Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 07:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi ævle bævle...Part 1. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Jeg tror dog, at frekvensafvigelser i specielt mellemregistret straffes meget hårdere end du her antyder.

Bortset fra det, så har du sikkert ret i at 1 dB flytter en hulens masse. Men igen, så er det bare en af de få ting vi rent faktisk _ved_ hvordan påvirker lyden. Måske er bare 1 grads fasedrej nok til at give en tilsvarende forringelse? Det VED vi bare ikke rigtigt det samme om. Jeg føler lidt at man gør frekvens og forvrængning til det vigtigste, af den simple årsag at det er nemt at måle.

Én af mine yndlings-teser er at forskellen på rigtigt og lidt forkert er større end forskellen på lidt forkert og meget forkert. Dét tror jeg i høj grad er gældende her.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Én af mine yndlings-teser er at forskellen på rigtigt og lidt forkert er større end forskellen på lidt forkert og meget forkert. Dét tror jeg i høj grad er gældende her.

Nemlig!
Og vejen fra meget forkert til lidt forkert, går tillige ofte den modsatte vej af det først antagede. Det er faktisk herre nemt, at komme på rigtig skovtur.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Miju,

Når du nu siger at frekvensliniearitet er vigtigt hvordan hænger det så sammen med at du synes at TACT's rumkorrektion er guds gave til folket?.

Sæt en frekvens-lineær højttaler ind i et alm. rum ... og det der rammer lytteren vil efter alt at dømme slet ikke se så lineært ud .... faktisk så vil de se at rummet har tilført nogle stor pukler hist og her ... som i øvrigt ofte kan være langt større end de pukler man ser på alm. gode højtalere ... måske nogle enkelte undtaget.

Sætter man så TACT'en på ... så vil den glatte ud igen ... i målepositionen ... så kan være sammenfaldende med lyttepositionen ... Hvori ligger så nytte af at højttaleren havde en lineær frekvenskurve ... Rummet kunne jo i princippet have glattet en ikke lineær frekvenskurve ud ... og rettet højttalerens fejl.

Det er næsten indlysende at enhver manipulation ikke er så godt!.. men til tider desverre nødvendigt!.. 

Tact gør det rigtigt godt! og på en måde der ikke som med normale eq. f**ker det hele op især fase mm.

Jeg er tilhænger personligt  af at rette de unoder rummet tilføjer ud og her ved kommer så tæt på hvordan højtaleren oprindligt skulle spille uden rummets indvirken... 

Og her mener jeg også at det så er en fordel hvis høtaleren i sig selv spiller så liniært som nu muligt ( dette igen hvis man ønsker en gengivelse der læner sig i så højgrad op af det oprindlige signal der kommer ind over terminalerne.. ser man lidt lettere på dette?? så er det jo ganske ligemeget!....)

Jo mindre der skal justeres jo bedre!..

Sjovt nok har jeg hørt eks. på en ganske uliniær højtaler der spillede på en måde jeg bestemt ikke brød mig om! der var for meget hæv i området 150 til 60 Hz. ( ca. 4 - 5 db. på toppen ) for at subjektivt give illusionen af dybere bas og mere "slamm"  samt en noget pågående mellemtone da der her var en lille pukkel..  samtidig med at diskanten også var meget hævet over 9 kHz.. 6 db. fra 9 kHz. til 15 Khz.  men lidt svag og vigende mellem 1,5 og 8. kHz.. ( - 2 - 3 db. )  Dette var ganske hørbart og ganske tydeligt på en måling..  jeg kunne faktisk sige hvor der var hæv og dip før jeg så måling!!... og i lytterum blev disse tendenser endda meget forstærket!! ( især i bassen og mellemtonen!)

Denne blev glattet ganske fint ud med Tact, til en maget snæver frekvensgang under +/- 1 til 0,5 db.

MEN! stadig lød den ikke godt.. lyden var kunstig og lettere klinisk... ikke særlig troværdig eller musikalsk!..

Samtidigt er det samme prøvet med en ganske liniær højtaler, ( under +/- 1 db.) der grundet rummets indvirken havde voldsomme afvigelser helt på til +/-10 db. denne blev equalizeret til sin oprindlige frakvens gang i lyddæmpet rum!..

Dette lød precis som det skulle og rigtigt godt!!!

Og jeg medgiver at det er lidt retorisk ... tror bare ikke at sandheden og den evige lykke ligger i en lineær frekvens respons, mens jeg må medgive at jeg tror at fasen har en endog meget stor betydning for hvordan tingene hænger sammen.

Her har du ret! og det har jeg sagt hele tiden! at alle faktore skal være på plads!...  hvis fasen eller power response ikke er iorden!? så hjælper en ret frekvensgang ikke meget.. og er iøvrigt svær at opnå!!!!!

Men uden en ret ( så ret som nu opnåligt) frekvensgang lyder det ikke rigtigt og er ikke rigtigt uanset hvor gode de andre parametre er!...

Så det er reelt ikke nødvendigvis fordi jeg er uenig ... men jeg tror bare at man skal passe på med at fokusere for meget på den lineære frekvens respons ... det er ingen garanti for at det lyder godt i netop mit eller dit rum.

Hvad rummet gør? er en helt anden historie!.. 

Det er praktisktaget umuligt at forudse hvad et givent lytterum gør ved den enkelte højtalers gengivelse.. MEN! det eneste man kan gøre som eks. producent er at lave det så liniært som muligt.. 

For hvis du laver noget med frekvensgangen med vilie!??  så er det endnu mere uforudsigeligt hvad der sker i et andet rum end der hvor det er lavet og justeret ind!..

Der er støre chance for at en fra begyndelsen liniær højtaler lyder godt i de fleste rum end en der fra begyndelsen allerede har "unoder"...

Og hvad der så ellers sker er optil room tuning og eller en Tact!! ( eller lignende!)

mvh.

SATMIT

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Der er støre chance for at en fra begyndelsen liniær højtaler lyder godt i de fleste rum end en der fra begyndelsen allerede har "unoder"...

Jeg er 100% enig (Tact eller ej). Det kan iøvrigt siges om alle de andre faktorer også - en god højttaler (hvadenten vi taler om linearitet, impulsgengivelse eller whatever) lyder godt i de fleste rum. Og en god højttaler kan du gøre bedre med Tact'en, fordi den så kun skal rette på rummet - du kan ikke gøre en dårlig højttaler god. Dette skyldes - og nu tror jeg vi begynder at ramme et punkt hvor vi er enige - at hvis højttaleren har frekvensmæssige afvigelser, så vil den temmeligt sikkert også have andre afvigelser.

Dét jeg forsøger at sige er, som du vel også selv har været inde på nogle gange, at blot fordi den er lineær, behøver andre faktorer ikke være i orden. Men sandsynligheden for det er større, ja. Jeg vil give dig ret i din fokusering af linearitet så langt, at linearitet mere eller mindre er det eneste vi har 100% styr på - det er relativt simpelt at måle, og vi har en ret god idé om hvad der sker hvis vi ændrer på frekvensgangen. Man skal bare ikke falde ned i det hul hvor man ender med at stirre sig blind på frekvensgang, og sidder med en lineær højttaler der lyder elendigt.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:
miju skrev:
I bliver ved med at snakke og fase kontra frekvens liniaritet!!...

Det er et eksempel, det kunne lige så godt være alt muligt andet - impulsgengivelse f.eks.

Ja! rigtigt nok!! men impuls gengivelse hvor nok så god den er gør ikke en korekt spillende højtaler!..

miju skrev:
jeg siger at frekvens liniaritet er vigtigt for at sikre en RIGTIG gengivelse! dette samtddig med at fasen SKAL! være i orden!!

På intet tidspunkt har jeg sagt at at andre faktore ikke er vigtige!....

Det ved jeg godt, det er ikke dét jeg prøver at understrege. Det jeg opponerer imod er:

miju skrev:
det kan godt være at afvigelser på flere db. kan lyde godt mm... men korekt er det ikke!...

Vi er enige om at der er talrige facetter der afgør lydkvaliteten, og alle disse facetter skal være så gode som mulige, inkl. linearitet. Problemet er at du på netop den ene faktor der er nem at måle opstiller et minimumskrav til hvornår det er "i orden", uden at vide hvor vigtig denne faktor reelt er i det samlede billede.

Den er precis så vigtig at hvis den ikke er iorden ( så liniær som nu tekniske muligt! ) spiller højtaleren ikke korekt i henhold til kildematerialet! dette uanset hvor god og rigtig højtaleren er på ALLE! andre parametre!!!!

Den kan godt spille godt og medrivende og subjektivt musikalsk og virke troværdig! og fint nok! hvis man syntes det er lige det der rykker for en!?? er det ok!.. men søger man bare en lille smule non subjektivt i en lang række subjektive valg! så er dette et af de få steder man har at holde sig til og rent faktisk relativt nemt kan se!.. ( se om det nu nærmer sig noget der spiller tættest muligt på hvad det får serveret!)

Lad mig prøve at billedliggøre hvad det er jeg mener. Jeg vil endnu engang understrege at nedenstående er _eksempler_, og tallene er udelukkende for billedliggørelsens skyld, du skal ikke tage det jeg skriver bogstaveligt. Jeg er ikke ude på at modsige dig i det du siger, kun i at brede din definition ud. Derfor håber jeg at du vil læse det med uskeptiske briller, frem for at se det som et modargument:

At gengive lyd drejer sig, som vi allerede har defineret, om illusion. Det er et spørgsmål om at snyde hjernen til at tro at man hører en violin, selv om der står en højttaler foran én og ikke en violin. Lidt på samme måde som et tv der i princippet kun viser et punkt ad gangen, men gør det så hurtigt at øjet bliver snydt til at se et helt billede.

Lad os antage at lyd består af 6 faktorer: Frekvenslinearitet, frekvensudstrækning, forvrængning, impulsgengivelse, fase og støj (tilfældigt valgt, for eksemplets skyld). For at snyde hjernen skal alle disse 6 faktorer være "i orden", dvs. på et niveau hvor hjernen ikke "opdager" at det ikke er en ægte violin. Forvrængning er måske det nemmeste eksempel at have med at gøre, ved en given forvrængning lyder violinen ikke ægte mere.

Lad os, igen for eksemplets skyld, antage at hver faktor kan afvige med op til 10%. Hvis bare én af faktorerne falder udenfor de 10%, så rives hjernen ud af illusionen, og du står med noget der måske lyder ganske fint, men som ikke lyder som en violin. Men hvis alle faktorer er inden for de 10%, så opnås illusionen. Det betyder også at 2% afvigelse i frekvenslinearitet og 20% afvigelse i forvrængning er værre end 8% afvigelse i frekvenslinearitet og 8% afvigelse i forvrængning. Så langt tror jeg nu også vi er enige, alle faktorer skal være i orden.

Enhver afvigelse uanset hvor lille er en afvigelse fra det rigtige og non subjektive!!.. uanset hvor den ligger!...  ALLE! faktore skal have så små tollerancer som overhoved teknisk muligt!...... først da kan man tale om en TILNÆRMELSE noget korekt!... ( og det er og bliver dog ikke andet end tilnærmelse!!  spørgsmålet er så også hvor meget eller hvor lidt der skal til for den enkelte før det er godt nok, høres eller opfattes som godt nok og rigtigt!)

Dét der er interessant er at finde ud af hvor disse grænser ligger i praksis, og hvordan de påvirker hinanden.

De påvirker hinanden faktisk en hel del!...  fase uliniaritet kan ofte ses på frekvens gangen ( ikke altid dog!) ligeledes kan frekvens uliniariete også ses på andre forhold!..   som med så meget andet hænger alt meget sammen!...

Derfor skal alt være i balance for at det summere rigtigt!..

Det har vi mildt sagt ikke overblik over som verden er i dag.

En hel del af det har vi da fint overblik over!

Det der er vigtigt at forstå er, at når én foretrækker en højttaler der er mindre lineær end en anden, så skyldes det ikke nødvendigvis at man foretrækker den ulineære lyd. Det kan nemt tænkes at denne lidt mere ulineære højttaler simpelthen er bedre på andre punkter.

Det har du fuldstendig ret i!!...  men så afskriver man den korekte gengivelse i forhold til kildematerialet!..  og det er ikke korekt lyd man har!..  MEN!! dette er helt ok! og i henhold til hvad jeg har skrevet først i denne tråd et subjektivt valg!..  hvis det opfattes som mere rigtigt end eks. en mere rigtig / liniær gengivese, er det det rette og mest rigtige valg for den enkelte!!

Det eneste jeg kan sige er at for MIG PERSONLIGT! har det vist sig at der er et samfald mellem hvad der spiller rigtigt og troværdigt samt derfor godt i mine øre, også faktisk kommer fre de højtalere der er MEST LINIÆRE!!..

Men derfor kan det jo sagtens forholde sig meget anderledes for andre!.. og det er helt ok!!

Du ved reelt ikke hvor meget ulinearitet du kan finde dig i -

JO! da! jeg kan da klart og tydeligt høre! jeg er ganske istand til at høte afvigelser over 1,5 db. her under indrømmer jeg at det bliver vmeget vanskligt!

du ved kun hvor langt det i praksis kan lade sig gøre at komme ned.

Nej! jeg ved kun at jeg kan høre klart og tydeligt mere en 1,5 db. og det bedste jeg kan komme ned til selv er de 1 & de 1,5 db. så det er ganske fint!..  gennemsnitligt 1,2 db...  og her under kan jeg ikke selv høre forskel på!.. ( men der er de der påstår de kan! så de må jo bare jagte endnu bedre resultater!)

Klart er det under alle omstændigheder at selv 1,5 til 1 db. lader riglig spillerum for subjektivitet i både klang balance og andet!!... og at det er en klar og tydelig afvigelse fra det rigtige!! ( som jo er +/-0db. og ikke pt. opnåligt!)  så selv den mest liniære højtalere afviger og bliver som valg af hvilken af disse nu også er bedst og lyder mest rigtig / troværdig.. subjektiv!!!

Men min grundholdning er så klart ,at så snæver tollerance her som muligt sikre ( sammen med at andre meget vigtige parametre og faktore !!!!) at det der kommer ud af højtaleren også er så tæt på det der kommer ind! og af dette der nu kommer ind er der allerede taget en del meget subjektive valg af hvornår dette er og eller lyder mest korekt!!..  så når disse valg er taget!.. og man ønsker at det sidste led skal være så non subjektivt som muligt!?  så er en ret frekvensgang af betydning!..

Er man ligeglad og sagtens kan aceptere støre afvigelser og endnu mere subjektivitet!??  og eller opfatter dette som faktisk mest troværdigt og rigtigt i henhold til ens egen opfattelse og sine øre! så er det fint!!

Men du ved SLET ikke hvor meget afvigelse der kan være i impulsgengivelse og fasedrej før kæden hopper af.

På mine egne konstruktioner ved jeg dette ganske klart og her er minimalt!!

På en tilfældig højtaler NEJ! så klart ved jeg ikke det!..  men jeg kan høre om den er liniær eller ej inden for +/-1,5 db. og er den ikke det! VED!!! jeg at den ikke spiller korekt!... men derfor kan den godt lyde godt og besnærende alligevel...  dog så finder jeg et stor samfald med at de højtalere der har de største afvigelser også er de jeg syntes mindst om!!..

Pointen er: Du skal kun forbedre en faktor indtil det ikke kan betale sig at forbedre denne faktor mere. Dvs. i stedet for at jagte en forbedring i linearitet fra +/- 3 dB til +/- 2 dB, var det måske bedre at bruge kræfterne på at mindske fasedrejene, eller få bedre impulsgengivelse.

Fasen på mit system er så fin som den teknisk kan blive!.. praktisktaget så tæt på liniær som frekvensgangen...

Hvad gælder generelt! så jo vist! at optimere disse faktore er et must!! men ligemeget hvor optimeret de bliver! bliver gengivelsen aldrig rigtig medmindre frekvensgangen også er ret! ( eller så ret som nu muligt!!)

Det er ligesom at tune en bil, på et tidspunkt får du flere hestekræfter for pengene ved at sætte en turbo på i stedet for at forfine sugemotoren.

Du har flere gange i tråden udtalt at hvis man foretrækker den højttaler der har et hæv på 3 dB, så er det helt fint, fordi det er i orden at foretrække denne ulinearitet.

Dét jeg forsøger at få dig til at forstå er at det ikke (nødvendigvis) er hævet i sig selv der gør at man foretrækker denne højttaler, men dét at netop denne højttaler er bedre på andre punkter, hvilket gør den samlede lyd bedre. Hvis man kunne få denne højttaler uden hævet på 3 dB, men ellers med de samme kvaliteter, så var dette at foretrække, men det kan man bare ikke altid - ikke mindst fordi du ikke ved hvordan det vil påvirke de andre faktorer hvis du skærer dette hæv væk.

På samme måde ville det være at foretrække hvis den lineære højttaler kunne få de samme kvaliteter som den anden, men det er bare ikke sikkert at det kan lade sig gøre at opnå disse kvaliteter, uden at det går ud over lineariteten.

Til dette kan jeg kun sige at min oplevelse er at de højtalere der afgjort lyder bedst i mine øre faktisk er højtalere hvor der her i de omtalte faktore ingen kompromisser er!!.. og alt er i fin balance!!!!!!!

Som før sagt! hvis bare EN! faktor ikke er optimal! så tipper det hele! det kan for nogle ( selv mig til tider ) lyde godt og imponerende / besnærende og forførende!! men korekt er det ikke!.. og alt det jeg skriver et jo et spørgsmål om man ønsker en tilnærmelse det korekte og bare lidt non subjektivt eller ikke??  hvis ikke!.. er det ok!..  frit valg på alle hyler.

Lyd er et spørgsmål om kompromis mellem en hel masse faktorer. Men det er kompromisset der er interessant, ikke de enkelte faktorer hver for sig.

Der må netop ikke kompromisses med nogle af disse faktore.. liniaritet, fase, power response, og impuls villighed!... ( det er det der er fejlen ved  alt for mange højtalere! de er et kompromis!..)

Den samlede helhed KAN være tættere på virkeligheden, selv om frekvensgangen er mindre lineær, simpelthen fordi de andre faktorer (fase, impuls osv) er tættere på virkeligheden.

Nej!! forkert!!!!!!!!!!!!!!!!!  det er ikke tættere på virkligheden! det kan rigtignok lyde såden! men DET ER IKKE RIGTIGT!  det er et akustisk bedrag!

Korrekt gengivelse er _meget_ mere end linearitet, og netop derfor er du ikke nødvendigvis tættest på virkeligheden på den mest lineære højttaler.

Ikke hvis den har graverende afvigelser på andre vigtige områder!!...

Det er _det_ jeg forsøger at trænge igennem med, du definerer lineariteten som den øverste faktor for at lyden er så tæt på det originale som muligt.

NEJ! men det er den mest markante og tydelige!! og nemmeste at gøre noget ved iøvrigt!!!

Hvis alt andet var lige, så var det også rigtigt. Problemet er at alt andet IKKE er lige. Derfor kan den højttaler der ikke er lineær godt være tættere på virkeligheden _samlet set_ end den lineære højttaler.

Nej! en afvigelse er en afvigelse!

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Jamen det er jo så ret sandt alt sammen.
Jeg tror dog, at frekvensafvigelser i specielt mellemregistret straffes meget hårdere end du her antyder.

Jeg siger heller ikke at det ER sådan, jeg deler bare mine tanker. Den vigtigste pointe i dét her er at ingen af os har sandheden.

Forresten ved jeg ikke rigtigt om man skal grine eller græde over at en tråd der skulle understrege ligegyldigheden i "hifi ævle bævle" ender i en masse hifi ævle bævle...

JA!! he he.. men det er da en meget sjov og interasant diskution!...

jeg skrev tråden for at gøre opmærksom på at man under alle omstændigheder bør respektere andres valg!!   og at der ingen absolutte andheder er!..

men man kan jo sagtens have en personlig holdning til noget og det har jeg også ytret! og det satte jo lidt gang i denne diskution!...  og fint nok!...

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Ja! rigtigt nok!! men impuls gengivelse hvor nok så god den er gør ikke en korekt spillende højtaler!..

Ikke alene, nej - helt enig. Men det gør linearitet jo heller ikke alene. Jeg mener ikke man kan sige det ene er vigtigere end det andet.

miju skrev:
Den er precis så vigtig at hvis den ikke er iorden ( så liniær som nu tekniske muligt! ) spiller højtaleren ikke korekt i henhold til kildematerialet! dette uanset hvor god og rigtig højtaleren er på ALLE! andre parametre!!!!

Klart nok - men præcis det samme kan siges om impulsgengivelse. Hvis dette ikke er i orden spiller højttaleren ikke korrekt. Hvis fase ikke er i orden spiller højttaleren ikke korrekt. Og som du selv siger, så findes den perfekte højttaler ikke, derfor må man affinde sig med noget der ikke er korrekt, men vælge ud fra hvad der i forhold til ens egne definitioner er tættest på. Hvis du oplever at lineariteten er meget vigtig i forhold til hvad du oplever i praksis, så er der ikke noget forkert i det.

miju skrev:
Den kan godt spille godt og medrivende og subjektivt musikalsk og virke troværdig! og fint nok! hvis man syntes det er lige det der rykker for en!?? er det ok!.. men søger man bare en lille smule non subjektivt i en lang række subjektive valg! så er dette et af de få steder man har at holde sig til og rent faktisk relativt nemt kan se!.. ( se om det nu nærmer sig noget der spiller tættest muligt på hvad det får serveret!)!

Hvis man kan styre det, så er det også meget fint at bruge lineariteten som redskab til at opnå det korrekte. Men for den almindelige hifi-entusiast vil man som regel ende i en masse blindgyder, uden at blive væsentligt klogere. Derfor min anbefaling af at gå et trin højere op, og gå efter helheden. Dét udgangspunkt vil jo også virke for dig - du har oplevet at en lille variation i linearitet ødelægger oplevelsen. Så vil en sammenligning mellem to højttalere, hvor du egentligt ikke lytter efter linearitet, men den musikalske oplevelse, jo også udmønte sig i at du vælger den lineære som den bedste højttaler. Problemet for dig som selvbygger (?) er at du så ikke ved _hvad_ der er årsagen til det, men for den almindelige entusiast er det som jeg ser det ikke så afgørende. Han kan ikke gøre noget ved det alligevel - som du selv siger, så kan du ikke bare smide en TACT på en ulineær højttaler og rette bulerne ud, og ende med en god lyd.

miju skrev:
Det har du fuldstendig ret i!!...  men så afskriver man den korekte gengivelse i forhold til kildematerialet!.. 

Ja - _netop_. Det var jo det du skrev i det første indlæg, det 100% korrekte kan ikke opnås, ergo må vi vælge det der er tættest på. Ingen af faktorerne kan gengives perfekt - kunsten er derfor at vælge det der er nærmest. Det kan godt indebære et mindre kompromis ét sted, for at undgå et stort kompromis et andet sted. Populært sagt gælder det ikke om at være bedst, men om at være mindst ringe. Det drejer sig altså ikke om at man accepterer at ulinariteten flytter én længere væk fra den korrekte lyd, men om at ulineariteten takket være en anden forbedring rent faktisk bringer dig _tættere_ på den korrekte lyd. Ikke helt derhen, men tættere på.

miju skrev:
Det eneste jeg kan sige er at for MIG PERSONLIGT! har det vist sig at der er et samfald mellem hvad der spiller rigtigt og troværdigt samt derfor godt i mine øre, også faktisk kommer fre de højtalere der er MEST LINIÆRE!!..

Og al respekt for det, jeg har ikke et _klap_ forstand på hvad der skal til rent teknisk for at få den lyd jeg oplever som mest rigtigt (bl.a. i forhold til live-oplevelser af forskellig grad (og her taler jeg ikke om stadion-koncerter...). Til gengæld kan jeg hurtigere end de fleste bedømme hvorvidt et anlæg/højttaler er i den rigtige retning - i praksis.

miju skrev:
JO! da! jeg kan da klart og tydeligt høre! jeg er ganske istand til at høte afvigelser over 1,5 db. her under indrømmer jeg at det bliver vmeget vanskligt!!

Godt så - rettelse: DU har styr på hvor meget ulinearitet du kan finde dig i!  Dette gælder bare ikke for langt størstedelen af hifi-folket.

miju skrev:
Den samlede helhed KAN være tættere på virkeligheden, selv om frekvensgangen er mindre lineær, simpelthen fordi de andre faktorer (fase, impuls osv) er tættere på virkeligheden.

Nej!! forkert!!!!!!!!!!!!!!!!!  det er ikke tættere på virkligheden! det kan rigtignok lyde såden! men DET ER IKKE RIGTIGT!  det er et akustisk bedrag!

Jeg tror vi er enige om alt det andet, men så lad os tage fat på dette specifikt - det er altid interessant at blive klogere: Hvis du har én højttaler der er lineær, men har et fasedrej på 90 grader ét eller andet sted, og én højttaler der har et peak på 3 dB i bassen men til gengæld er faselineær - hvordan kan du så sige at den ene er tættere på virkeligheden end den anden?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

miju skrev:

Ikke alene, nej - helt enig. Men det gør linearitet jo heller ikke alene. Jeg mener ikke man kan sige det ene er vigtigere end det andet.

Der er rigtignok ikke noget der er vigtigere end andet alt er vigtigt!...

miju skrev:

Klart nok - men præcis det samme kan siges om impulsgengivelse. Hvis dette ikke er i orden spiller højttaleren ikke korrekt. Hvis fase ikke er i orden spiller højttaleren ikke korrekt. Og som du selv siger, så findes den perfekte højttaler ikke, derfor må man affinde sig med noget der ikke er korrekt, men vælge ud fra hvad der i forhold til ens egne definitioner er tættest på. Hvis du oplever at lineariteten er meget vigtig i forhold til hvad du oplever i praksis, så er der ikke noget forkert i det.

Nej der er ikke noget helt korekt! MEN! der er dog i højtalernes verden noget der kommer tættere end andet!..  og dette synliggøres netop nemmest ved frakvansgangen!..

men rigtigt er at selv en frekvensliniær højtaler kan spille ukorekt og eller dårligt!.. så der er klart andre faktore der også skal være i orden! eller rettere så iorden som teknisk muligt!...

OG RENT FAKTISK ER!! DET MULIGT AT FÅ ALLE PARAMETRE TIL AT SUMMERE FINT OP!..  det er gjort ganske fornemt på nogle af de bedste og mest rigtig spillende højtalere.. ( dog er de få!!)

miju skrev:
Den kan godt spille godt og medrivende og subjektivt musikalsk og virke troværdig! og fint nok! hvis man syntes det er lige det der rykker for en!?? er det ok!.. men søger man bare en lille smule non subjektivt i en lang række subjektive valg! så er dette et af de få steder man har at holde sig til og rent faktisk relativt nemt kan se!.. ( se om det nu nærmer sig noget der spiller tættest muligt på hvad det får serveret!)!

Hvis man kan styre det, så er det også meget fint at bruge lineariteten som redskab til at opnå det korrekte.

det er en faktor man kan styre og kontrolere og opnå rigtige resultater ( hvis andre vigtige parematre erpå plads og tillader en rigtig summering!! kun da kan eks. Tact faktisk gøre sit job rigtigt!! )

Men for den almindelige hifi-entusiast vil man som regel ende i en masse blindgyder, uden at blive væsentligt klogere.

Tjaaa.. hvem render rundt med måle udstyr i lommen!!...  ??? 

Derfor min anbefaling af at gå et trin højere op, og gå efter helheden.

JA helt klart!.. den er det vigtigste i oplevelsen af om det er troværdigt eller ej!.. men den kan være meget subjektiv..

Dét udgangspunkt vil jo også virke for dig - du har oplevet at en lille variation i linearitet ødelægger oplevelsen. Så vil en sammenligning mellem to højttalere, hvor du egentligt ikke lytter efter linearitet, men den musikalske oplevelse, jo også udmønte sig i at du vælger den lineære som den bedste højttaler.

Precis!!

Problemet for dig som selvbygger (?) er at du så ikke ved _hvad_ der er årsagen til det,

hvad mener du med ikke ved årsagen til det?????

men for den almindelige entusiast er det som jeg ser det ikke så afgørende. Han kan ikke gøre noget ved det alligevel - som du selv siger, så kan du ikke bare smide en TACT på en ulineær højttaler og rette bulerne ud, og ende med en god lyd.

miju skrev:
Det har du fuldstendig ret i!!...  men så afskriver man den korekte gengivelse i forhold til kildematerialet!.. 

Ja - _netop_. Det var jo det du skrev i det første indlæg, det 100% korrekte kan ikke opnås, ergo må vi vælge det der er tættest på. Ingen af faktorerne kan gengives perfekt - kunsten er derfor at vælge det der er nærmest.

helt rigtigt!!

Det kan godt indebære et mindre kompromis ét sted, for at undgå et stort kompromis et andet sted.

Det er også rigtigt!  men her er jeg stået af!!  jeg vil ikke aceptere noget kompromis!  så jeg hår måtte bruge 11 - 12 år. på at gøre det selv!!! ( dette de de kompromisløse højtalere lå langt uden for min økonomiske rekkevide!! de få der er!!)

Populært sagt gælder det ikke om at være bedst, men om at være mindst ringe.

her har du fat i noget!!

Det drejer sig altså ikke om at man accepterer at ulinariteten flytter én længere væk fra den korrekte lyd, men om at ulineariteten takket være en anden forbedring rent faktisk bringer dig _tættere_ på den korrekte lyd. Ikke helt derhen, men tættere på.

OK! sådan kan det jo opleves!...  men det er rent subjektiv!... en ukorekthed kan aldrig give en korekthed!..

miju skrev:

Og al respekt for det, jeg har ikke et _klap_ forstand på hvad der skal til rent teknisk for at få den lyd jeg oplever som mest rigtigt (bl.a. i forhold til live-oplevelser af forskellig grad (og her taler jeg ikke om stadion-koncerter...). Til gengæld kan jeg hurtigere end de fleste bedømme hvorvidt et anlæg/højttaler er i den rigtige retning - i praksis.

Det tager mig nogle gange ikke mere end 30 sek!!... med det lidt bedre en anelse længre!

miju skrev:
JO! da! jeg kan da klart og tydeligt høre! jeg er ganske istand til at høte afvigelser over 1,5 db. her under indrømmer jeg at det bliver meget vanskligt!!

Godt så - rettelse: DU har styr på hvor meget ulinearitet du kan finde dig i!  Dette gælder bare ikke for langt størstedelen af hifi-folket.

De fleste aner ikke hvad de skal lytte efter eller noget om hvad der er rigtigt!..

Derfor er faktisk det at se efter om en højtaler er liniær eller ej ( hvis man har mulighed for at se en måling!??) noget af det ENESTE! foruden det rent subjektive til at bedømme om det er nogenlunde rigtigt!..

Mange er ligeglade og lytter sig frem, og her er ørene det eneste måle instrument! men det er subjektivt!.. men rigtigt i forhold til den personlige opfattelse.

Og det vigtiste for den enkelte er jo om man får en god oplevelse er efter hvordan man opfatter tingene er troværdig!.. og hvis ikke en liniær højtaler giver dette men en med enkelte mindre unoder her og der gør det!.. så er det helt ligemeget!...

Hvis ens opfattelse af hvad der lyder troværdigt ikke harmonere i praksis med hvad der faktsik er en støre tilnærmelse det rigtige!..!..  så kan det være ligemeget! for det rigtige vil ikke blive opfattet således!..

Jeg er bare en fa de hvis opfattelse af hvad der lyder mest troværdigt og rigtigt og samtidigt godt faktisk harmonere med de højtalere der er mest liniære..  hvad udstyret så har gjort med lyden før de rammer højtaleren ved jeg ikke om er korekt?? men så længe jeg opfatter det som sådant udfra mine referancer og opfattelse mm.  og denne lyd kommer så upåvirket gennem højtaleren som muligt ( hvilket liniaritet sikre!! blandt andet!!) så er det det rette for mig...

Men respekt for andre der har det på anden måde1..  og finder noget andet mest rigtigt!... 

Men vi bør dog uanset hvad kunne enes om at hvis en højtaler spiller + 3 db. eks. et og andet sted!.. og gør det på alt!.. så ER DETTE EN KLAR AFVIGELSE FRA HVAD DER ER PÅ KILDEMATERIALET!..  for der ER! jo IKKE! det 3 db. hæv på den musik der spilles!!!!!!  og i dette tilfælde er gengivelsen ikke korekt! eller rettere MINDRE! korekt end med en højtaler der IKKE! har det 3 db. hæv!!

Dette er der intet subjektivt i...  det er da fact!...

miju skrev:

Jeg tror vi er enige om alt det andet, men så lad os tage fat på dette specifikt - det er altid interessant at blive klogere: Hvis du har én højttaler der er lineær, men har et fasedrej på 90 grader ét eller andet sted,

Så kan den ikke gengive rigtigt uanset hvad!.. den kan måske lyde godt og af nogen opfattse som meget rigtig! men den er det ikke!!..

og én højttaler der har et peak på 3 dB i bassen men til gengæld er faselineær - hvordan kan du så sige at den ene er tættere på virkeligheden end den anden?

Det samme gælder denne!.. den kan aldrig spille rigtigt! med et 3 db, hæv noget sted!...  jævnfør det jeg skrev lige før!!

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Lige en lille betragtning her!......... SÅ! Iøvrigt er det "sjove" at øret af en og anden grund er meget mere følsomt for et hæv på frekvensgangen, end et dip...

Så hvis der er et peak, eller et hæv på selv så lidt som 1 - 1,5 db. er det ganske hørbart!.. og alt her over høres endda meget tydeligt!!..  og 3 db. er ganske voldsomt!!.. ( selv så lidt som 0,25 db. er der nogen der hævder!??  dette tror jeg at selv jeg må stå af over for!?? men 1,5 db. høre JEG! ganske tydeligt!)

Hvor imod et lille dip i et område på 1 - 1,5 db. ikke bemærkes på samme måde...  ( jeg høre det faktisk ikke hvis det er i et meget begrenset område..)

Nogle højtalere har bevist en hængekøje på netop mellem 1 og 3 db. mellem 1 og 3 - 5 kHz. ( the BBC dip) for at gøre dem mere ørevenlige.. ( engelsk lyd!) he he.. BBC & engelsk lyd!?.. man aner en sammenhænge!??..

Dete er en bevist handling fra fabrikantens side!!.. og er for at det skal lyde på en bestemt måde der tiltaler nogen!.. MEN EN TILNÆRMELSE EN KOREKT GENGIVELSE I FORHOLD TIL KILDEMATERIALET ER OG BLIVER DET IKKE!! 

Det er en bevist afvigelse! og hensætter det hele inder ren smag & behag!!.. kan man lide dette og faktisk opfatter og OPLEVER!!! dette som mest rigtigt / troværdigt! så er det jo fint og en helt anden historie!..

Et så stort område med et dip vil dog være mærkbart selv under 3 eller måske endda 1,5 db.!! måske bemærkes det ikke som nogen fejl og endda som noget der lyder godt!??...

Men et hæv! vil næsten altid bemærkse som enten noget anmasende og overanalytisk lyd! ( nogle kan dog også lide dette!) i bassen bruges det bevist for at give et subjektivt indtryk af dybere og mere bas fra mindre højtalere der ikke er så stærke her!..

Det lyder også imponerende og godt til tider! men rigtigt er det ikke!!..

Men som sagt virkligheden kan for nogen sagtens lyde kedelig!......... så hvorfor ikke krydre den lidt!.. det er en ærlig sag!..

Personligt fortrækker jeg den dog relativ som den nu er!..  og selv dette er ganske subjektivt! for det er hvad og hvordan og hvornår jeg opfatter det rigtigt og DET! er subjektivt!..

Dog harmonere min opfattelse af hvad der er mest rigtigt og troværdigt med den lyd jeg opnår ved at sætte det udstyr jeg rent subjektivt opfatter som mest rigtigt og troværdigt på en så liniær højtaler som muligt, så ved jeg at denne part er lidt mindre subjektiv!.. jeg er inde på noget rigtigt! lige på det område..  om det så er den helt rigtige lyd? summerende ?? det ved jeg ikke!... jeg ved kun at det er kommer ud af højtaleren nu også er så tæt på det det subjektivt valgte udstyr nu "smed" ind i dem!..  bedre og mere rigtigt får JEG! det ikke!.

Hvad andre så opfatter som mest rigtigt det er deres sag! og helt ok!..

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Som en lille side bemærkning når vi nu har diskuteret vigtigheden af og betydningen af frekvensgang og hvad man kan se af denne osv... så så jeg lige testen her af Eben og de målinger der her var.. og så læste jeg testen!..  og huskede tilbage på et kort lyt jeg havde på disse for et stykke tid siden!!

Og måtte grine lidt! for de målinger viste precis hvad der står i testen og hvad jeg erindrede fra dengang jeg hørte dem!!

Og det underbyggede for mig og bekreftede vigtigheden af frekvensgangs målinger... de kan sige UTROLIGT MEGET!!.. ( hvis de er komplette!)

Dog skal der lidt mere til for at 100% sige hvordan en højtaler lyder!! de viser dog med det samme om den er rigtig eller ej!!..  men hvordan den lyder kan en power respones og fase måling sammen med frekvens måling vise helt klart!!

Her er et klart og typisk eksempel på en højtaler der afviger fra det neutrale / liniære og rigtige! se testen af Eben X-entric

Den skulle ellers være en korekt spillende højtaler men de fejler!.. det er synligt med det samme på frekvensgangen!..

Der er store afvigelser fra en teoretisk ønskverdig ret linie.. nede fra og op til 5 - 600 Hz. går det ganske fint! her er den faktisk ganske liniær..  dippet mellem 300 & 400 Hz. er selv om det er ganske markant! ikke særligt hørbart!.. og maskes af den ellers ganske liniære gengivelse i resten af det nære område.. oppe over 800 Hz. knækker filmen!.. her hvæves der voldsomt!..

Her kan man foranlediges til at tro at øvre mid og hele diskant området er voldsomt over focuseret! men det er ikke helt tilfældet..

Det kan man se på en off axis måling, både af det samlede system og enhederne for sig samt delefrekvensens summering..

Når jeg taler om ret frekvensgang er ønskverdigt og et vigtigt redskab at se efter! så menes både on & off axis!.. ( 0 - 15 - 30 - 45 & 60 grader!!)

En højtaler der spreder dårligt off axis har nogle grundliggende problemer!!

Samt der er her en anden vigtig faktor som bestemmer om frekvensgangen nu også giver den lyd den faktisk viser!.. det er power responsen..

Ser man på den og ved bare en smule om at aflæse og sammen kede det man ser med hvordan det så faktisk lyder? så underbygger disse målinger PRECIS! det han beskriver med en over focuserende mellemtone..

Hvad sker der dog off axis her??????? hvordan kan det gå SÅ! galt!! der må også være noget mindre funktionelt korekt i delefiltret!..  ???????

Det peak der ses i bassen er garentaeret rummet!.. og ikke noget man ken bebrejde højtaleren!.. det ser pent ud ned efter.. ikke sub dybt dog!!.. men som forventet af en højtaler af denne størelse..

Uha!! det er jo helt galt ud!...   man skal ikke flytte hoved meget i lytte positionen før det går helt galt!!.. det er MEGET tydeligt her!!

Grum pukkel fra 900 til omkring 2,5 kHz....  DET! kan kun lyde meget anmasende! samt give et mindre godt persoektov! der vil mangle dybde...

Som man ser hæver højtaleren ganske kraftigt her fra 900 Hz. og opefter..

Off axis falder diskanten voldsomt og hurtigt efterallerede 3 - 4 kHz!?.. hvilket betyder et meget begrenset lytte vindue og en højtaler der er meget vansklig at still op! den kræver en meget precis lytteposition.. og uden for denne lyder det hel galt!.. ( en rigtig ego højtaler!) for hvis man kommer off axis slipper enhederne for tidligt og ruller hver i sær af for tidligt i forhold til hinanden!.. så der kommer et "hul"  de anvendte mellemtoner begynder deres off axis afruldning 60 grader off axis lige omkring 2 kHz. og deres 30 grader ved 3 kHz. så optimalt bør delefrekvensen til denne mellemtone ikke ligge over et sted midt i mellem.. og det er ved 45 grader som vil indikere en delefrekvens på HØJST 2,5 kHz. geren lidt unde så som 2,25 kHz. hvilket ville være optimal X over frekvensen for pågældende enhed!!

Diskanten kan ikke sige meget og her ikke meget energi under 3,5 kHz. og den begynder allerede at tabe fylde og power ned efter lige under 4 kHz. derfor burde den deles lidt her over.. ved mellem 4 og helst og helt optimalt 4,5 kHz. 

Så som man kan se er der et "gab" mellem optimal delefrekvenserne her! 2,25 til 4,5 kHz. man vælger så 3,5 kHz. som er godt og vel midt i mellem!.. lidt for højt for mid. og lidt for lavt til diskant bånd!...  altså en ikke helt optimal summering..

On axis ser det fint ud!.. men kommer man bare 10 - 15 grader off begynder lydbilledet allerede at tilte lidt og ved 30 grader er det total væltet!.. og der er alt for meget power i mellemste mellemtone og mid diskant.. ( nu er diskanten sikkert dæmpet på plads i forhold til mellemtonens følsomhed i delefiltret!.. så denne opleves som ok.. og ikke for dominerende.. især da den er svag ned efter hvor den summere med øvre mid, og den øverste top er dæmpet, samt power response her gør at den ikke kommer til at lyde for anmasende eller af for meget.. måske kan den endda lyde lidt tilbage trukket i forhold til resten??

Mellemtonen brager afsted med fuld power og energi niveau i hele mid området lige til den dropper af i øverste mid..  OG DET ER DET! MAN HER MARKANT HØRE!!

Power responsen for disse bånd er elendige under  4 kHz. samtidigt er den det samme for mellemtonen over 2,5 kHz...  hvilket efterlader et power response hul i hele området fra  2 til 4 kHz. næsten en hel oktav!!

Det er tydligt at højtaleren i følge frekvens målingen både on og især off axis er meget afvigende fra den korekte lyd gengivelse og det liniære der sikre dette!!..

Når jeg så off axis målingen viste jeg precis hvordan den ville lyde!...

Havde der været en power response måling ville denne underbygge dette endnu tydligere!..

Hvis Eben ville lave en korekt formidler har de fejlet!..

Den vil virke meget velopløst og detaljeret i toppen.. meget luftig og udstragt!... og herved meget imponerende!.. ( man vil tro den er meget afslørende.. og det er den også lige on axis )

Mellemtonen er meget markant og fremhævet.. hvilket gør at det virker endnu mere analyserende, men alt for anmasende! alle detaljer smaskes lige i fjæset på lytteren.. dog vil der være højtalere med meget bedre opløsning og detaljering i hele området 2 til 4 kHz. hvor der her vil være graverende mangler.. der dog ved normal lytning maskes af de mange detaljer i de nærliggende tone områder hvor der overfocuseres!!

Ned efter under 5 - 600 Hz. er det en meget neutral formidler.. og ganske korekt! men den kan komme til at lyde en anelse lys! da der er så meget energi i mid området og  det hul i øvre mid samt normal response i diskanten.. 

Så hele højtaleren vil lyde lidt til det lyse og en anelse tynde.. men dette er subjektivt! da der faktisk er hvad der skal være i bas og nedre mid ( ser man bort fra dens bas mæssige begrænsninger som alle "små" højtalere har eller i hvertfall højtalere af denne størelse!)

Jeg kanfaktisk af de i testens viste målinger aflæse precis hvad der stod i testen! og efter et kort yt selv på denne højtaler kan jeg kun sige at det er rigtigt! og at min første indskydelse når jeg så målingerne på den var korekt!..

Når jeg ser de to kurver der her vises kan jeg faktisk for mit indre blik se hvordan de i virkligheden summere og også hvordan energien er fordelt! og på den foranledning også klart danne mig et indtryk af hvordan de lyder!..

Hver gang jeg har set en måling af frekvensgang on & off axis har jeg precis vist hvordan de lød!! det rammer lige i øjet næsten hvergang.. og endnu tydeligere hvis der også er powerresponse måling og fase.. 

Selve frekvensgangen on axis viser blot at denne højtaler ikke spiller det der kommer in over terminalerne!.. men noget den selv "digter" lidt vidre på!!..

Tager men denne anvendte pragtfulde mellemtone  og smider en normal god diskant på eks en Revelator og deler ved 2,2 kHz..  har man noget der synger helt himmelse.. og laves delefiltret ordentligt så flankerne er symetriske her!.. og  der summeres så man får en jævn overgang..  kan man med denne mellemtone godt opnå en fantastisk fin liniaritet samtidigt med en rigtig god og musikalsk lyd! for DET HAR JEG HØRT!!..   der skal lidt teknik til fra 500 Hz. og op til 2 kHz. i delefiltret, så er den mid. helt liniær...  dens response fra bassen og i hele nedre mid op til de 500 Hz.er helt liniær!..

Hvorfor Eben har disponeret som de har er underligt!! men jeg tror det er fordi de vil anvende det Bånd!!... hvilket også er hel fint!.. men det kræver en mellemtone der først ruller af off axis  melem 30 og 60 grader netop oppe ved omkring 4,5 kHz. og det er der meget få om nogen!!... her skal vi ned på 4 & 3" enheder!! en 5 eller 6½" kan ikke fungere med disse bånd!...  så får man det vi lige hr set!..

( Se blot Dali! de anvender både en alm. diskant og et bånd!! de VED! dette!!! og tager koncekvensen!... om man så ellers kan lide resultatet er en anden ting! men de har ikke det problem Eben har i hele det frekvens område der er tale om her!)

Sudiovector har det samme! de har to modeller jeg har hørt der er næsten ens! den ene med alm. diskant og luksus udgaven med bånd!!..  den med diskant lyder nogenlunde som det skal! men den med bomd er anderledse! der mangler noget i hele øvre mid! der lyder tyndt!.. det påvirker en smule de omliggende frekvens afsnit der så virker for fremhærskende! dog ikke nær så slemt som på Eben!!

Jeg har endnu ikke hørt en bånd diskant bestykket højtaler der fungerede med noget støre end en 3 eller aller højse 4" mid...  og lidt det samme gælder de nye ringradiatore!..  de fungere overhoved med noget over 5" og her er der endda få enheder der kan og mange gange går det galt!..  bedst er en 4" her er der en ok chance for det summere!...

Så mine damer og herre!  alt dette kan man faktisk få ud af at se på frekvensgange.. før man overhoved har hørt højtaleren..  og når man så høre den!? så underbygger det bare hvad man har læst på målingerne!!

( Dette hvis man er erfaren i at og har talent for at aflæse sådenne!??)

Jeg kan faktisk efterhånden se på frekvens målinger af en enhed og meget precist bedømme hvordan den vil lyde når først den er optimalt afstemt i forhold til en anden enhed... ( dog mest precist på mellemtoner!!) 

Jeg rammer sjældent ved siden af!!! det stemmer næsten hvergang jeg prøver en enhed af! så underbygger en lytning hvad jeg har set på målngerne... og det samme gør sig gældende for hele højtalere!

mvh.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Mon ikke de har "glemt" baffle steppet?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Otto, TC skrev:

miju skrev:

Der er rigtignok ikke noget der er vigtigere end andet alt er vigtigt!...

[

Hvis impulsgengivelsen er korrekt. Er frekvensgangen og fasen også 100% lineær, samtidig med at der ingen forvrængning er. Så derfor vil jeg da mene at den er vigtigere end frekvensgangen, hvis man da absolut skal kategorisere vigtigheden af de målte parametre. 

Men en korrekt impulsgengivelse er utopi... og ofte hænger frekvensgang og fasedrej sammen, så god frekvensgang kan ofte bruges som en rettesnor... 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

miju skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor du siger den ikke kan være tættere på virkeligheden...

Hvis man skulle gå efter ret frekvensgang, hvorfor så ikke bare lave et 5 vejs sytem med stejle filtre filter, det kunne da nemt bringes til at have en linealret frekvensgang ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
Problemet for dig som selvbygger (?) er at du så ikke ved _hvad_ der er årsagen til det,

hvad mener du med ikke ved årsagen til det?????

At samme lydmæssige fejl kan opstå flere forskellige steder. Hvis du ikke har måleudstyret, kan du så f.eks. sige om et 3 dB hæv i bassen skyldes højttaleren eller rummet?

miju skrev:
Men vi bør dog uanset hvad kunne enes om at hvis en højtaler spiller + 3 db. eks. et og andet sted!.. og gør det på alt!.. så ER DETTE EN KLAR AFVIGELSE FRA HVAD DER ER PÅ KILDEMATERIALET!.. 

Ja, det kan vi godt blive enige om. Dét vi ikke er enige om er hvor stor denne afvigelse er i forhold til afvigelser på andre områder.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg kan faktisk efterhånden se på frekvens målinger af en enhed og meget precist bedømme hvordan den vil lyde når først den er optimalt afstemt i forhold til en anden enhed... ( dog mest precist på mellemtoner!!) 

Jeg rammer sjældent ved siden af!!! det stemmer næsten hvergang jeg prøver en enhed af! så underbygger en lytning hvad jeg har set på målngerne... og det samme gør sig gældende for hele højtalere!

mvh.

Ind imellem finder man dog færdige HT konstruktioner, der måler fremragende, men ikke lyder ligesådan.
Så i min verden kan man uddrage denne lidt lommefilosofiske halvstuderede axiom.

Blot fordi det måler godt, lyder det ikke nødvendigvis godt.
Måler det dårligt, så lyder det som oftest også sådan.

Se igen ingang på www.hunecke.de Gå ind under "rechenservice" og så "lautsprecher" Her er målinger på hundreder af HTér i frit felt.
Nogle af dem har man vel hørt i ny og næ, og så er det jo sjovt at se hvordan de måler.
Her kan man også læse ud af målingerne, hvem der går nærmest sygeligt op i, at højttalren måler godt.

Check lige dynaudio, Revel og B&W

Gute Vergnügung
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Se igen ingang på www.hunecke.de

Jeg kan ikke få skramlet til at virke, fordi jeg ikke kan få java-installationen på XP SP2 til at køre... Nogen hajer der kan hjælpe?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Kurt von Kubik]

Blot fordi det måler godt, lyder det ikke nødvendigvis godt.
Måler det dårligt, så lyder det som oftest også sådan.

Her i har du faktisk ganske ret!!!!!!!

Jeg har set meget liniære og velmålende højtalere der IKKE! lød godt eller rigtigt!!

Men somjeg før har været inde på så de tollerancer der i dag er lader stadig rigelig plads til forskellighed i gengivelse og "hit or miss" hvad angår om det nu også lyder rigtigt og eller godt!..

Og der er som sagt ogse en del andre faktore og parametre der er med til at gøre summen af det hele der skal gå op i en vellydende helhed..

Der er RIGTIG! meget der kan gå galt ud over frekvensgang mm..

Men som sagt! skal man have en tilnærmelse det er kommer ind over terminalerne fra det der kommer ud!?? så er en så liniær frekvensgang et must!!..

Helt liniært bliver det aldrig og derfor bliver det også kun en tilnærmelse hvad der kommer in!... aldrig 100%...

men som sagt selv om det opnås at det hele er liniært og en stor tilnærmelse frekvensmæssigt hvad der kommer ind!?.. så er der andet der kan fejle!.... 

ak ja!!...  havde det bare været så enkelt at lave en liniær højtaler (så liniær som muligt).....

Se igen ingang på
www.hunecke.de Gå ind under "rechenservice" og så "lautsprecher" Her er målinger på hundreder af HTér i frit felt.
Nogle af dem har man vel hørt i ny og næ, og så er det jo sjovt at se hvordan de måler.
Her kan man også læse ud af målingerne, hvem der går nærmest sygeligt op i, at højttalren måler godt.

Check lige dynaudio, Revel og B&W

B&W er ganske fornuftige men har nogle dumme fejl andre steder!.. Revel er nok blandt de mest vel målende på mange områder!.. men husk hvad jeg sage!! de sneverste tollerancer der er opnålige i dag! tillader STADIG!! "hit or miss" hvad angår oplevelsen af helheden og om det lyder rigtigt / troværdigt og godt!..

Som sagt! lige før!! havde det bare været så enkelt at der skulle være liniær frekvensgang!!! men der er flers andre ting... og selv om de er iorden også!?? så er der jo stadig head room for en noget subjektiv bedømmelse / oplevelse af resultatet!..

Så du her slet ikke helt uret!..

Gute Vergnügung [/QUOTE]

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Se igen ingang på www.hunecke.de

Jeg kan ikke få skramlet til at virke, fordi jeg ikke kan få java-installationen på XP SP2 til at køre... Nogen hajer der kan hjælpe?

Det burde virke.
Prøv først www.hunecke.de , så "rechenservice" så "lautsprecher" og så scroller du ned, så burde der dukke et regnefelt op til dig.
Du skal så vælge stereo, og evt. fjerne rumfrekvensgangen.
Så kan du kigge på htérs frekvensgang i frit felt.
Du kan så dimensionere dit lytterum så realistisk som muligt, og så se frekvensgangen i rummet.
sejt.
Dog er der iflg. pålidelig kilde, ikke taget hensyn til første refleksionen.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Det stemmer faktisk ganske godt med hvordan mine egne målinger ser ud.. dog viser denne måling noget voldsommere udsving end en IRL. måling i min stue.. men sjovt nok de forskellige pesks og dip ligger meget tæt på hinanden på de to målinger.. eneste forskel er størelsen.. ( prøvede med et par AudioData Elance en jeg kender har samt et par B&W805 N.)

Fin side..

Det visualisere hvor uundværlig en Tact vitterligt er!!!!!  inget under man i årevis har prøvet med div. tone kontroller, equalizere og room tuning.. men ak! det er en håbløs kamp!..  ( lige indtil nu!..  )

mvh.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Så er der også diskutionen om hvordan det skal lyde, nogle vil gerne have blød lyd,der er også den holdning at anlæget skal kunne spille alt pænt selv om det er dårlig indspillet.Pointen er at alle kan ikke have ret hvis vi snakker høj troværdighed!!! 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum