE, så bliver den endelige lyd til at holde ud at høre på -i længden-......
Jeg mener de tidligere QLN nemlig lavede nogle fronter som absolut ikke krævede subber, og til med gjorde det bedre end de fleste "betalelige" subs.....De placerede en 12" i siden men kan ikke lige komme på nummeret på den!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
612
Jeg har haft et par Audio Pro Blue Diamonds der har 1 aktiv 10" i siden. Problemet med de, og også mange billigere subs, er at de ikke har nok membran areal, eller slaglengde til at flytte de luftmengderene der er nødvendigt om man skal gengive de dybeste, og mest dynamiske effekterne i dagens film. De mangler også forstærker effekt og/eller kassevolum. Om du læser indlegget jeg linket til vil du se at kravet til en subwoofer har steget med 4x i løbet af de seneste årene __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zenon skrev:
|
Set i mine øjne er der kun en rigtig måde at sætte surround sound op på, nemlig med dedikerede subber. -men hvis ens højttalere er størrelses mæssigt valgt med omhu, altså nogle veludrustede højttalere som gengiver dybbas som er smukt integreret i fronten SOM PASSER TIL RUMMETS STØRRELSE, så bliver den endelige lyd til at holde ud at høre på -i længden-......
Jeg mener de tidligere QLN nemlig lavede nogle fronter som absolut ikke krævede subber, og til med gjorde det bedre end de fleste "betalelige" subs.....De placerede en 12" i siden men kan ikke lige komme på nummeret på den!! |
|
|
størrelsen på enheden siger ikke meget om evnen til at gengive dybbas  men i princippet har du ret, hvis bare man kunne købe nogle højttalere som kunne spille bas, så slap man da for subberne  . men næste problem er så forstærkerne, så jeg tror inden vi er færdige, så er det nok bare højttalere med indbygget subs  .
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
|
ok..kyhn...dit udstyr og dine evner overgår nok også meningmand's, og det var sådan set også det jeg engang oprettede en tråd om netop...stereo subs
Men jeg tror jeg holder mig til min konklusion og det er selvom jeg har 2 stk JBL synthesis 18" subs på lager.... |
|
|
tak for dine rosende ord, min ydmyge pointe var bare at der er muligt at downmixe LFE sporet uden hørbart tab
|
| Til top |
|
| |
Zenon Lukket konto

|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he......ja der er vel en grund til subwooferen er blevet til......
Engang bad jeg en bekendt sige til mig hvornår han syntes mit anlæg spillede i henholdsvis stereo eller 5.1 surround.....det kunne han ikke da mit anlæg var perfekt sat op, mange glemmer kabellængden og skriver kun luft afstanden ind i opsætningen.....
Mit trick var at sætte venstre surround på venstre front og køre højre front på højre front "på anlægget" og ellers køre en stereo test med afstands længden indtil den passede, delefiltret er også typisk af forskellige "længder". -på samme måde blev subben indstillet, men dette kræver dog et trænet øre....
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Downmixing er intet problem, man skal da bare have en forforstærker der magter det! jeg bruger selv downmixing i frontkanalerne og efterfølgende aktiv deling til subberne, det giver intet problem og jeg har ingen flydende fq? delfrekvensen bliver der hvor jeg har besluttet at den skal være det give mig en lydmæssigfordel i stereo, hvor mine subs er bedre integreret i lydbilledet end hvis de kører mono! |
|
|
Dette er den bedste løsning du har Kyhn . En sub er og bliver en nødløsning.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 16 Februar 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har man en gang i livet oplevet et velspillende 2.2 setup er der ingen vej tilbage! Her får man stort set 1 oktav "forærende" og med de bedste subs på markedet er det næsten umuligt ikke at få linær reproduktion. Ved ikke hvordan det funker i SS, men til stereo kan jeg varmt anbefale en sub - til hver kanal vel at mærke!
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
fredrikolsson Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 22 Februar 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
In my view, looking at how most home systems look today in the pricerange 500-5000 eur (electronics & speakers), I'd a lot can be achieved if the
money for the subwoofer (often around 20-25% of the total system) is used for better amplification or better front speakers. Let's take an example;
Hifiklubben sell a lot of B&W 600 speakers with NAD or Denon receivers around 400-800 EUR. Instead of buying a B&W sub for 600-1000 EUR, I'd
easily use that money for an external two-channel amp to add to the receiver, since no receivers in this price range are adequate for these
speakers, at least the bigger ones.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 22 Februar 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredrikolsson skrev:
In my view, looking at how most home systems look today in the pricerange 500-5000 eur (electronics & speakers), I'd a lot can be achieved if the money for the subwoofer (often around 20-25% of the total system) is used for better amplification or better front speakers. Let's take an example; Hifiklubben sell a lot of B&W 600 speakers with NAD or Denon receivers around 400-800 EUR. Instead of buying a B&W sub for 600-1000 EUR, I'd easily use that money for an external two-channel amp to add to the receiver, since no receivers in this price range are adequate for these speakers, at least the bigger ones. |
|
|
Hej frederikolsson,
What's the problem? Never mind, skriv du blot videre på svensk 
Some gave all, and herefrom a specially thank to the many many serios subwoofer ingeneers and manufactors of proudly high performance Sub's, payable units for people whith "normal income". In my universe a pretty good (or 2) well performing sub is a must, and cost about 1/4 the price of the total cost of my setup. 20Hz-100 Hz +/- 3dB measurred must have a price anyway in the system.
(undskyld mit udenlandske, det er 37 år siden jeg sidst så en skole )
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
Flageborg Branchemedlem

kringlyd.no
Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du ønsker å oppleve full-frekvent lyd - er SUB et MUST!
Musikk er 20Hz til 20kHz 
__________________ Swans F2.2F - B&W Matrix 801 Series II - DOXA Model73
moro med lyd --> kringlyd
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 05 Marts 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flageborg skrev:
|
Hvis du ønsker å oppleve full-frekvent lyd - er SUB et MUST!
|
|
|
JA! Så længe man husker at bruge to (2).
|
| Til top |
|
| |