Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diskanthorn - erfaringer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Twellmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

nu er det jo heldigvis så dejligt nemt at rykke et løst horn

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Centeret er ikke ved driveren, men noget længere fremme. Du har faktisk en "prop" af luft der virker som en virtuel membran.

Ok, lidt interessant.

Kan du fortælle lidt mere om det?

Hvor ca. er det akustiske centrum i f.eks. et 10cm exponentielt diskanthorn?

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

StudioSound skrev:
Centeret er ikke ved driveren, men noget længere fremme. Du har faktisk en "prop" af luft der virker som en virtuel membran.

Ok, lidt interessant.

Kan du fortælle lidt mere om det?

Hvor ca. er det akustiske centrum i f.eks. et 10cm exponentielt diskanthorn?

Det er vist lidt af en videnskab at regne præcist ud, du kan købe en artikel der beskriver det her http://scitation.aip.org/getabs/servlet/GetabsServlet?prog=n ormal&id=JASMAN000115000004001468000001&idtype=cvips &gifs=yes

Mvh,

Karsten

kmcad
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 31 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

hej.

i den omtalte test i tyske klang & ton "tævede" b6c de25/me45 alle andre uanset pris;)

om de16 eller de25 lyder bedst er vist en smagssag og måske lidt afhængig af resten af højttaleren , delefrekvens etc.

de bruger samme dome (mylar) , de25 har bare en større magnet.

mvh karsten madsen - cadaudio.dk
Til top Vis kmcad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kmcad Besøg kmcad's Websted

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har god erfaring med brug af horn til hifi, bl.a. bruger jeg Peerless' lille pa-horn lige pt. Jeg har før brugt JBL's 1,5" ringradiator model 075 som har en udmærket lyd og kan spille rigtigt til! Desuden har jeg også et par Fostex horn i mine andre højttalere, - de er med en ret stor driver og et langt, smalt horn. Lyder fantastisk!

De horn jeg nævner, vil jeg halt klart anbefale frem for Monacor.

Theis

Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

GgozZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Har lige købt 2 JBL horn til mine CV AL-1000 højtalere og JBL horn er Fa**** gode.. de spiller meget mere åbent og ja spiller bare genialt

Cambridge DacMagic
Til top Vis GgozZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GgozZ

argiex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Juli 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hej Peter.

Hvordan bruger du DE16´eren, på et horn eller kun driveren?

Mvh. Kim

Luv.dk skrev:

Hvis det er i interesse, skulle man lytte på b&c's 1" DE16.  Den både måler og spiller godt.  Meget behagelig enhed, at lytte på......den skiftede i sin tid mine gamle D260 ud, da den simpelthen spillede bedre! Så omkring det niveau ligger den.....

mvh peter

Til top Vis argiex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af argiex

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt Fostex 925 / 928, Coral 401 og div JBL tweeters med rigtigt godt resultat. I øjeblikket bruger jeg JBL 077 (den med prismet) som bagudstrålende supertweeter i mine højttalere: Vifa "ringradiator", Dynaudio MW170, og Infinity 13" subbas. JBLérne giver lige "prikken over i´et" i diskanten. Super-luftig diskant der nærmest "svæver" i rummet.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Mine Fostex 2418b "indeholder" hele to horn i hver side, jeg synes de gør det rigtigt godt til trods for deres alder. Jeg er mest glad for at de er hurtige og analytiske.

Her kan du finde lidt mere info/billed: Brochure del 1, 2 og så min egen tråd.

Rip

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Kan godt huske de to horn. De stod hos Lydkilden i khb. Men de havde sat dem sammen med en hvid Fostex 15”  

Lige da Lydkilden skulle til at stoppe med at sælge Fostex lykkes det mig, at købe to Fostex 825 diskanthorn. (Den med spalten) for 600 kr. stk. Og det var virkelig et godt horn, som jeg havde glæde af i mange år. Solgte det igen fordi jeg havde lidt svært ved at se hvordan det skulle passe ind i mit næste projekt. Men fortryder lidt at jeg solgte dem.

En ting som undrede mig lidt da jeg havde dem, var databladet over diskanten. Der stod at den var lavet i og hold nu fast i 1953.

Jeg har altid troet at Fostex 825 var en efterligning af JBL 077 (glasspaltehornet) men hvornår er den lavet ?

Hilsen
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Prøv at råbe igennem en plastictragt, så ved du hvordan et horn lyder!
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

rip59 skrev:
Mine Fostex 2418b "indeholder" hele to horn i hver side, jeg synes de gør det rigtigt godt til trods for deres alder. Jeg er mest glad for at de er hurtige og analytiske.

Her kan du finde lidt mere info/billed: Brochure del 1, 2 og så min egen tråd.

Rip

Sådan nogle højttalere som dine, vil give mange et "kulturchock". Alle de, der er flasket op med 1 ell. 2 stk. 6.5 tommer plus diskant = en højttaler. Det er som om, at dynamik er et glemt parameter nu om stunder!

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Må jeg anbefale en tragt af bakkelit belagt med 24 karat bladguld, monteret i en holder af asketræ.   

Rip

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Plastic er ikke specielt velegnet som horn, da det lyder som du siger - af plastic!

Det ideelle horn, er lavet af materiale som de frekvenser der skal passere igennem hornet, ikke kan sætte i svingninger, så hornet begynder at vibrere med.

Afhængigt af frekvenserne der skal forstærkes, har overfladen inde i hornet også betydning, og den bør være så glat som mulig.

Hvis hornet er korrekt konstrueret, virker forenden af hornet som en membran, hvor det store areal giver en fantastisk dynamik.

Mange horn har korrekt hornberegning i den inderste del af hornet for at virke sådan, og ender måske i en blødere forstærkning i den yderste del af hornet - som mere er en waveguide.

Det er meget let at lave et dårligt horn, og det er også let at lave delefiltret i højttaleren sådan at et horn spiller for højt i de områder hvor tendensen til 'at lyde som horn' er størst.

Hvis det er nødvendigt med sugekredse i delefiltret, er det også noget skidt, men kan stadig lyde bedre end mange andre højttalere med stort tab i enhedernes kantophæng og spider.

Den mest udynamiske og skrigende lyd du kan få, er fra en enhed med hårdt ophæng, som endnu ikke er tilspillet ***GYS***.

I hornkonstruktioner kræves lille membranvandring, og man behøver ikke lave en spider, og et kantophæng der tåler mishandling med mange watt.

Derfor er den store gevinst tit, at ophænget i enhederne tillader mikrodetaljer at passere, som ellers dør helt i et trægt ophæng.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Sådan nogle højttalere som dine, vil give mange et "kulturchock". Alle de, der er flasket op med 1 ell. 2 stk. 6.5 tommer plus diskant = en højttaler. Det er som om, at dynamik er et glemt parameter nu om stunder!

Ja dem kender jeg også, her er mine gamle højttalere, "BS Monitor III" fra hedengangne Bredgade HiFi. Kabinetter og fod er ikke det originale fra Bredgade HiFi, bla. er foden fyldt med sand og kabinettet af meget tykkere spånplade (de er lavet før MDF's tid) og delefilterne monteret udenfor i egne kabinetter.

Her ses også min gamle C-2a'er og POA-3000, begge to savnet, men X'en elsker også god musik, så det havnede hos hende, jeg havde mere lyst til at prøve noget nyt når det begyndte at blive økonomisk muligt.

Her et billed af de to typer enheder, jeg skal nok se om jeg kan få taget et billed som er lidt mere skarpt.

Rip

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

rip59 skrev:
finn52 skrev:

Ja dem kender jeg også, her er mine gamle højttalere, "BS Monitor III" fra hedengangne Bredgade HiFi. Kabinetter og fod er ikke det originale fra Bredgade HiFi, bla. er foden fyldt med sand og kabinettet af meget tykkere spånplade (de er lavet før MDF's tid) og delefilterne monteret udenfor i egne kabinetter.

Her ses også min gamle C-2a'er og POA-3000, begge to savnet, men X'en elsker også god musik, så det havnede hos hende, jeg havde mere lyst til at prøve noget nyt når det begyndte at blive økonomisk muligt.

Her et billed af de to typer enheder, jeg skal nok se om jeg kan få taget et billed som er lidt mere skarpt.

Rip

Du må da have "fået en på opleveren", da du skiftede til "dynamiske højttalere"?

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Du må da have "fået en på opleveren", da du skiftede til "dynamiske højttalere"?

Joee... Njaeee.... Jeg har kendt mine "nye" højttalere i 12-14 år inden jeg fik ham overtalt til at jeg da skulle have lov til at købe dem af ham, det var så lige ved at koste kassen at få dem hjem...... Han er nemlig emigreret til Bornholm og den færge er ikke gratis, men han fandt en løsning med en fiskebil

Monitor III'erne er de eneste højttalere af den type jeg har haft, inden dem havde jeg nogen store Marantz'er 4 vejs, også de modificeret. og inden det..... ja det kan jeg næsten ikke huske, jeg har brugt min fars store Braun højttalere på et tidspunkt.

Men jeg var nu meget glad for Monitor II'erne må jeg indrømme, ikke at jeg savner dem, men de var sq gode må jeg indrømme.

Men Fostex'erne men jeg behøver lidt mere power til dem, men med tid kommer vel råd.

Rip

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes