Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er en sub nødvendig ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 07 August 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Hvor mange vil du ha?

Her er en hel tråd full af eksempler

http://www.hometheaterforum.com/htforum/showthread.php?s=&am p;am p;threadid=144887&perpage=30&display=&pagenumber =1

OK - Se også henvisningen til http://www.svsubwoofers.com/faq.htm#moviedemos

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Takk, men siden jeg er SVS ejer er det lest og studeret for lenge siden
Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Takk, men siden jeg er SVS ejer er det lest og studeret for lenge siden

Så kender du måske også bøgerne "The Complete Guide to High-End Audio" (3. edtion) og "Home Theater for Everyone" (2. edtion) skrevet af Robert Harley. Der er en del "godnatlæsning" om bl.a. subwoofers.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Det kan jeg ikke si, mine 3 store kilder er Audioholics, Hometheaterhifi og Avsforum hvor mange af de store indenfor bass holder til. Særlig Ed Mullen er en mann jeg har lært meget af.

Men jeg vil ikke på nogen måde påstå at jeg er udlæret, men jeg ved meget mere om subwoofere nu enn hvad jeg gjorde for 1 år siden. Da viste jeg så godt som intet, og det resulterte i at jeg købte en Audio Pro Ace Bass 2. Aldrig før har jeg følt mig så snytt, og jeg bestemte mig derfor at det ikke skulle hende igen.

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 August 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Flageborg skrev:

wamba skrev:
.......Jeg må dog også sige, at hvis man har Helicon 800, Ms5, så tror jeg sagtens man kan leve uden sub........

Beklager, men både H400, H800, MS4 og MS5 går IKKE dypt nok og derfor yter de best med integrasjon av en kvalitet's SUB.

Jo Jo det sandt nok, at du kan finde subs som kan gå dybere, men det klart, jo større enheder du får i fronterne, jo mindre vigtig, synes jeg, at det bliver med en sub, hvis de vel og mærke går ned i dybde.

Men klart, jeg ville aldrig selv undvære en god integreret sub.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

PSSO skrev:
ManicMiner skrev:

Hvor mange vil du ha?

Her er en hel tråd full af eksempler

http://www.hometheaterforum.com/htforum/showthread.php?s=&am p;am p;am p;am p;threadid=144887&perpage=30&display=&pagenumber =1

OK - Se også henvisningen til http://www.svsubwoofers.com/faq.htm#moviedemos

Til ovennævnte henvisning bør følgende nok også tilføjes:

"Flight of the Phoenix" (DTS)

1. Sandstorm
  2. Mayday!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kan desverre ikke finde nogle waterfall charts for Flight of the Phoenix. Men jeg har lest at bassen i de scenene vistnok ligger i den øvre enden af spekteret. Det er slik med mange bassscener som man opfatter som dybe, men som egentlig ikke er det. Men helt sikker angående disse scene er jeg ikke, og de er uansett imponerende.

Jeg tror at grunnen for at man oppfatter bassen i slike scener som dyb er at man ikke har opplevet 20hz. Jeg fikk selv en aha oplevelse første gangen jeg lot min PB10 prøve Frodos hjerteslag på Mt.Doom. Hvor lyden før kun hadde vært lyd, skapte lydtrykket nå en pressende fornemmelse i rommet. Fornemmelsen af sparket i mellemgulvet sitter vistnok højere, rundt om 50hz har jeg forstået, det skal jeg uansett undersøge nærmere.

Min forrige sub var en Infinity Kappa, på ingen måde en dårlig sub, tvært om. Men det er så få subs derude som kan levere 20hz ved et respektabelt SPL. Jeg regner med at jeg ikke er den eneste PB10 ejeren i Danmark så meget lengre, og da vil vi nok få rapporter fra flere der har opplevet infrasonisk bass for første gang

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg kan desverre ikke finde nogle waterfall charts for Flight of the Phoenix. Men jeg har lest at bassen i de scenene vistnok ligger i den øvre enden af spekteret. Det er slik med mange bassscener som man opfatter som dybe, men som egentlig ikke er det. Men helt sikker angående disse scene er jeg ikke, og de er uansett imponerende.

Jeg tror at grunnen for at man oppfatter bassen i slike scener som dyb er at man ikke har opplevet 20hz. Jeg fikk selv en aha oplevelse første gangen jeg lot min PB10 prøve Frodos hjerteslag på Mt.Doom. Hvor lyden før kun hadde vært lyd, skapte lydtrykket nå en pressende fornemmelse i rommet. Fornemmelsen af sparket i mellemgulvet sitter vistnok højere, rundt om 50hz har jeg forstået, det skal jeg uansett undersøge nærmere.

Min forrige sub var en Infinity Kappa, på ingen måde en dårlig sub, tvært om. Men det er så få subs derude som kan levere 20hz ved et respektabelt SPL. Jeg regner med at jeg ikke er den eneste PB10 ejeren i Danmark så meget lengre, og da vil vi nok få rapporter fra flere der har opplevet infrasonisk bass for første gang

Angående "Flight of the Phoenix (2004)" så prøv at lytte til de nævnte scener og lad mig høre din vurdering. Den kan evt. købes her http://www.axelmusic.dk/productDetails/024543174561

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvde nå nettopp. Det er spesielt imponerende vær gang flyet passerer igjenom rommet. Da trykker det i brystkassen, og ryster i sofaen (btw jeg har ikke buttshakers).

Jeg tror ikke scenen indeholder meget bass ned mod 20hz, der er måske litt, men det er ikke dominerende og bliver derfor maskeret af alle de andre lydene. Men der er meget bass, det kunne jeg både høre og se da min sub har en slaglengde (P2P) på 5cm, og da det larmet som værst så det ut som om elementet var på vej ud af kassen

Hvis du ser nærmere i den tråden jeg postet vil du kunne se at The Incredibles er full af bass hele vejen fra 60hz og ned under 20hz. Men jeg blir nogle ganger overrasket over hvilke filmer der indeholder dyb bass, f.eks Mystery Men som er en så-så film når det kommer til lyd har en enorm eksplosion mod slutten af filmen.

Bass i film er virkelig vanedannende, og har blivet min prioritet #1 når det gælder filmlyd. Bassen er det der gør filmen til en fysisk fornemmelse i tillegg til at være en audiovisuell.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 August 2005 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

jeg har prøvet Flight of the Phoenix i SvendP's gamle hjemmebiograf, med to 12" tc og en masse luft boost, se det rykkede! den fysike fornemmelse var rigtig god, og de mennekser der har subs der både giver en fysisk fornemmelse og er integreret i musik systemet kan man kun misunde,'

jeg havde selv haft en lille, en Velodyne DD12 på besøg, den spillede sammen med mine SA, og den dynamik og opløsning det samlede system gav mig savner jeg endnu.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 August 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Har man først lyttet til et sæt korrekt justerede subwoofere er man solgt til evig tid, her taler jeg om 2.2 setup. Der er INGEN vej tilbage! INGEN standard ht. uanset mærke spiller ned til eksv. 20Hz - 2dB. En ny verden åbner sig, - der er mega megen information i området 20-50Hz for dem der kan høre det, sorry til dem der ikke kan

Men ved SS er jeg mere i tvivl. Skal man nøjes med den obligatoriske 5.1 (eller en 5.3 løsning (lineariserede Sub's på fronterne)? Er der en standard for hvor langt ned i frekvens signalet til front-ht'erne går?

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Flageborg
Branchemedlem
Branchemedlem
kringlyd.no

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 07 August 2005 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Flight of The Phoenix er så "proppet" med bass i sandstormen at det blir "dotter" i ørene på vei nedover i nødlandingen, særlig når venstre propell har løsnet og flyet går i spinn...................HOLD FAST!

For å teste isolert, mest mulig dype frekvenser på film, er det særlig en film som skiller seg ut: DareDevil Scene 8, også kalt "Justice"-scenen. Det vil forundre meg hvis noen som IKKE har SVS klarer å reprodusere det SUB-signalet.............med samme kraft.

Til top Vis Flageborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flageborg Besøg Flageborg's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 07 August 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hvar men The Haunting i DTS-ES.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 August 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Hvar men The Haunting i DTS-ES.

Den er beryktet, sammen med Underworld. Og når man ser waterfall chartet er det ikke vanskeligt at forstå hvorfor

http://www.hometheaterforum.com/htforum/showthread.php?s=&am p;postid=2626556&highlight=the+haunting#post2626556

Nyholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 07 August 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

hej

Jeg ved godt at meget gode/store højtalere generelt kan gengive generelt god bas. Men en sub skader vel aldrig? Så kan man jo så begynde at snakke om, om den spild hvis den alligevel ikke kan levere så meget bas som højtalerene. Men så er der også nogen der siger at folk generelt kører med for meget bas. Det tror jeg på. Men har man f.eks. en Yamaha reciever i den gode ende og YPAO(), så burde problemet vel være løst. Men igen, så er YPAO og lign systemer jo alligevel sjælentheder, hvis man betragter ALLE højtalersæt.

Jamo E7SUB
PS2 (dvd-afspiller)
Philips 20" 4:3 tv
Til top Vis Nyholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nyholm

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2005 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

YPAO og de andre automatiske opsettene er ikke 100% pålidelige. Jeg vil anbefale at bruge et SPL meter, eller ørene for at kontrollere resultatet. Men de giver et hint om hvor nivauet skal være, og det kan ofte være fint nok da man ellers kan ha en tendens til at justere nivauet for højt.

Og det er heller intet i vejen for at justere op bassnivauet når man ser film. Ved musiklytning er min sub justert til "kattekilling", til film vrir jeg den op til "premenstruell isbjørn"

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Her en en annen tråd med navn: Most unexpected bass scene

http://www.hometheaterspot.com/htsthreads/showflat.php/Cat/0 /Number/568957/page/0/fpart/all/vc/1

Der nevnes bl.a. Open Range. Og det kan jeg skrive under på, det var i den filmen hvor jeg for første gang opplevde trykket i brystkassen. Jeg hadde da Audio Pro Blue Diamond. Jeg har den desverre ikke lengre, jeg kunne ellers godt tenkt meg å prøve den med SVS'en.

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Tjah... Hvad film angår er jeg ved at være overbevist om, at en sub måske alligevel er nødvendig.
Men det skal ikke være nogen Dali sub.
Måske bør man kigge lidt på SVS eller noget DIY. Nogen anbefalinger til en DIY sub ? eller kan det bedre betale sig at købe en sub? (f.eks. SVS)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 August 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig bygget højtalere, eller subwoofere selv, men det er mitt indtryk at det ikke er noget man gør for at spare penger. Jeg aner ikke hvad det ville koste at bygge en sub med lignende ydelse som en SVS, det om det lar sig gøre?

At købe og eje en SVS ved jeg derimod en del om, og det kan kun bare anbefales. Ydelse pr. krone og service er der helt på top. Garantien er 3 år, og det er nok mere enn hvad man kan regne med ved et evt. selvbygg.

Den gang jeg selv købte min skulle den bestilles fra USA, og du kan tro jeg var spændt på om hvorvidt den var lige så god som alt af tester og forumindleg påstod.

Jeg hadde allerede bestemt mig for hvilke 2 scener det var den skulle afprøves med før den kom. Darla Taps The Watertank: Finding Nemo og hjerteslagene til Frodo på Mt. Doom fra Return Of The King. Begge disse to scenene skulle vistnok være være romrystende, men med mine gamle subs blev det mest til forvrængning. Straks jeg prøvde scenen med Frodo viste jeg at den var verdt vær en krone.

Jeg har nå haft den i litt over et ½ år, og har aldrig angret et sekund på å ha købt den.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 August 2005 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej ManicMiner,

Ved du er meget glad for SVS, og det er ok, men kan kan du fortælle mig hvor mange Watt 10'er hiver ud af stikkontakten ved max. kontinuerlig belastning (ved en 50Hz tone i ca. 5 minutter lige før den klipper, kræver at du har en lille forbrugsmåler tilsluttet) B&W 675'ern bruger 78 Watt!!!!! og leverer 400W.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum