Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 04:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Scanspeak projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

lige en korrektion. Fede links foroven, men det første er dødt. Der skal stå
http://users.tpg.com.au/users/gradds/curved/curved%20sided%2 0loudspeakers.htm

Vi mangler også info om asfaltdæmpning - afstivning er nødvendigt, men ikke tilstrækkeligt! Altså - hvor meget, hvorhenne etc.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Hobbes
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 April 2005 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Superfed tråd denne her ... (håber ikke jeg stjæler tråden alt for meget ved mit indlæg, men er måske også posters interesse)

Først lidt om mig selv: Jeg er amatør bygger med stort A indtil videre, men når man bygger selv skal det jo være lidt ekstremt - ellers er det ikke sjovt.

Mit første projekt mundede ud i et ca 130KG bass kabinet uden sand i siderne - ellers ville de veje som et pengeskab... JBL 15" 2226G enhed og dobbelt port i et dobbelt sidet kabinet med sandwich bund og top hvor der er sand imellem.

Mellemtonen blev forøvrigt også i MDF - det materiale bygger jeg ikke i igen! - med et diskant horn 1,5" enhed, som dykker lidt rigeligt efter 12-15Khz, men kunne godt lide den lave fs værdi, så jeg kunne dele diskant og mellemtone ved ca 1300 Hz

Jeg bruger i øvrigt aktivt filter JBL m553 24db/oktav 3-vejs stereo eller 4-vejs mono - med 117db dynamisk range.

Mit nye (scan speak) mellemtone/diskant projekt (bassen beholder jeg):

...Nå men jeg ar anskaffet mig én Scan-Speak enhed - ny, men fra en af Scan-Speaks oems i england - den var billig i indkøb, men fandt ud af den var special bygget til highend autohifi - hvor speciel den er ved jeg ikke, men jeg regner med den ligger tæt op af Scan-Speaks egen 15W/4531G00 enhed - Gør jeg ret i den antagelse, eller vil du, USXX, fraråde mig at kombinere de to enheder bortset fra den lille design forskel?

Jeg kan bare ikke finde linket til den enhed jeg har - serienummeret er desværre forsvundet pga noget dobbelt klæbende tape som kom i vejen under test af enheden ... har I mange auto hifi oems i england USXX...??

Det jeg har tænkt mig er evt at bruge noget superstift composit materiale til kabinettet som jeg kan skaffe, til mellemtonen - jeg er stadig i tvivl om det skal blive til et 4 vejs projekt eller om mine 15 W eller M enheder kan dække mellembassen ?

Jeg tror dog i første omgang det bliver 3-vejs, så kan jeg senere udbygge ... ang kabinet design overvejede jeg en pentagon form - Nu ser jeg de andre ret spændende bølgeformede kabinetter (som er forholdsvis lette at bygge i MDF) - men hvis man bruger nogle 'gyldne forhold' i et retangulært kabinet - er ideen så ikke at de stående bølger herved bliver mest muligt udjævnet - hvad er fordelen så ved de sjove former - de er jo stort set umulige at beregne på... (jeg behøver ingen længere diskussion af kabinet form, men det kunne godt være et fuldstændig 'diffust' kabinet design altid er at foretrække frem for et parallel væg design?) ... compositmaterialet kan jeg ikke bare lige skære i eller bøje, så det skal bliver nok en pentagon...?

USXX: Det med port er jeg helt ok med - min mellemtone skulle gerne nå ned til de 90-110 Hz, da jeg derved undgår nødvendigheden at et 4-vejs system - vil du stadig foreslå den rene mellemtone model, eller bør jeg under alle omstændigheder gå efter et solidt 4-vejs system da der aligevel vil komme hul i mellem bassen med en 15M eller 15W enhed? (100-150 Hz) (jeg har ikke lyst til at bruge '18' modellerne som mellemtone) 

Min filosofi mht materiale valg er at jo stivere jo bedre ift vægten - jeg kan ikke lide MDF pga den signatur de får omkring de 150-350 Hz og beton vil jeg ikke bruge i en mellemtone men måske som mellembas det er et ok materiale... så skal det være træ skal det optimalt set være egetræs finer - jeg fandt fx nogle rest plader med 24 lag! som front til min bas (ca 2,4 mm tyk limet sammen med 2,2 mm MDF)

Kommentarer modtages med kys hånd til mit forestående projekt...

hvis du, USXX kan komme med argumenter for hvorfor jeg skal bruge en scan-speak bas enhed, optimalt set, i stedet for JBL 2226G vil jeg også meget gerne høre dem (jeg kan sagtens tåle kritik af 2226G enheden) - den relativt høje fs værdi JBL'en har (40 hz) er én jeg selv kan komme i tanke om (det er ikke beregnet som sub enheder ved jeg godt...) men tænkte dengang at porten ville kompensere i dette område...

... så skal jeg nok også sørge for at proklamere mine kommende scan speak højtalere vidt og bredt...

Mvh Anders

Til top Vis Hobbes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hobbes

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 April 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hobbes skrev:
"Signatur af MDF omkring 150-350Hz"
Jeg mener, at det er et spøgsmål om afstivning (matrixlignende), og så dæmpning af fladerne med bitumen/"blygummi. Og så skal MDF pladen ikke være for tyk, for blygummi virker bedst, hvis vægten pr. cm2 svarer til vægten af den plade, der skal dæmpes (osse pr. cm2) (skrev Martin Colloms i "high performance loudspeakers")

Selv planlægger jeg et 3-vejs Scan-speak system med 26W/8861T100, 15M/4531K00 og D2904/710000 i et >50cm bredt kabinet for at få baffelstepfrekvensen under 300Hz. Basrefleks 80l, afstemt til 20hz skulle give jævn afrulning med -6dB ved ca. 25Hz. KOMMENTARER HERTIL MODTAGES MEGET GERNE, OGSÅ FRA USXX!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes