Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 06:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: NKT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 November 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Gorm skrev:

Der er en god skærm på dette kabel, men den lydmæssige virkning har jeg dog aldrig rigtigt fattet.

Det eneste anlæg hvor jeg har oplevet dette hospitals har lydt godt var hos KvK, de andre anlæg hvorpå jeg har hørt dette hospitals kabel, har det ikke overlevet mange minutter.

Hvis det er et NKT hospitals kabel så skal farven være postkasse rød, og ikke orange. Her ud over skal det ene af forsynings benene på stikproppen være flad.

mvh.

Hejsa der!
Tilbage står så sig at undre.

Jeg er udmærket klar over, at andre mildere kabler vil blive foretrukket i mange sammenhænge.
Men mit sind er i 0,0 dut tvivl.

Vil man have dynamik og nul dikkedarer, så er det NKT kablet.
F.eks. Compact kablet, som jeg sagtens kan tilslutte mig, er et langt mildere og mere udglattende kabel, som i de  fleste set-ups vil være en ganske kærkommen lise.
Det passer også bedre til dagens indspilninger, som jo er en del larmende pga kompression.
Man får bare ikke rigtigt et full bodied piano på andre måde ren med f.eks. NKT kablet.
Det har kroppen og en ubetinget dynamisk response. Jeg har prøvet det flere steder, og resultatet er faktisk rimeligt det samme. Det er ikke et smørtenor kabel med vandkam og brylcreme - det er det ikke.

Hej...

Jeg har et enkelt PKAJS (hospitals)kabel, som jeg anvender på min Audio Note DAC. Og det er en go' kombi! Det bedste jeg hidtil har prøvet. Lydmæssigt er det (hos mig) nærmest en modpol til Supra LoRad...hvis det siger nogen noget..?..! 

Spørgsmål til KvK:

Har du, KvK, hørt om nogen der har brugt hospitalskabler på et sæt elektrostater? Hvis ja...med hvilket resultat? Hvis nej...har du måske en idé om dette kabel velegnethed til dét formål?

Med venlig hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 November 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle bruge NKT's PKAJS hospitalskabel, så skulle det være i 3 meter udgaven da denne i mine ører lyder bedre en 1 meter udgaven.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 29 November 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Gorm skrev:

Der er en god skærm på dette kabel, men den lydmæssige virkning har jeg dog aldrig rigtigt fattet.

Det eneste anlæg hvor jeg har oplevet dette hospitals har lydt godt var hos KvK, de andre anlæg hvorpå jeg har hørt dette hospitals kabel, har det ikke overlevet mange minutter.

Hvis det er et NKT hospitals kabel så skal farven være postkasse rød, og ikke orange. Her ud over skal det ene af forsynings benene på stikproppen være flad.

mvh.

Hejsa der!
Tilbage står så sig at undre.

Jeg er udmærket klar over, at andre mildere kabler vil blive foretrukket i mange sammenhænge.
Men mit sind er i 0,0 dut tvivl.

Vil man have dynamik og nul dikkedarer, så er det NKT kablet.
F.eks. Compact kablet, som jeg sagtens kan tilslutte mig, er et langt mildere og mere udglattende kabel, som i de  fleste set-ups vil være en ganske kærkommen lise.
Det passer også bedre til dagens indspilninger, som jo er en del larmende pga kompression.
Man får bare ikke rigtigt et full bodied piano på andre måde ren med f.eks. NKT kablet.
Det har kroppen og en ubetinget dynamisk response. Jeg har prøvet det flere steder, og resultatet er faktisk rimeligt det samme. Det er ikke et smørtenor kabel med vandkam og brylcreme - det er det ikke.

Hej...

Jeg har et enkelt PKAJS (hospitals)kabel, som jeg anvender på min Audio Note DAC. Og det er en go' kombi! Det bedste jeg hidtil har prøvet. Lydmæssigt er det (hos mig) nærmest en modpol til Supra LoRad...hvis det siger nogen noget..?..!   OM det gør, det var jo netop det jeg oplevede hos Kubikken - fra 2D (Supra Lorad 2.5) til 3d (røde 3m hospitaler)!!!

Spørgsmål til KvK:

Har du, KvK, hørt om nogen der har brugt hospitalskabler på et sæt elektrostater? Hvis ja...med hvilket resultat? Hvis nej...har du måske en idé om dette kabel velegnethed til dét formål?

Med venlig hilsen

Niels L.

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

HIFI-MUZAK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Til Kurt

Jeg har et par stykker af den nævnte hospitals kabel liggende, Men du skal være opmærksom på at med flad faseben i en stikkontakt er der mulighed for dårlig kontakt med gnister og i værste tilfælde brand! Så man kan jo udskifte stikpropen til en model med rund faseben. Jeg har ikke selv afprøvet kablet.

Til top Vis HIFI-MUZAK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI-MUZAK

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Ryger hele fidusen ved kablet ved at sætte et nyt hanstik på - her tænkes især på den skærmede del af det originale kabel og at man måske ikke kan efterligne denne i et eftermonteret hanstik (lodning eller skrue-model)?

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 November 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Næj, det kan man godt, fidusen kan man godt bibeholde.

Skærmningen ved netstikket er mindre kritisk, end ved apparatstikket. Det væsentlige er nok at skabe den samme stabilitet, som ved et støbt stik. Vibrationer hører kun hjemme i visse kvindelige legetøjsmodeller

Med noget krymp af god kvali kan man godt skabe en god, vibrationsstabil kontakt.

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 30 November 2005 kl. 02:22 | IP-adresse registreret  

Båt der!
Mine kabler står og tygger strøm igennem til min Gravity.
Jeg vil godt vædde et helt fad frikadeller på, at i andres amps er decideret miljøvenlige sammenlignet med bæstet.
Der er 0,0 energikrise hos mig endnu da.

Lig et tips til de fingernemme er, at hvis man lige pille BEGGE ender af kablet fri, så i apparatstiksenden, da kan man lige få en lille skarp dims eller skruetrækker ind, så man kan øge tensionen lidt i stikket, så sagerne holdes lidt strammere sammen. Det er ikke ubetinget ufedt.

Dernæst må jeg lige tilføje LAD VÆRE MED AT KLIPPE STIKKENE AF.
Så er det kaput, de støbte stik er absolut kablets allerstørste force.
Monster stikkene fra Furukawa og Wattgate er spild af gode danske kontanter.
Her hos mig gider jeg end ikke bukke mig og tilslutte skærmen overhovedet.
Jeg bruger 2 kabler, ét til min Gravity, som også forsyner min preamp via et specialkabel, som også fjernbetjener tænd/sluk, så man kan nøjes med at tænde ét sted.

Det næste sidder på en hjemmegjort stikdåse, hvor jeg har lavet stjernekonfig.

Da vilyttede på skidtet her hos mig, var det lysende klart hvad forskellene var.
Mine "gamle" PKAJS" op mod de nye, blev helt klart slået ifølge lytterne - det erjeg nu ligeglad med - jeg er vild med mine gamle udgaver. De er de klart mest nøgterne kabler jeg har hørt ever.
Lige d.d. har jeg lyttet lidt, hvor jeg har sat mine tykke HT kabler på - I skulle næsten prøve det - SMAK kan det bare sige, så hat og tænder flyver rundt i en sand forvirring.
Havde lidt Yello på, lidt Massive Attack - AV da og så en masse klassisk klaver. Hold da helt ferie et flygel man kan få op at køre lige for næsen af én der, man måber lidt selv.
Well!
Det er vel det det hele er der for, men det svinder altså ind, om man skifter til tykke netkabler. Jeg kan ikke få den slags til at virke i hvert tilfælde.
Andre foretrækker i andre situationer tykkere kabler, som måske giver lidt mørkere men også mere tilknappet lyd uden helt den samme dynamiske udstrækning.

Vær i øvrigt lige lidt opmærksom på, at de indspilninger, som der blev brugt på lytteaftenen ikke var helt almindelige. Jeg bruger naturligvis rimeligt udpenslende sager i sådanne situationer. Chesky, Denon m.fl.
Det kan gøre den forskel, at man måske ikke lige kan gentage stunten på hjemmeadressen i helt samme stil umiddelbart, men det kommer nok.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Båt der!
Mine kabler står og tygger strøm igennem til min Gravity.
Jeg vil godt vædde et helt fad frikadeller på, at i andres amps er decideret miljøvenlige sammenlignet med bæstet.
Der er 0,0 energikrise hos mig endnu da.

Lig et tips til de fingernemme er, at hvis man lige pille BEGGE ender af kablet fri, så i apparatstiksenden, da kan man lige få en lille skarp dims eller skruetrækker ind, så man kan øge tensionen lidt i stikket, så sagerne holdes lidt strammere sammen. Det er ikke ubetinget ufedt.

Dernæst må jeg lige tilføje LAD VÆRE MED AT KLIPPE STIKKENE AF.
Så er det kaput, de støbte stik er absolut kablets allerstørste force. Forklar nærmere!
Monster stikkene fra Furukawa og Wattgate er spild af gode danske kontanter. Igen forklar nærmere - er det den skærm, som vanskeligt kan termineres ordentligt?
Her hos mig gider jeg end ikke bukke mig og tilslutte skærmen overhovedet.
Jeg bruger 2 kabler, ét til min Gravity, som også forsyner min preamp via et specialkabel, som også fjernbetjener tænd/sluk, så man kan nøjes med at tænde ét sted.

Da vilyttede på skidtet her hos mig, var det lysende klart hvad forskellene var.
Mine "gamle" PKAJS" op mod de nye, blev helt klart slået ifølge lytterne - det erjeg nu ligeglad med - jeg er vild med mine gamle udgaver.
Stop lige en halv - nye og gamle - hvad er nu det???
De er de klart mest nøgterne kabler jeg har hørt ever.
Lige d.d. har jeg lyttet lidt, hvor jeg har sat mine tykke HT kabler på - I skulle næsten prøve det - SMAK kan det bare sige, så hat og tænder flyver rundt i en sand forvirring.
Havde lidt Yello på, lidt Massive Attack - AV da og så en masse klassisk klaver. Hold da helt ferie et flygel man kan få op at køre lige for næsen af én der, man måber lidt selv.
Well!
Det er vel det det hele er der for, men det svinder altså ind, om man skifter til tykke netkabler. Jeg kan ikke få den slags til at virke i hvert tilfælde.
Andre foretrækker i andre situationer tykkere kabler, som måske giver lidt mørkere men også mere tilknappet lyd uden helt den samme dynamiske udstrækning.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 30 November 2005 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Hej Hr. Von Vollgas

Det var nu det "gamle" hospitals kabel som jeg bedst kunne lide på dit setup.

mvh.

PS. hvordan spiller det grå PKAJ kabel egentlig i forhold til.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 November 2005 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hmmm, jeg går lige nøjagtigt og funderer over hvilken en krabat af stikdåse jeg skal ha' mig, nu da Supra er blevet banlyst fra hytten her i det sydlige Sjælland.

Kan du forklare lidt nærmere om den du har fusket sammen der. Muligvis med billeder på din fine tråd  (der).

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 November 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Hej Hr. Von Vollgas

Det var nu det "gamle" hospitals kabel som jeg bedst kunne lide på dit setup.

mvh.

PS. hvordan spiller det grå PKAJ kabel egentlig i forhold til.

Det var det nye.
Vi lagde ud med det gamle, det nye er lidt mildere.

PKAJ er egentlig OK, det har lidt distance, men det tror jeg er tykkelsen, tror det er 3X075 - Am I right?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 November 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Hmmm, jeg går lige nøjagtigt og funderer over hvilken en krabat af stikdåse jeg skal ha' mig, nu da Supra er blevet banlyst fra hytten her i det sydlige Sjælland.

Kan du forklare lidt nærmere om den du har fusket sammen der. Muligvis med billeder på din fine tråd  (der).

Jamen bare en plastbox med alm LK netudtag u/afbryder.
Internt er de forbundet med PKA 2X1,0 - ale ledninger har samme længde, men det er ret beset noget jeg gjorde mere brug af, da jeg biampede.
Har i øvrigt også lavet én i træ.
Dåserne fås billigst hos Harald Fyborg tror jeg.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Honk i hytten hr. von Tomos,

Kurt von Kubik skrev:

Det er mikrovibrationer fra overgangen mellem kabel og stik du her oplever. Det kan endda måles, dog ikke med vanligt svagstrømsmålegrej.

Citér:
Dernæst må jeg lige tilføje LAD VÆRE MED AT KLIPPE STIKKENE AF.Så er det kaput, de støbte stik er absolut kablets allerstørste force.

Yeps, dog kan et 6-8 cm stykke solidt polyolefin-krymp med indbygget klister-fister henover stik og kabelende ofte løse los problemos, men det må du ikke sige til nogen

Stjernekonfig er i øvrigt vederstyggeligt fedt, men der er ikke mange der tror på det - altså indtil de selv hører det

Kan de skrå pinde fra kawlets "EDB-netstik" komme ned i standard LK frøkenerne uden kontaktmæssige problemer, eller skal man ud og finde tilsvarende i den lokale EL-biks?

I øvrigt fik ham der Tut omme fra Ægypten vidst nok hjernen suget ud gennem næsen. Var det så ham, der opfandt Valhalla?

Med høflig onsdagshilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

@Kubikken

Nye og gamle, hvordan kender man forskel?

Hvilke hørte jeg hos dig?

Kan man få begge idag?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Stjernekonfig er i øvrigt vederstyggeligt fedt, men der er ikke mange der tror på det - altså indtil de selv hører det

Må man være så fri at spørge den høflige mand hvordan "stjernekonfiguration" laves?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 November 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Honk i hytten hr. von Tomos,

Kurt von Kubik skrev:

Det er mikrovibrationer fra overgangen mellem kabel og stik du her oplever. Det kan endda måles, dog ikke med vanligt svagstrømsmålegrej.

Citér:
Dernæst må jeg lige tilføje LAD VÆRE MED AT KLIPPE STIKKENE AF.Så er det kaput, de støbte stik er absolut kablets allerstørste force.

Yeps, dog kan et 6-8 cm stykke solidt polyolefin-krymp med indbygget klister-fister henover stik og kabelende ofte løse los problemos, men det må du ikke sige til nogen

Kan de skrå pinde fra kawlets "EDB-netstik" komme ned i standard LK frøkenerne uden kontaktmæssige problemer, eller skal man ud og finde tilsvarende i den lokale EL-biks?

I øvrigt fik ham der Tut omme fra Ægypten vidst nok hjernen suget ud gennem næsen. Var det så ham, der opfandt Valhalla?

Med høflig onsdagshilsen
G&S

De skrå pinde passer som P I G (bandit i frøken Grethe).
Så bare frem med dyret G&S.
Ham Tut lyder lidt i mine ører som en der lige netop ikke fik det hele suget ud, og så kom der mikrorallenmed, så det blev til TRUT.
Og ja det var klart hamder opfandt Valhalla

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Ghammel & Suhr skrev:

Må man være så fri at spørge den høflige mand hvordan "stjernekonfiguration" laves?

Det er noget med en skoæske, gerne fra størrelse 45 og opad , lige lange netkabler ud til hver udtag fra dit stjernepunkt midt i skoæsken og vupti du har en stjerneforbindelse - den havde du iøvrigt i forvejen i din nu solgte Supra netskinne  

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Ghammel & Suhr skrev:

Jovist, hr. Lars, det må De gerne...

f.eks. sådan:

__
__/__
   \__

Med høflig hilsen
G&S

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
L.B. skrev:

Ghammel & Suhr skrev:

Det er noget med en skoæske, gerne fra størrelse 45 og opad , lige lange netkabler ud til hver udtag fra dit stjernepunkt midt i skoæsken og vupti du har en stjerneforbindelse - den havde du iøvrigt i forvejen i din nu solgte Supra netskinne

Hvad er det så, der får Supra skinnen til at lyde så grimt, gnæk-gnæk?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2005 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Jamen tak for det! Jeg må se om jeg kan finde ud af det stjerne-halløj.

Jeg ville lige "teste" og inden man har betalt diverse gebyrer giver man 400,- for 1 meter kabel - hmmm - jeg venter lidt (uden at jeg er jyde )...

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes