Forfatter |
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Spændende....
Når du lytter på kabinet og afstemning inden du har delefilteret på plads, har du så slet ingen delefilter på?
Jeg har det første forslag fra CALSOD på. Måske justeret lidt hvis klangbalancen er skæv
Hvorfor bruger du en 6,5" når du skriver at den er for lille til ordentlig dynamik?
- Godt spørgsmål. Men det er simpelthen fordi, der er ikke ret mange der synes en 30 cm bred kasse i l.... brun nøddefiner er særlig pæn ! Så må jeg se hvor langt jeg kan komme med 6½". Jeg mener faktisk 10" er den mindste størrelse, der kan give en rent fysisk oplevelse.
Hvorfor er 2,5 vejs et problem?
Hvis du kan se nogle målinger af 2½ vejs - vil du se to enheder, der i et bredt område spiller lidt ud af fase med måske kun 5 - 10 dB forskel. Generelt er 2½ hyggelige og lidt "sovset" op igennem mellemtonen. Jeg så til min skræk, at Avalon havde lavet et ny model, der ligner 2½ vejs - men "heldigvis" er det en ren 2 vejs - fordi de mente det er en bedre løsning 
Delefilter processen....er det CALSOD...og så trimning med øret? Og så CALSOD igen til verifikation? Eller hvordan....?
Nemlig ja - de første 70 % af lydkvaliteten kan man ramme med CALSOD - derefter er det øret der bestemmer - med et tjek i CALSOD.
Hilsen
Nørd
Takker for det spændende indlæg!

|
|
|
|
Til top |
|
|
capsule Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Nørd
Det omtalte Audax projekt ser rigtigt spændende ud. Jeg glæder mig til de kommende tiltag:-)
Lige et spørgsmål lidt off topic: På dit billede af din "Snell Evo model", højttaleren til venstre, er det en Vifa PL26 der sitter der og råhygger? Hvilke data har du på det kabinet? Jeg har selv uden større held rodet lidt med den enhed!!!
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Capsule
Næsten - dens data er meget tæt på. Men det er en 16 Ohms model.
Jeg har valgt at sætte den i et 35 liters lukket - så der er masser af smæk i bassen - men den er ikke dyb.
Hvad har du brugt den i ?
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
capsule Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nørd,
Jeg har haft dem siddene i hvér 55 liter reflex kabinet. Jeg mener de var afstemt til ca 30Hz. Men der kom netop aldrig smæk på!
Nu tænker jeg på at lave to nye "bundkasser" med forstærkermodul, men jeg overvejer et lukket kabinet efter at ha læst om din 3 vejs i en anden tråd. Det er attack jeg higer efter!
Jeg har hørt den spille nogenlunde i reflex kabinet hos DAT, men jeg har lidt indtryk af at den enhed vil ha' godt af at blive styret lidt af et lukket labinet. Stiler du efter at komplimentere med en sub til dine 3-vejs? Hvor dybt går dine højttalere i 35 liter og hvad vil du foreslå af volumen hvis de skal spille uden en extra sub?
Hilsen Capsule
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
capsule skrev:
Hej Nørd,
Jeg har haft dem siddene i hvér 55 liter reflex kabinet. Jeg mener de var afstemt til ca 30Hz. Men der kom netop aldrig smæk på!
Jeg kommer selv til næsten samme resultat - 50 liter og Fp=27 Hz. Det kan jo også være resten af systemet, der ikke giver det rigtige smæk.
Bassystemet skal jo stort set "bare" flytte luft (og stoppe igen) - det er mellemtonen og diskanten, der giver smækket.
Nu tænker jeg på at lave to nye "bundkasser" med forstærkermodul, men jeg overvejer et lukket kabinet efter at ha læst om din 3 vejs i en anden tråd. Det er attack jeg higer efter!
Jeg har hørt den spille nogenlunde i reflex kabinet hos DAT, men jeg har lidt indtryk af at den enhed vil ha' godt af at blive styret lidt af et lukket labinet. Stiler du efter at komplimentere med en sub til dine 3-vejs? Hvor dybt går dine højttalere i 35 liter og hvad vil du foreslå af volumen hvis de skal spille uden en extra sub?
