| Forfatter |
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 28 Februar 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
til 3dx.
Kvalitet og forventning behøver ikke at hænge sammen ala krafternes parallelogram...hvis den ene empirisk er bedre end den anden. Så er den ikke længere.. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
på igen 
det er jo rigtigt, men bare ligegyldigt i min verden. jeg mener ikke pris og kvalitet kan skilles ad.
hvis prisen er total ligemeget så køb bandet til at komme og spille...
kvalitet er defineret ud fra indfrigelse af forventninger. hvis de ikke bliver indfriet, er det dårlig kvalitet, hvis de bliver indfriet eller mere, er det høj kvalitet.
så hvis XLS'en indfrier dem mere end forventet, og GTI'eren "kun" indfrier dem. -så er XLS'eren højre kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er signature opførsel at når man løber tør for empiriske argumenter så begynder man at komme med bløde subejktive konstelationer. Forventning er en subjekt afhænging størrelse så at gøre den relevant i en seriøs sammenligning må være totalt uinteressant. Jeg har ikke postuleret andet end at GTI er en bedre driver end xls. For dem der ikke vil ud med de ekstra ca 1800kr de kan være glade og tilfredse med en xls..jada jada jada __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
så lyd kvalitet er ikke en blød subjektiv størrelse ? hvis den er det, så kan man ikke sige at noget lyder bedre end andet, eller hvad?
jada jada jada.... køb JBL JBL JBL.
jeg prøver blot at konstatret at prisen er alt afgørende for om noget er interesandt. hvad i himlens navn skulle få mig til at indgå i en diskution, om kvalitet hvis det ene alternativ er ikke er et alternativ 
ja gu er GTI en bedre driver, det vil jeg da håbe til den pris... det har jeg ligesom skrevet mindst en gang før. men nu kom den igen.
det ville sgu også være underlig andet til den mer pris.
og den er selvfølgelig også lavet med kompormisser. det er alt. jeg har i mine ca. 10 år som R&D ing. ALDRIG hørt om et projekt der IKKE blev løst med kompromisser ! heller ikke K2 projektet fra JBL.... (jeg arbejder samme med ham der var projektleder på det første, så jo, der var også kompromisser, selv om det var JBL's prestige projekt)
hvad laver du? har du nogen sinde hørt om en løsning uden kompromisser ?

men skal vi ikke stoppe her?
du har skrevet at til prisen er XLS uden komkurence, og jeg har sagt at jeg håber GTI'erne er bedre en XLS'erne. jeg ved ikke om den er bedste, da jeg ikke har hørt alle woofere der bliver lavet.
og i pricippet er GTI'erne vel ikke så spændene i en tråd om XLS'er 
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg følger jeres lille diskussion med interesse...
En ting jeg ikke kan forstå...hvorfor er der så mange DIY med XLS/SLS og ingen med JBL.....?
Ved godt at JBL er ca. dobbelt pris. Men kan forstå at XLS spiller bedst med slave og så er pris forskellen ikke helt så stor mere....
Mange her inde giver gladelig over 10000 kr. for et sæt front højt. men er der ingen der tør kaste sig ud i et projekt med JBL...????
Det kunne være rart at høre andres erfaringer til JBL end kun Hasselhof..
Jeg tvivler ikke på Hasselhof viden og erfaringer, men en mands erfaringer virker ikke 100 % overbevisende/troværdigt.
Hvis JBL er så godt hvorfor annoncere de ikke deres enheder under HI-FI og ikke kun CAR-SUB..?
Hvorfor er JBL Fs højere end XLS hvis de skulle være bedre til at gengive dybde..?
Jeg stiller kun disse ? for at blive klogere ikke for at provokere...
Okay måske en lille lille smule.... __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
phan2m Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker ikke udmidlbart somom, at der er voldsomt mange, som har gidet kaste sig ud i nogle højttaler projekter.
Jeg vil sige, at jeg nok stadigvæk selv er en smugle skeptisk overfor, at bruge Jbl enheder som diskanter... ihvertfalde hvis man tænker i de baner af, at bruge Pa enheder i hifi projekter til stuen.
Anyhow, til bas der vil jeg godt påstå, at jbl laver nogle af de bedste produkter. Jeg har siden min start indenfor selvbyggeri, prøvet en masse forskellige brands. Feks har jeg bygget subber med ialt 6 x 15" Zomax "1000krs enheder". Dengang syntes jeg, at projektet var helt vildt. Og ha der var ret meget bas, det kan jeg ikke komme udenom. Men ret hurtigt fandt jeg ud af, at lydgengivelsen var ret elendig. Kompliseret bas, blev til underligt mudder bas. Jeg skildte mig af med subberne og begyndte at tænke i andre baner end pa.
Et senere projekt bestod så af 4 stk scanspeak 25W/8565-00 10" enheder. Resultatet blev faktisk godt, gegivelsen blev god, men desværre var bastrykket ikke stort nok til mit behov.
Nu begynder Jbl, så at komme ind i billedet. Jeg får bygget 4 subber, med nogle jbl le14h enheder. Enhederne var utroligt godt konstrueret og de stålede af kvalitet. Nå men Kasserne blev lavet som 6th order bandpass, hvilket skulle give et godt lyft i det lave frekvensområde. Desværre ender det her projekt også i skraldespanden, da det viser sig, at være en del konstruktionsfejl. "alverdens portstøj, knæk i frekvensområdet ved 50hz, hvor bassen faktisk næsten forsvinder."
Næste projekt og valg af enheder, ender med 2 stk. ventileret subber, med et stk JBL i igen, men denne gang http://www.jblpro.com/pub/components/2206.pdf som er en 12" enhed(pris 2200kr). Liter og tunings beregninger blir udført i samråd med Hasselhof. Resultatet blev helt vanvittigt vildt!! Vi taler om langt bedre gengivelse af lyd og større lydtryk end de 6stk 15"enheder.
Intet har imponeret mig så meget som JBL. Det kan godt være at jbl er dyrt. Men hvis man gider at tage sig tid, til finde de billige steder på nettet Fx tyskland, kan meget deres udstyr, erhvervs til omkring 30-40% under danske priser.
Nå det var vist det :)
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næste projekt og valg af enheder, ender med 2 stk. ventileret subber, med et stk JBL i igen, men denne gang http://www.jblpro.com/pub/components/2206.pdf som er en 12" enhed(pris 2200kr). Liter og tunings beregninger blir udført i samråd med Hasselhof. Resultatet blev helt vanvittigt vildt!! Vi taler om langt bedre gengivelse af lyd og større lydtryk end de 6stk 15"enheder
Rart at høre fra andre der har erfaringer med JBL...
Men de JBL du har link'et til virker ud fra data blad ikke som sub-basser
Frequency Range3: 45 Hz 3.5 kHz.
Har du ikke nogle billeder af dine mange projekter...? __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
phan2m Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
cst1967 skrev:
|
Rart at høre fra andre der har erfaringer med JBL...
Men de JBL du har link'et til virker ud fra data blad ikke som sub-basser
Frequency Range3: 45 Hz 3.5 kHz.
Har du ikke nogle billeder af dine mange projekter...?
|
|
|
Nej du har ret, enheden er ikke lavet med formål, at skulle gegive de helt lave toner. Det har heller aldrig været hensigten med det her projekt. Jeg lavede dem fordi, at jeg følte at jeg manglede push i mit anlæg. De helt lave toner dem klare jeg med en 18" monacor enhed sph-450.
Jeg har desværre ikke noget digital kamera, men jeg kan forsøge at tage et shot, med mit webcam :)
|
| Til top |
|
| |
phan2m Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Subben her er diamant formet og det er meningen at den skal stå i et hjørne. Desværre er mit værelse ikke så smart lavet, så der er en indgang i det ene hjørne. MEn jeg håber at det blir godt, når jeg flytter i hus :)

En lille tegning, som måske kan give et lidt bedre billed af hvorn subben ser ud

|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
phan2m Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
TAk cst1967 !!! :D
så virker det vist for alle.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 04 Marts 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
phan2m Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay voldtsomt :(
meget kewl link btw :)
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2005 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Check ( AlmaDSL ) kolonne 1 ,,, Lydtryk så håret blæser
Check ( Artssoundchamber ) kolonne 3 ,,, lydtryk der får front ruden til at sprænge
Ved godt at det ikke har noget med Hi-Fi at gøre men det er bare for vildt.. __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 15 Marts 2005 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der bliver sgu flyttet nogt luft.... hvordan det lyder  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |