Emne: Er en sub nødvendig ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
SandSand Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
lorx skrev:
|
Jeg kunne aldrig drømme om at sætte en sub ind i mit system. Der vil jeg sgu hellere lægge et par ekstra kroner i center/fronter.
Keyvan; Infinity Renaissance 90. Smid dem på en ordenlig effektfætter og du vil glemme alt om sub. =P
|
|
|
Så er der også dem der mener at en center er endnu mere overflødig end sub. Men det er vist OT i denne tråd 
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa :)
Så længe i ikke allesammen snakker om samme anlæg i samme rum, vil der altid være forskellige meninger, det også selvom alle havde samme bassmag!
Rummet og Placeringen af højttalerne gør så stor en forskel at et godt Rum med en god Placering af f.eks. dali 6006 ville spille langt bedre bas end en MS5 dårligt placeret i et dårligt rum...
Og det er med frekvens-opgivelser som med Watt-opgivelser, de kan opgives på så mange måder er de ikke KAN sammenlignes.. Mange gange er det jo bare en Frequency respons man opgiver efter, ikke noget med hvor lineær den er, og så er den jo fisk værd...
Og nu er jeg IKKE ekspert på nogen måde, men jeg kan ikke se hvorfor en SUB ikke skulle kunne bruges til stereo, det er jo ikke værre end at der iforvejen er huller i frekvensområdet, grundet flere enheder i højttalerne.. Heller et lille hul, end at mangle al' dybbas! og fase min bare r*v! se bare Vienna Acoustic, De placere en bas i siden på speakeren, altså, det samme som at placere ens sub lidt fra kabinettet.. Nogle højttaler er jo også med aktiv bund = subwoofer.. Det efter mit hoved bare blevet en lov at subwoofer i stereo ikke dur.. ligesom man i dyre high-end surround-produkter tit undlader en radio del, da radio delen jo bestemt må støje en masse.. Og det er klart at hvis man blander en sub til 1000,- med højttaler til 20.000,- så bliver det måske ikke så spændende.. Men det er vel logisk tænkning for de fleste.
MvH. __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
tbbv Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har et par QLN 612'er drevet af en Acurus a250 på 2x 250 watt.
Jeg mener ikke, at et sub vil være en fornuftig investering. Pengene vil være brugt bedre på en bedre dvd, en bedre projekter, et bedre lærrede etc., men et eller nadet sted skal det jo stoppe.
Så i virkeligheden handler det jo, som så meget andet om, at prioterer (stavning?) __________________ Thomas
Mit link
QLN, HTPC, PS3, Onkyo TX-SR805og Panasonic TH-42PX70E
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Kan være en absolut god ide, hvis man vil have lidt mere slagkraft og tyngde i lyden. Er absolut meget bedre med 2 subwoofere - 1 ved hver side. Giver en fantastisk rumfornemmelse - ikke rumlen - i bassen. Jeg bruger selv 2 subwoffere til mine Martin Logan og endda med særdelses godt resultat.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
DKMIK Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
lorx skrev:
|
Jeg kunne aldrig drømme om at sætte en sub ind i mit system. Der vil jeg sgu hellere lægge et par ekstra kroner i center/fronter.
Keyvan; Infinity Renaissance 90. Smid dem på en ordenlig effektfætter og du vil glemme alt om sub. =P
|
|
|
Ja så opstår der bare et andet problem, ens forstærker virkelig være af den bedre slags, hvad har du i de 90'ere 2x10" eller 2x12" basser, vi snakker effektblokke på den anden side af 20000,- hvis der skal styr på de basser.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MuttleyDK
Lytterummets virkemåde bør faktisk være 1. prioritet i enhver hifi-opstilling. Desværre er de fleste boliger ikke bygget for HiFi's skyld
Fase er ikke et problem i forbindelse med subwoofere, da dybbas ikke er retningsbestemt, og derfor ikke fasereguleret. Grunden til en faseknap er på mange subwoofere, er fordi de rækker over 100Hz, hvor frekvenserne begynder at blive fasereguleret. Et reelt subwooferområde må være under 80Hz, og dér er fase ikke noget problem, derfor virker det i Vienna Acoustic.
