miju skrev:
| Men lad mig spørge dig om en ting! Er det korrekt gengivelse hvis man har tonekontroller på sin amp. Og skruer 3 db. Eller mere op for bassen eller diskanten??? eller er fuld loudnes på, korrekt gengivelse??
Hvis en højtaler har et hæv på eks 3 db. Eller mere i bassen, eller mellemtonen for den sags skyld så har dette absolut samme effekt!... hvordan kan det så være ligemeget og ikke vigtigt!??? |
|
|
Tonekontrollerne gør netop mere ved lyden end bare at hæve et frekveksområde, de fasedrejer f.eks. også lyden. I princippet er tonekontrollerne der ikke for at man skal hæve eller sænke noget i forhold til det neutrale, men netop for at du kan kompensere for højttaler og/eller rum og komme _nærmere_ det neutrale. At nogen misbruger det er så en anden ting,
Netop! når jeg nævner tonekontroller er det ment som den negative brug af disse.. altså for at booste et og andet område så det kommer til at lyde federe!.. som nogen gør!... dette er ikke hifi i forhold til kildematerialet!.. men ok! hvis det er det efter den enkeltes subjektive opfattelse så er det en ærlig sag!..
men principielt er idéen bag den samme som med din TACT. Forskellen er bare at TACT'en ikke fasedrejer fordi det sker digitalt, og at justeringen er meget mere præcis af forskellige årsager.
nemlig!!
At tonekontroller er fy-fy beviser igen _netop_ at der er andet end frekvensgang i verden, som oftest er det en fordel at undlade at bruge dem, selv om det ville bringe den samlede frekvensgang nærmere det optimale - simpelthen fordi forringelserne i fase (oftest) er værre end den frekvens-ulinearitet der rettes på.
Hvor mange gange skal jeg igen sige at JA!! der er en del andre faktore der også er meget vigtige og afgørende!.. men uanset disse faktore så er et hæv på eks. 3 db. eller mere på frekvensgangen et og andet stad! en voldsom afvigelse fra hvordan kilde materialet burde gengives!.. og derfor IKKE! korekt og rigtigt i forhold her til!.. ( men opfatter man dette som rigtigere eller bedre så er det en subjektiv opfattelse og helt ok!... MEN!! mans skal så bare ikke hævde at det har noget med rigtig gengivelse at gøre!! hvilket nogenfaktisk gør!)
miju skrev:
| Dine Dali Diva har faktisk en 2 – 3 db. Hængekøje mellem 800 og 3 kHz.... det gør automatisk at du IKKE! Har korrekt gengivelse i forhold til kildematerialet!.. |
|
|
Nu synes jeg ikke vi skal pege fingre ad hinandens udstyr. Du ved ret beset ikke om hans rum har et hæv på 3 dB i samme område.
Dette ville jo være ganske hældigt og bevirke at det så faktisk summere korekt!... ( men højtaleren er ikke helt korekt grundliggende!..)
Men nok så vigtigt, du bruger dit eget anlæg som eksempel - men siger du ikke at de kun er lineære til 38 Hz?
Her inden for +/- 1,5 db. hvilket er ganske fornemt!!
De er med room gain 3 db. nede ved 20 Hz. ( f-3)
Ergo mangler du noget information i dybbassen.
Ikke just!! rummet kan ikke rigtig klare mere!!!!!
Med Tact og den indbyggede bas eq i effekttrinet kan jeg faktisk hvis jeg ville opnå +/- 1,5 db. helt ned til 0 Hz.. men enhederne kan bare ikke klare det og ville tage så meget effekt at effekttrinene ikke kunne levere det!..
Hvordan kan du sige at det er bedre at have lineær lyd til 38 Hz og derefter faldende lydtryk, frem for f.eks. at have et hæv mellem 40 og 80 Hz, mod til gengæld at have et niveau mellem 25 og 40 Hz der matcher niveauet fra 80 til 20k? (Hvis du rent faktisk ved det vil jeg meget gerne høre mere, det er ikke for at jeg vil være bedrevidende)
Et hæv er noget mere hørbat! og en noget støre afvigelse.. når vi taler om højtalere.. og en liniær gengivelse i et så stort område som muligt hvorefter det falder af efter systemets begrensninger er noget bedre og relativ korekt end div. hæv!!..
Og nu nævner du områder som 40 Hz. og 80 Hz. og her ville jeg nødigt have hverken hæv eller "dip"
Hvad der sker under 40 Hz. er noget mindre vigtigt!.. HVORFOR TROR DU SÅ MANGE KAN LEVE FINT MED EN LILLE TO VEJS!!.. er gengivelsen fra 40 Hz. og op i orden kan man godt leve med at der er lidt vigende bas!...
Dog er det selvfølgelig bedst at have det hele med og det der vil komme nærmest det rigtige! men det er urealistisk for mange!.. og kun for de få der har plads og råd til helt store systemer!,...
miju skrev:
| Det kan godt være at det lyder rigtigt og er godt!! og det er hurtigt og dynamisk!.. men korrekt er det ikke! SORRY!!! men dette er konkrete beviser!..
At du så opfatter dette som rigtigt og godt og troværdigt og mest rigtigt / overbevisende!?? det er så noget helt andet! Så er dette der rette for dig! Og den mest rigtige lyd i dine øre!.. men det er ikke den helt rigtige gengivelse! men kan man ikke lide denne!?? så er det en ærlig sag! det drejer sig om nydelse og underholdning!.. og det er subjektivt!! |
|
|
DIT anlæg gengiver jo heller ikke korrekt (ifølge dig selv).
NEJ! det er der intet der gør!... men det har en frekvens mæssig og fase mæssig opførsel der sikre at men kommer så tæt på det der kommer ind over terminalerne som muligt!...
Hvad angår de neuancer og andet der er i klang balance og perspektiv, og hvor korekt dette er er subjektivt! og efter min opfattelse tæt på hvad jeg opfatter som korekt!.. men dette kun udfra min subjektive batragtning!..
Men der er ingen voldsomme frekvensmæssige afvigelser i højtaleren!.. og det er noget JEG! tager som et udtryk for at der er gjort hvad der nu er teknisk muligt for at komme kilde materialet så nært som muligt!.. ( det er det eneste jeg her direkte indflydelse på rent non subjektivt! altså noget der kan måles og arbejdes med!!)
Dermed bliver dit anlægs lyd, frekvenslineært eller ej, jo også et spørgsmål om subjektivitet. At anlægget er frekvenslineært ophæver langtfra det subjektive (hvilket du selv har brugt masser af linier på at understrege).
JA! for der er andre faktore! det er jeg 100% med på!..
Hvorfor er det egentligt at man skulle gå efter det man _tror_ er den mest rigtige gengivelse? Hvis du har den holdning at den mest korrekte lyd er den bedste, så behøver du vel heller ikke at se frekvensgangen før du kan sige hvilken højttaler der lyder bedst = er mest frekvenslineær? Hvad er det så du vil bruge frekvensgangen til, du kan jo bare lytte til højttaleren og vurdere om du synes det lyder godt eller dårligt?
Det er rigtigt nok og det gør sgu nok de fleste!.. og det er ok!..
Eksempel: Du definerer (måske) en god højttaler ud fra tre faktorer: Den skal være frekvenslineær, den skal have lav forvrængning, og den skal have en god impulsgengivelse.
Det er så nogle af mine krav!
det behøver jo ikke at gælde for andre!..
Hvis disse tre faktorer ikke er i orden, så er højttaleren ikke god. Derefter kigger/lytter du efter først linearitet, dernæst forvrængning, og til sidst impulsgengivelse. Hvis disse tre ting er i orden må højttaleren være god. (det er eksempler, du skal kigge på princippet ikke de specifikke betegnelser).
Hvorfor ikke "bare" vurdere lyden som du oplever den i stedet - hvis du oplever den som god, så må de tre faktorer være i orden - hvis ikke, så er de ikke i orden. _Bagefter_ kan man evt. grave i dybden for at finde årsagen til manglerne, men i sidste ende må det være dét øret og hjernen oplever der er interessant?
Det har du ret i! og sådan lytter jeg da også til højtalere! jeg render ikke rundt med måle udstyr i baglommen!..
Men jeg har bare fundet ud af et sjovt sammentræf!! og det er at de højtalere jeg gennem tiden bedst har kunne lide også var meget liniære!!!!!!
Og de aller bedste også var de mest liniære!....
Derfor når jeg så bygger en højtaler stræber jeg klart efter dette!!!!!!
Og derfor er dette et vigtigt personligtt kreterie!..
miju skrev:
| Jeg vil så bare mene at så skal man være ærlig over for sig selv ( og andre) og sige at man finder den lydmest underholdende, og mest troværdig! Og dette uanset om det er korrekt eller ej i forhold til det er så end er på kilde materialet!!?.. og så skal man bare nyde den musik der nu bliver serveret.. korrekt eller ej!... og så ikke gå så meget op i at skulle hævde at det er bare den helt rigtige løsning og det eneste rigtige!... for det er det jo ikke!!.. |
|
|
NEMLIG! Jeg er noget så enig i dét du skriver her, jeg forstår bare ikke hvordan det harmonerer med at du så samtidigt holder så fast på at lyden skal være frekvenslineær.
Det er en personlig betragtning!.. og også en logisk!.. og det er AT! hvis man ønsker en konkret tilnærmelse Kildematerialet som det er og som ikke er subjektiv!.. så er frekvensgangen faktisk et af de få steder man har at arbejde med og at se på!... for det du lytter dig til ER SUBJEKTIVT!...
Derfor er valg af kabler, forstærkere og cd. mm. ganske subjektivt! men højtaleren behøver ikke at være det i samme omfang!...
Dog så hvis du tager 10 af de mest liniære højtalere du kan finde! er der også en del forskel på disse!.. så valget her vil også blive noget subjektivt!...
Men vælger du en højtaler der afviger klart og tydeligt eks 3 db. mellem 150 og 60 Hz. for at give lidt ekstra "slam" og subjektiv dybde.. så er dette en klar og bevist afvigelse fra det rigtige og fra hvordan kildematerialet igrunden er!... og dette er der ikke noget subjektivt i!.. det er konkret!.. derfor er det ikke hifi i forhold til musikken som den nu er på kilde materialet!.. men måske kun hifi i forhold til din så meget subjektive opfattelse af hvad der så lyder godt og eller rigtigt!.... ( men det er så en ærlig sag!... så længe man nyder musikken og får en god oplevelse ud af det!!)
miju skrev:
| Det helt rigtige har ingen!... noget ( især højttalere) er lidt dog mere rigtige end andre!.. men selv her er der blandt de mest ærlige og liniære store afvigelser og rigelig plads til forskellighed!.. men har man afvigelser der overstiger 1,5 og endda hele +/-3 bd. I sine højttalere så har man IKKE! Rigtig gengivelse.. langt fra!.. |
|
|
Du overser stadig de (mange) andre faktorer der påvirker om lyden er korrekt eller ej.
NEJ! det gør jeg ikke!... men uanset hvor rigtige alle andre parametre er! så bliver det aldrig en korekt gengivelse i forhold til kilde materialet hvis der er støre afvigelser på frekvensgangen!!... det kan kun blive subjektiv rigtigt i henhold til personlig opfattelse!..
Det er blot lige DET! man skal have for øje!.. hvis man diskutere hifi!.. HIFI i forhold til hvad!???
miju skrev:
| Og så kan vi jo bare alle vælte og i Equalizere og tonekontroller og påstå at DET! Bare er sandheden og det rigtige!.. men det er det jo ikke!... det burde være indlysende.. |
|
|
Grunden til at vi (andre) IKKE vælter os i Equalizere er _netop_ at frekvensgangen ikke er det eneste vigtige.
Well anskaf en Tact2,2 pre. eller lignende!! og du vil snart opleve noget helt andet! tro mig!!
Jeg vil ikke påstå at det ikke er vigtigst, for det ved jeg ikke. Min påstand er at INGEN ved om det er vigtigst.
Det er ikke noget der er vigtigst det er alt lige vigtigt!.. alt skal være i balance for at det spiller rigtigt!.. men hvad der spiller godt og troværdigt i den enkeltes øre er noget helt andet!... og DET! er subjektivt!!
Frekvensgang sikre kun EN! ting og det er at det der kommer ud også er så tæt på det der kom ind over terminalerne som nu teknisk muligt!... og selv dette er med de tollerancer vi har i dag! noget subjektivt!... men dog i mindre grad end det nærmest umåligelige på andet udstyr!.. her tæller kun ørene og DET ER SUBJEKTIVT!!.. hvis frekvensgangen afviger betragteligt efter min mening over 1 - 1,5 db.. så er der ikke meget subjektivt i at det IKKE! er noget der nærmer sig en korekt gengiver!..
[QUOTE=miju]Så selv om hele hifi begræbet og hvad der er troværdigt og endda mest troværdigt er meget subjektivt! Så er der trodst det hvisse rammer vi må holde os inden for!.. |