Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 13:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nyt højttalerkabel - kan det høres?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 September 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Cardas Golden Cross....altså, der er kapacitans (incl dielektriske egenskaber v. isolationen), induktans, impedans og samlekvalitet. Hvis man vil give 10 kkr for det, er det da fint for mig - men kablets elektriske egenskaber kan genskabes for et mindre beløb, og i kabler gives der ikke andre variable end disse 4 parametre.

Tænk hvis det nu er sådan, at der faktisk ER andre parametre, men at man bare ikke har fundet ud af måle på dem .....

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 September 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

"Sjovt nok har fysikere og den slags skarn en anden holdning til fænomenet, end teknikere har."

Nej, de har ikke. Skin-effekten, fx., misbruges skamløst. Den har ingen betydning ved audiofrekvenser. Og retningsbestemte kabler?

Der er osse perspektivet i dether: forskellen i lyd fra en CD-spille til 3000kr og en til 15000 er enorm (ihvertfald for mig, da jeg opgraderede - se profil) - og en pickup til 1500.- laver mere musik end en til 300.-  -  hvad med at bruge pengene på de aktive komponenter og så på pladerne/CD´erne, og så lade kabeltryllekunstnerne gå fallit?

Kabler er passive komponenter. Jeg kan godt leve med, at Aksa måske har ret - at der er skjulte, endnu ikke opdagede parametre - de er bare ikke nødvendige for at forklare de observerede lydforskelle. Det er lissom med Darwinisme - nogen slår knude på sig selv for at ville have en "intelligent designer" til at have skabt os. Men det behøves altså ikke.
Jeg vidste ikke at Gödel var fy i Danmark- for han er bevist hinsides tvivl. Han væltede ene mand bertrand Russells håb om en sammenhængende matematik.
Sikken vi kommer omkring!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 September 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Der er osse perspektivet i dether: forskellen i lyd fra en CD-spille til 3000kr og en til 15000 er enorm (ihvertfald for mig, da jeg opgraderede - se profil) - og en pickup til 1500.- laver mere musik end en til 300.-  -  hvad med at bruge pengene på de aktive komponenter og så på pladerne/CD´erne, og så lade kabeltryllekunstnerne gå fallit?

Din bemærkning i parantes er omdrejningspunktet. Du oplever fremgang ved cd-spillen, mens andre har den næsten modsatte oplevelse( at en 15k cd-spille ikke slår en 3k cd-spille nævneværdigt).
Andre oplever stor fremgang ved dyre kabler, mens enkelte knap nok kan høre forskel. Så uanset om det er kabeltryllekunstnere, eller cd-tryllekunstnere, eller amp.-tryllekunstnere, er det den enkeltes erfaring/oplevelse der tæller. At generellisere er alt for simpelt..............

Kabler er passive komponenter.
Den diskussion er ikke færdig endnu, og bliver det formentlig ikke de næste årtier. Mange mener kablet "bliver en del af elektronikken", og dermed "aktiv"...Uanset hvad, er de ikke passive hvad lydbilledet angår. De er ret betydningsfulde, og som G&S er inde på, en ligestillet parameter i ens setup.Jeg kan godt leve med, at Aksa måske har ret - at der er skjulte, endnu ikke opdagede parametre - de er bare ikke nødvendige for at forklare de observerede lydforskelle. Det er lissom med Darwinisme - nogen slår knude på sig selv for at ville have en "intelligent designer" til at have skabt os. Men det behøves altså ikke.
De observerede lydforskelle står altid til diskussion, og det samme gælder årsagerne hertil. Men at påstå, kabler kun har ringe effekt på lydbilledet, mener jeg er lige skråsikkert nok. Her på slottet har der efterhånden været en ikke uanseelig bunke kabler på podiet, og der er dæwlermig kollossal stor forskel på skidtet. Og i store træk følges pris og "lydkvalitet" pænt ad. Jeg skal på ingen måde forsvare et MIT til 300k, men at spænde et sådant på et gennemsnitligt Bilka-anlæg, vil naturligvis ikke give et løft. Hertil fordres der helt anden elektronik...

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 September 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Jamen da en debat her midt i hedebølgen

Jazzemand - du er da en nice gut, med den sunde fornuft i behold, hvorend den så må befinde sig.
Hvis du har været med nogen tid, så vil du vide, at jeg bedst kan lide logik og en whisky i ny og næ - gerne single malt i rigelige mængder, specielt hvis logikken skulle fejle. -HIK!
Whiskyen er forresten en del af en slankekur - man taber sig overhovedet ikke, men man er osse temmeligt ligeglad.
Nå nok om det.
Jeg kan desværre osse høre forskel på kabler, men og jeg siger det lige en ekstra gang MEN, jeg kan ikke høre, at dyre kabler er bedre end billige.
Jeg kan simpelthen ikke få det til at stemme, om jeg så må sige.

For mange år siden, havde jeg - som så mange andre - den vane, at hvis man lige hjembragte et nyt kabel, som der var knyttet en troværdig og interessant historie til, så smed jeg det på og så wooooow..
Hvad dælen var det lige der skete, lynet slog ned eller hvad.
Det nye kabel fik loftet til at lette - dybde, højde, bredde, dynamik, stilhed, detaljering osv. var bare bedre hver gang.
En eller anden dag begyndte det at undre mig. Hvorfor kunne det hele tiden kun gå i den rigtige retning????
Det måtte undersøges.
Min konklusion blev, at nyrørte kontaktflader altid er en fordel.
Den måde oplever jeg gang på gang, at nørder tester på.
Jeg bliver her igen igen nødt til at indpiske noget grundighed.
Prøv altid først at forlænge din audiokæde med det nye vidunder. Lyt efter ændringer. Prøv derefter at fjerne det gamle kabel og sæt det ind igen.
Gør det mange gange, det giver en meget håndgribelig erfaring for, hvad kablet i praksis gør for eller imod dit set-up.
Det giver dig også en mulighed for at vurdere, om det er alle pengene værd.
Koster det mange penge, så må det vist hellere være superledende ved enhver frekvens.
Rens kontakterne før du begynder på sammenligning.

Jassemand siger at LC&R er de eneste parametre der kan have betydning for transmission af et signal, jeg tror lidt på, at også mekaniske egenskaber kan have betydning. Mekanisk energi opfanget af en leder, der består af flere korer, kan skabe bevægelse korerne imellem. Og det tror jeg kan blive et hørbart problem. I det hele taget tror jeg, at kabler der emballeres i hårde materialer - såsom f.eks teflon, render ind i disse problemer.

At Dunlavy ikke kan forstå MIT og deres rationaler er jeg 100% med på. Men tænk - nu kan man altså få Transparent, Fadel Art OG MIT med dåser på kablerne. MIT´s white papers er særdeles god underholdning, prøv lige at give dem en chance - læs f.eks. om den målbare artikulationsfaktor?? Gad vide om man også kan måle ejakulationsfaktoren på en halt tyrekalv i måneskin?

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Jeg må give KvK ret i visse ting - især den med maltwhisky'en. Den benyttes også her i huset - fra et lille lager på en 25 forskellige typer.

Nå, spøg til side - det jeg lige ville nævne, var at man da heldigvis også af og til oplever, at et ikke helt så dyrt kabel (jaja, alt er relativt, men alligevel) faktisk lammetæver nogle ganske dyre konkurrenter. Dette blot som en lille, fiffig kommentar til nogle af bemærkningerne omkring psykologiske faktorer

At der så måtte sidde nogle high-end snobber rundt omkring, der mener at intet grej med prisskilte under 100k kan fungere - tjah, det må vi andre jo så se stort på

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

- det jeg lige ville nævne, var at man da heldigvis også af og til oplever, at et ikke helt så dyrt kabel (jaja, alt er relativt, men alligevel) faktisk lammetæver nogle ganske dyre konkurrenter. Dette blot som en lille, fiffig kommentar til nogle af bemærkningerne omkring psykologiske faktorer

På samme måde som dyr elektronik kan lammetæve mindre dyr elektronik, og ligeledes dyre kabler kan lammetæve mindre dyre kabler, uanset hvilken "psykologisk gruppe" man måtte tilhøre

At der så måtte sidde nogle high-end snobber rundt omkring, der mener at intet grej med prisskilte under 100k kan fungere - tjah, det må vi andre jo så se stort på

På samme vis som der sidder "low-end snopper" og mener at intet over 100 kr. fungerer. Tjaaa det springer vi så let hen over

Som G&S korrekt ræsonnerer:

En kæde er ikke stærkere, end det svageste led, så hvis man på et godt setup knalder nogle billige snore på (eller en billig CD spille, etc.), så er chancen for et vellykket resultat sq minimal.

En del begår i mine øjne den fejl ikke at anse kablerne for selvstændige komponenter, helt på linje med resten af setup'ets andre komponenter. Og det er rent fy i min verden.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 07 September 2005 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Jeg må give KvK ret i visse ting - især den med maltwhisky'en. Den benyttes også her i huset - fra et lille lager på en 25 forskellige typer. 

Hmm...mit lager tæller kun ca. 20 + lidt Cognac. Ikke noget som en god røget Islay med portvinsafrunding og noget godt blues på anlægget

gl.jas skrev:

En del begår i mine øjne den fejl ikke at anse kablerne for selvstændige komponenter, helt på linje med resten af setup'ets andre komponenter. Og det er rent fy i min verden.

Kabler er jo helt klart passive elektriske komponenter, bestående af resistive, reaktive og kapacitive komponenter (RLC )

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:
Kabler er jo helt klart passive elektriske komponenter, bestående af resistive, reaktive og kapacitive komponenter (RLC )

korrekt, men det tilkoblede elektronik reagere forskelligt på kabler, derfor vil kablet jo aktivt ændre på det opnåede resultat.

ordkløveri, du kan jo sige at det passive kabel gør at de aktive komponenter reagere forskelligt, hvis det gør det nemmere at forstå 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 07 September 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

MGPProjectS skrev:

korrekt, men det tilkoblede elektronik reagere forskelligt på kabler, derfor vil kablet jo aktivt ændre på det opnåede resultat.

ordkløveri, du kan jo sige at det passive kabel gør at de aktive komponenter reagere forskelligt, hvis det gør det nemmere at forstå 

Jeg er enig...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Til trådens far m.fl.

Ordentlige kabler er en nødvendighed for at få transporteret lyden ud i højtalerne. Der findes et utal af kabler og meninger, men uanset hvordan man vender og drejer det og hvad man mener, gør kablerne en forskel og til tider en meget stor forskel.
At så hele setup'pet fra ende til anden kan være årsagen til at lyden opfører sig forskelligt, det kan ingen lave om på.

Ørerne der lytter er også forskellige ligesom erfaringen med lyd er himmelråbende forskelligt.

Derfor er der kun en ting at gøre - lytte og bytte, komme ud og få nogle erfaringer sammen med andre mennesker, hvis man ikke er erfaren og ved hvad man kan og ønsker, lyt butikkerne tynde.

Os andre der er fanget af sygdommen HiFi og spenderer formuer på det, ved hvad vi vil og har lært det på samme hårde måde. Men tro ikke at det stopper, det stopper aldrig, der er altid noget der er bedre og nysgerrigheden drager en i den retning.

Men det bedste er som sagt, lyt og byt sammen med vennerne eller køb tingene med returret, bestem dig aldrig til et køb uden at have hørt det i eget setup.
Og så glem dem der påstår at pigtråd spiller lige så godt som bedre / dyrere kabler, lad dem spille på pigtråd leve i drømmen.
Glem aldrig, at nye ting skal tilspilles, man kan ikke bare sætte på og tro det spiller fra starten. Man må vurdere tingene over en længere periode, nye ting kan spille rædselsfuldt fra starten. 
Der er en forskel på de billigere ting og de dyrere ting - dog skal man altid have for øje, at fordi ting er dyre spiller det nødvendigt ikke godt, det handler om at få sat de rigtige ting sammen - synergien er vigtig.

Jeg har erfaret der er en forholdsvis ny hjemeside der hedder www.hificable.dk, den ser da interessant ud og der er da kabler til alle priser.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 September 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev :"Glem aldrig, at nye ting skal tilspilles"

Gælder det osse kabler? Skal kobberets elektroner løsnes lidt?

Grunden til at alle trådens medlemmer har noget grej at spille på overhovedet, er at nogle folk har taget en ingeniøreksamen. Hvis Toftdahl seriøst mener, at kabler skal tilspilles, er vi hinsides denne verdens fysiske love. Men jeg har osse på fornemmelsen, at nogen tror, at fysikkens love er værdirelative og åbne for plenumdiskussion. Indrømmet, vi mangler en teori, der forenener tyngdekraften, de stærke og svage kernekræfter og de elektromagnetiske kræfter. Men jeg er bange for, at den teori - når og hvis vi får den - ikke vil give kabbalisterne (undskyld) nye argumenter.......

Jeg vil kraftigt bede alle læse Kurt Kubik´s indlæg igen. Dårlige forbindelser mellem kabel og hardware giver forvrængning - målbar! Så massage af kontaktfladen kan bestemt ikke negligeres.

vh

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

jazzman

Jeg tror ikke rigtigt jeg gider diskutere om kabler skal tilspilles eller ikke tilspilles, det har meget lang erfaring og test af store mængder af kabel vist, er en simpel nødvendighed.
Al den snak om fysikens love og dine tunge teorier - glem dem i forbindelse med HiFi. Kabler og de forskellige enheder af elektronik, kræver en tilspilningstid. Vi ser redaktionen, ofte taler om tilspilningstider fra 100 til 300 timer for en CDspiller og andre enheder. 
Kabler kræver også tilspilning, hvadenten du bryder dig om det eller dine teorier taler imod det. Og her taler vi ikke om massage af kontaktfladerne, det har intet med den del at gøre. Men derudover er det klart, at det hjælper at friske kontaktfladerne op, men det er med i beregningerne og udført i forbindelse med diverse test's og sammenligninger.
Jeg er ikke uening med Kubikken og manglende / ikke rene kontaktflader, det optræder i alle henseender med elektriske stik og forbindelser.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 September 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Toftdahl skrev :"Glem aldrig, at nye ting skal tilspilles"

Gælder det osse kabler? Skal kobberets elektroner løsnes lidt?
NordOst laver sågar et apparat, som forestår den smertefulde tilspilning.
Det er en kabeltoaster af en slags. Se selv på www.nordost.com
I mine øjne er al snak om tilspilning alene relateret til kontaktfladernes microelektriske opførsel og corernes indbyrdes evne til at stjæle ladninger fra hinanden. I snoede kabler er den lige vej jo ikke langs korerne, men i stedet ret gennem kablet. Det er så heller ikke sikkert, at alle frekvenser vil vælge samme rute til hver en tid. I et ny-motioneret kabel, vil ladningerne alt andet lige, nemmere kunne skifte core gennem et kabel. Med tiden og gerne lidt DC i kablet, vil løjerne måske løje lidt af igen.

Grunden til at alle trådens medlemmer har noget grej at spille på overhovedet, er at nogle folk har taget en ingeniøreksamen. Hvis Toftdahl seriøst mener, at kabler skal tilspilles, er vi hinsides denne verdens fysiske love. Men jeg har osse på fornemmelsen, at nogen tror, at fysikkens love er værdirelative og åbne for plenumdiskussion. Indrømmet, vi mangler en teori, der forenener tyngdekraften, de stærke og svage kernekræfter og de elektromagnetiske kræfter. Men jeg er bange for, at den teori - når og hvis vi får den - ikke vil give kabbalisterne (undskyld) nye argumenter....... Jeg tror du har frygteligt ret. Pendulering, forheksning, forceret kabeltilspilning og grønmaling af kanterne på CD skiverne får trange kår den dag.

Jeg vil kraftigt bede alle læse Kurt Kubik´s indlæg igen. Dårlige forbindelser mellem kabel og hardware giver forvrængning - målbar! Så massage af kontaktfladen kan bestemt ikke negligeres.

vh

PS!
Jeg mener dog, at en hel frisk lodning lyder mærkeligt, hvorfor aner jeg ikke, men dagen efter er det normalt mere indbydende at lytte til sådan én.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Jeg tror ikke rigtigt jeg gider diskutere om kabler skal tilspilles eller ikke tilspilles, det har meget lang erfaring og test af store mængder af kabel vist, er en simpel nødvendighed.
Al den snak om fysikens love og dine tunge teorier - glem dem i forbindelse med HiFi. Kabler og de forskellige enheder af elektronik, kræver en tilspilningstid. Vi ser redaktionen, ofte taler om tilspilningstider fra 100 til 300 timer for en CDspiller og andre enheder. 
Kabler kræver også tilspilning, hvadenten du bryder dig om det eller dine teorier taler imod det. Og her taler vi ikke om massage af kontaktfladerne, det har intet med den del at gøre. Men derudover er det klart, at det hjælper at friske kontaktfladerne op, men det er med i beregningerne og udført i forbindelse med diverse test's og sammenligninger.
Jeg er ikke uening med Kubikken og manglende / ikke rene kontaktflader, det optræder i alle henseender med elektriske stik og forbindelser.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jeg kender ikke den tekniske forklaring, men det er også min erfaring, at kabler bliver bedre efter en rum tids brug. Så "upåagtet" de fysiske love, er der ingen tvivl. Kabler såvel som andet udstyr forbedres efter en rum tids brug!
Jeg har flere gange sammenlignet et nyt med et brugt kabel, og der er uden tvivl forskel i det brugtes favør. Og for det ikke skal være løwn, gælder det også signal og net-kabler.....men er man skeptisk så er der en fornuftig vej:  prøv en sammenligning, og du vil indse!

Kvk: Jeg mener dog, at en hel frisk lodning lyder mærkeligt, hvorfor aner jeg ikke, men dagen efter er det normalt mere indbydende at lytte til sådan én.

Ligeledes min erfaring. Min plausible forklaring siger, det har noget med den "letteste/bedste" vej for elektronvandringen at gøre..

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Aksa skrev:
- det jeg lige ville nævne, var at man da heldigvis også af og til oplever, at et ikke helt så dyrt kabel (jaja, alt er relativt, men alligevel) faktisk lammetæver nogle ganske dyre konkurrenter. Dette blot som en lille, fiffig kommentar til nogle af bemærkningerne omkring psykologiske faktorer

På samme måde som dyr elektronik kan lammetæve mindre dyr elektronik, og ligeledes dyre kabler kan lammetæve mindre dyre kabler, uanset hvilken "psykologisk gruppe" man måtte tilhøreAt der så måtte sidde nogle high-end snobber rundt omkring, der mener at intet grej med prisskilte under 100k kan fungere - tjah, det må vi andre jo så se stort på

På samme vis som der sidder "low-end snopper" og mener at intet over 100 kr. fungerer. Tjaaa det springer vi så let hen over

Som G&S korrekt ræsonnerer:

En kæde er ikke stærkere, end det svageste led, så hvis man på et godt setup knalder nogle billige snore på (eller en billig CD spille, etc.), så er chancen for et vellykket resultat sq minimal. En del begår i mine øjne den fejl ikke at anse kablerne for selvstændige komponenter, helt på linje med resten af setup'ets andre komponenter. Og det er rent fy i min verden.

Jamen, vi er da ganske enige - og man kan jo gå til yderligheder i begge retninger. Det er netop det med kæden, der er humlen. Og man bruger sine penge bedst ved at tingene matcher hinanden

Og ja - kablerne er så absolut selvstændige komponenter og bør betragtes som sådan.

Endelig er jeg meget enig med KvK i, at den mekaniske opbygning af et kabel kan influere endog betragteligt på lyden.

Som flere har nævnt, hvis man ikke tror på forskelle på kabler, så prøv at lytte - og lad være med at være forudindtaget. Jeg har fået mange overraskelser ved udskiftning/afprøvning af kabler gennem tiderne - både gode og dårlige

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
gl.jas skrev:

Aksa skrev:

På samme måde som dyr elektronik kan lammetæve mindre dyr elektronik, og ligeledes dyre kabler kan lammetæve mindre dyre kabler, uanset hvilken "psykologisk gruppe" man måtte tilhøreAt der så måtte sidde nogle high-end snobber rundt omkring, der mener at intet grej med prisskilte under 100k kan fungere - tjah, det må vi andre jo så se stort på

Som G&S korrekt ræsonnerer:

En kæde er ikke stærkere, end det svageste led, så hvis man på et godt setup knalder nogle billige snore på (eller en billig CD spille, etc.), så er chancen for et vellykket resultat sq minimal. En del begår i mine øjne den fejl ikke at anse kablerne for selvstændige komponenter, helt på linje med resten af setup'ets andre komponenter. Og det er rent fy i min verden.

Jamen, vi er da ganske enige - og man kan jo gå til yderligheder i begge retninger. Det er netop det med kæden, der er humlen. Og man bruger sine penge bedst ved at tingene matcher hinanden

Dette er bestemt også min erfaring! Jeg har lyttet på systemer der virkelig kostede kassen, men hvor synergien( harmonien-helheden-kontrollen-dynamikken) var på et minimum. Omvendt har jeg lyttet på systemer med "husmandskabler" hele vejen rundt, som kun sneg sig en anelse over min clock-radio

Og ja - kablerne er så absolut selvstændige komponenter og bør betragtes som sådan.

Jammen vi er slet ikke uenige.

Endelig er jeg meget enig med KvK i, at den mekaniske opbygning af et kabel kan influere endog betragteligt på lyden.

Helt sikkert er opbygningen er afgørende betydning, men alle vælger alligevel forskelligt, så det med eneretten på "korrekt" formidling, er en stor omgang snik-snak!

Som flere har nævnt, hvis man ikke tror på forskelle på kabler, så prøv at lytte - og lad være med at være forudindtaget. Jeg har fået mange overraskelser ved udskiftning/afprøvning af kabler gennem tiderne - både gode og dårlige

Man kan blive særdeles overrasket i begge retninger, positivt som negativt. Og som du korrekt påpeger, drejer det sig om at lytte, openminded...Jeg leger for tiden med NO´s nye ht-kabel TYR, og det er et uforskammet godt kabel. Fuldstændig "jævn" formidling, intet der stikker af, harmoni og helhed. Se det er guf...

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 08 September 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

"Al den snak om fysikens love og dine tunge teorier - glem dem i forbindelse med HiFi"

Nå ja, lad os ty til planetkonstellationer og kaffegrums istedet...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 September 2005 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Jeg villige tilføje - blot for min egen troværdigheds skyld - at den mekaniske opbygning nok har en del med akustisk modulation at gøre, som derved påvirker LC&R.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 September 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

"Al den snak om fysikens love og dine tunge teorier - glem dem i forbindelse med HiFi"

Bravo

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Planetkonstellationen skal man vel ikke kimse ad.  Den er i høj grad betinget af fysikkens love, helt fra den spæde start til nuet, plus en del andre naturvidenskabelige afdelinger.
Hvad kaffegrums angår, har det som affald til trods, fundet ære og værdighed i bekæmpelse af mangt en plage, så dette produkt bør ikke helt negligeres.
Lidt hollisme er vi vel alle underlagt. Hvem kan sige sig fri...?

Mht. kabler generelt, kender vi vel ikke 100% hver en detalje i samspillet mellem elektronikken og kablerne. Fx. er der mig bekendt endnu ikke fremkommet en særdeles skudsikker og fyldestgørende forklaring på årsagssammenhænge vdr. netkablernes indflydelse på lyd og elektronik. Og dette alle fysikkens/elektronikkens  love/opdagelser til trods...

Mht. kablers tilspilning eller ej. Lån et sprit nyt kabel, og sammenlign med det du har der hjemme. (Det forudsætter naturligvis 100% "lighed" kablerne imellem)..

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes