| Forfatter |
|
AndreasCB Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
I
princippet ja - men der bliver noget arbejde med delefilteret, for at
matche den nye diskant til de andre enheder. Normalt ville man nok
sige, at det ville være lidt spildte kræfter.
Ups, rettelse: Jeg troede,
at du mente en gammel højtaler, hvor der oprindeligt/i forvejen
sidder en almindelig diskantenhed . Et
design som du nævner har ofte været anvendt, evt. med en hornladet
mellemtone osse. Selvom man er nødt til at dæmpe de hornladede enheder
i filteret for at matche dem bed de direkte strålende, vil man stadig
kunne opnå fordelen af deres højere lydtryk - forudsat at de 'ordinære'
enheder kan følge med. |
|
|
¨
Okay! fedt! tak!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
NriK skrev:
|
hehe
Det er der vist ikke rigtig nogne tommelfingerregel for. Der er nogen folk der er helt oppe og ringe over JBLs 1" kompressionsdriver med tilhørende horn. De er egentlig lavet til PA, men nogen sværger til dem i hjemmehifi også. Men så taler vi nok over kr. 3000 pr. side, afhængig af hornet.
Omvendt så koster peerless herunder vist ikke mange hundrede 'Corona danese' http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/pa_tw.htm
Jeg skal sige at jeg ikke lige kan huske at have hørt denne, men jeg har hørt andre horndiskanter der lød helt fantastisk. F.eks. JBL, TAD, Klipsch osv. Men det er bestemt ikke en lyd som alle hifi-nørder synes om. Det er som regel meget detaljeret og med fuldt niveau i toppen, hvilket afslører flere detaljer end en presset soft-dome med 4.ordens filter kan præstere med en 2W rørforstærker - if you know what I mean. 
|
|
|
Yeps, f.eks. JBL lavede i tidernes morgen (ca. 1975 og ? fremefter) en driver til horn, der bestod af en alu-ring med integreret swingspole. Den lød suverænt, også til hifi. L70 mener jeg den hedder.
Fostex forsøgte at kopiere den på et tidspunkt, men resultatet nåede vist ikke helt de samme højder.
L70 var/er ikke en kompressionsdriver, men nok nærmere faderen til dagens diverse ringradiatorer, som derfor ikke er nogen ny eller "stjålet" opfindelse.
PA industrien tabte dog snarligt interessen for denne driver, da de havde det med at brænde af.
Selvom jeg må tilstå mig som ihærdig tilhænger af afbrænding af ukurant hifi, så skyldtes dette nok nærmere en kombination af en for lavt specificeret delefrekvens fra JBL og en regulær fejl 45.
Hvis bare man kunne få den slags ting i dag...
Med høflig hilsen G&S
|
|
|
Jeg har tidligere benyttet denne enhed
http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=102140
den syntes jeg ikke er så dum endda
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er i interesse, skulle man lytte på b&c's 1" DE16 . Den både måler og spiller godt . Meget behagelig enhed, at lytte på......den skiftede i sin tid mine gamle D260 ud, da den simpelthen spillede bedre ! Så omkring det niveau ligger den.....
mvh peter
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv.dk skrev:
|
Hvis det er i interesse, skulle man lytte på b&c's 1" DE16 . Den både måler og spiller godt . Meget behagelig enhed, at lytte på......den skiftede i sin tid mine gamle D260 ud, da den simpelthen spillede bedre ! Så omkring det niveau ligger den.....
mvh peter
|
|
|
Najs! Efter hvad jeg kunne snuse mig frem til er det DE25 som folk generelt skamroser. Jeg vil føje DE16 til listen...
vH pH
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende anlæg på den tråd du linker til, 27pH. Men som man ser, er gode horn kostbare - jeg tør dårligt gætte prisen på det coaxial-horn der anvendes i øvre mellemtone/diskant!
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Imponerende anlæg på den tråd du linker til, 27pH. Men som man ser, er gode horn kostbare - jeg tør dårligt gætte prisen på det coaxial-horn der anvendes i øvre mellemtone/diskant!  |
|
|
3800,- hos KT: http://www.ktradio.dk/detail.asp?ID=224 Hele anlægget har iflg artiklen stået ham i 140k (det er også delt aktivt osv osv).
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Najs! Efter hvad jeg kunne snuse mig frem til er det DE25 som folk generelt skamroser. Jeg vil føje DE16 til listen...
vH pH
Efterhånden er der mange som siger DE25 skulle være bedre, men DE16 lyder nu stadig bedst Tror rigtig mange snakker "med" .....i stedet for at danne deres egne erfaringer....med ørene Har gennem tiden prøvet lidt af hvert, hvad angår pa-enheder. Generalt finder man ikke mange stumper her i blandt, som kan bruges direkte i "hifi" sammenhæng. Men lige ita b&c enheder og især deres drivers, er særdeles gode Hvis nogen overvejer selvbyg i den tunge ende....burde disse enheder indgå på linje med andre.
Link: www.cadaudio.dk
mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - prisen lyder såmænd rimelig nok for et så avanceret horn. Jeg så godt anlæggets samlede pris på 140.000 - men det er osse et ganske voldsomt anlæg. Og det er ikke mere end hvad mange andre giver.
Jeg er ikke i tvivl om at det lyder godt (selvom smag og behag er forskelligt). På den anden side illustrerer anlægget meget godt de problemer, der er forbundet med ønsket om at opnå stor dynamik (og dermed forbunden god virkninsgrad) og fuldt frekvensområde, i hjemmet. Subwooferløsningen, f.eks. er interessant - for at opnå dynamikken og lydtrykket, uden at fylde lokalet med højtalerbokse, har fyren (husker ikke aliasset ) måttet ty til alm. hifi-type subs (blot i stort antal), i stedet for de meget professionelle højtalerenheder der findes i hans mains. Men når bare det virker!
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv.dk skrev:
|
Efterhånden er der mange som siger DE25 skulle være bedre, men DE16 lyder nu stadig bedst Tror rigtig mange snakker "med" .....i stedet for at danne deres egne erfaringer....med ørene
|
|
|
Godt ord igen. Hvilken udformning/spredning bør horntragten have for at fungere optimalt til hifi? Er nogen producenter der er særligt dygtige eller bør man holde sig til samme mærke driver/horn?
vH pH
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Karsten skriver, er det vigtigt, at vide foreskellen mellem waveguides og hornflares.
De har begge til formål, at lave en impedans tilpasning. Hvordan de to former for koblinger så gør dette mht. frekvens/spredning, er en videnskab for sig selv.
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit sidste spørgsmål angik nu mere generelt de forskellige almindelige udformninger der nu en gang findes til PA-horndrivere. Der findes jo forskellige spredninger og materialer. Hvilke typer skal man sigte efter (til stuebrug) eller er det meget specifikt for hver enkelt driver?
vH pH
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine Klipsch RF-3'ere er bare helt super - jeg ved virkeligt ikke hvad jeg kunne tænke mig at udskifte dem med inden for samme prisgruppe , med mindre de gerne måtte koste dobbelt så meget eller mere. I så fald kunne VA være et godt bud, men jeg ville uden tvivl stadig beholde mine Klipsch!
Nåh jo der jo self. afløseren til RF-3'eren, RF-35...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 04:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
27Ph, det afhænger altså stærkt af dine specifikke behov! Et 'generelt' svar er håbløst... 
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
27Ph, det afhænger altså stærkt af dine specifikke behov! Et 'generelt' svar er håbløst... 
|
|
|
Fair nok. Hvis man ser på svdi's setup så er der tale om et anlæg til hifi/stereobrug og ikke et par festhøjttalere. Klipsch bruger også horndiskanter til stereohøjttalere. Min spørgsmål angik såmænd om der er nogen tragtudformninger (spredningsvinkler?) der er bedst til denne type. Horisontal/vertikal spredning f.eks.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, et ekstra spørgsmål: Hvor sidder det "akustiske centrum"? Sådan en fyr er jo lang, og hvis center er ved driveren, f.eks., så sidder diskanten pludselig langt tilbage i forhold til de øvrige enheder...
vH pH
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
27pH skrev:
|
OK, et ekstra spørgsmål: Hvor sidder det "akustiske centrum"? Sådan en fyr er jo lang, og hvis center er ved driveren, f.eks., så sidder diskanten pludselig langt tilbage i forhold til de øvrige enheder...
vH pH
|
|
|
Centeret er ikke ved driveren, men noget længere fremme. Du har faktisk en "prop" af luft der virker som en virtuel membran.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer osse an på delefrekvensen - hvis bølgelængden er stor i forhold til afstanden mellem driverne/enhederne, bliver problemet mindre.
Jeg vil tro, at et traditionelt 60 X 40 grader horn vil fungere fint til hifi brug. 60 horisontalt, 40 vertikalt.
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2005 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
| Centeret er ikke ved driveren, men noget længere fremme. Du har faktisk en "prop" af luft der virker som en virtuel membran. |
|
|
Det er da altid noget. Er der nogen tommelfingerregler? "Noget længere fremme" kan jo også have betydning :) Er det en større forskydning end man ser i "normale" højttalere, som ikke altid tager højde for placering af enhederne?
vH pH
|
| Til top |
|
| |