| Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med Hans Faber's fremstilling af hvordan en ML lyder. Det er korrekt, at alting på dem bliver blæst op og "forskønnet". Eks. hård rockmusik bliver aldrig "hårdt" på en ML-speaker, det bliver til skønsang istedet. Sikkert fint nok til klassisk muzak osv., men til rock er ML bare  . Andre genrer som trance osv. falder de også helt igennem på med deres manglende / udeblivende basgengivelse og blæsen op __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Jeg er enig med Hans Faber's fremstilling af hvordan en ML lyder. Det er korrekt, at alting på dem bliver blæst op og "forskønnet". Eks. hård rockmusik bliver aldrig "hårdt" på en ML-speaker, det bliver til skønsang istedet. Sikkert fint nok til klassisk muzak osv., men til rock er ML bare . Andre genrer som trance osv. falder de også helt igennem på med deres manglende / udeblivende basgengivelse og blæsen op |
|
|
Du skal da vist have investeret i et sæt kæmpe køleskabsmodeller af de kære Cerwin Vega modeller med blå lys og røgmaskine indbygget med din musiksmag, Acer..... 
Lars
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Acer skrev:
Jeg er enig med Hans Faber's fremstilling af hvordan en ML lyder. Det er korrekt, at alting på dem bliver blæst op og "forskønnet". Eks. hård rockmusik bliver aldrig "hårdt" på en ML-speaker, det bliver til skønsang istedet. Sikkert fint nok til klassisk muzak osv., men til rock er ML bare . Andre genrer som trance osv. falder de også helt igennem på med deres manglende / udeblivende basgengivelse og blæsen op |
|
|
Du skal da vist have investeret i et sæt kæmpe køleskabsmodeller af de kære Cerwin Vega modeller med blå lys og røgmaskine indbygget med din musiksmag, Acer..... 
Lars
|
|
|
Køleskabmodel af CV haves, men jeg mangler det blå lys og røgmaskinen __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
ACER - med flere
Hvis noget bliver blæst op og forskønnet, så er det da netop ikke med Martin Logan. De gengiver meget flot det du sender ind i dem, de er rimeligt neutrale. Så hvis resten af dit setup lever en gang hø og tobak musik, så får du det også igen lige i båthornet, også noget så eftertryggeligt, de er afslørende. De farver netop ikke tingene og blæser det heller ikke op - det er faktisk lige stik modsat.
Helt utrolig påstand at komme med, det må mangle på manglende erfaring med produktet, i relation til det elektronik man spænder foran - jeg har testet utroligt mange forskellige elektronik ting på dem. Jeg gentager - de er afslørende og meget neutrale - blæser bestem ikke noget op og farver det da slet ikke. Oven i det kan de spille en tilpas og meget afmålt bas, hvis man bruger tid på at placere dem korrekt.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo altid dejligt, Jørgen Toftdahl, at du er så glad for ML.
Nu har jeg haft lejlighed til at høre dem mange gange under forskellige forhold, og det må konstateres, at de lyder mere kliniske end musikalske. At de så endvidere spreder lyden utrolig dårligt(og det gør de!!), sammen med et stærkt fravær af bas, gør dem efter min mening mest egnet til akustisk musik og lignende.
Når nogle så kobler aktive subwoofere til for at kompensere for denne mangel, så går det efter min mening helt galt - sammenhænden i lydbilledet forsvinder simpelthen.....
Lars
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
ACER - med flere
Hvis noget bliver blæst op og forskønnet, så er det da netop ikke med Martin Logan. De gengiver meget flot det du sender ind i dem, de er rimeligt neutrale. Så hvis resten af dit setup lever en gang hø og tobak musik, så får du det også igen lige i båthornet, også noget så eftertryggeligt, de er afslørende. De farver netop ikke tingene og blæser det heller ikke op - det er faktisk lige stik modsat.
Helt utrolig påstand at komme med, det må mangle på manglende erfaring med produktet, i relation til det elektronik man spænder foran - jeg har testet utroligt mange forskellige elektronik ting på dem. Jeg gentager - de er afslørende og meget neutrale - blæser bestem ikke noget op og farver det da slet ikke. Oven i det kan de spille en tilpas og meget afmålt bas, hvis man bruger tid på at placere dem korrekt.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Jeg kan ikke være mere uenig . ML farver ikke lyden....de polerer og de blæser den op og udvider lydbilledet til noget der slet ikke eksisterer. De laver deres eget kæmpe rum og det er fint nok hvis man er til det . Men udover at have denne opblæste tendens formår de aldrig at blive rå og kunne gengive den hårde Street-stemning, det er slet ikke ML's boldgade. De er gode til mange andre ting til gengæld, men den rå upolerede lyd er ikke for ML . Eks. er stemmer, gerne krystalklare kvindestemmer, lige guf for ML. Det lyder knaldgodt på dem, men så når eks. Billy Idol trykker den af bagefter falder det hele til jorden igen __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Chevy Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa. jeg må sige at jeg er enig med hr. Toftdal, og det ikke fordi jeg selv har Martin Logan, men det fordi jeg syntes han har ret.
ML spiller aldeles neutralt og er tro ved musiken. Jeg får da tit bemærkninger om at de godt nok spiller live agtigt. Jeg må dog også sige at de absolut ikke er specielt gode til heavy & techno osv., her ville jeg klart vælge en anden HT. Jeg lytter dog meget til hård rock, blues & er faktisk meget bred i min musiksmag.
Jeg har ikke i sinde og skifte HT'er i nærmeste fremtid, da jeg er meget tilfreds. __________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars 37 og Acer
Vrøvl og atter vrøvl - sæt noget ordentligt elektronik og kabler til - der kan levere varen, så får du det du stopper ind i dem. Men jeg skal indrømme, at der gik lidt tid før jeg fandt ud af at få dem til at levere hele varen også Billy Idol og den rå stemning - de finder sig ikke i alle forstærkere, det skal være strømstærke forstærkere der spiller åbent, ligesom de godt vil have nogle gode netkabler.
Som jeg skrev tidligere, jeg har været ved at kaste dem ud i starten, men opgav dem heldigvis ikke. Men der skal arbejdes med dem, dernæst må man sige de nyeste - fra 2001 / 2 er jo så væsentligt forbedret på alle områder. Men man skal arbejde med det meste top Hi-Fi, det er ikke bare at købe og sætte kablerne i - jo dyrere jo mere følsomt og besværligt er det at få til at spille.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Chevy Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Hifido.
Hvis du kommer nær Vejle egnen er du da velkommen til en demo. __________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
|
|
Hmm, nogen ml højttaler ekpert er jeg nu ikke, men jeg har nu hørt en af modlerne på en udstilling engang spille rockmusik (ikke heavy) og jeg var nu meget improneret især af dynamikken , kedeligt lød det bestemt ikke. Enenste ankepunkt jeg kan sætte på gengivelsen var at bassen fra den indbyggede basenhed ikke hang helt sammen med resten af panelet. Men elllers noget af den bedste lyd jeg er stødt på på en udstilling. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Toftdahl skrev:
|
ACER - med flere
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Jeg kan ikke være mere uenig . ML farver ikke lyden....de polerer og de blæser den op og udvider lydbilledet til noget der slet ikke eksisterer. De laver deres eget kæmpe rum og det er fint nok hvis man er til det . Men udover at have denne opblæste tendens formår de aldrig at blive rå og kunne gengive den hårde Street-stemning, det er slet ikke ML's boldgade. De er gode til mange andre ting til gengæld, men den rå upolerede lyd er ikke for ML . Eks. er stemmer, gerne krystalklare kvindestemmer, lige guf for ML. Det lyder knaldgodt på dem, men så når eks. Billy Idol trykker den af bagefter falder det hele til jorden igen
|
|
|
Dipoler kan puste alt op til uigenkendelige dimensioner - det unaturlige har også sine tilhængere.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn
Nu er det da nok dig der puster noget op til uigenkendelige dimentioner - jeg ved ikke hvilke unaturlige ting du er tilhænger af, men det er mig også ganske ligegyldigt. I dette tilfælde hentyder du bare til to højtalere og et setup du aldrig har hørt. Men okay jeg mangler nok en ældre Sony CD spiller, for at det skal blive naturligt, det er nok lige det der skal til.
Og så kan jeg forstå, at du er alt favnende og har patent på god lyd - godt gået.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 06:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Og så kan jeg forstå, at du er alt favnende og har patent på god lyd - godt gået.
|
|
|
Der er ingen grund til at blive personlige, vi diskuterer jo bare lyd  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Nu er det da nok dig der puster noget op til uigenkendelige dimentioner - jeg ved ikke hvilke unaturlige ting du er tilhænger af, men det er mig også ganske ligegyldigt. I dette tilfælde hentyder du bare til to højtalere og et setup du aldrig har hørt. Men okay jeg mangler nok en ældre Sony CD spiller, for at det skal blive naturligt, det er nok lige det der skal til.
|
Og så kan jeg forstå, at du er alt favnende og har patent på god lyd - godt gået. | |
|
|
Hvorfor havner vi altid her, når vi diskuterer noget der beviseligt ikke er en eksakt videnskab, men som bygger lige så meget på smag og behag. Herr. Toftdahl må altså respektere, at vi andre uanset tilgang også har en mening om god lyd, og det helst uden at man bliver personlig.
Jeg har lært rigtigt meget af dette forum allerede, og jeg kunne da nemt se mig selv investere i et par ASP1000 og et par ML. Men jeg ville så også vide hvilke begrænsninger dette medfører.
Men jeg nægter at tro, at hifi-nirvana kun ene og alene kan findes i Herr. Toftdahl´s stue __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
hifido Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 237
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Chevy!!!
Tak for invitationen!!! Nu Bor jeg jo på Lolland, så jeg er ikke lige i Nabolaget!! Men hvis invitationen står ved magt til sommer, så kunne det da være hyggeligt med en lille Demo!! Jeg holder nemlig ferie i jelling for 4. år itræk, og det må jo siges at være rimelig tæt på Dig!!
Mvh. Hifido
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Bjørn
Nu er det da nok dig der puster noget op til uigenkendelige dimentioner - jeg ved ikke hvilke unaturlige ting du er tilhænger af, men det er mig også ganske ligegyldigt. I dette tilfælde hentyder du bare til to højtalere og et setup du aldrig har hørt. Men okay jeg mangler nok en ældre Sony CD spiller, for at det skal blive naturligt, det er nok lige det der skal til.
Jeg kunne såmænd skrive bøger om min mangeårige vej gennem det audiofile morads - inklusive flere dipole uhørligheder
Det er jeg da glad for at du har opdaget
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
|
Citér:
| Nu er det da nok dig der puster noget op til uigenkendelige dimentioner - jeg ved ikke hvilke unaturlige ting du er tilhænger af, men det er mig også ganske ligegyldigt. I dette tilfælde hentyder du bare til to højtalere og et setup du aldrig har hørt. Men okay jeg mangler nok en ældre Sony CD spiller, for at det skal blive naturligt, det er nok lige det der skal til.
|
Og så kan jeg forstå, at du er alt favnende og har patent på god lyd - godt gået. | |
|
|
Hvorfor havner vi altid her, når vi diskuterer noget der beviseligt ikke er en eksakt videnskab, men som bygger lige så meget på smag og behag. Herr. Toftdahl må altså respektere, at vi andre uanset tilgang også har en mening om god lyd, og det helst uden at man bliver personlig.
Jeg har lært rigtigt meget af dette forum allerede, og jeg kunne da nemt se mig selv investere i et par ASP1000 og et par ML. Men jeg ville så også vide hvilke begrænsninger dette medfører.
Men jeg nægter at tro, at hifi-nirvana kun ene og alene kan findes i Herr. Toftdahl´s stue
|
|
|
Til gengæld har dipole højtaleres særegne adfærd intet med smag at gøre. Det er en konstruktionsbetinget egenskab der kun kan mildnes ved at stille højttalerne ud i de fri eller lade bagsiden spille ind i en meter rockwool.
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackwhawk.
Er det nu ikke omvendt, at hver gang jeg tillader mig at have en mening og nogle erfaringer, så skal det angribes, eller har du solbrillerne på, det er da åbenlyst andre der bliver personlige - "kom ikke for tæt på mafiaen og deres patenter" - eller læser du kun det halve.
Op med humøret ikke alt det surmuleri.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
blackhawk Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
blackhawk skrev:
|
Citér:
|
|
|
Men jeg nægter at tro, at hifi-nirvana kun ene og alene kan findes i Herr. Toftdahl´s stue
|
|
|
Til gengæld har dipole højtaleres særegne adfærd intet med smag at gøre. Det er en konstruktionsbetinget egenskab der kun kan mildnes ved at stille højttalerne ud i de fri eller lade bagsiden spille ind i en meter rockwool.
|
|
|
Du behøver ikke at underholde mig med, hvordan en dipol fungerer rent fysisk. Den slags har holdt mig beskræftiget gennem årene, og har betydet adskillige mærkelige møbelarrangementer i min stue. Det jeg skrev var at lytteoplevelsen bestemt afhænger af smag og behag. Af samme årsag har jeg ikke et par store paneler i min stue, men jeg kan da sagtens se fascinationen ved dem. Hvilket du vist lyder til at være enig med mig i  __________________ Med venlig hilsen
Aslak C. Vind
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
blackhawk skrev:
bjørn skrev:
blackhawk skrev:
|
Citér:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Du behøver ikke at underholde mig med, hvordan en dipol fungerer rent fysisk. Den slags har holdt mig beskræftiget gennem årene, og har betydet adskillige mærkelige møbelarrangementer i min stue. Det jeg skrev var at lytteoplevelsen bestemt afhænger af smag og behag. Af samme årsag har jeg ikke et par store paneler i min stue, men jeg kan da sagtens se fascinationen ved dem. Hvilket du vist lyder til at være enig med mig i 
|
|
|
De der får våde ører ved udsigten til meterbrede trompeter og flygler i containerstørrelse kan da indrette sig med alle de paneler de lyster. De virkelig virkelighedfjerne anbringer sig i lænestolen med et par (jo større jo bedre) paneler som lyttebøffer og smækker noget klavermusik i/på spillen
|
| Til top |
|
| |