| Forfatter |
|
flaz Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
|
ok lyder som om jeg skal finde sådan nogle brugte så 
Mener Nyprisen var 2700 stk. for en 450
Jeg aner ikke hvor gamle mine er , men sælgeren mente de var ca 6-7år gamle, men de bære ikke præg af det, for der var ingen ridser eller lign. og de spiller bare.
Dog skal jeg lige advare imod, at JEG SYNES at de kræver en del effekt for at virkelig spille godt, havde selv en NAD effekt (214, 2x80w 8 Ohm) og den havde slet ikke rigtigt styr på dem. Det kom der først efter jeg købte min Harman Kardon effekt (5x100w +-100A 22Kg ).
Men flere siger de ikke behøver så meget.......hvilket jeg så ikke er enig i.
|
|
|
Okay, jeg har også tænkt mig at se på en effekt....men først skal jeg lige at en receiver og nogle højtt. ..så der går nok lidt tid endnu 
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
450'eren er også min favorit blandt DALI modellerne. Og hvorfor så det?? Hvorfor er den så god??
Tjaaeee.... godt spørgsmål.... måske skulle man hellere spørge, hvorfor de nye modeller ikke er blevet bedre?
Men som andre har skrevet, så er 450'eren en bundsolid konstruktion Virkelig godt solidt kabinet, enhederne er af supergod kvalitet, filteret benytter ganske gode komponenter og så er det bare sat rigtigt sammen.
De spiller næsten ægte HIGH-END (hvor man ellers let kan smide 50.000,- for et ordentligt sæt). Men samtidig kan de spille alt fra Mozart til Metallica. En ægte allround'er!!
Samtidig er der sket en udvikling med DALI (eller DALI's forhandlerkæde). Tidligere var DALI kendt for, at man fik ekstrem meget for pengene, da det er HFK der både ejer og sælger DALI-produkter. Sådan er det stadig, men af en eller anden grund er priserne eksploderet.
Mit bud er, at man i dag skal ofre mindst 6-7.000 pr stk for at få noget der overgår DALI450. Det fede er så, at et par brugte 450'ere i perfekt stand kan fås for ca. 1700,- for et sæt!!
Der kan skrives meget mere om DALI450, og det er der også allerede. Jeg vil derfor ikke bruge mere tid på denne debat. Skulle du stadig være i tvivl, så årøv at benytte søgefunktionen på dette forum, og søg efter DALI eller 450. Så kommer der sikkert MANGE sider!
Jeg kan ikke sige andet end: Skynd dig at købe et sæt!!
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
450'eren er også min favorit blandt DALI modellerne. Og hvorfor så det?? Hvorfor er den så god??
Tjaaeee.... godt spørgsmål.... måske skulle man hellere spørge, hvorfor de nye modeller ikke er blevet bedre?
Men som andre har skrevet, så er 450'eren en bundsolid konstruktion Virkelig godt solidt kabinet, enhederne er af supergod kvalitet, filteret benytter ganske gode komponenter og så er det bare sat rigtigt sammen.
De spiller næsten ægte HIGH-END (hvor man ellers let kan smide 50.000,- for et ordentligt sæt). Men samtidig kan de spille alt fra Mozart til Metallica. En ægte allround'er!!
Samtidig er der sket en udvikling med DALI (eller DALI's forhandlerkæde). Tidligere var DALI kendt for, at man fik ekstrem meget for pengene, da det er HFK der både ejer og sælger DALI-produkter. Sådan er det stadig, men af en eller anden grund er priserne eksploderet.
Mit bud er, at man i dag skal ofre mindst 6-7.000 pr stk for at få noget der overgår DALI450. Det fede er så, at et par brugte 450'ere i perfekt stand kan fås for ca. 1700,- for et sæt!!
Der kan skrives meget mere om DALI450, og det er der også allerede. Jeg vil derfor ikke bruge mere tid på denne debat. Skulle du stadig være i tvivl, så årøv at benytte søgefunktionen på dette forum, og søg efter DALI eller 450. Så kommer der sikkert MANGE sider!
Jeg kan ikke sige andet end: Skynd dig at købe et sæt!!
|
|
|
Hej Hurtig,
Tak for dit indlæg. Det er indlæg som disse jeg søger om de nævnte højttalere ...dog har jeg mere eller mindre besluttet at det bliver et sæt dali 450 !
Jeg har prøvet at søge efter 'dali 450' ..
Mvh /Malik
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
450 er en god høytaler, men ta noe av det som blir skrevet med en god klype salt. Jeg lot meg selv rive med og kjøpte et par 450, det var meget for pengene, men at det spiller som high end, eller at man skal bruke 12-14000 på andre høytalere for å komme opp på siden av 450........
Disse innleggene kan lett skru forventningene opp til et urealistisk nivå.
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
|
450 er en god høytaler, men ta noe av det som blir skrevet med en god klype salt. Jeg lot meg selv rive med og kjøpte et par 450, det var meget for pengene, men at det spiller som high end, eller at man skal bruke 12-14000 på andre høytalere for å komme opp på siden av 450........
Disse innleggene kan lett skru forventningene opp til et urealistisk nivå.
|
|
|
Ja selvfølgelig...jeg har dog tænkt mig at lytte før jeg bestiller 
|
| Til top |
|
| |
cdl-77 Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 09 Februar 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er den lykkelige indehaver af et sæt 450'ere, og har været superglad for dem... de kunne (og kan) meget og spiller dejligt. Og de er noget mere "hifi" end de billigere Dali serier - og faktisk også ift. 850'eren (synes jeg) - den er en fin højttaler, men kan være lidt vel bastung. Der er rigeligt med bas i 450'eren til at drive dig selv & dine naboer til vanvid medmindre du har 100 kvadratmeter.
De laver en hel del "larm" også med ret begrænset forstærkerkraft og stiller på den måde ikke de helt store krav... jeg kørte dem med en gammel Pioneer bilforstærker på 20W (i 4 ohm!) da jeg fik dem i sin tid, og det virkede fint! Selvfølgelig blev det bedre da jeg senere fik en forstærker med 45W, siden én med 65W og rigtigt godt er det nu hvor de får 110, men det har jo også noget med kvaliteten af forstærkerne etc. at gøre. Start roligt småt, der er ikke mange højttalere der kan lyde så fedt med så lidt!
Der er fint "punch" i dem selvom de kan være lidt lyse i klangen, og gerne vil langt væk fra baggvæggen... men jeg kan kun tilslutte mig at f.eks. en dali 470SE til lige knap 6000.- ikke er så forfærdelig meget bedre. Det jeg har hørt som jeg syntes var afgørende bedre end 450'eren er: Dali Grand serien, og Dali Helicon... men det er jo en helt HELT anden pris. Så hvis du kan finde et par brugte 450'ere der er pæne og i orden til 1700 - så er det et røøøøøverkøb!
Har i øvrigt ladet mig friste til at par Helicon'er men er alt for nærig til at købe Helicon centeren... tanken om at købe et par brugte 450'ere og bygge den ene om HAR strejfet mig (selvom det jo ville være en synd uden lige!)
God fornøjelse med dem, når du (forhåbentlig) finder et pasende sæt!
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 10 Februar 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
450 har solide kvalitetskabinetter i ægte træ..ingen plastikfiner
her. Gode enheder og god følsomhed. Det smalle kabinet gør perspektivet
bedre og to-vejs konstruktionen gør sammenhængen bedre en 850. 850
buldrer også for meget, hvis du ikke har et kæmpe rum og dem placeret
langt ude i rummet.
450 er da ikke de bedste Dali absolut, men til prisen er de. Og du
skal op i evidence for at matche lyden og finish i de nye
serier....sådan er det generelt i samfundet....
De stoppede i 2000/2001 da evidence tog over..... [/QUOTE]
Her må jeg lige bryde ind. Dali 450 har IKKE solide kabinetter i ægte
træ. De har kabinetter i billig spånplade... endda kun 12-15mm tyk så
vidt jeg husker. Der er godt nok 1mm finér udenpå, men det har tendens
til at falde af. Grunde til at det ikke er helt ad helvede til er at
pladefelterne har beskeden størrelse. Her findes også grunde til at den
er en smule mere velspillende end 850!
470 er på alle måder bedre, selv om kabinettet er lavet efter samme
skabelon. At basserne i 470 desværre (også) stammer fra de
allernederste hylder på Vifa's lager gør ikke 450 bedre. Diskanten i
470 er klasser bedre end 450'erens.
At 450 er "næsten hi-end" er dælme også en overdrivelse med tyk
flødskum og chokoladedrys. 450 er et rimeligt godt køb til prisen, men
allerede til omkring 3.500,- til 4.000,- kan man finde højtalere der på
alle måder er væsentligt bedre!
Vil du have ægte superlyd til billige penge, skal du kigge en anden
retning. Overvej f.eks. Avance Dana II. Den er bestykket med noget af
det bedste fra scanspeak man koster ikke stort mere end 450 brugt (hvis
man kan finde et sæt). Der er også B&W 602 - også er rigtig god
højtaler.
Lad andre fortsætte listen.
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
| Til top |
|
| |
xray2000 Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 10 Februar 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heysa Hvor kan man egentlig købe Enheder til Dali 450, udover i hifiklubben. Står nemmelig og mangler en bas enhed til en kammi
|
| Til top |
|
| |
cdl-77 Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 10 Februar 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
Her må jeg lige bryde ind. Dali 450 har IKKE solide kabinetter i ægte træ. De har kabinetter i billig spånplade... endda kun 12-15mm tyk så vidt jeg husker. Der er godt nok 1mm finér udenpå, men det har tendens til at falde af. Grunde til at det ikke er helt ad helvede til er at pladefelterne har beskeden størrelse. Her findes også grunde til at den er en smule mere velspillende end 850!
|
|
|
Kabinetterne er blev dengang markedsført som værende af MDF, men det kan være det er forkert, jeg kan ikke huske hvordan der ser ud inde i mine. Finéren sidder fint på alle dem jeg har set.
Frede1977 skrev:
470 er på alle måder bedre, selv om kabinettet er lavet efter samme skabelon. At basserne i 470 desværre (også) stammer fra de allernederste hylder på Vifa's lager gør ikke 450 bedre. Diskanten i 470 er klasser bedre end 450'erens.
|
|
|
470 skulle gerne være bedre - den er omkring dobbelt så dyr (alt efter om man ser på SE eller den alm. 470). Bare ikke nok til at jeg f.eks. kunne finde på at købe et sæt til erstatning for mine 450'ere - den basale klang ligner meget. Dermed selvfølgelig ikke sagt at man i 450'eren for under 3000 pr.stk. fik en højttaler der kunne konkurrere med High-end til den 5- eller 10-dobbelte pris.
Frede1977 skrev:
Vil du have ægte superlyd til billige penge, skal du kigge en anden retning. Overvej f.eks. Avance Dana II. Den er bestykket med noget af det bedste fra scanspeak man koster ikke stort mere end 450 brugt (hvis man kan finde et sæt). Der er også B&W 602 - også er rigtig god højtaler.
|
|
|
Jeg vil ikke sige noget negativt om Avance-højttalere eller B&W, men de mindre fra sidstnævnte har aldrig været min kop te - endte altid med at foretrække noget andet til prisen. Det er jo også et spørgsmål om smag - hvis man har lyst til et par Dali med god lyd og ikke har 9-12000 til et sæt 470SE ell. lign., er en brugt 450 et virkelig godt bud.
Men den er selvfølgelig ikke den eneste gode højttaler derude - den er bare rimeligt nem at få fat i, og sælges til en meget god pris. Det er ikke verdens bedste enheder der sidder i (så var den jo blevet dyrere fra ny!), men de - og kabinettet - spiller ganske godt sammen.
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 10 Februar 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
MDF og spånplade er ikke det samme __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
cdl-77 Forum Bruger


Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 10 Februar 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Twellmann skrev:
|
MDF og spånplade er ikke det samme
|
|
|
Du har ret - dårligt formuleret af mig. MDF er klart at foretrække.
Og undskyld til Frede1977 - det lader til at der er lidt uenighed om hvad rød serie er lavet af, og det er meget muligt at jeg tager fejl http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19094&g et=last
Det gik vist lidt for stærkt alt sammen.
Vil dog stadig mene at kabinetterne på rød serie er OK og om ikke andet noget bedre end blå serie og dens efterfølger.
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
| Sendt: 11 Februar 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
|
Her må jeg lige bryde ind. Dali 450 har IKKE solide kabinetter i ægte træ. De har kabinetter i billig spånplade... endda kun 12-15mm tyk så vidt jeg husker. Der er godt nok 1mm finér udenpå, men det har tendens til at falde af. Grunde til at det ikke er helt ad helvede til er at pladefelterne har beskeden størrelse. Her findes også grunde til at den er en smule mere velspillende end 850!
470 er på alle måder bedre, selv om kabinettet er lavet efter samme skabelon. At basserne i 470 desværre (også) stammer fra de allernederste hylder på Vifa's lager gør ikke 450 bedre. Diskanten i 470 er klasser bedre end 450'erens.
At 450 er "næsten hi-end" er dælme også en overdrivelse med tyk flødskum og chokoladedrys. 450 er et rimeligt godt køb til prisen, men allerede til omkring 3.500,- til 4.000,- kan man finde højtalere der på alle måder er væsentligt bedre!
Vil du have ægte superlyd til billige penge, skal du kigge en anden retning. Overvej f.eks. Avance Dana II. Den er bestykket med noget af det bedste fra scanspeak man koster ikke stort mere end 450 brugt (hvis man kan finde et sæt). Der er også B&W 602 - også er rigtig god højtaler.
Lad andre fortsætte listen.
|
|
|
Da jeg så Evidence 470 i klubben i sin tid, sprang netop fineren mig i øjnene...den så ikke ud til at være i samme kvalitetsklasse som 450'eren, den var tyndere og mere plasticagtig at se på.
Men diskanten lyder ganske rigtigt klasser bedre end den gamle diskant der sidder i 450'eren, den er elendig.
Apropos den scan-speak diskant der kunne erstatte den gamle, som en snakker om herinde. Man kan vel ikke bare smide den i uden at tilpasse delefiltret...eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
flaz Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1149
|
| Sendt: 12 Februar 2005 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
SIKKE mange indlæg siden sidst jeg kiggede!!! 
Jeg overvejer også lidt B&W DM602 s3 faktisk... jeg har en ½ aftale med en sælger om at lytte på et sæt dali450 imorgen... og skal ud og lytte på højttalere tirsdag med en ven.. skal ud og lytte til bl.a B&W 602'eren ..og de nyere dali-modeller, infinity mm.
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frede1977 skrev:
Her må jeg lige bryde ind. Dali 450 har IKKE solide kabinetter i ægte
træ. De har kabinetter i billig spånplade... endda kun 12-15mm tyk så
vidt jeg husker. Der er godt nok 1mm finér udenpå, men det har tendens
til at falde af. Grunde til at det ikke er helt ad helvede til er at
pladefelterne har beskeden størrelse. Her findes også grunde til at den
er en smule mere velspillende end 850!
470 er på alle måder bedre, selv om kabinettet er lavet efter samme
skabelon. At basserne i 470 desværre (også) stammer fra de
allernederste hylder på Vifa's lager gør ikke 450 bedre. Diskanten i
470 er klasser bedre end 450'erens.
At 450 er "næsten hi-end" er dælme også en overdrivelse med tyk
flødskum og chokoladedrys. 450 er et rimeligt godt køb til prisen, men
allerede til omkring 3.500,- til 4.000,- kan man finde højtalere der på
alle måder er væsentligt bedre!
Vil du have ægte superlyd til billige penge, skal du kigge en anden
retning. Overvej f.eks. Avance Dana II. Den er bestykket med noget af
det bedste fra scanspeak man koster ikke stort mere end 450 brugt (hvis
man kan finde et sæt). Der er også B&W 602 - også er rigtig god
højtaler.
Lad andre fortsætte listen.
|
|
|
Tja, det er vel lyden man lytter til, og ikke prisen på de enkelte
enheder? Jeg ledte for noget tid siden efter afløsere til mine 450'ere
og lyttede til en del forskellige højttalere. Slutresultatet blev, at
jeg beholdte dem, da man skulle op i en *meget* højere prisklasse før
det blev bedre. Bla. lyttede jeg til Dynaudio Audience 72, som jeg
faktisk syntes lød dårligere. B&W 602 kunne jeg slet ikke holde ud.
Jeg har dog ikke hørt Avance Dana II.
Det bliver nok et par Grand Diva der erstatter mine 450ere.
PS: Jeg kan så oplyse at det er 22 mm på siderne. Frontbaflen kan jeg
ikke komme til at måle men er oplyst til 25mm i linket i denne tråd.
Finéren på mine 450'ere er også i orden bortset fra en enkelt ridse
eller 2. Det skal siges, at det er et par af de "gamle" 450'ere med de
forgyldte terminaler, og de har været igennem en del flytninger
efterhånden (~8-9 år gamle).
Så den med at finéren falder af, må du længere ud på landet med.
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
SteenS skrev:
Største svaghed ved 450 er diskanten. Skiftes denen
til SS D9300 (uden delefilterændringer), får lyd i Evidence klassen til
1/4 af prisen  |
|
|
Dette lyder *meget* interessant! 
kan man virkelig skrue de gamle ud og ploppe de nye i? Og er du
sikker på der ikke skal ændres i delefilteret? Hvordan bliver lyden
bedre?
|
| Til top |
|
| |