At integrere en subwoofer i et system er svært, fordi man reelt tilføjer en ekstra højttalerenhed til sit system. For at det skal lykkedes, bør den have samme klang, og delefrekvensen skal tilpasses.
Rigtigt mange elsker at skrue op for bassen, både til musik og film, og det skal de da have lov til, det er bare ikke sådan kildematerialet er lavet = ekstra farvning af lyden fra brugerens side = ikke korrekt gengivelse. Men hvad gør farvning af lyden, når man selv er tilfreds??
Det handler vel i bund og grund om, at man selv er tilfreds med lyden (?)
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=daniels]@MuttleyDK Lytterummets virkemåde bør faktisk være 1. prioritet i enhver hifi-opstilling. Desværre er de fleste boliger ikke bygget for HiFi's skyld
Fase er ikke et problem i forbindelse med subwoofere, da dybbas ikke er retningsbestemt, og derfor ikke fasereguleret. Grunden til en faseknap er på mange subwoofere, er fordi de rækker over 100Hz, hvor frekvenserne begynder at blive fasereguleret. Et reelt subwooferområde må være under 80Hz, og dér er fase ikke noget problem, derfor virker det i Vienna Acoustic.
At integrere en subwoofer i et system er svært, fordi man reelt tilføjer en ekstra højttalerenhed til sit system. For at det skal lykkedes, bør den have samme klang, og delefrekvensen skal tilpasses.
Rigtigt mange elsker at skrue op for bassen, både til musik og film, og det skal de da have lov til, det er bare ikke sådan kildematerialet er lavet = ekstra farvning af lyden fra brugerens side = ikke korrekt gengivelse. Men hvad gør farvning af lyden, når man selv er tilfreds??
Det handler vel i bund og grund om, at man selv er tilfreds med lyden (?)
------------------------------------------------------------ -----------------
Kunne ikke være sagt bedre.
Personlig reference er meget vigtigt. Mine egne subber er placeret udvendigt på hver side af hovedhøjtalerne, trukket lidt tilbage. De spiller i modfase - skæres opadtil ved 55 hz, men alligevel fornemmer jeg bedre slagkraft og en fantastisk rumfornemmelse - ikke mindst - fra det samlede system. Det indbygget delefilter bruges ikke. Subben får fuldt liniesignal fra forforstærkeren og hovedhøjtaler får fuldt signal via effekttrinnet.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
Min SVS spiller fantasktisk til musik.
|
|
|
Hov.. Hvilken SVS har du? jeg har bestilt en PC-ultra fra SVS i sidste uge. Det skulle vel ikke være den model du har, og i såfald hvad er din mening om den? er den lige så god som man kan læse om på diverse foraer.
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels>>
Var skam heller ikke ude efter Vienna Acoustic på nogen måde.. Jeg husker bare MANGE sige at fasen var skylden i at en SUB ikke kunne bruges i stereo.. Og også ting som at ALLE enhederne skulle pege samme vej.. Så brugte jeg bare Vienna Acoustic som eks. da de jo er så skamrost som de er, og når de kan, kan alle vel.. :)
Der er så mange ting i denne hifi-verden der bare pr. automatik er rigtigt eller forkert, sådan syntes jeg ikke man bør ha' det.. ikke 2 anlæg er ens, så der kan vel ikke udskrives FASTE regler på nogen måde..
Og stadig vil jeg mene at det er bedre med en lidt forkert klang dybbas, end ingen dybbas overhovedet.. Men det er jo nok en smagssag..
MvH.
__________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan sige jeg skal ike have sub med det system jeg er ved at prøve af nu aldrig så tro jeg vil blive dårlig .
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
@jensen
Har kigget på din opsætning. Ser lovende ud. Mon ikke det slår et Denver anlæg fra Fakta??
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vet ikke hvorfor en sub ikke fungerer 101% til musikk, men jeg vet av et album som får de aller fleste anlegg med sub til å miste kontrollen: Gladiator - Soundtrack. De to siste som strøk til den prøven var Ace Bass 2 og Kappa Sub. Begge 2 var gode til musikk, med Kappaen i føringen. Men Gladiator soundtracket foretrekker jeg fremdeles å høre på et par store høytalere.
Nå har jeg også en SVS på vei til meg, den er først og fremst tenkt som filmsub. Skulle den også kunne brukes til musikk i mine kritiske ører vil jeg bli gledelig overrasket. Hvis ikke så skal det kjøpes effektforsterker til frontene, men det er en annen tråd, en annen gang.
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
-jan- skrev:
Webmonkey skrev:
| Min SVS spiller fantasktisk til musik. |
|
|
Hov.. Hvilken SVS har du? jeg har bestilt en PC-ultra fra SVS i sidste uge. Det skulle vel ikke være den model du har, og i såfald hvad er din mening om den? er den lige så god som man kan læse om på diverse foraer. |
|
|
Desværre ikke en ultra - den havde jeg kun på først - men så faldt jeg over en brug Pci 16-46.
Den spiller rigtigt hurtigt, især taget i betragtningen af, at der sidder en 12" enhed i den og at det er af deres billigste modeller.....
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Jailbird Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 07:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må jeg lige svare på et tidligt indlæg fra Daniels:
@Jailbird Prøv lige at læse lidt mere om surround, inden du lægger dig ud med alle... Tak!
Selve 5.1 formatet er ikke forbeholdt dem med fire højttalere og en subwoofer! Som @Jannick skriver kan man sagtens kører signalet ud gennem fronthøjttalerne, og så mister man altså ikke signal - eller virkning.
Jeg prøver ikke at lægge mig ud med alle, men når man spørger forventer man vel at folk giver deres mening til kende, det er vel meningen med et forum?
Hvis folk vil se film i surround uden sub kan det da ikke genere mig, jeg skriver bare hvad jeg foretrækker og hvad jeg har forstået af det jeg har læst og ikke mindst hørt i stedet for at gentage hvad andre har skrevet.
Jeg kunne da heller ikke drømme om at sige at der var noget galt med at folk helst ville høre musik i kun een højttaler, det hedder mono kar jeg læst, hvis det er det folk foretrækker er det da fint med mig.
I den prisklasse højttallere som jeg må nøjes med er der så taget højde for at jeg ville have en sub til filmbrug, og sådan er det __________________ NAD T-763v2, Dali Suite serie med 2,8 som front, C0,8 center, og Eltax HT-2 baghøjttalere, CV CLS-12SX sub.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jailbird
"Hejsa, så mange kloge mennesker og så er der ikke nogen der har tænkt over hvorfor der er et lille x.1 i lydformatet.?"
- Ikke specielt diplomatisk skrevet. Og JO, nogle af os har tænkt (og læst) over hvad x.1 betyder.
"Selvfølgelig SKAL der en sub til for at få noget ud af det signal der afgives i for eksempel et 5.1 lydformat, uanset hvor gode højttalere man har og uanset hvar langt de går ned i frekvens kan de ikke spille noget de ikke får tilført."
- NEJ, der "SKAL" ikke en subwoofer til. Det kan godt være din erfaring siger at det lyder bedre, men jeg må blot påpege, at der IKKE MISTES noget signal, ved at køre subwoofer ud gennem fronthøjttalerne. Hvis fronthøjttalerne er kraftige nok, så er en subwoofer ikke nødvendig.
Der er forskel på hvad man mener, og hvad der er faktuelt. At skelne de to ting ad, bør være det optimale i en diskussion...
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
@daniels
"NEJ, der "SKAL" ikke en subwoofer til. Det kan godt være din erfaring siger at det lyder bedre, men jeg må blot påpege, at der IKKE MISTES noget signal, ved at køre subwoofer ud gennem fronthøjttalerne Jeg har prøvet at lege med sub tilslutninger for et års tid siden, og jeg må nok sige at man mister klart masser af signal hvis man afspiller filmen kun i stereo og vælger at bruge højttaler indgange og udgange ved sin sub til at overføre signalet til subben og højttaleren, så jeg forstår ikke rigtig hvorfor du skriver, at der IKKE MISTES noget signal ved at kører subwoofer ud gennem fronthøjttalerene, for at gøre det så er du nok nød til at afspille filmen i stereo og ikke 5.1, også mister du også signal, det gjorde jeg når jeg skulle se filmen i stereo (jeg husker ikke titlen) . Hvis fronthøjttalerne er kraftige nok, så er en subwoofer ikke nødvendig." Jeg vil gerne have flere navn på de kompetente højttalere. Infitity Reneacance 9 er blevet nævnt og og Vienna Acoustic bliver nævnt indirekte, men det er altså ikke nok med de to eksempler. Hvis man mener, at med to gode og store fronthøjttalere kan man godt undvære en sub ( Redigeret: Sub til hjemmbiografen ), så må man også nævne flere producent og model navne før jeg vælger at tage påstanden seriøs.
Jeg vil stadigvæk ud at lytte til kompetente-højttalere. jeg har ikke fundet nogen forhandlere, som har en Reneacance 9 i forretningen, så den kan jeg heller ikke lytte til.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
@keyvan
Hmm... Hvis du kører i stereo kontra surround, så er det klart der er forskel... Det kan du simpelthen ikke seriøst sammenligne med hinanden!!
Lad os vende den om og sige hvilke subwoofere er så kraftige, at de spiller kraftigere end et par gode fronthøjttalere? I mange tilfælde når man tilføjer en subwoofer, så fungere det som at skrue op for bass, eller trykke på en loudness knap. De fleste subwoofere spiller ihvertfald ikke dybere.
Men det er klart, at hvis dine fronthøjttalere er bestykket med en 7" bas, og subwooferen med en 12" bas, så VIL subwooferen selvfølgelig kunne spille højere. Men det er ofte mere et spørgsmål om lydtryk end lydkvalitet.
Du skal under alle omstændigheder op over et pænt beløb, for at få et linært 20Hz output fra en subwoofer. Ofte over 10.000 kroner.
(Mine egne selvbyg højttalere, er bygget til netop at præstere 20-20kHz +/- 3dB - her er en subwoofer ikke nødvendig).
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
En betragtning, som vist ikke er nævnt endnu, er at fordeling af bas fra flere gengivere kan gøre meget for at udglatte den voldsomme ujævnhed, som hersker i frekvensgangen i bassen i næsten alle rum, med mindre man har en Tact rumkorrektion på. Selvfølgelig kan man hjælpe på dette problem ved at eksperimentere med opstillingen af sine to hovedhøjttalere, men måler man efter, bliver det aldrig rigtig godt. Peaks og dyk på 10-20dB er helt almindelige. Jeg har puslet lidt med brug af fire subwoofere forskellige steder i rummet, og det kan faktisk blive vældig godt, med dybtrækkende, fysisk og uforvrænget bas (også på grund af meget stort samlet membranareal og derfor ingen stress af den enkelte sub). Og den kan blive endog særdeles jævn, uden de der voldsomme udsving. High Fidelity havde for 2-3 år siden en meget interessant artikel om selvbyg gulv-til-loft subwoofere, som fortalte om netop denne effekt. Jeg har i hvert fald vænnet mig til subwoofere nu, også til stereo.
Om fase: måske betyder det ikke så meget når en bas sidder i siden af kabinettet, og ikke overlapper med andre, om den er i fase eller ej. Men da de fleste basenheder rask væk spiller op til 4-5-600 hz før der deles til mellemtonen er det næppe ligegyldigt, og i summationsområdet skal de stadig følges ad. Det var så vidt jeg husker Boston Acoustics som begyndte med meget tynde kabinetter med bas i siden for måske 20 år siden, men også Snell har jo brugt dette princip, mere eller mindre i A'erne (hvor den dog peger nedad mod gulvet, lissom i en AR-9 Lsi og en Cerwin-Vega 12-15 (begge med en ud af to basser nedad)), og sidelæns på B Minor. Men hvis basserne overlapper er fasen aldeles afgørende. Spiller to subber i modfase i samme frekvensområde, udslukker de hinandens signal. Så står de bare og brænder watt af til ingen nytte. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2005 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Klogesen
Også min erfaring.
@ManicMiner
SVS har jeg også læst og hørt godt om. Men er frekvensgangen dokumenteret (jeg ved den er på deres større modeller, og de er VOLDSOMME).
Grunden til jeg spørger, er fordi der kører en lidt pinlig sag om Audio Pro - Ace Bass subwooferne, der slet ikke lever op til deres specifikationer.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|