| Forfatter |
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Twellmann skrev:
en 10" WGTi koster vist i omegnen af 3000+
det tror jeg ikke man kan skaffe tumulten til herhjemme |
|
|
Tumult'en er også ret meget større end en 10", så den sammenligning er alt andet end fair. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 06:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
til 3dx:
(3dx svar i blåt)
JBL er ikke det eneste der dur, men de er de eneste jeg har prøvet som kan forene stor vandring med høj lydkvalitet. JBLs differential drivers har en motor der er radikalt anderledes i forhold til andre high xmax drivers det er det der gør forskellen. Ikke en fanatisk brand loyalitet fra min side.
Der har været alt alt for meget "xls er det eneste der dur" her på sitet. Xls er en low cost driver der preformer superb til prisen..men overall er det stadig en middelmådig driver.
low cost image/problemet er jo opstået fordi man i første omgange prissatte den ALT for lavt i for hold til de drivere den skulle konkurer med. den out preformer med let hed drivere til det dobbelt af dens pris. (og jo, det har jeg faktisk prøvet)
nej den er langt fra den eneste der dur, men til prisen er den , selvfølgelig kan man finde andre der er bedre, det kan man næsten altid. men jeg mener stadigvæk at den pga. sin meget lave forvrængning, også ved høje lyd tryk, er en af de bedste der findes.
at nogen så lader sig snyde af den lave pris, er jo bare surt for dem, og peerless.
Mht tumult..kan faktisk godt være den er dyere end gti..mener at have hørt en pris på 550 dollars for den..men kan ikke lige finde belæg for det.
500$ er vist meget rigtigt:
http://www.acoustic-visions.com/~acoustic/products/subwoofer _drivers/adire_tumult_15/
men det kunne da være man skulle prøve en 15gti i stedet: 
http://www.cardomain.com/item/JBLW15GTI (hvad har den af SL)
Ja jbl laver også crap drivere. Men det er differential drive enheder jeg snakker om her.
jo, men det er jo altså så også til en helt anden pris end XLS'er:
http://www.cardomain.com/item/JBLW10GTI
vs.
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&DID=7&P artnumber=297-604
for info om differential drive: jeg lavede en lille forklaring af det på et tidspunkt
ca midt på siden
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13004&K W=Hasselhof&TPN=4
tak (mener jeg har set den før, er der ikke også WP på DD ?)
|
|
|
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@JJAZ:
Det bliver lidt småpebret.. Forsendelses omkostninger for to Tumulter (en til dig og en til mig ) er ca. 200 USD. Enheden kan jeg sælge dig for 430USD.
Ialt 530 USD plus told og moms.. Ca. 530 x 6 x 1.25 = 4.000,- DKK alt i alt.. Ikke billigt, men den vildeste luft-bulldozer   
Ja det er jo fristene. men det er jo ikke bare 4k til dozeren, det er også et (to?) asp1000 moduler, og lidt aktivt filter. Den samlede pris bliver nok så høj at det ligger over hvad jeg få i lomme penge . (ja der er tilsyleladene andet en HIFI og hjemmebio. Jeg forstår det ikke, det svare jo kun til 3-4 måneders vuggestue )
__________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja - GTi erne skal også betales, men jeg gad da godt prøve dem 
GTi WOOFER audiovision.dk/prislister/jbl_pris.htm
W10GTi E 10" Subwoofer Kr. 3.999
W12GTi E 12" Subwoofer Kr. 4.999
W15GTi E 15" Subwoofer Kr. 5.499
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
til 3dx:
"tak (mener jeg har set den før, er der ikke også WP på DD ?)"
Hvis du med wp mener world patent, så jo 
Jeg har på intet tidspunkt argumenteret pris..for på det felt tar xls alle keglerne. Min mission har mere været at komme dem myte til livs der diktere at xls er det bedste under solen uanest pris.
Skulle nogen stille op med en Tumult..så skal jeg gerne være frisk med en GTI 15 og et par 5000 watts Crown amps __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg følger dette indlæg med interesse....
Men jeg kan ikke lade være med at spørge mig selv... Hvornår får man brug for at smide 500-1000 watt igennem sin sub...?
Det må da være direkte sundheds skadeligt med det lydtryk der kommer. __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
kagemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 318
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
cst1967 skrev:
|
Jeg følger dette indlæg med interesse....
Men jeg kan ikke lade være med at spørge mig selv... Hvornår får man brug for at smide 500-1000 watt igennem sin sub...?
Det må da være direkte sundheds skadeligt med det lydtryk der kommer.
|
|
|
du får bedre kontrol over enheden __________________ Hellere være stor og doven, end lille og vågen.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kagemand > Du får ikke mere kontrol, med mere effekt. Kontrol kommer af dæmpningsfaktoren. Watt er kun effekt.
Hvis man vil bygge en ultimativ hjemmebio i et stort lokale, kan den xmax godt være nødvendig, med mindre man vil ofre hele væge til subs.
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Twellmann skrev:
en 10" WGTi koster vist i omegnen af 3000+
det tror jeg ikke man kan skaffe tumulten til herhjemme |
|
|
Tumult'en er også ret meget større end en 10", så den sammenligning er alt andet end fair. |
|
|
ja det ved jeg egentlig godt, jeg må have tænkt på noget andet  __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Du får ikke mere kontrol, med mere effekt. Kontrol kommer af dæmpningsfaktoren. Watt er kun effekt.
|
|
|
Ikke korrekt. Dæmpningsfaktor er et statisk tal der viser sammenhængen mellem en modstand og forstærkerens statiske udgangsimpedans. En forstærker med lavere dæmpningsfactor kan sagtens have bedre bass kontrol end en med en højere. Ofte er det dog sådan at forstærkere med højere dæmpningsfactor har bedre basskontrol, men det er ikke direkte pga dæmpningsfactoren, den er som regl et biprodukt.
Det er forstærkerens EMF karakterstik sammen med strømforsyningens evne til at holde et stabilt power rail der er nøgle til basskontrol.
Emf karakterstik er hvordan forstærken håndtere Emf og det er afgørende for kontrollen af enheden.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg spørger men hvad er Emf karakteristik ??
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - Kom så Hasseldreng - Nu vil jeg høre, Dæmpningafaktor, udgangsimpedans og ikke mindst Emf?? kan du ikke lade din visdom flyde __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøvede at slå det op på nettet og fandt dette indlæg...
Ved ikke om det gør det mere forståligt...?
Back-EMF, Back Electromotive Force
Describes the phenomenon found in all moving-coil electromagnetic systems, i.e. a speaker cone, whereupon, after the electrical audio signal stops, the speaker cone continues to move, creating a new voltage that tries to drive the output of the power amplifier. It does not sound good when loudspeakers do this, so amplifier manufacturers try to present a zero-ohm "dead short" to the loudspeaker. See Damping Factor.
http://www.prg.com/support/education/glossary/audio/b/ __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damping Factor
Damping is a measure of an audio power amplifier's ability to control the back-emf motion of the loudspeaker once the signal dissipates. When, for instance, a speaker cone continues to move after the electrical audio signal stops, it tries to drive the output of the power amplifier, resulting in less-than-pleasant effects. Designers of power amplifiers thus try to present a "dead-short" to the loudspeaker: the damping factor is defined as the ratio of the loudspeaker's nominal impedance to the total impedance driving it (amplifier + speaker cable). A high damping factor states that an amplifier's output impedance can absorb the electricity generated by the speaker cone motion, which will thus stop the loudspeaker's vibration. Effects of damping are most evident at lower frequencies; well-damped loudspeaker systems sound "tighter" at the low end because the woofer is not allowed to resonate after the electrical impulse is gone. __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 24 Februar 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
cst1967 skrev:
|
Prøvede at slå det op på nettet og fandt dette indlæg...
Ved ikke om det gør det mere forståligt...?
Back-EMF, Back Electromotive Force
Describes the phenomenon found in all moving-coil electromagnetic systems, i.e. a speaker cone, whereupon, after the electrical audio signal stops, the speaker cone continues to move, creating a new voltage that tries to drive the output of the power amplifier. It does not sound good when loudspeakers do this, so amplifier manufacturers try to present a zero-ohm "dead short" to the loudspeaker. See Damping Factor.
http://www.prg.com/support/education/glossary/audio/b/ |
|
|
En højttalerenhed er også en mikrofon. Bevæges membranen induceres een spænding over terminalerne. Hvis man under en impedansmåling af en bashøjttaler vifter lidt med f.eks. et stykke A4 papir foran membranen kan fænomenet ses som impedanspeaks. Jo blødere ophæng og jo kraftigere magnetsystem jo kraftigere er effekten (enheder med lavt Q). Enheden modarbejder sig selv (heldigvis), mest effektivt ved forstærkere med lav udgangsimpedans. Prøv som eksperiment at bevæge en basmembran utilsluttet og med kortsluttede terminaler.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 06:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
|
til 3dx:
"tak (mener jeg har set den før, er der ikke også WP på DD ?)"
Hvis du med wp mener world patent, så jo 
Jeg har på intet tidspunkt argumenteret pris..for på det felt tar xls alle keglerne. Min mission har mere været at komme dem myte til livs der diktere at xls er det bedste under solen uanest pris.
Skulle nogen stille op med en Tumult..så skal jeg gerne være frisk med en GTI 15 og et par 5000 watts Crown amps
|
|
|
hej Hasselhof
det var nu deres white paper (WP) jeg tænkte på. men det er ikke i den tråd, hvor jeg troede det var (den hvor du omtaler/ beskriver DDD)
Ja, men XLS'erne er lavet, som så mange ander enheder: men kompromiser, og med en eller anden salgspris for øje så det der er opnået er faktisk ret godt, når man tænker på at prisen er på ca. 12-1500.- kr.
bestemt er der enheder der er bedre, men jeg har ikke set nogen til deres pris der kan hamle op med dem.
men i enheder som GTI er der vel også kompomiser, så det kan vel altid laves bedre. om der findes en driver som er lavet efter CNI, aner jeg ikke, men ved at bla. de møg dyre Thiel drivere også er lavet med kompomisser selv om en mellemtone koster over 100K.  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 06:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
|
Tja - GTi erne skal også betales, men jeg gad da godt prøve dem 
GTi WOOFER audiovision.dk/prislister/jbl_pris.htm
W10GTi E 10" Subwoofer Kr. 3.999
W12GTi E 12" Subwoofer Kr. 4.999
W15GTi E 15" Subwoofer Kr. 5.499
|
|
|
så taler vi altså i dk også om priser der er flere gange højere end XLS'er __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hmm.. Hvad er Vd på sån en Wgti 10 ? Det skal jo så sammenlignes med XLS x 2, hvis man skal have prisen med i regnestykket.
XLS10 x 2 er ca 8,8 liter. (Xmax liniær one way).
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så kunne jeg ikke vente længere...

Det er laaangt over 110 dB ved 25 Hz.... I en refleks kasse med 1600W.... men det holder nok ikke pga. port længde/støj __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |