Forfatter |
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Groove.
Er i nået længere med projektet, jeg kunne jo sagtens bruge jeres erfaringer .
Ser ud til at det er et fint dokument fra Carlsson, skal lige læse det igennem.
Min første ide' var at bruge 15cm maf hele den ene væg, så fik man et virkeligt fint volumen og ingen problemer med difraktion og baffle step. Men min kone synes ikke at det er en god ide . __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
anderspj skrev:
Jeg bruger Rhinoceros, men er lige ved at lave noget "rigtigt" arbejde. Så det bliver ikke lige nu, men i løbet af de kommende dage. Men jeg skal nok levere
|
|
|
Hvad vil du anbefale at bruge hvis man skal lave 3D modeller som nybegynder ? __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lennart
Interessant projekt - lidt i stil med mit eget (se link for musikanlægget) og beslægtet med mine nuværende JamoD400. I mit eget projekt bruger jeg dog en Scanspeak 9700 diskant. Jeg håber ikke, at den omtalte resonans i FlexUniten er generel... - og dog - den gode KvK har jo ofte været ude med riven pga. det famøse BÅÅT...
Jeg har overvejet muligheden af at lade baflen glide i en jævn kurve over i væggen, så kantdiffraktioner helt kan undgås, men endnu er det en traditionel kasse. Den kan med FlexUnit'en ikke blive meget fladere end den model jeg har lavet. Hvis enheden kommer for tæt op ad bagfladen vil den koble anderledes til luften og højttaleren vil begynde at opfatte det, som om membranen har højere masse med bl.a lavere følsomhed som resultat.
Jeg vil anbefale Rhino3d, som Anders arbejder med. I forhold til mange andre er der ret intuitivt i brugerfladen, men kræver naturligvis, at man lærer at bruge det. Dine tegninger ser dog ud til at du kender lidt til projektionstegning, så det vil nok ikke være dig totalt fremmed. En demo med begrænset antal gange man kan gemme sit projekt kan downloades på Rhinos hjemmeside. http://www.rhino3d.com/ Der kan man også finde en tutorial, så man ret let kan komme i gang.
Venligst Boye
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boye.
Resonansen i flexuniten er der fordi jeg har lavet membranen selv. Jeg tror ikke fænomenet er i deres "standart" enheder.
Grunden til at jeg laver membranen,er at jeg ønsker at få så hård en membran som muligt, hvilket jeg vil mene passer optimalt sammen med en keramik diskant.
Jeg har også tænkt på at lade bafflen glide ud i en jævn bue, men jeg tror ikke at det visuelt bliver lige pænt, som andre design. Men jeg kan sagtens tage fejl her.
Jeg har lige downloaded Rhino programmet, og det ser faktisk ud til at være rimeligtnemt at gå til.
Jeg må hellere lige læse tråden om dit anlæg  __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde problemer med bassen i de transmissionslinier der var udgangspunktet. Det blev tam og kedelig lyd (ingen slam og dynamik), sammenlignet med en standard releks speaker. Et "optimalt" relekskammer til vifaen gjorde det ikke meget bedre, men Nørd mener at der kun skal 30 liter til....det er næste punkt.
Det betyder at dimentionerne ændres fra 120x60x10cm til 60x60x10cm, de saves simpelthen over på midten...
Jeg har også planer om skumkanter der skal udligne overgangen til væggen.
En ting som måske bliver nødventig er en vinkling ind imod lyttepositionen?
Diskanten er forøvrigt SS D93000.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Resonansen i flexuniten er der fordi jeg har lavet membranen selv. Jeg tror ikke fænomenet er i deres "standart" enheder.
Men Båttet.... som jeg dog ikke selv har bemærket endnu
Jeg har også tænkt på at lade bafflen glide ud i en jævn bue, men jeg tror ikke at det visuelt bliver lige pænt, som andre design. Men jeg kan sagtens tage fejl her.
Jeg gætter på du har ret, medmindre du vil integrere højttalerne helt, eksempelvis i nogle Panton-agtige former på væggene.
Jeg har lige downloaded Rhino programmet, og det ser faktisk ud til at være rimeligtnemt at gå til.
Jeg må hellere lige læse tråden om dit anlæg 
Oh, gør dig ingen anstrengelser. Der står meget lidt om højttalerprojektet. Desuden er der ingået en del kompromisser for at tilpasse det til et ønsket design, som heller ikke tilfredsstiller mig helt, nu hvor jeg ser resultatet. Men en ting står klart: Forpladen skal beklædes med noget filt eller andet for at undgå knaster på frekvensgangen osv. |
|
|
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lennart
Jeg har prøvet at lave det lidt om så kabinettet nu går helt ind til væggen. Dog har jeg lavet den fladere for at få det til at se ok ud (10 cm).
Her er også lige en ide til et kabinet der buer ind mod væggen - dog ikke symetrisk for at få det til at se lidt anderledes/interessant ud.

|
Til top |
|
|
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd.
Mht design, så har jeg længe tænkt at en flad frontplade med en lidt mindre kasse monteret bag på kunne glide fint ned i en af de her moderne "svæve rammer" så ville det faktisk være ret nemt at skabe et meget enkelt og stilrent design.
Jeg har netop selv gang i et vægophængt design - mine bliver dog ganske små satelitter med en 5" peerless 145 csx (denne enhed er ikke særlig dyb hvilket var et must - og så er den meget nem at gå til - den er i øvrigt også brugt i intertechniks "Dali" som er en flad basrefleks højtaler) - mine er dog i lukket kammer, ca 4 l. Mål er ca 28x36x7.5 cm lavet i 12mm MDF. Diskanten bliver en BG neo3pdr i.
Jeg har påtænkt et simpelt filter: første orden på bas, anden ordens på diskant med simpel modstand til at dæmpe. Måske vil jeg også prøve et AR serie filter.
Kabinetter er klar i rå form, venter nu blot på at jeg får mine ny-bestilte icepower eAR 202 og mit terratec PHASE 24 FW eksterne firewire lydkort - så skal der leges med filter.
Jeg har iøvrigt brugt "the FRD consortium" programmer til at beregne de første udkast: Unibox og PCD (og forsøg med SCD) - gode og gratis tools. Jeg har ikke købt en målemikrofon endnu så jeg har lavet et trace fra gif's jeg fandt på nettet over standard målinger af de nævnte enheder - ikke optimalt men lad os nu se hvordan det bliver.
Regner med at anskaffe en Behringer ECM8000 mic og en UB802 mixer med indbygget mikrofonforstærker (phantom power skal bruges til ECM8000) - så kan jeg forsøge mig med room correction via mit terratec når projektet er kommet lidt længere.
Kender i et godt måleprogram ?
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dk2000
Er du sikker på at dit terratec lydkort ikke har phantom power ? Mit Prodigy192 har, terratevclaver hvist et kort der er nærmest identisk med Prodigy kortet.
Hobbybox, er et fint måleprogram, du jkan downloade en fuld funktionsdygtig tidsbegrænset version.
Jeg vender lige tilbage med flere svar/kommentarer senere. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
dk2000 Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der bestilt lidt dele:
8 membraner, 4 svingspoler, 2 gummibølger og 2 ringmagneter til forøgelse af magnetstyrke . Fra: www.audiotechnology.dk
4 styk skumbølger fra : http://www.steenduelund.dk
Ifølge modelflybyggere skulle Cyano lim være den letteste og hårdeste lim. Så det er blevet bestilt her : http://www.el-fly.dk/start.htm Jeg bestilte også lidt Kulfiberroving og epoxy, jeg ved ikke om det kan bruges, men er altid fint at have lidt ekstra at lege med . __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Jeg havde problemer med bassen i de transmissionslinier der var udgangspunktet. Det blev tam og kedelig lyd (ingen slam og dynamik), sammenlignet med en standard releks speaker. Et "optimalt" relekskammer til vifaen gjorde det ikke meget bedre, men Nørd mener at der kun skal 30 liter til....det er næste punkt.
|
|
|
30 liter basefleks ? Hvad med lukket giver det for lidt bas ? Jeg har tænkt mig at mit skal være lukket.
Groove skrev:
Det betyder at dimentionerne ændres fra 120x60x10cm til 60x60x10cm, de saves simpelthen over på midten...
Jeg har også planer om skumkanter der skal udligne overgangen til væggen.
|
|
|
Du kan også bare putte noget mere fyld i/bedre afstivning. Bare for testens skyld.
Ja mon ikke skumkanter er den bedste måde at udline overgangen på..
Groove skrev:
En ting som måske bliver nødventig er en vinkling ind imod lyttepositionen?
Diskanten er forøvrigt SS D93000....
|
|
|
Ja jeg er også lidt bange for at en vinkling mod lyttepositionen bliver nødvendig. Jeg vil dele rimeligt lavt omkring 1500Hz. så spredningen burde være rimelig stor. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
anderspj skrev:
Hej Lennart
Jeg har prøvet at lave det lidt om så kabinettet nu går helt ind til væggen. Dog har jeg lavet den fladere for at få det til at se ok ud (10 cm).
Her er også lige en ide til et kabinet der buer ind mod væggen - dog ikke symetrisk for at få det til at se lidt anderledes/interessant ud.

|
|
|
Hej Anders.
Det er vist ingen tvivl om det første design du lavede er pænere en dette hvor siderne går helt ind til væggen.
Det nederste her ser meget spændende ud, det er dog en del mere komplekst at lave et matrix konstruktion til dette kabinet. Men at det bliver lidt mere vanskeligt at lave gør ikke noget hvis designet bliver meget bedre. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser ihvertfald meget spændende ud, fint med et externt lydkort. ved du hvilke konvertere de sidder i ? __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
dk2000 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er ved at få lavet et lyddødt rum i kælderen på min arbejdsplads firma. Skulle være færdig til maj.
Så skulle det være muligt at få lavet nogle målinger på det samlede system som er helt i top. Glæder mig til at få så optimale betingelser.
Der blive selvfølgelig brugt Brüel og Kjær microfoner/udstyr __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
SteenS Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)
Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig rigtig forstået hvad målinger i lyddøde rum og gating målinger, samt målinger i 1 meteres afstand skal bruges til? JEg kan se ideen som produktionsverifikation, kontrol af ensartetheden, men til udvikling?
Hvem lytter i lyddødt rum? 
Hvem lytter i 1 meters afstand? 
Hvem lytter i 200mS burst? 
HVorfor ikke måle i anbefalet lytteposition og i anbefalet rum? Det er jo ikke ideelt, det ved jeg, men alt andet lige...er det da bedre. Elelr har jeg bare misforståen noget helt grundlæggende?

|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SteenS.
Der er selvfølgelig ingen der lytter under samme hvilkår som der måles under.
Men vi er rimeligt gode til at adskille den direkte og indirekte lyd, hvis den direkte lyd ikke er i orden kan man godt glemme at få virkelig god ydelse ud af systemet.
Hvis man bare måler på lytteposition er det umuligt at se om enhederne spiller ordentligt sammen(medmindre man kun måler i et smalt tidsvindue).
Men helt optimalt er det selvfølgelig kun hvis højttalerne gengiver korrekt, og der ved lytteposition er en god afstemt akustik. akustikken kan heldigvis finjusteres efter højttalerne er færdige.
Tak for det gode indspark SteenS, det er fint at få vendt alle problematikker. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|