Forfatter |
|
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser da godt ud herfra. hvad men et par nærbilleder hvor fronten ikke står i skygge
__________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock, du javer med mig - men her er lidt mere. Af uransagelige grunde er farvebalancen via kameraet mere kold end i virkeligheden - så billederne skal ses med et gulfilter for øjnene, for mest realistisk effekt (læg mærke til hvordan jeg fik sneget lidt hjemmebio ind i dette indlæg ;-)

|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad så Let
det er sgu opfindsomt, men hvorfor ikke bejse ?
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja...ja...til latter kan man sagtens blive: men jeg har faktisk ingen linolie
Så ikke dit forslag med bejdse - men ser du, jeg har min skotske kilt på idag - hvilket forhindrer mig i at spendere formuer på slige sager (desuden sner det af helvede til p.t.)
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
var det Kiwi, eller noget andet koldpresset skocreme 
fedt nok. som DIY, må man finde på noget nyt ! __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bingo!!! Kiwi = 1500 point. Iøvrigt skyldes løsningen tillige at jeg heller ikke kunne finde min legendariske tålmodighed.
Mere tålmodige sjæle ville nok
a) enten male skidtet 7 gange med højglanslak (spray + mellempolering)
b) Male siderne og reolen hver for sig, før samling
HUSK: Det er ikke DIY, hvis man ikke kan se det 
|
Til top |
|
|
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da alt for fedt  2 thumbs up til din 10 thumbs speaker. Hvis du bikser en anstændig gulvmodel sammen, så må jeg også prøve.
Jeg har dog linolie
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
Det er da alt for fedt 2 thumbs up til din 10 thumbs speaker. Hvis du bikser en anstændig gulvmodel sammen, så må jeg også prøve. Jeg har dog linolie
|
|
|
Jeg har en i tankerne - desværre er jeg grundet WAF begrænset til reolHT, ellers var jeg nu sprunget direkte på den.
MEN: Fostex fe167e er en hammergo' fuldtone-enhed. Og kan anvendes i reflekskabinetter mellem 30-50 liter med godt resultat. Følsomhed 94 dB gør at du kan få MEGET lyd ud af den
Silvans 90 x 30 x 17 reol i 14 mm træ giver et indvendigt volumen på ca. 33,7 liter. Enheden op i toppen af fronten, portrøret nederst på fronten. Du vil da få en meget diskret gulvsag (ca. 17 cm bred, 90 høj - du skal nok lave en fod, så kabinettet står bedre fast sidelæns).
Intern afstivning vil nok også være et hit.
Øvelsen går således blot ud på at få udskåret siderne til HT, få limet den ene på reolens oprindelige bagside, den anden limet på en ramme, der er forsænket cirka 1 cm ind i kabinettet - huller til enhed + port + terminaler bagpå, forbindelse - og du er på.
Husk acoustilux til dæmpning
Mit bud er at sigte efter en linær frekvensgang - hvis man laver hængekøje, kan man godt få en lavere -f3 frekvens, men mister så bastyngde - jeg vil hellere ha' at den bas der er, er god.
Mit bud giver -f3 ved 57 Hz, port Ø 7,5 cm, længde 4,9 cm. Volumen 33,5 liter
Fordelen ved ovennævnte er at du kan sætte HT tæt på bagvæg, og få bashjælp den vej rundt - jeg vil MEGET gerne høre ovenstående, hvis du kommer så langt.
Enheder kan købes med fordel på http://www.hifisound.de/oxid/index.php?sid=e927d1f9a0d1682ff 84b067ff84c595b&cl=alist&cnid=ff441778fbd2903c0.2315 2558
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 14 Februar 2005 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock: Joh, ser interessant ud - jeg har dog ingen egne erfaringer med dobbelt basrefleks. Hvis du bibeholder de to indvendige volumener, kan du nok rimeligt frit jonglere rundt med dimensionerne på kabinettet.
Lyder som om en Silvan-reol på 60 x 30 x 17 ku' bruges (indv. ca. 57,2 x 27,2 x 14,3 - hvis du laver "side-tricket") - og så følger der en hylde med, som (måske) kan anvendes til den indvendige port.
Det ville da være en billig måde at ramme nogle og 50 Hz
Personligt ville jeg ikke hoppe på den: 150 Hz er cirka 7-8 dB nede ift 200 Hz, (dvs. ca. 4 gange lavere lydniveau) - et kedeligt fald.
Min egen erfaring er at fostex gør aaaalt for at vise at deres enheder kan gå langt ned - men jeg er nu klart gladere for at jeg afkortede porten yderligere end fostex anbefalede (se evt. kurver på forrige side) - så jeg er stadigvæk på 167e'eren, hvis du vil have dybere bas.
|
Til top |
|
|
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
Bingo!!! Kiwi = 1500 point. Iøvrigt skyldes løsningen tillige at jeg heller ikke kunne finde min legendariske tålmodighed. KIWI??? magen til ødsel at købe mærkevarer!!!
Mere tålmodige sjæle ville nok
a) enten male skidtet 7 gange med højglanslak (spray + mellempolering)
b) Male siderne og reolen hver for sig, før samling
HUSK: Det er ikke DIY, hvis man ikke kan se det 
|
|
|
men ellers super projekt!!!
|
Til top |
|
|
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
Sendt: 16 April 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bump!
Hej Jesper. Jeg kan se at du har beskevet notch filtre på diyaudio.com, men hvad med baffle step korrektion? Ville man ikke kunne få lidt mere bas ud af de små kasser, hvis man ofrer lidt følsomhed?
vH pH
|
Til top |
|
|
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
Sendt: 20 April 2006 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen
Jeg prøvede at modellere med 3 dB baffelkorrektion. Så passer Fostex anbefalinger faktisk udmærket. På papiret altså
vH pH
|
Til top |
|
|
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Juspur
Jeg prøver lige at åbne din 'tråd' igen
Ang dine Fostex højttalere.....spiller de stadigvæg, eller er de 'afgået' ved døden...?
Jeg går og pusler med tanken om at lave nogle selv, med FE167E enheder i...sååå, hvis du har nogle gode råd, du vil gi' vidre, så sig frem...
mvh Hans
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans
De er afgået ved døden - jeg har haft en rundstrålende affære i længere tid - og da jeg for nyligt satte fostex'erne til igen lød de mildest talt skidt - sådan erindrer jeg dem overhovedet ikke, men de røg ud.
Der er flere sider på www.diyaudio.com hvor FE167e'eren anvendes, og der kommer ofte en 3-4 gengangere op, som vellykkede modeller - det er min bedste anbefalinger.
|
Til top |
|
|
evox Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 399
|
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak....jeg 'snuser' lidt der.
Hans
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
Hej Hans
De er afgået ved døden - jeg har haft en rundstrålende affære i længere tid - og da jeg for nyligt satte fostex'erne til igen lød de mildest talt skidt - sådan erindrer jeg dem overhovedet ikke, men de røg ud.
Der er flere sider på www.diyaudio.com hvor FE167e'eren anvendes, og der kommer ofte en 3-4 gengangere op, som vellykkede modeller - det er min bedste anbefalinger.
|
|
|
Hvad er det for en rundstråler? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

|
Sendt: 25 Februar 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
Juspur skrev:
Hej Hans
|
|
|
Hvad er det for en rundstråler?
|
|
|
Hey.. svar lige tak!  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
Til top |
|
|
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 September 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Adamfelix Undskyld ventetiden, men jeg har ikke sådan en auto-dims på mine indlæg. Det er populært sagt en bas/mellemtone, der sidder omvendt ovenpå og spiller NED i en rektangulær søjle, med en refleksport nederst. Diskanten er placeret ovenpå bas/mellemtone-enheden og rettet mod lytteren. Så man ser faktisk alt det af bas/mellemtonen, som normalt er skjult. Bas/mellemtone er den gode gamle Peerless 850488 5½", diskanten er Morel MDT40, 2. ordens delefilter med deling omkring 3 khz. Søjlen er ca. 80 cm høj + basenheden + diskanten. Fidusen er at bas/mellemtonen rundspredes, og kun den reelle bas er lukket inde i et kabinet. Lyden er således meget fri for kabinetfarvning, der er god slam-effekt i bassen og alt er meget virkelighedstro og frit fra højttalerne. Perspektivet er meget autentisk, og u-hifiagtigt (dvs ikke skarpdefineret). Højttalerne skal stå en 60 cm fra bagvæg, til gengæld kan de sagtens stå bag en sofa eller lignende, da enhederne først dukker op ca 80 cm fra gulvet. De er faktisk årsag til mine længere eskapader fra denne side - der høres musik. 
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

|
Sendt: 22 September 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
Hej Adamfelix
Undskyld ventetiden, men jeg har ikke sådan en auto-dims på mine indlæg.
Det er populært sagt en bas/mellemtone, der sidder omvendt ovenpå og spiller NED i en rektangulær søjle, med en refleksport nederst. Diskanten er placeret ovenpå bas/mellemtone-enheden og rettet mod lytteren.
Så man ser faktisk alt det af bas/mellemtonen, som normalt er skjult. Bas/mellemtone er den gode gamle Peerless 850488 5½", diskanten er Morel MDT40, 2. ordens delefilter med deling omkring 3 khz.
Søjlen er ca. 80 cm høj + basenheden + diskanten. Fidusen er at bas/mellemtonen rundspredes, og kun den reelle bas er lukket inde i et kabinet. Lyden er således meget fri for kabinetfarvning, der er god slam-effekt i bassen og alt er meget virkelighedstro og frit fra højttalerne. Perspektivet er meget autentisk, og u-hifiagtigt (dvs ikke skarpdefineret).
Højttalerne skal stå en 60 cm fra bagvæg, til gengæld kan de sagtens stå bag en sofa eller lignende, da enhederne først dukker op ca 80 cm fra gulvet. De er faktisk årsag til mine længere eskapader fra denne side - der høres musik.  
|
|
|
Hej! tak for svaret 
Må vi se nogle billeder? grunden til at jeg spurgte til rundstråleren var fordi jeg selv har være nysgerrig pmkring det princip. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
Til top |
|
|