Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nyt højttalerkabel - kan det høres?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Hvis vi nu anser det for rigtigt, at tætheden øges med tilspilningen (er musikken i øvrigt ligegyldig?), er der så andre måder, man kunne øge denne tæthed på.

det er vel bare at smække så meget strøm igennem som overhovedet muligt? svarer vel lidt til at koble to sæt højttalere til sin forstærker, for at tvinge så meget strøm ud af den at den tilspilles hurtigere?

hvad angår din rækketysker, så er den fra den forkerte dl af tyskland, enhver ved at autounion er det eneste rigtige fra dem med smag for sauerkraut  

G&S, den er skrumpet lidt ind, men pt står den på de hersens Crown øl..

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Ghammel & Suhr skrev:
Båt i rollatorklubben! Neeeejhhhuhada.... har jeg vundet en flidspræmie? Og det er skisme da en fjong model, vi dær har fået grabberne i å æ avatar - er det den nye med overgear og tredobbelte skivebremser? Kan der være en ukrudtbrænder i indkøbsnettet? Med racingrollatorhilsen G&S
Vi er nok ved at være lidt småmisundelige på den smækre lavfriktions trehjuler i avataren hva´?

Nejda, misundelse er en grim ting

Citér:
Den er ikke en persondrevet stationcar, men en fuldblods boulevardracer, med krængningsstabilisator og hvirvelstrømskølede letvægtsbremseskiver, derfor er der en Arnbitterholder på de, men 0,0 indkøbsnet. Det har vi folk til.

Now you're talking!

Citér:
Topfarten er endnu ikke målt på den.Men når alle disse kolde fakta så er slynget over disken, så har jeg endnu et spørgsmål.Hvis vi nu anser det for rigtigt, at tætheden øges med tilspilningen (er musikken i øvrigt ligegyldig?), er der så andre måder, man kunne øge denne tæthed på.F.eks. er Einstein jo inde på længdeforkortelsen, når noget bevæger sig i forhold til andet. Det kunne jo give associationer i retning af, at bilstereo i farmands lynhurtige og smækre 6 benede rækketysker har en fremtid.Er det en mulighed?Alt andet lige, så vil motorvejsstrækninger med 130 km/t jo nok blive en del crowded af nørder med tiden

Jamendasseda, det kunne Eder eksempelvis begrave korpus i og derefter udlægge resultatet på nærværende Indernetforum - undertegnede er p.t. lettere hængt (op)

Med rollatorracinghilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
G&S, den er skrumpet lidt ind, men pt står den på de hersens Crown øl..

Det var da ikke godt, hr. Olsen - hvad siger hun til det?

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Ghammel & Suhr skrev:
Båt i rollatorklubben! Neeeejhhhuhada.... har jeg vundet en flidspræmie? Og det er skisme da en fjong model, vi dær har fået grabberne i å æ avatar - er det den nye med overgear og tredobbelte skivebremser? Kan der være en ukrudtbrænder i indkøbsnettet? Med racingrollatorhilsen G&S
Vi er nok ved at være lidt småmisundelige på den smækre lavfriktions trehjuler i avataren hva´?

Nejda, misundelse er en grim ting
Det er ren roulade

Citér:
Den er ikke en persondrevet stationcar, men en fuldblods boulevardracer, med krængningsstabilisator og hvirvelstrømskølede letvægtsbremseskiver, derfor er der en Arnbitterholder på de, men 0,0 indkøbsnet. Det har vi folk til.

Now you're talking!
No time for talking, AB + ræs

Citér:
Topfarten er endnu ikke målt på den.Men når alle disse kolde fakta så er slynget over disken, så har jeg endnu et spørgsmål.Hvis vi nu anser det for rigtigt, at tætheden øges med tilspilningen (er musikken i øvrigt ligegyldig?), er der så andre måder, man kunne øge denne tæthed på.F.eks. er Einstein jo inde på længdeforkortelsen, når noget bevæger sig i forhold til andet. Det kunne jo give associationer i retning af, at bilstereo i farmands lynhurtige og smækre 6 benede rækketysker har en fremtid.Er det en mulighed?Alt andet lige, så vil motorvejsstrækninger med 130 km/t jo nok blive en del crowded af nørder med tiden

Jamendasseda, det kunne Eder eksempelvis begrave korpus i og derefter udlægge resultatet på nærværende Indernetforum - undertegnede er p.t. lettere hængt (op)
Hængt op?
Er det ikke fatalt?
Eller er det en slags tortur?
Eller er det måske noget du godt ka´li´?

Med rollatorracinghilsen
G&S

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Ghammel & Suhr skrev:

Nejda, misundelse er en grim ting Det er ren roulade
Citér:
Now you're talking! No time for talking, AB + ræs
Citér:

Jamendasseda, det kunne Eder eksempelvis begrave korpus i og derefter udlægge resultatet på nærværende Indernetforum - undertegnede er p.t. lettere hængt (op) Hængt op?Er det ikke fatalt?Eller er det en slags tortur?Eller er det måske noget du godt ka´li´?Med rollatorracinghilsen G&S

...æhhh... der gik vidst kuk-kuk i indlægget...

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Ghammel & Suhr skrev:

Nejda, misundelse er en grim ting Det er ren roulade
Citér:
Now you're talking! No time for talking, AB + ræs
Citér:

Jamendasseda, det kunne Eder eksempelvis begrave korpus i og derefter udlægge resultatet på nærværende Indernetforum - undertegnede er p.t. lettere hængt (op) Hængt op?Er det ikke fatalt?Eller er det en slags tortur?Eller er det måske noget du godt ka´li´?Med rollatorracinghilsen G&S

Båt dær i hofteholderen!

Bare dog ophængt var det samme som ophænge, men det ser lidt småt ud med dét for tiden

Mæææn... dær, udfra den betragtning, at nærværende ghamling kun har hovedet for, at det ikke skal regne ned i kroppen, så kunne man måske animere ejeren af den oppustelige sandwich toaster (Gravity) til at åbne en såkaldt båg?

Sådden noget båg-dims kan der findes noget om hær.

Der burde være til en lang efterårsaften eller to

Med ægte rollatorracinghilsen
G&S

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Oktober 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Nu til et HELT praktisk spørgsmål: Kan nogen anbefale et LAV-modstands-højttalerkabel til (lad nu være med at grine, please) under 60kr/m?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Det tog lidt tid at nå en konklusion, men omvendt har vi jo ikke travlt:

Ghammel & Suhr skrev:

Skal kabler tilspilles? Jovist skal de så

Vi er åbenbart kun nogle få der har leget med netkabler, når det kommer til sammenligning mellem nyt og gammelt. Er der videbegærlige hoveder der kan forklare yderligere om årsager på forskellen, og er der andre der i mellemtiden har gjort sig erfaringer, netop omkring forskellen mellem et nyt og et "gammelt" netkabel.?

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 05:13 | IP-adresse registreret  

Ja, netkabler skal 10hver10fald ikke tilspilles.

Der kommer SQ ikke megen musik ud af en stikkontakt!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Ja, netkabler skal 10hver10fald ikke tilspilles.

Der kommer SQ ikke megen musik ud af en stikkontakt!  

Nå, der er vist et område du har begrænset kendskab til  

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Har Acer nogensinde hørt en ny, utilspillet elværksgenerator?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Har Acer nogensinde hørt en ny, utilspillet elværksgenerator?

Ja da, den værste turbinelyd er væk efter ca. 100 timer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Oktober 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Nu til et HELT praktisk spørgsmål: Kan nogen anbefale et LAV-modstands-højttalerkabel til (lad nu være med at grine, please) under 60kr/m?

Hmm!
Det er ikke nemt.
Clearwater koster vel en 50ér pr. m. men det skal helst lægges dobbelt.
Men det er altså mit bud - dobbelt clearwater fra Van den Hul.

Læs mere her http://www.vandenhul.com/cable/clrwtr.htm
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Oktober 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Nu vi har været hele tilspilningsteorien efter i sømmene, så er der et par forhold, som jeg synes kunne belyses påpassende vis af alle de kloge hoveder.

Se problematikken har jeg iagtaget på følgende vis:

Min preamp får sin 24V AC forsyning på sin egen vikling i en af transformerne imin poweramp. Dvs. der er ikke nogen trafo inde i selve preampen. Den får 24V AC udefra, som straks ensrettes og reguleres, hvorefter dett reguleres, hvorefter det reguleres, hvorefter det reguleres - og så musik.

Jeg har rent faktisk 2 stk af disse preamps, den anden har dog en løs ekstern trafo. Disse trafoer har jeg også 2 af, den ene med den originale sorte 0,25kvmm side by side ledning. Den anden er forsynet med en coaxial ledning af typen RG58, hvor den fase ledningen er inderst og retur er i skærmen.

Enhver kunne forledes til at tro, at ingen af disse kabler var egnede, det ene for tyndt, det andet er konstrueret til et anderledes formål.

Men sådan er konklusionen ikke, når man lige prøver det efter. RG58 er på dette sted et næsten utroligt kabel, som har en udstrækning opefter, der næsten føles mageløs. Nedefter har det en helt anderledes stram, velopløst og ikke mindst upumpet og dyb måde at gengive suboktaverne på. Der er tale om ufed lyd på den fede måde, om man så kan forstå.

Inspireret af dette, har jeg fremstillet et nyt strømkabel til brug mellem min pre og power, hvor jeg netop har brugt RG58 til at bære spændingsforsyning til pre. De øvrige 4 ledere til tænd/sluk korrespondence, ligger i et andet kabel på 4X0,25 - det hele overtrukket med en fletstrømpe og med 6 polede XLR stik ihver ende.

Også her kvitterer RG58 med en usædvanlig udstrakt lyd med nærvær og detaljer, som jeg ikke lige er stødt på forinden.
Detaljerigdommen er ikke noget plingeling, men tværtimod er det f.eks. hænder på gribebrættet på en kontrabas, og langt mere stoleknirkeri, bevægelse, prusten og så et særdeles delikat rum, som bare er der-nice.

Hvad er nu det som coax gør?
Vil et coaxialt HT kabel ikke være løsningen?
Er der nogen der ved, hvor stamfaderen RG8 kan købes?
Og 75 Ohm varianten RG6?

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Kunne det ikke være spændende at tage 2 nøjaftig samme kabler, lad dem blive markedsført på 2 forskellige måder, farvet på 2 forskellige måder, og derefter ha 2 forskellige priser og derved også 2 målgrupper?

Derefter se hvordan folks reaktion ville være? Både i blindtest, og i test hvor du vidste hvad var hvad?

Derved kan man vel få opklaret om det er 100% rent psygisk, når vi kommer op over 50 kr. pr. meter, eller om der virkelig er forskel på de forskellige kabler.

Tro flytter bjerge, men har det noget med kabler at gøre?

Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

mich1352 skrev:

Kunne det ikke være spændende at tage 2 nøjaftig samme kabler, lad dem blive markedsført på 2 forskellige måder, farvet på 2 forskellige måder, og derefter ha 2 forskellige priser og derved også 2 målgrupper?

Derefter se hvordan folks reaktion ville være? Både i blindtest, og i test hvor du vidste hvad var hvad?

Derved kan man vel få opklaret om det er 100% rent psygisk, når vi kommer op over 50 kr. pr. meter, eller om der virkelig er forskel på de forskellige kabler.

Tro mig der er forskel på kabler.
Jeg har en del sæt her på adressen.
Et af dem er 4X13kvmm til biwirekonfig. Når de kommer på, så er du bare ikke i tvivl om, at det er dem du lytter igennem. Hele set-uppet spiller tydeligt højere og dæmpningsfaktoren ude på htén tager tydeligt et stort spring opad.

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
mich1352 skrev:

Et af dem er 4X13kvmm til biwirekonfig. Når de kommer på, så er du bare ikke i tvivl om, at det er dem du lytter igennem. Hele set-uppet spiller tydeligt højere og dæmpningsfaktoren ude på htén tager tydeligt et stort spring opad.

Hvorfor er der så stadig så stor uenighed om, at man kan høre forskel på kabler eller ej?

Hvis du er så sikker, hvorfor har ALLE de a/b test der er blevet lavet, vist at kendte hifi-lyttere ikke kunne høre forskel på kablerne?

Hvis du tror på at der virkelig kommer renlyd ud når du sætter det omtalte kabel på, så "dikterer" du hjernen mere eller mindre til at synes dette, og derved vil det også komme til at lyde mere frit.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

mich1352 skrev:
Kurt von Kubik skrev:
mich1352 skrev:

Hvorfor er der så stadig så stor uenighed om, at man kan høre forskel på kabler eller ej? Pga. test omstændighederne. I mange af de test set-ups, vil  du tillige kunne bevise, at der heller ikke er forskel på forstærkere.

Hvis du er så sikker, hvorfor har ALLE de a/b test der er blevet lavet, vist at kendte hifi-lyttere ikke kunne høre forskel på kablerne?pga. test omstændighederne

Hvis du tror på at der virkelig kommer renlyd ud når du sætter det omtalte kabel på, så "dikterer" du hjernen mere eller mindre til at synes dette, og derved vil det også komme til at lyde mere frit. Det har jeg da ikke sagt noget om. Jeg har sagt, at man tydeligt hører hvad det pågældende kabel gør, ikke noget om, at der kom vellyd ud af det. Og det står jeg gerne ved.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

mich1352 skrev:

Hvorfor er der så stadig så stor uenighed om, at man kan høre forskel på kabler eller ej?

Hvis du er så sikker, hvorfor har ALLE de a/b test der er blevet lavet, vist at kendte hifi-lyttere ikke kunne høre forskel på kablerne?

Hvis du tror på at der virkelig kommer renlyd ud når du sætter det omtalte kabel på, så "dikterer" du hjernen mere eller mindre til at synes dette, og derved vil det også komme til at lyde mere frit.

Hej "mich1352"...

Måske skulle du starte en ny (enestående) tråd om eventuelle forskelle på kabler?

Jeg går ud fra, at du heller ikke mener, at der forskel på forstærkere? Det var ihvertfald en påstand der vandt en vis hævd for nogle år siden.

Jeg overvejer faktisk selv at starte en tråd, så vi kan få fastslået om der overhovedet er forskel på højttalere.

Hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
mich1352 skrev:

Hej "mich1352"...

Måske skulle du starte en ny (enestående) tråd om eventuelle forskelle på kabler?

Jeg går ud fra, at du heller ikke mener, at der forskel på forstærkere? Det var ihvertfald en påstand der vandt en vis hævd for nogle år siden.

Jeg overvejer faktisk selv at starte en tråd, så vi kan få fastslået om der overhovedet er forskel på højttalere.

Hilsen

Niels L.

Jeg mener der er stor forskel på både forstærkere og højtalere, og det kan også hører ved blindtest, og lign.

Jeg er helt enig med jer i, at der er stor forskel på et kabel til 2 kr. pr. meter og 60 kr. pr. meter.

Men når kabler når en pris for over 50. kr pr. meter, så tror jeg ikke der er himmelvid forskel.
Det går simpelhen ud over min forstand at et kabel, kan sætte det hele på plads, med en bedre dynamik og kæmpe lydbillede osv.

Selvfølgelig er der forskel, men den er bare ikke så stor som man vil gøre den til. Det er det absolutte laveste i fødekæden, og der burde ikke blive brugt 10.000 kr og opefter på kabler.

Tror simpelhen det er mest psygisk. Det er aldrig nogensinde blevet bevist at der er forskel i kablers måde at overføre lyd på.

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes