Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diskanthorn - erfaringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hej hej

Normalt benyttes horndiskanter til PA og festæsker, men hvad er fordele ulemper ved disse enheder (lyd/perspektiv, etc)? Jeg taler her om typer i en rimelig prisklasse <1000 kr. F.eks har Monacor en enhed: MDH-152 som koster 5-600 kr og egl på papiret måler fint.

Hvis målet var en troværdig rockkasse, som også skulle bruges til daglig er det overhovedet en type enhed man kan/bør anvende?

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Jeg følger lige med i en her tråd  Vil jeg nemlig også gerne vide!
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Horn = større følsomhed = mindre membranudsving = mindre forvrængning.

Samtidig kan man kontrollere spredningen, hvilket kan fjerne noget af rummets påvirkning af lyden.

Desværre findes der mange horn der er konstrueret forkert og så lyder det ikke godt, og derfor har horn fået et dårligt ry. Men det tyder lidt på at det er på vej tilbage til hifi igen. Se f.eks. Klipshc, SP tech og Amphion.

Pas dog på deciderede PA horn til hjemmebrug: Disse er konstrueret til at lyde godt når de spiller HØJT, og derfor er de ikke lige altid så gode når de spiller lavt.

Jeg kender desværre ikke Monacors horn.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Nrik.. Det vil sige man sagtens kan købe en horn diskant og bygge ind i sine højtalere derhjemme? Vil det kommer til at kunne spille højere/bedre ved det?

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Det er netop følsomheden jeg kan se som et "problem" i det mindste hvis man deler passivt. Ved et to eller tre-vejs system hvor de øvrige enheder har en følsomhed på f.eks. 95-97 dB (højt sat) skal hornet stadig dæmpes op til 10 dB. Forsvinder fidusen så ikke? Der findes jo også domes med følsomhed i dette område, ville dette være et bedre bud eller har horn stadig nogen gode kvaliteter f.eks i forbindelse med rock/fest/filmbrug hvor der spilles højt?

vH pH

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

AndreasCB skrev:
Nrik.. Det vil sige man sagtens kan købe en horn diskant og bygge ind i sine højtalere derhjemme? Vil det kommer til at kunne spille højere/bedre ved det?

Bl.a. Peerless har horndiskanter der er beregnet til hjemmebrug, og jeg har allerede nævnt et par producenter som allerede har horn i toppen, så det er da absolut muligt. Om det vil lyde bedre tør jeg ikke sige*, men man får i hvert fald mere dynamik og niveau i toppen. Prøv at køb det nyeste nummer af Hogh Fidelity - her er en gut der har et (ifølge journalisten) super-super hjemme anlæg med horn der egentlig er beregnet til PA. 

*: Der skal nok melde sig nogle hardcore nørder om lidt som mener at horn er noget forfærdeligt noget, og andre der mener at det er det eneste rigtige. Det er ligeså ømtåleligt emne som rør vs transistorer i forstærkere, eller LP vs CD

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

27pH skrev:
NriK skrev:

Det er netop følsomheden jeg kan se som et "problem" i det mindste hvis man deler passivt. Ved et to eller tre-vejs system hvor de øvrige enheder har en følsomhed på f.eks. 95-97 dB (højt sat) skal hornet stadig dæmpes op til 10 dB. Forsvinder fidusen så ikke? Der findes jo også domes med følsomhed i dette område, ville dette være et bedre bud eller har horn stadig nogen gode kvaliteter f.eks i forbindelse med rock/fest/filmbrug hvor der spilles højt?

vH pH

Men du får stadig mindre membran udsving og dermed mindre forvrængning. Og det sammen med den kontrollérbare spredning er de to fordele man ka få mest glæde af til hjemmebrug.

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Strassacker har et PA-kit hvor kravet er at man skal kunne høre klassisk musik "uden at få det dårligt": http://www.visaton-bausaetze.de/pa/bau_3weg.htm

Det virker fornuftigt sammensat, især mellemtonen virker lidt fræk. Nu er det jo et helt kit, så det er mange penge ialt, men selve hornet er vel ikke så dyrt (til sammenligning). Påstanden er vel at det er PA på hifi-manér.

vH pH

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Principielt er der ikke noget i vejen for, at horn kan lyde ligeså godt som andre typer enheder. Men da horn er mere komplicerede og kritiske i konstruktion, vil gode horn typisk være dyrere end andre typer enheder med tilsvarende lyd. Til gengæld kan de så spille betydeligt højere. 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Klang+Ton 3/2004 har vist review af diverse drivere. Nogen der har en kopi og en scanner?

vH pH

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hvor dyrt skal et horn være før det er godt og kan spille højt?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

hehe

Det er der vist ikke rigtig nogne tommelfingerregel for. Der er nogen folk der er helt oppe og ringe over JBLs 1" kompressionsdriver med tilhørende horn. De er egentlig lavet til PA, men nogen sværger til dem i hjemmehifi også. Men så taler vi nok over kr. 3000 pr. side, afhængig af hornet.

Omvendt så koster peerless herunder vist ikke mange hundrede 'Corona danese' http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/pa_tw.htm

Jeg skal sige at jeg ikke lige kan huske at have hørt denne, men jeg har hørt andre horndiskanter der lød helt fantastisk. F.eks. JBL, TAD, Klipsch osv. Men det er bestemt ikke en lyd som alle hifi-nørder synes om. Det er som regel meget detaljeret og med fuldt niveau i toppen, hvilket afslører flere detaljer end en presset soft-dome med 4.ordens filter kan præstere med en 2W rørforstærker - if you know what I mean.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at NriK skriver meget fornuftigt om dette emne. Jeg har i sin tid arbejdet i butik, hvor vi (lige i årene før og efter 1980) solgte masser af horn, også diskanter decideret konstrueret til "add-on" brug. Helt enkelt og useriøst kan du simpelt hen lægge et diskanthorn oven på din højttaler, købe en L-pad (dæmpepotentiometer med lineær impedans) som passer til enhedens impedans hos Aage Nielsen ved Nørrebrogade (altså hvis du bor i København) eller hos Dansk Audio Teknik, og så sætte enten et helt simpelt filter på i form af en passende kondensator (6dB/oktav), valgt så der deles rigeligt højt for at beskytte hornet, eller måske en spole og en kondensator for at får 12dB/oktav, hvilket giver bedre beskyttelse af hornet, tillader lavere delefrekvens og giver mindre overlap med den eksisterende diskant og dermed mindre udfasning mellem de to. Så kan du skrue op og ned for hornet indtil det passer, og så evt måle de to impedanser gennem L-pad'en og erstattet den med to faste modstande.

Alternativt kan du gå helt seriøst til værks og vælge 1) at fjerne standard-diskanten og sætte et horn i stedet inklusive ombygning af delefilteret til hornet, eller 2) lade standard-diskanten sidde, ændre dens filtersektion så den falder af der hvor hornet tager over og bygger et filter til hornet, som er beregnet til at passe til den gamle diskant og dens ændrede filter. Ingen af disse to løsninger er lette uden god viden om filter-konstruktion.

Men der er altså en helt speciel, direkte og tæt-på lyd fra horn, som kan være meget vanedannende. Og så kan de jo altså klare sådan en på kassen med dynamik og lydtryk, hvis de er gode. Domer kollapser på dette punkt, hvis de virkelig stresses. Det drejer sig jo om ikke at komprimere det indkomne signal, og hvis du både skal spille højt og bibeholde dynamik, er horn suveræne.

Du kan lede efter brugte diskanthorn fra Fostex (eller deres afdeling for salg til producenter af højttalere, Foster), Coral, JBL (naturligvis), RCF, Fane og garanteret flere, som jeg ikke lige kan huske.

PS: hvis du supplerer med et horn, især på den useriøse måde, jeg nævnte øverst, så er placeringen i "dybden", altså hvor langt frem eller tilbage i forhold til dig selv, afgørende. Lægger du hornet oven på hovedhøjttaleren, vil udfasningsfænomener gøre at der optræder helt sindssyge forandringer selv inden for få millimeters ændring frem/tilbage. Det skyldes naturligvis at bølgelængden er kort ved de høje frekvenser, og at der er et bredt overlap mellem standard-diskanten og hornet. Lyt dig frem her, det er let nok.

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Efter min mening lyder hornhøjtalere bedst!!!

De har en fantatisk evne til at sprede lyden, så det er svært at difinere hvor lyden kommer fra. De er gode til at adskille de forskellige instrumenter, og lyder  som om orkesteret står i stuen. Kvindevocaler og horn er os perfekt sammen. Og så naturligvis livemusik..

Hornhøjtalere er normalt store, og tror det er derfor man ik ser dem så tit mere...   Går man i en hi-fi forretning er der jo næsten kun små højtaler.... (Tror kvinder har fået for meget magt siden en højtaler ikke må være et møbel mere), men helst ska ligne en bog der kan stå i reolen

Nu snakker i kun om diskanterne, men for at få den fulde hornlyd vil jeg mene alle enhederne ska køre i horn....

Til top Vis Ahania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ahania

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Problemet er, at bashorn der går bare halvdybt bliver meget store. Og vil man under 40Hz, er man næsten nødt til at betragte et sådant bashorn som en del af en bygnings konstruktion...

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har kigget lidt rundt omkring på nettet. Det ser ud til (som det også er sagt) at vellydende horndiskanter er noget dyrere end alm diskanter. I området 1300-1500 skulle man efter sigende kunne få noget ganske godt.

vH pH

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:

Jeg synes at NriK skriver meget fornuftigt om dette emne. Jeg har i sin tid arbejdet i butik, hvor vi (lige i årene før og efter 1980) solgte masser af horn, også diskanter decideret konstrueret til "add-on" brug. Helt enkelt og useriøst kan du simpelt hen lægge et diskanthorn oven på din højttaler, købe en L-pad (dæmpepotentiometer med lineær impedans) som passer til enhedens impedans hos Aage Nielsen ved Nørrebrogade (altså hvis du bor i København) eller hos Dansk Audio Teknik, og så sætte enten et helt simpelt filter på i form af en passende kondensator (6dB/oktav), valgt så der deles rigeligt højt for at beskytte hornet, eller måske en spole og en kondensator for at får 12dB/oktav, hvilket giver bedre beskyttelse af hornet, tillader lavere delefrekvens og giver mindre overlap med den eksisterende diskant og dermed mindre udfasning mellem de to. Så kan du skrue op og ned for hornet indtil det passer, og så evt måle de to impedanser gennem L-pad'en og erstattet den med to faste modstande.

Alternativt kan du gå helt seriøst til værks og vælge 1) at fjerne standard-diskanten og sætte et horn i stedet inklusive ombygning af delefilteret til hornet, eller 2) lade standard-diskanten sidde, ændre dens filtersektion så den falder af der hvor hornet tager over og bygger et filter til hornet, som er beregnet til at passe til den gamle diskant og dens ændrede filter. Ingen af disse to løsninger er lette uden god viden om filter-konstruktion.

Men der er altså en helt speciel, direkte og tæt-på lyd fra horn, som kan være meget vanedannende. Og så kan de jo altså klare sådan en på kassen med dynamik og lydtryk, hvis de er gode. Domer kollapser på dette punkt, hvis de virkelig stresses. Det drejer sig jo om ikke at komprimere det indkomne signal, og hvis du både skal spille højt og bibeholde dynamik, er horn suveræne.

Du kan lede efter brugte diskanthorn fra Fostex (eller deres afdeling for salg til producenter af højttalere, Foster), Coral, JBL (naturligvis), RCF, Fane og garanteret flere, som jeg ikke lige kan huske.

PS: hvis du supplerer med et horn, især på den useriøse måde, jeg nævnte øverst, så er placeringen i "dybden", altså hvor langt frem eller tilbage i forhold til dig selv, afgørende. Lægger du hornet oven på hovedhøjttaleren, vil udfasningsfænomener gøre at der optræder helt sindssyge forandringer selv inden for få millimeters ændring frem/tilbage. Det skyldes naturligvis at bølgelængden er kort ved de høje frekvenser, og at der er et bredt overlap mellem standard-diskanten og hornet. Lyt dig frem her, det er let nok.

Mange tak! Fik virklig meget ud af dit svar!!

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Kan man godt fx bygge en horndiskant ind i en højtaler hvor der så er en normarl mellentone og en normal bass enhed?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

I princippet ja - men der bliver noget arbejde med delefilteret, for at matche den nye diskant til de andre enheder. Normalt ville man nok sige, at det ville være lidt spildte kræfter.

Ups, rettelse: Jeg troede, at du mente en gammel højtaler, hvor der oprindeligt/i forvejen sidder en almindelig diskantenhed . Et design som du nævner har ofte været anvendt, evt. med en hornladet mellemtone osse. Selvom man er nødt til at dæmpe de hornladede enheder i filteret for at matche dem bed de direkte strålende, vil man stadig kunne opnå fordelen af deres højere lydtryk - forudsat at de 'ordinære' enheder kan følge med.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Februar 2005 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

hehe

Det er der vist ikke rigtig nogne tommelfingerregel for. Der er nogen folk der er helt oppe og ringe over JBLs 1" kompressionsdriver med tilhørende horn. De er egentlig lavet til PA, men nogen sværger til dem i hjemmehifi også. Men så taler vi nok over kr. 3000 pr. side, afhængig af hornet.

Omvendt så koster peerless herunder vist ikke mange hundrede 'Corona danese' http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/pa_tw.htm

Jeg skal sige at jeg ikke lige kan huske at have hørt denne, men jeg har hørt andre horndiskanter der lød helt fantastisk. F.eks. JBL, TAD, Klipsch osv. Men det er bestemt ikke en lyd som alle hifi-nørder synes om. Det er som regel meget detaljeret og med fuldt niveau i toppen, hvilket afslører flere detaljer end en presset soft-dome med 4.ordens filter kan præstere med en 2W rørforstærker - if you know what I mean.

Yeps, f.eks. JBL lavede i tidernes morgen (ca. 1975 og ? fremefter) en driver til horn, der bestod af en alu-ring med integreret swingspole. Den lød suverænt, også til hifi. L70 mener jeg den hedder.

Fostex forsøgte at kopiere den på et tidspunkt, men resultatet nåede vist ikke helt de samme højder.

L70 var/er ikke en kompressionsdriver, men nok nærmere faderen til dagens diverse ringradiatorer, som derfor ikke er nogen ny eller "stjålet" opfindelse.

PA industrien tabte dog snarligt interessen for denne driver, da de havde det med at brænde af.

Selvom jeg må tilstå mig som ihærdig tilhænger af afbrænding af ukurant hifi, så skyldtes dette nok nærmere en kombination af en for lavt specificeret delefrekvens fra JBL og en regulær fejl 45.

Hvis bare man kunne få den slags ting i dag...

Med høflig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes