| Forfatter |
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifido skrev:
|
Hvis man skulle investere i et par brugte martin Logan Højtt. er der så noget man skal være ekstra påpasselig med, kontra et sæt alm. Højtt. Er der nogle modeller man skal undgå, og sidst men ikke mindst, hvor gamle må de være For stadig at Være lydmæssigt "Up to Date"??
Mvh. Hifido
Nu bliver jeg nok nød til at komme lidt malurt i bægret...
Elektrostater speder utrolig dårligt, bassen i ML hører bestemt ikke til de bedste og så er der det generelle problem med en elektrostat, at i det øjeblik, du sætter strøm til, så falder lydkvaliteten over tid. Membranen suger skidt, støv og røg til sig, og bliver derfor hele tungere. Dertil kommer, at en membran typisk efter ca. 5 år skal skiftes, hvilket er en bekostelig affære.
|
|
|
Lars
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars
Hvornår har du sidst lyttet til en elektrostat højttaler ? __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
| Du skal ihverfald være opmærksom på at panelerne ikke holder så længe som alm. højttaler enheder, ca. 8-10 år er vist det mest almindelige de. De nyere modeller såsom Aeon, Ascent og lign. holder dog vist nok lidt længere. Et panel udskift ligger vist på ca. 10K, give or take nogle tusinde. |
|
|
Generelt siger man at elektrostat-paneler holder op til 15 år ! - og alm. dynamiske ht. 10-12 år ! .......nej ,det er ikke noget jeg har fundet på 
Bond 
__________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
|
Hej Lars
Hvornår har du sidst lyttet til en elektrostat højttaler ?
|
|
|
Det er da ved at være et stykke tid siden, men jeg har da hørt det meste - dog undtagen topmodellen.
Jeg har nu flere gange fået fortalt fra forhandlere, at panelerne skal skiftes efter 5 år. Efter 5 år er lydkvaliteten vist ikke noget at skrive hjem om.
Lars
|
| Til top |
|
| |
Chevy Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
hifido skrev:
|
Nu bliver jeg nok nød til at komme lidt malurt i bægret...
Helt ok, det er jo meninger vi vil høre 
Elektrostater speder utrolig dårligt (det er vist lidt siden du har lyttet og læst) , bassen i ML hører bestemt ikke til de bedste (nej men de er da med i den øvre ende) og så er der det generelle problem med en elektrostat, at i det øjeblik, du sætter strøm til, så falder lydkvaliteten over tid. Membranen suger skidt, støv og røg til sig (ja, men en støvsugning som ML også anbefaler gør meget ved det), og bliver derfor hele tungere. Dertil kommer, at en membran typisk efter ca. 5 år skal skiftes, hvilket er en bekostelig affære(jeg har hørt og læst op til 15 hvis der ikke storryges).
|
|
|
Lars |
|
|
__________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
| Til top |
|
| |
josan Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hifido
Jeg mener at have stødt på et par store amerikanske elektrostater hvor bassen blev varetaget af transmissionline. Pris ca. 10000 US dollars.. og de bliver ikke markedsført i europa.. jeg kan ikke huske navnet på dem, men siger til, hvis jeg finder dem igen.
Jeg har i øvrigt også et par tdl'er transmissionline som dig og overvejer også at skifte til martin logan dog til oddesey-modellen, når jeg får råd. Skriv hvis du køber et sæt om dine erfaringer.
Mvh.
Johnny __________________ Big boys like big toys...
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars37.
Sikke noget bøvl og misk mask snak du udbreder, helt ubegrundet. Sådan var det i gamle dage. Jeg vil tro hvis man lever i en svinesti, så holder alt op med at spille eller fungere optimalt. Martin Logan har spillet fint de sidste mange år uden problemer. De seneste år er de endda udviklet rigtig meget og er absolut suveræne.
Hvad bliver dynamiske højtalere fra første minut man tager dem i brug og hvad bliver din bil og alt andet fra det øjeblik du tager det i brug - rigtigt det begynder at blive brugt og nedtællingen for levetiden er sat igang.
Når jeg støvsuger, støvsuger jeg også panelerne med en blød børste. Denne bløde børste koster 75 kroner hos støvsuger forretningen, det kunne man nok få råd til.
Martin logan skal ikke være ældre end 2002 modeller, derfra er der en f.eks. Martin Logan - Ascent. Efterfølgende kom der en opdatering af modellen, så den hed Ascent I model. Man kan opdatere den almindelige model til en I model.
Køb roligt Martin logan og bliv ikke skræmt af folk der frembringer ældgamle fraser og pladder. Mine Martin Logan er snart 3 år og de spiller kun bedre og bedre, membranerne er som de skal være og rene.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Chevy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuldstændig enig.
PS. Husk dog at panelerne skal have stået uden strøm på natten over inden man støvsuger dem. __________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Sikke dog en masse misk mask.
Først vil jeg sige, at jeg er enig med Toftdal, Chevy og Bond.
Lars 37 og Jesper Juhl. I fortæller om noget I ikke helt har styr på. Panlerne bliver bedre og bedre med årene. Og ja, panelere suger støv, de er jo elektrostatiske.....støvsug dem....de tåler det fint. De tåler dog ikke direkte sollys...men hvilke ting gør det ?
Panelerne holder 12-14 år og koster 4500/stk. Udskiftning kan man selv foretage. Det er længere levetid end dynamiske enheder. Jeg har 3 venner der har model SL 3, modellen før Ascent. De er mellem 5-7 år gamle. De har aldrig haft problemer med dem. Og de spiller gude-godt.
Matin Logans paneler tåler næsten uanede mængder effekt. Du kan ikke splitte dem ad. Perforeringer af membranen ved uheld har heller ingen betydning.
Så..vær ikke nervøs...invester. Du vil ikke fortryde.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Nu hvor alle ML eksperterne er samlet i denne tråd, har jeg lige et par spørgsmål;
Er de MEGET kritiske i opstillingen ? ( har selv kun mulighed for at trække mine HT max. 25/30 cm. ud fra væggen )
Hvis man ønsker det allerdybeste punch i bunden, er det så en sub man skal købe, eller kan de godt leverer bassen ?
mvh
Jesper/Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Jesper Andersen]
- Nu hvor alle ML eksperterne er samlet i denne tråd, har jeg lige et par spørgsmål;
Er de MEGET kritiske i opstillingen ? ( har selv kun mulighed for at trække mine HT max. 25/30 cm. ud fra væggen )
Hvis man ønsker det allerdybeste punch i bunden, er det så en sub man skal købe, eller kan de godt leverer bassen ?
mvh
Jesper/Oldhifinut
-----------------------------------------------------------
Hej Jesper.
Det er i min termonolgi for lidt.....1 m som minimum til bagvæggen. Og kritiske...vel ikke mere end som så mange andre højtalere, hvis du skal have alt ud af dem.
Mvh
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen.
Ja - de er lige så kritiske som som større dynamiske højtalere. Du må påregne at de skal imellem 80 cm og 1 meter ud fra bagvæggen, og imellem 60cm og 80 cm fra sidevæg, knap så kritiske med sidevæggene.
Men igen, det er jo det samme som med de alm. dynamiske højtalere. Du får ikke ordentlig musik ud af nogen højtaler med mindre afstand.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig. Spredningen er heller ikke noget problem idag. 30 grader ud til siden. Deres spredning er faktisk mere kontrolleret end dynamiske. Sidevæggene er ikke så kritiske som med dynamiske højtaler...de dynamiske er faktisk mere kritiske...de spreder jo 180 grader.
Martin Logan er en gude lækker højtaler. I mine øre har de alt. De har en vis evne til at fremhæve alt de positive og skærer aldrig i ørerne. Men jeg respektere selvfølgelig andres valg 100 %. 
Mvh
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Jesper Andersen.
Ja - de er lige så kritiske som som større dynamiske højtalere. Du må påregne at de skal imellem 80 cm og 1 meter ud fra bagvæggen, og imellem 60cm og 80 cm fra sidevæg, knap så kritiske med sidevæggene.
Men igen, det er jo det samme som med de alm. dynamiske højtalere. Du får ikke ordentlig musik ud af nogen højtaler med mindre afstand.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
De fleste fuldtone-elektrostater er dipole, en uhørt sjældenhed blandt dynamiske systemer, så sammenligningen holder ikke en meter
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jo det ved vi godt. Derfor den kritiske afstand til bagvæggen. Det handler om, at den direkte lyd kommer førend den reflekterende lyd. Dynamiske højtalere er også være kritiske med afstande. Hvis man giver begge systemer optimale betingelser gør begge det godt. Vi syntes bare Martin Logan gør det bedst.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Chevy Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
|
Er de MEGET kritiske i opstillingen ? ( har selv kun mulighed for at trække mine HT max. 25/30 cm. ud fra væggen ) Nix, ikke meget kritiske, men en lille meter fra panelet til bagvæggen er optimalt.
Hvis man ønsker det allerdybeste punch i bunden, er det så en sub man skal købe, eller kan de godt leverer bassen ? Hvis du mener punch under 30 hz, så er det en god ide med en/to subs. Jeg bruger selv en True Sub Signature i forbindelse med noget musik, men ikke alt. |
|
|
__________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifido
glem ikke at høre et sæt Magnepan inden du handler
det er ikke elektrostater men magnestater
de er rigtig gode........efter min mening bedre end ML efter disse parametre
simpelthen fordi lyden hænger meget bedre sammen total set
de er ikke så kritiske med placering som ML
de er ikke så kritiske med hensyn til grej som ML
de koster ikke så meget
http://www.magnepan.com/
jeg ved ikke hvem der forhandler dem på øerne men i jylland er der Hifi4you
http://www.hifi4you.dk/
der kan du desuden høre dem op mod et sæt ML odyssey til 75000,-(55000)
der er ingen tvivl hvad der er bedst ( i det rum... med det grej.... og sådan vil det være i de fleste tilfælde.....)
BASTA men en bastant bestemthed som en hvis HR toftdahl
for tvivlere har jeg kun at sige prøv det selv..... og døm så
Magnepan de spiller imod....... 15000,-
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifido
Jeg har lidt erfaring med ML og andre panel ht. Har ejet Arius i, sequll 2 og SL3 og videre har jeg erfaring med CLS og Request. Det er alt gamle typer men jeg tror ikke på at tekniken har ændres meget men er også mange år siden. Det var i den tid jeg lyttede til hifi men ikke musik og det synes jeg nemlig Martin Logan står for. dvs. jeg synes ikke om dem idag, men nok af de negativ udtal, i forhold til opstilling så synes jeg at jeg har fået dem til at lyde best når de var 2 meter fra bagvæg og jeg var 3 meter i foran dem. De skal har STOR effekt forstærker til at lyde best, de har meget karakter til musiken og størrelsen af insrtumentener er ikke i realistik størrelse (Nina Simon mund var lige 1 meter bred) men det er så spørgsmål om smag om hvor man kan lige det eller ikke. Jeg er enig med Jakobsen, jeg hvade i én gang Magneplanar Tympani 3A og jeg synes Magneplanar er bedre ht selv om de ikke er elektrostater, men for elektrostater så vil jeg klart vælge Quad.
Jeg håber ikke at nogen bliver sur over mit negativ omtal om ML men det er bare min mening og min smag og jeg mener at man bliver hurtigt træt af dem på grund af hvordan de farver musiken.
Hilsen
Kristjan __________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
270961: Hvad er det jeg skrev som jeg ikke har styr på, at panelerne holdt ca. 10 år ? Det synes jeg passer meget godt med hvad jeg ellers har læst om ML og hvad man ser på brugtmarkedet, der har de tit fået skiftet paneler når de er så gamle.
Du skriver så at det koster 4500 kr. at få skiftet dem pr. side, og det passer jo fint med at jeg skriver det koster 10K at for skiftet panelerne, så jeg forstår ikke helt hvor du vil hen ?
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

|
| Sendt: 26 Januar 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Jesper Juul]
270961: Hvad er det jeg skrev som jeg ikke har styr på, at panelerne holdt ca. 10 år ? Det synes jeg passer meget godt med hvad jeg ellers har læst om ML og hvad man ser på brugtmarkedet, der har de tit fået skiftet paneler når de er så gamle.
Du skriver så at det koster 4500 kr. at få skiftet dem pr. side, og det passer jo fint med at jeg skriver det koster 10K at for skiftet panelerne, så jeg forstår ikke helt hvor du vil hen ?
------------------------------------------
Hej Jesper.
Undskyld, jeg håber ikke du føler dig trådt over tæerne, men du skrev 8-10 år og et panel kostede 10000 kr. Lad nu det ligge...det er underordnede og betyder ingenting. Uanset hvad, er det en godt bud på en rigtig fin højtaler. Det tætteste du kommer på en rør-højtaler.
Mvh
|
| Til top |
|
| |