Nej - mine skal ikke suppleres med subwoofer - de spiller fint ned til 30 Hz med støtte fra rummet. Jeg vil anbefale 50 liter og Fp=27 Hz - altså basrefleks.
Hilsen
Nørd
Hilsen Capsule
|
|
|
|
Til top |
|
|
capsule Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
til Nørd.
Tak får rådet, jeg vil prøve at få liv i de gamle kabinetter igen.
Hvad angår "smæk" i lyden, så mente jeg netop at flytte luft og mærke musikken fysisk!
Men det kan være at de bare skal fodres med lidt mere krudt, det finder jeg ud af!
Hilsen Capsule
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
capsule skrev:
til Nørd.
Tak får rådet, jeg vil prøve at få liv i de gamle kabinetter igen.
Hvad angår "smæk" i lyden, så mente jeg netop at flytte luft og mærke musikken fysisk!
Men det kan være at de bare skal fodres med lidt mere krudt, det finder jeg ud af!
Hilsen Capsule
|
|
|
Hej
Prøv at spille på en sub alene - skru alt det op du vil !! - kan du mærke smækket - nej vel !?. Forkant og hug kommer altså fra mellemtone/diskant 
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
capsule Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okey!!
Hvilket frekvensområde er det der giver bas-dunket i brystet? Er det bassen eller mellemtonen der er ansvarlig for det?
Hilsen Capsule
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved live-koncerter med PA på er det som regel i mellem-bassen 'dunket' ligger. Altså v. 70-100Hz. Kraftig dybbas giver osse en fysisk oplevelse i kroppen, men føles mere som en vibreren .
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herligt at du tager fat på en genoplivning af tovejs med 8" bas, lissom Snell K, J, E. Jeg har i mange år ment at denne konfiguration har egenskaber, som er næsten enestående. Mine forældre har et par Dynaco A25 (den med akustisk ventil), som osse fandtes som ScanDyna. De er lidt mørke i det, og der er altså ikke så mange detaljer i toppen, måske grundet det lave niveau, men sikken en glød og musikalsk fornøjelse de kan give. Og så kan de osse spille højt! Der bliver næsten udelukkende spillet klassisk og lidt jazz på dem, og så nyhederne! De er købt i 1975 i Audioscan til 625,- pr. stk. (det var faktisk lidt dyrt dengang), er hængt op og har så spillet lige siden. Forældrene er henrykte over dem og synes at det, de hører hos vennerne er kedeligt og lyder grimt. (Ikke high end hifi hos vennerne, skal det lige siges).
Sten Duelunds nye tovejs gulvmodel med 8" og modificeret Vifa XT-25 ringdome, som markedsføres via det der nye firma (kan ikke huske navnet) viser jo også det enorme potentiale. Måske kan man sige at det først nu igen er blevet muligt at bygge denne type ordentligt med de diskanter, som virkelig magter at arbejde langt ned i frekvens. Jeg mener at huske at A25 kom med 1,5" dome i første version, og så en 1" i næste version.
Rigtig god vind med det spændende projekt. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husker godt den klassiske ScanDyna/Dynaco med akustisk ventil - min storesøster første fyr havde et par, drevet af en Sansui på imponerende 2 X 18 Watt . Men de var nu med en 10" enhed.
Jeg tror ikke, at grunden til, at 2-vejs systemer baseret på 8"-enheder blev dømt 'ude', var dårlig lyd. Snarere var det den stigende accept af slanke gulvhøjtalere, baseret på mindre enheder. De fleste 8" baserede konstruktioner (m. typiske 'reolmål', der var for store til reolen) skulle alligevel helst stå på en høj fod, og optog derved mere gulvplads, end en slankere gulvhøjtaler, med tilsvarende volumen.
Jeg er iøvrigt den lykkelige(?) ejer af et par 2-vejs højtalere med 8" bas/mellem enheder .
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må sige at SA har bidraget lidt uheldigt til udviklingen, de har vist at en højttaler godt kan være tynd og slank, både i lyd og design 
Det faktum har gjort mere lydmæssigt optimale designs mindre attaktive for producenter, heldigvis findes der stadig enkelte rigtige  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
[
Trin 2 er at afstemme bassystemet rigtigt. Her har jeg valgt et 30 liter stort kabinet med basrefleks i bunden. Det virker knaldgodt. Jeg har eksperimenteret en del med dæmpningen for at finde den rigtige balance mellem dynamik og kontrol.
|
|
|
Hvordan endte du ud med hensyn til dæmpning af kabinettet og hvilket matriale brugte du?
Hvis nu bassen virker for slank, reducerer du så dæmpningen, eller afkorter røret?
Og kan du fortælle lidt om fordelingen af dæmpningen i kabinettet?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups, mollecon, det er jo rigtigt, det er en 10" i Dynacoerne.  Jeg huskede forkert. Men lyden er god alligevel. Måske skyldes det den ringere spredning ved høje frekvenser at man er gået bort fra 8" (og 10") i tovejs, men i så fald skyldes det jo blandt andet at man deler højere og højere oppe. Det er mit indtryk at den tendens godt kan være uheldig. En god diskant skal også kunne gå langt ned, mener jeg. Ellers er den bedst egnet som superdiskant, og tendensen går vel også i retning af bedre egenskaber i den laveste del af arbejdsområdet? Med store bagkamre, bløde ophæng osv. __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
Til NØRD,
Hvorfor stoppede du med at udvikle den med Audax bassen og gik til Vifa?
Når jeg læser dine bemærkninger til de forskellige enheders lyd, kan jeg ikke finde ud af hvad du mener; VIfa er mere overfladisk, men forvrænger mindre - eller er det Audaxen du taler om?
Mvh
|
|
|
Øhh - hej
Jeg tror det er blevet en lidt rodet tråd - der måske skulle være delt op i 3 tråde:
- S2V med 8" bas og Focal diskant
- Snell E minor 6½" vifa og 3/4" vifa diskant
- 3 Vejs system med 10" Vifa i lukket.
Hvem siger man ikke kan have gang i 3 projekter på én gang .
Og Audaxen (8") er klart bedre og forvrænger mindre end den tilsvarende vifa.
Håber det bragte til orden på sagerne 
HIlsen
Nørd
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 25 Marts 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er status på alle projekterne?
- BR
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 27 Marts 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR skrev:
Hvad er status på alle projekterne?
- BR
|
|
|
Hej
Og tak for interessen 
- S2V med 8" bas og Focal diskant
Der er ikke helt så meget fart i tegningerne som jeg havde håbet (pga. arbejde)Men jeg er ved at sætte de enkelte mål på alle delene. Jan har tegnet baffelen i Autocad - og er vist ved at have tjek på hvordan baffelen kan laves... se lige her - lækkert 

- Snell E minor 6½" vifa og 3/4" vifa diskant
Den er virkelig ved at tage form. Spiller en imponerende bas af en basrefleks at være . Har rigtig mange Snell dyder så som åben, letflydende og musikalsk. Der er ikke helt så meget top og bund som Snell E - hvilket gør den mere neutral og mere tilgivende. Til gengæld mangler måske lidt af den dybe klangfarve E har. Men det skal nok komme
- 3 Vejs system med 10" Vifa i lukket.
Hmm - jeg havde en aftale med én om at bytte delefiltre (3-vejs) med et sæt kabinetter. Men han har desværre skåret sig selv i benet.... med en motorsav - av av . Så det står lidt stille.
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Nørd skrev:
[
Trin 2 er at afstemme bassystemet rigtigt. Her har jeg valgt et 30 liter stort kabinet med basrefleks i bunden. Det virker knaldgodt. Jeg har eksperimenteret en del med dæmpningen for at finde den rigtige balance mellem dynamik og kontrol.
|
|
|
Hvordan endte du ud med hensyn til dæmpning af kabinettet og hvilket matriale brugte du?
Hvis nu bassen virker for slank, reducerer du så dæmpningen, eller afkorter røret?
Og kan du fortælle lidt om fordelingen af dæmpningen i kabinettet?
|
|
|
Hej
Der er rimelig tætpakket lige bag bassen (for at justere mellemtonen) - og ikke ret meget i resten af kabinettet. Og kun ude langs siderne. Hovedsagelig er det kun for at dæmpe stående bølger i kabinettet. Hvis der er for meget i nærheden af porten mister man dynamik.
Ja men det kan også være at kabinettet er for stort.
Håber det var svar nok 
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|