Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nyt højttalerkabel - kan det høres?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

man er jo nødt til at mene at kabler er den vigtigste komponent overhovedet, når man har brændt 6000 kr af på 6 meter snor - ellers ville man jo være til grin! Noget af en catch 22...
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo an på hvor meget man har hældt i grejet i forvejen. Hvem bruger el-kabel (ud over til AC ) i deres setup hvis det koster f.eks 100k?

Nå, men jeg kan da fortælle at jeg selv kører vdh clearwater med 4 ledere til + og -, det giver en dyb og stram bas der først og fremmest er meget neutral. Så kan man brænde de rigtige gysser af til mellemtone og diskant, her er der stor forskel på hvor meget 3d man får for pengene - det handler om at eksperimenter sig frem og ikke så meget om kr. og øre, jov altså dine øre

En del forretnigner ligger inde med såkalte kabel kasser, så kan man jo selv teste om man kan høre forskellen, prøv f.eks. at få en hifi ven til at skifte.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

4 x Clearwater til bassen alene?? Så er det da osse lige før der er så
meget modstand i kablet at jeg godt kan forstå bassen opleves som
neutral, der kommer ikke mange watt derud..

Spøg til side, hvorfor så stort et kvadrat? Hvis det skal være så har
VDH jo på deres program større modeller, bl.a. MAGNUM, som er født
med et større kvadrat end Clearwater, så er du da fri for at lægge 4
ledere sammen. Tænker osse på det samlede kvadrat, hvordan får du
moslet alle de ledere ind i en terminal?
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Der er da enorm forskel på kabler også på dem i samme prislag.

På mit anlæg kan jeg sagtens høre forskel på det ene og det andet
kabel, intercoonnect som HT-kabel - og det kan konen også. Tvivlere er
velkomne til at stille op med to eller tre kabler og lave blindtests her i
casa. Men ingen humledrik imens der lyttes!

Vi kan eksempelvis skillinge sammen om et par
badeværelsesforhænge, der kan sløre kablernes identitet.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger banan stik, der er masser af plads. Årsagen? tjaa, jeg startede med at tænke dobbelt bi-wire, men fandt et kabel der var bedre egnet til toppen. Så testede jeg lidt frem og tilbage (nu havde jeg jo kablerne) og det lød bedst med 4 stk. Meeen 3 eller 4 var der ikke ret stor hørbar forskel på, men 1/2/4 var tydelighørbar. Hvis jeg stod og skulle gøre noget lign. i dag så ville det nok også blive en omgang f.eks. vdn magnum til bas.

Hvis man overvejer clearwater til toppen så skal man vide at det også er meget neutralt, men at det mangler en del 3d og luft i toppen.

Og forresten god ide med en kabel lytter aften/dag

PS: der er 250 watt og en følsomhed på 90db 1w/1m, så mon ikke det går?

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Jeg bruger banan stik, der er masser af plads. Årsagen? tjaa, jeg startede med at tænke dobbelt bi-wire, men fandt et kabel der var bedre egnet til toppen. Så testede jeg lidt frem og tilbage (nu havde jeg jo kablerne) og det lød bedst med 4 stk. Meeen 3 eller 4 var der ikke ret stor hørbar forskel på, men 1/2/4 var tydelighørbar. Hvis jeg stod og skulle gøre noget lign. i dag så ville det nok også blive en omgang f.eks. vdn magnum til bas.

Hvis man overvejer clearwater til toppen så skal man vide at det også er meget neutralt, men at det mangler en del 3d og luft i toppen. Hvad end man kan sige om VdH Clearwater,så er det ikke det der her er beskrevet.
De her nævnte resultater er mere et spørgsmål om tilpasning til den pågældende situation.
Vurderesw CW så objektivt, som det lader sig gøre, så vil jeg ikke sige det ligefrem mangler udstrækning, kun i form af en vis ganske let dis, der til gengæld er fint fordelt over hele spektret.
Det har dermed en ganske fremragende homogenitet.
Man vil sagtens kunne finde enkelte kabler, derudmærker sig på enkeltdiscipliner, men her er det ganske jævnt fordelt, hvilket er sjældent.
Magnum og de andre VdH dobbelt kabler er der ikke herfra denvilde fidus til. Enkelte er hørt med nedslående resultat.

SCS typerne har fremragende egenskaber, men også her mangler homogeniteten.

I øvrigt ville jeg aldrig lægge flere end 2 stk CW parallelt. Det er prøvet og forkastet. Til denøvre ende skal der bruges 1 stk. og kun 1 stk.
Allerbedst glemmer man alt om biwire, lægger CW dobbelt og laver en lus fra bas til diskant eller omvendt.

Benytter man Furutechs bananrør, så begynder det at blive sejt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Zorglub skrev:

Hvis man overvejer clearwater til toppen så skal man vide at det også er meget neutralt, men at det mangler en del 3d og luft i toppen. Hvad end man kan sige om VdH Clearwater,så er det ikke det der her er beskrevet. Jammen, det har jeg jo lige gjort - sådan lyder det hjemme hos mig.
De her nævnte resultater er mere et spørgsmål om tilpasning til den pågældende situation. Sådan er det vel altid når man vælger kabler? netop derfor det altid er en god ide at prøve en masse forskellige kabler så man selv kan høre hvad der er det bedste.
Vurderesw CW så objektivt, som det lader sig gøre, så vil jeg ikke sige det ligefrem mangler udstrækning, kun i form af en vis ganske let dis, der til gengæld er fint fordelt over hele spektret. Hvordan har du så testet kablet objektivt? jeg vil tro at man kan gøre det ved at høre det på mange forskellige setup, og det har jeg ikke prøvet. Men til de meget billige penge som clearwater koster, ja så er det en sjov og billig mulighed for at høre et vellydende kabel.
Det har dermed en ganske fremragende homogenitet. Jeg syntes også det er homogent (skrev jeg vist med andre ord) men det mangler altså noget 3d i forhold til de bedre forsølvede kabler jeg har hørt, samt så er det lidt leverpostegagtigt i toppen. Min top er en scanspeak 9700, måske har du hørt clearwater på sådan en?.
Man vil sagtens kunne finde enkelte kabler, derudmærker sig på enkeltdiscipliner, men her er det ganske jævnt fordelt, hvilket er sjældent.
Magnum og de andre VdH dobbelt kabler er der ikke herfra denvilde fidus til. Enkelte er hørt med nedslående resultat.

SCS typerne har fremragende egenskaber, men også her mangler homogeniteten.

I øvrigt ville jeg aldrig lægge flere end 2 stk CW parallelt. Det er prøvet og forkastet. Til denøvre ende skal der bruges 1 stk. og kun 1 stk. Igen, det virker her, måske virker det også for andre. Syntes det er lidt hurtigt at forkaste det generelt ... med respekt for den givenvis megen testen du har foretaget. Til en hver lus er der to fingernegle der passer
Allerbedst glemmer man alt om biwire, lægger CW dobbelt og laver en lus fra bas til diskant eller omvendt.

Benytter man Furutechs bananrør, så begynder det at blive sejt.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jamen så da velbekomme!

Jeg vil blot tilføje, at ethvert forsøg med forskellige kabler til bas/ser og diskant, er dømt til at mislykkes, såfremt det blot er en nogenlunde velkonstrueretNHT, sommanbetjener sig af.

Og hvordan jeg har testet CW, er ganske simpelt. Sæt det ind oven i et andet kabel - i forlængelse af forstås - så ved du præcist hvad det gør.

I øvrigt er CW et forsølvet kobber kabel, men vel at mærke uden den nærmest obligatoriske præsens, som den slags normalt besidder.

Jeg tror i øvrigt det er lige præcist det du savner hos dem. Men der har du ret, de har ikke den typiske massivitet, som normalt følger sølv på kobber.

Jeg har observeret lige præcist dette fænomen mange gange.
Parallelkoblede kondensatorer af forskellig slags (lytter/polypropylene el. lign) gør præcist det samme - fremhæver præsens (4-6KHz), hvilket forveksles med "top".

Den øverste ende, som med rette kan kaldes top, er i virkeligheden slet ikke hørbar som sådan. Den er mere detekterbar som en slags easyness og klarhed, der påvirker hele spekteret.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kontrast
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jamen så skråsikker den gode Professor in hübraum- und
vergasertechnik er!

Altså de lyttemæssige iagttagelser som Zorglub har gjort er da både
gode og rogtige nok, mener jeg. Clearwater er altså ikke alle mænds
store drøm om et kabel, just for the record...

Jeg har hørt det og jeg har også hørt det spille på professorens
anlæg. På KVK´s anlæg kan jeg ikke dechifrere hvad kablet kommer
med, for jeg kender ikke de andre elemeters lyd, men jeg vil da sige
- mit ein bischen spass im augen - at musik spiller det ikke. Det er
som KVK har skrevet mange gange før: næsten ren reproduktion.

Men een har hørt omtalte kabel hos een selv og her må vi sige det
var en sløj omgang; det virker ligeså spændende - og meget neutralt
- som Sverige en regnvejsdag. Der ER nemlig mangel på flere ting,
Zorglub definerer noget af det udmærket ( nu er jeg også
skråsikker, en herlig fornemmelse, eh?) 3D og luft, den fine airiness,
den vægtløse rumlighed ved store optagelser af store sager.

KVK skriver i en nedladende tone at CW mangler præcens, så enhver
forstår at den præcens andre kabler har er for meget, så den rigtige
andel af præcens er NUL. Ach, du liebe, so ist es doch ganz nicht!

Nu har kontrast her haft et par VDH kabler ind over gennem tiden og
jeg vil sige at det gælder for dem alle, i mere eller mindre grad, at
de er kedelige og flere af dem ruller af både op og nedadtil. Musik
kan de ikke spille og fest kan de slet ikke spille op til. Også CW. Altså
Herre Gud, det er altså ikke verdens 8. vidunder, det er bare et
lavprissat og lidt ældre højttalerkabel!

En kort tilføjelse: Både Zorglub, KVK og Kontrast hører til dagligt på
en SS 9700, dog i hver sin modificerede ufgave. Og man kunne
spørge; wo hast nicht ein SS 9700 gehört?

Gad vide om gruset i min indkørsel nu vil blive revet op af
Bimmerens store bagdæk???

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Det bedste jeg har gjordt for mit anlæg med hensyn til kabler var da jeg skiftede standard netkabler ud med mine nuværende supra. også netfilteret gav et godt løft.
Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for et supra kabel? link please!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Oktober 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Jamen så skråsikker den gode Professor in hübraum- und
vergasertechnik er!

Altså de lyttemæssige iagttagelser som Zorglub har gjort er da både
gode og rogtige nok, mener jeg. Clearwater er altså ikke alle mænds
store drøm om et kabel, just for the record...  Hvis du tror det er min, så tager du da osse fejl. Jeg er bestemt ude på, at finde lige det rigtige kabel, men lige CW ved jeg hvad gør, ligesom jeg er ret tryg ved det i hverdagen, det er faktisk ikke ofte det forekommer.

Jeg har hørt det og jeg har også hørt det spille på professorens
anlæg. På KVK´s anlæg kan jeg ikke dechifrere hvad kablet kommer
med, for jeg kender ikke de andre elemeters lyd, men jeg vil da sige
- mit ein bischen spass im augen - at musik spiller det ikke. Det er
som KVK har skrevet mange gange før: næsten ren reproduktion.
Mit mål er reproduktion, eftersom det er det eneste der reelt fører musik med sig i sidste ende. Alt det andet gejl bliver man anyway hurtigt træt af.

Men een har hørt omtalte kabel hos een selv og her må vi sige det
var en sløj omgang; det virker ligeså spændende - og meget neutralt
- som Sverige en regnvejsdag. Der ER nemlig mangel på flere ting,
Zorglub definerer noget af det udmærket ( nu er jeg også
skråsikker, en herlig fornemmelse, eh?) 3D og luft, den fine airiness,
den vægtløse rumlighed ved store optagelser af store sager. Jamen det er ikke kablet der mangler det, det kan det sagtens.
At man sagtens kan finde kabler der gør dette og hint bedre, er jeg slet ikke i tvivl om. Det skal blot også være homogent. Jeg har indtil flere fantastiske kabler liggende i kassen, somadskillige personer har hørt på mange set-ups med stor begejstring. Men smilene stivner med tiden. Ikke desto mindre ville enhver have foretrukket dem på dagen. Behøver nævne SCS6, der besidder en dynamik, så de fleste er ved at vælte ned af stolen, men det er så det det har.

KVK skriver i en nedladende tone at CW mangler præcens, så enhver
forstår at den præcens andre kabler har er for meget, så den rigtige
andel af præcens er NUL. Ach, du liebe, so ist es doch ganz nicht! Det er ved gud også sandt. Præsens bliver meget ofte forvekslet med udstrakthed og luftighed.
Og lige det har CW ikke noget af.
Skulle man endelig kritisere CW for noget, så har det i enkelttræk en tendens til ikke at dæmpe wooferne tilstrækkeligt, hvilket får det til at lyde lidt for easy.
Det mangler i den konfig noget dynamisk kontrast og også spændstighed.
Dobles det, så kommer der meget af det savnede frem, dog ikke 100%. Det jeg stadig savner er lidt mere spændstighed, en kende mere dynamisk kontrastog en lille smule mere skarpt optrukne konturer.
Hvad det dog gør særdeles fremragende er netop 3D, såfremt man bruger det som jeg allerede har sagt. Bruger man flere træk, så ryger det igen.
3D hænger uløseligt sammen med udstrakthed opefter, også her er det faktisk et særdeles velproportioneret kabel.
Hvad der lige gør det, ved jeg ikke rigtigt, men jeg har en fornemmelse af, at den meget blødeisolering er en del af hemmeligheden.

Hvis man ikke tror  på kablet, så er der jo mange andre i verden, endda rigtig mange andre VdH typer. Jeg vil dog nævne, at dem har jeg prøvet en del af allerede, ligesom de ligger herhjemme i pænt antal, klar til at blive sat på om jeg gad.

CW er ikke verdens 8. vidunder, men det er dog trods alt et sobert kabel, som aldrig vil være det element, der bringer dig på afveje, såfremt du er på jagt efter en ny dims til dit set-up, og den slags går bare aldrig af mode, hvilet jo slet ikke er så ringe endda.

Nu har kontrast her haft et par VDH kabler ind over gennem tiden og
jeg vil sige at det gælder for dem alle, i mere eller mindre grad, at
de er kedelige og flere af dem ruller af både op og nedadtil. Musik
kan de ikke spille og fest kan de slet ikke spille op til. Også CW. Altså
Herre Gud, det er altså ikke verdens 8. vidunder, det er bare et
lavprissat og lidt ældre højttalerkabel!
Jamen jeg hører sandeligt gerne, hvad der duer.
Hvad er dit forslag og hvordan får jeg lyttet til det?

En kort tilføjelse: Både Zorglub, KVK og Kontrast hører til dagligt på
en SS 9700, dog i hver sin modificerede ufgave. Og man kunne
spørge; wo hast nicht ein SS 9700 gehört?
Wer hat nicht ein SS9700 gehört.
Men det er ikke 9700 der sidder i DIVA, det er en Dali diskant, der slet ikke deler komponenter med SS9700 pånær monteringsskruerne.

Gad vide om gruset i min indkørsel nu vil blive revet op af
Bimmerens store bagdæk???
Grus giver stenslag, vil hellere hjulspinde på et husdyr eller et familiemedlem

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Der er da enorm forskel på kabler også på dem i samme prislag.

På mit anlæg kan jeg sagtens høre forskel på det ene og det andet
kabel, intercoonnect som HT-kabel - og det kan konen også. Tvivlere er
velkomne til at stille op med to eller tre kabler og lave blindtests her i
casa. Men ingen humledrik imens der lyttes!

Vi kan eksempelvis skillinge sammen om et par
badeværelsesforhænge, der kan sløre kablernes identitet.

Jeg kan kun give Kontrast ret!! og det behøver ikke være anlæg til 100K før der er en forskel,

I vores soveværelse har vi min kærestes pioneer minianlæg, med nogle paradigm højttalere... altså et BILLIGT anlæg, da jeg skiftede fra noget 2,5mm Ohlbach til noget audioquest, (begge kabler var i prisklassen ca. 30 kr. meteren)... så var forbedringen meget stor, selvfølgelig blev det ikke et godt anlæg af det.... men MEGET bedre, væk var hårdhed, og lyden blev også væsentlig renere....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 11
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes