| Forfatter |
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
| Den vil jeg gerne have en nærmere forklaring af..for det kan jeg ikke se passer...overhovedet.
Sikker på at du ikke tænker på den gamle Gti serie...? |
|
|
Jo, det er såmænd den gamle Gti serie jeg tænker på, troede egentlig den nye serie havde fået et andet navn.
Jeg har ikke hørt den nye serie, men dens dybde er i mine øjne urealistisk stor. Altså, den enhed er jo "næsten tre gange" så dyb som den er bred. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
til 3dx. Har du reelt arbejdet med tumult eller er det en anbefaling ud fra specs ?
|
|
|
ud fra specs. arbejde med bla. et utal af XLS'er og andre woofere. og så det faktum at hvis man leder efter denne slags enhder. så er det ikke "hidtil uhørte micro detalier", og "det sidst gardin væk fra det subsoniske område", folk leder efter, men en citat "luft buldozer"
= areal, SL og power handeling.
Hasselhof skrev:
|
For ud fra praktisk erfaring har tumult flere af de klassiske sygdomme.
|
|
|
hvilke er det? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
til JJAZ : hvis du læser diffrential drive whitepapered så vil du få forklaringen på dybden.
til 3dx: poienten med wgti serien er at den både er en high spl og high quality enhed. Noget jeg ikke har oplevet ved andre enheder der er istand til høj vandring.
tumult har ultra lang vandring men dens motor struktur og ophængs geometri tillader den stadig at slå ibund. Skal man være sikker på den ikke slår i bund skal den Brickwalles ved 25hz og så er poienten med den lange vandring lidt ødelagt. På trods af deres xbl2 som de ikke kunne få patent på da det ikke var en reel teknologi så mister den markant motorkraft og ved høj excurtion er det hørbart at det lidt ligesom taber pusten. Den går i missing fundamental mode..til spl kan det siges at være lidt ligemeget da den ukontrollerede vandring stadig bidrager til lydtrykket. Men jeg vil ikk mene at det er acceptabelt til hifi..argumentet kan så være at den ikke vil blive presset så hårdt til hifi..men igen så er man tilbage ved at den ultra lange vandringsevne ingen værdi har.
Gti serien og de andre differential drive enheder er de eneste long stroke enheder jeg har arbejdet med som reelt har en motorstruktur der kan understøtte deres opgivede linære xmax.
Tumult er skam en god enhed ingen tvivl om det..men til prisen ville jeg smide de ekstra kroner og få en GTI.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 06:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
til 3dx: poienten med wgti serien er at den både er en high spl og high quality enhed. Noget jeg ikke har oplevet ved andre enheder der er istand til høj vandring.
ok
tumult har ultra lang vandring men dens motor struktur og ophængs geometri tillader den stadig at slå ibund. Skal man være sikker på den ikke slår i bund skal den Brickwalles ved 25hz og så er poienten med den lange vandring lidt ødelagt. På trods af deres xbl2 som de ikke kunne få patent på da det ikke var en reel teknologi så mister den markant motorkraft og ved høj excurtion er det hørbart at det lidt ligesom taber pusten. Den går i missing fundamental mode..til spl kan det siges at være lidt ligemeget da den ukontrollerede vandring stadig bidrager til lydtrykket. Men jeg vil ikk mene at det er acceptabelt til hifi..argumentet kan så være at den ikke vil blive presset så hårdt til hifi..men igen så er man tilbage ved at den ultra lange vandringsevne ingen værdi har.
at en enhed kan lave bundslag, har vel ikke direkte noget at gøre med om den lydder godt eller ej. at den ikke kan pga. kant eller spider geometri, eller ikke bliver ødelagt af det f.eks pga bumper ring. er vel mest brugt for ikke at ødelægge driveren. -ved at brugeren ikke ved hvornår de skal stoppe med at hælde havre i den. et andet sted det er meget brugbart er i slave systemer, hvor man tit har meget svært ved at kontrolere alle udsvning.
deres XBL2, er jo et forsøg på at lave en under hung motor med længere "linær" bl kurve. der er jo ikke meget ide i at ha' lang SL, hvis bl'et er langt fra ens over hele SL'en.
hvis vi snakker rent sub. så er det jo rene luft pumper man skal gå efter. og der er SL altså mere ønskeligt end så meget andet. det drejer sigjo om at flytte luft. om tumulten kan det eller ej? den data antyder at den er ret fornuftig til det.
Tumult er skam en god enhed ingen tvivl om det..men til prisen ville jeg smide de ekstra kroner og få en GTI.
jeg aner ikke hvad GTI'erne koster vs. tumulten. hvis du siger tumulten ikke er knasterne værd, så må jeg/vi vel tage det for gode vare. men jeg kunne nu godt tænke at lave en sub med den, med 2 x 1000 på spolerne, og eq'e den langt ned under hvad den bryder sig om.
...men det kunne jeg nu også med en GTI'er.... og mange andre |
|
|
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
I gamle dage havde SEAS nogle enheder til refleksbrug, som anvendte noget de kaldte 'dynamic damping'. Det var ret simpelt, blot en kobberring i hver ende af svingspoleformen - når ringen blev trukket ind i magnetfeltet ved (for) voldsomme membranudsving, bremsede den inducerede strøm i ringen for bevægelsen. Ret smart, synes jeg - anvendes teknologien stadig? Eller havde den utilsigtede bivirkninger?
Ret oplagt til en sub, ville jeg mene. 
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav
hvad dimentioner havde den?
de må ha' øget vægten en del. men sgu da ret smart... kunne vel også laves med et par alu. ringe. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
XLS'ns fordel er ikke at flytte kæmpe mængder luft i forhold til den nye WGTi (som den hedder) eller Adire's stempler, men at have en meget lav forvrængning. Prøv og sæt en XLS i free air, giv den tæsk og sammenlign med de andre konstruktioner.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
SEAS førte dem fra 8-12", så vidt jeg husker. Ringen har næppe øget vægten særligt meget, men aluminium ville selvfølgeligt være lettere...
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
wuffer Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mangler ord
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
til 3dx: Om en enhed kan lave bundslag har ikke direkte noget med lydkvaliteten at gøre, men hvordan den undgår missing fundamental drift og andre ulinære tendenser har. De to ting kan meget vel hænge en del sammen. Læs JBLs Differential Drive whitepaper.
Efter at have læst JBLs whitepaper tror jeg også det vil stå tydeligt hvad xpl2 er et forsøg på at efterligne(eller få til at e ud som om de prøver at efterligne det rettere). CVs nye stroker prøver også at bruge ord ala som om de har differential drive.
Til Mollecon : Læs jbls differential drive whitepaper..Bremsespole teknologi er en hjørnesten i deres differential drive.  __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
til Syncroniq : Dine videoer illustrerer min poiente ret godt. Lang vandring har ingen værdi hvis den er ude af kontrol. Mange er i den tro at lang vandring og høj lydkvalitet udelukker hinanden..men med Differential Drive kan de to forenes.
Her er en anden gal video hvor de giver en dansk Boxter shark 230 volt
http://www.boxter.dk/Images/mvi_0425.avi
Den er også en ok "Luftbuldoozer" som kan holde til tæsk. Følsomheden er dog lav. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
XLS'ns fordel er ikke at flytte kæmpe mængder luft i forhold til den nye WGTi (som den hedder) eller Adire's stempler, men at have en meget lav forvrængning. Prøv og sæt en XLS i free air, giv den tæsk og sammenlign med de andre konstruktioner.
|
|
|
lige mine kop the. jeg har endnu ikke hørt en woofer der siger så lidt som XLS'erne. (men har ikke prøvet gti'erne) og det er derfor jeg holder på at den til prisen er et hit.
Hasselhof. ok, jeg syntes bare der går lidt meget "JBL er det eneste der dur" i den. jeg har stor respekt, for din viden og test med MANGE woofere, men en enhed skal jo også rates ud fra dens pris. hvis en GTI'er koster mere end en tumult, så vil jeg sgu også håbe den preformer  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
til 3dx: Om en enhed kan lave bundslag har ikke direkte noget med lydkvaliteten at gøre, men hvordan den undgår missing fundamental drift og andre ulinære tendenser har. De to ting kan meget vel hænge en del sammen. Læs JBLs Differential Drive whitepaper.
bundslag er jo (næsten) uafhængigt af de andre parameter, men minder det er forhindert via, progresive skive f.eks.
Efter at have læst JBLs whitepaper tror jeg også det vil stå tydeligt hvad xpl2 er et forsøg på at efterligne(eller få til at e ud som om de prøver at efterligne det rettere). CVs nye stroker prøver også at bruge ord ala som om de har differential drive.
har du et link til det?
jeg ved godt JBL er blandt de bedste der findes på woofer driver området. men de laver altså også crap drivere, så det er igen, og vel som altid, et spørgsmål om pris.
Til Mollecon : Læs jbls differential drive whitepaper..Bremsespole teknologi er en hjørnesten i deres differential drive.  |
|
|
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der forresten nogen der kender til/har prøvet den nye XXLS serie, jeg tænker specielt på 830847 ??
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
til 3dx:
JBL er ikke det eneste der dur, men de er de eneste jeg har prøvet som kan forene stor vandring med høj lydkvalitet. JBLs differential drivers har en motor der er radikalt anderledes i forhold til andre high xmax drivers det er det der gør forskellen. Ikke en fanatisk brand loyalitet fra min side.
Der har været alt alt for meget "xls er det eneste der dur" her på sitet. Xls er en low cost driver der preformer superb til prisen..men overall er det stadig en middelmådig driver.
Mht tumult..kan faktisk godt være den er dyere end gti..mener at have hørt en pris på 550 dollars for den..men kan ikke lige finde belæg for det.
Ja jbl laver også crap drivere. Men det er differential drive enheder jeg snakker om her.
for info om differential drive: jeg lavede en lille forklaring af det på et tidspunkt
ca midt på siden
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13004&K W=Hasselhof&TPN=4
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
en 10" WGTi koster vist i omegnen af 3000+
det tror jeg ikke man kan skaffe tumulten til herhjemme
__________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
kagemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 318
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare skrev:
Jamen hvad venter du på??? så kom dog i gang . Det er jo vigtigt at vide om mine 2x12"XLS er et par udryddelsestruede dino'er eller den der luft-bulldozer er urealistisk kostbar . |
|
|
Det bliver lidt småpebret.. Forsendelses omkostninger for to Tumulter (en til dig og en til mig  ) er ca. 200 USD. Enheden kan jeg sælge dig for 430USD.
Ialt 530 USD plus told og moms.. Ca. 530 x 6 x 1.25 = 4.000,- DKK alt i alt.. Ikke billigt, men den vildeste luft-bulldozer    __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
| til JJAZ : hvis du læser diffrential drive whitepapered så vil du få forklaringen på dybden. |
|
|
Gerne.. Send mig whitepapered, det lyder interessant.
Jeg kan ikke finde det på jblpro.com og en google søgning giver heller ikke noget. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |