Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hifi ævle bævle... Part2. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev

Kast et blik på B&K's gamle idealkurve. Den er jævn og glat men ikke ret som en lineal, til gængæld er den ikke langt fra hvad der gør en højttaler "brugbar" i et lukket rum.

Hvor dejligt at den bringes frem. Det er lige præcis den jeg har i tankerne.  Takker.

mvh  Steen Duelund

NB!  har du den???????????

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg har et sådant løft omkring 5 khz. Jeg oplever det dog mere som irriterende end som et større rum.

Ganske forståeligt. Planter du måsen i koncersalen 10-12 meter fra musikken lytter du gennem en lavpasfiltrering der begynder omkring 1.5kHz og er en ca. 6-8dB nede ved 20k.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Hvorfor tror du 3 og 4 vejsfiltrene betegnes "synkronfiltret" ? nu kan jeg se Duelund har svaret dig men hvorfor virker kravet om synkronitet som en rød klud ? Det er da et simpelt minimumskrav til et flervejssystem

Jeg tror ikke Jens ser rødt af den grund. Han opstiler ideelle fordringer, det gør jeg også -  jeg er blot realist og ikke fantast  -  jeg retter mig ind for virkelighedens muligheder.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Kjeldsen skrev:

Jeg har et sådant løft omkring 5 khz. Jeg oplever det dog mere som irriterende end som et større rum.

Ganske forståeligt. Planter du måsen i koncersalen 10-12 meter fra musikken lytter du gennem en lavpasfiltrering der begynder omkring 1.5kHz og er en ca. 6-8dB nede ved 20k.

Som du dog kan  ----  korrekt!
men undlad at sige det til en tekniker.

mvh Steen Duelund

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
bjørn skrev

Kast et blik på B&K's gamle idealkurve. Den er jævn og glat men ikke ret som en lineal, til gængæld er den ikke langt fra hvad der gør en højttaler "brugbar" i et lukket rum.

Hvor dejligt at den bringes frem. Det er lige præcis den jeg har i tankerne.  Takker.

mvh  Steen Duelund

NB!  har du den???????????

Eftersøgning iværksat, men det er ca. -4dB ved 16Hz og -6dB ved 16kHz med et maksimum i området 250Hz  (efter min aldrende hukommelse)  i Fjernfelt (lyttepos.) ikke at forglemme

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Jens J skrev:
LGrau skrev:
[QUOTE=bjørn]

Og sjovt nok er der kun én vej til flervejssystemer der opfører sig som veldresserede fuldtoner

12dB Linkwitz Riley

[/QUO

TE]

Hej

Lad os lige endnu engang slå fast at Linkwitz Riley filter ikke er fasekorrekt - Group delay er ikke konstant.

Det er kun Duelund og hans tro følgesvende der ind imellem skaber forvirring om dette. Enhederne bevæger sig synkront om man vil, men et summeret korrekt fasesvar er ikke til stede !!!

mvh Jens 

Hvorfor tror du 3 og 4 vejsfiltrene betegnes "synkronfiltret" ? Fordi alle enheder følges ad, men en højttaler med sådan et filter kan stadig ikke gengive en puls (Pistolskud) eller et DC step korrekt. Det skulle man umiddelbart tro, men den går ikke. nu kan jeg se Duelund har svaret dig men hvorfor virker kravet om synkronitet som en rød klud ? Det er da et simpelt minimumskrav til et flervejssystem Har jeg svært ved at se. Har hørt disse systemer uden at bliver overbevist. Ofte lider de af dårlig spredning ved overgang mellem mellemtone og diskant. 

mvh Jens

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hej Jens.

Jeg er ikke den store filter ekspert.
Det bedste filter til at gengive transienter er vel besselfilter ?
Men afskæringen her er blødere så området hvor enhederne skal "arbejde sammen" bliver større, hvilket næsten kun kan give større problemer..

Men jeg kunne meget godt tænke mig at høre om andre fornuftige alternativer, det lader til at du har nogle gode bud ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jens J skrev:
bjørn skrev:
Jens J skrev:
LGrau skrev:
[QUOTE=bjørn]

Og sjovt nok er der kun én vej til flervejssystemer der opfører sig som veldresserede fuldtoner

12dB Linkwitz Riley

[/QUO

TE]

Hej

Lad os lige endnu engang slå fast at Linkwitz Riley filter ikke er fasekorrekt - Group delay er ikke konstant.

Det er kun Duelund og hans tro følgesvende der ind imellem skaber forvirring om dette. Enhederne bevæger sig synkront om man vil, men et summeret korrekt fasesvar er ikke til stede !!!

mvh Jens 

Hvorfor tror du 3 og 4 vejsfiltrene betegnes "synkronfiltret" ? Fordi alle enheder følges ad, men en højttaler med sådan et filter kan stadig ikke gengive en puls (Pistolskud) eller et DC step korrekt. Det skulle man umiddelbart tro, men den går ikke. nu kan jeg se Duelund har svaret dig men hvorfor virker kravet om synkronitet som en rød klud ? Det er da et simpelt minimumskrav til et flervejssystem Har jeg svært ved at se. Har hørt disse systemer uden at bliver overbevist. Ofte lider de af dårlig spredning ved overgang mellem mellemtone og diskant. 

mvh Jens

Helt alvorligt ! Du foretrækker flervejssystemer hvor enhederne IKKE spiller i takt (indbyrdes ude af fase) ?  

Dit medfødte måleudstyr må siges at være imponerende. Tør man spørge hvilke og hvor mange af "disse systemer" du har hørt og målt på ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Hyggehejsada!
I min verden er fase i halløjtalere det samme som 3D3D3D3D3D3D3D og mere 3D.
Transducere er langt de mest fasedrejsbidragende ting i en kæde, eftersom deres båndbredde er noget begrænset.
Faseproblemer andre steder går også ud over 3D, men det er også forvrængning.

Hej Topgear...

Jamen, jamen... Både enig og uenig. Fasefejl i en HT (det er der i alle i mere el.mindre grad) kan foresage et enormt 3D perspektiv på visse optageleser -andre er flade og lyder helt forkert. Mere korrekte transducere vil aldrig efterlade dig i tvivl om placering og teknik, det hele står meget klart - måske ikke så imponerende dybt og bredt som den med fasefejl, men det betyder intet for mig. Samtidigt vil der selvfølgeligt være stillet højere krav til grejet. Helt klart enig: HT er den værste synder af alle, men fænomenet eksisterer i alle led, selv kabler og stik.

Hej Kibri!

Fasedrej kan selvfølgelig komme mange steder fra, men jeg mener der er relativt nemt at komme udenom i elektronik, i en sådan grad at det ikke længere er relevant.
Men alle steder hvor der er reaktans, vil fænomenet optræde før eller siden.
Mht. stik, kabler og den slags, er jeg helt uenig. Det er ikke fasedrej du oplever, men decideret kontaktforvrængning, for så vidt angår stik. Store messing/kobberklumper har dog også en lidt besynderlig effekt på lyden, men jeg er sikker på , at fasedrej kan du ikke måle over sådan en ting.
Kabler laver ikke fasedrej i sig selv, med mindre reaktansen er meget høj, men ofte fremprovokerer de en opførsel i forstærkeren/højttaleren, som sagtens kan resultere i en underlig frekvensgang/fasekarakteristik.

I det hele taget tror jeg man bør vare sig for, at stirre sig blind på enkelte forhold, men i stedet prøve at kigge på problemerne fra mange vinkler.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jens J  skrev

Hvorfor tror du 3 og 4 vejsfiltrene betegnes "synkronfiltret" ?

Fordi alle enheder følges ad, men en højttaler med sådan et filter kan stadig ikke gengive en puls (Pistolskud) eller et DC step korrekt. Det skulle man umiddelbart tro, men den går ikke. 

Hvad er korrekt her? Den teoretiske betragtning eller den, der baseres på, hvad vi mennesker faktisk kan høre. Jeg er selvfølgelig tilhænger af den sidste drejning, da det gør det muligt.
Den førstnævnte er rigtig svær at have med at gøre.
Højttalerenheders karakter stå i vejen.
Men det er et smukt ideal, at klamre sig til det umulige.

nu kan jeg se Duelund har svaret dig men hvorfor virker kravet om synkronitet som en rød klud ? Det er da et simpelt minimumskrav til et flervejssystem

Har jeg svært ved at se. Har hørt disse systemer uden at bliver overbevist. Ofte lider de af dårlig spredning ved overgang mellem mellemtone og diskant. 

Lige præcis det område er deres stærke side. Du må have drømt om traditionel filterteoris vektoraddition. Måske 1. ordens lyksaligheder

mvh  Steen Duelund    

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Jens.

Men afskæringen her er blødere så området hvor enhederne skal "arbejde sammen" bliver større, hvilket næsten kun kan give større problemer..

Men jeg kunne meget godt tænke mig at høre om andre fornuftige alternativer, det lader til at du har nogle gode bud ?

Forlang nu ikke mere end kan opfyldes. Og slet ikke Bessel.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
LGrau skrev:

Hej Jens.

Forlang nu ikke mere end kan opfyldes jfr normal filerteori. Og slet ikke Bessel. Det kan lade sig gøre, men ikke uden at ty til min filterteori, der er rettet til at virke på netop højttalere.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev

I det hele taget tror jeg man bør vare sig for, at stirre sig blind på enkelte forhold, men i stedet prøve at kigge på problemerne fra mange vinkler.

Alle de mange forhold kan samles under én hat -  minimumfasenetværk - ellers korrekt set.

mvh  Steen Duelund

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Kurt von Kubik skrev

Alle de mange forhold kan samles under én hat -  minimumfasenetværk - ellers korrekt set.

mvh  Steen Duelund

"Alle de mange forhold"
Nu tænkte jeg mere på alle de forhold der gør, at input er forskelligt fra output i alle kædens led.
Heraf er fase kun ét forhold.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
kibri skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Hyggehejsada!
I min verden er fase i halløjtalere det samme som 3D3D3D3D3D3D3D og mere 3D.
Transducere er langt de mest fasedrejsbidragende ting i en kæde, eftersom deres båndbredde er noget begrænset.
Faseproblemer andre steder går også ud over 3D, men det er også forvrængning.

Hej Topgear...

Jamen, jamen... Både enig og uenig. Fasefejl i en HT (det er der i alle i mere el.mindre grad) kan foresage et enormt 3D perspektiv på visse optageleser -andre er flade og lyder helt forkert. Mere korrekte transducere vil aldrig efterlade dig i tvivl om placering og teknik, det hele står meget klart - måske ikke så imponerende dybt og bredt som den med fasefejl, men det betyder intet for mig. Samtidigt vil der selvfølgeligt være stillet højere krav til grejet. Helt klart enig: HT er den værste synder af alle, men fænomenet eksisterer i alle led, selv kabler og stik.

Hej Kibri!

Halløjoktan...

Fasedrej kan selvfølgelig komme mange steder fra, men jeg mener der er relativt nemt at komme udenom i elektronik, i en sådan grad at det ikke længere er relevant. Nemt og nemt.... OK, det lader sig nammere løse i elektronik, da mekanikkens påvirkning er meget, meget mindre end i HT. Men alle steder hvor der er reaktans, vil fænomenet optræde før eller siden. Helt enig. Men du omtaler fasedrej, jeg taler om fasefejl.
Mht. stik, kabler og den slags, er jeg helt uenig. Det er ikke fasedrej du oplever, men decideret kontaktforvrængning, for så vidt angår stik. Store messing/kobberklumper har dog også en lidt besynderlig effekt på lyden, men jeg er sikker på , at fasedrej kan du ikke måle over sådan en ting. Når jeg taler om fasefejl, er det klumper af energi der bliver forløst senere end idealet. Det sker alle steder i kæden, men des mindre jo bedre. "Eddy Currents" er vidst blevet en populær betegnelse. Den senere udløste energi, skaber en ekko-effekt der smadrer opfattelsen af tidsforløbet = fasefejl.  
Kabler laver ikke fasedrej i sig selv, med mindre reaktansen er meget høj, men ofte fremprovokerer de en opførsel i forstærkeren/højttaleren, som sagtens kan resultere i en underlig frekvensgang/fasekarakteristik.

I det hele taget tror jeg man bør vare sig for, at stirre sig blind på enkelte forhold, men i stedet prøve at kigge på problemerne fra mange vinkler. Absolut skuldrerklappende enig... Men at jeg hiver dette begreb frem som vigtigt, betyder ikke at jeg er ligeglad med alt andet. Jeg holder dog på, at det er uendeligt meget vigtigere end f.eks. en retlinet frekvensgang indenfor et par dB. Nærmest rigtig/forkert. Men selvfølgeligt er der grænser for hvor meget der kan afviges fra "idealet", før det hele fejler.   

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

hvad er det nu det hedder, når man syntes noget er en gentagelse

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Duelund skrev:

Kurt von Kubik skrev

mvh  Steen Duelund

"Alle de mange forhold"
Nu tænkte jeg mere på alle de forhold der gør, at input er forskelligt fra output i alle kædens led.
Heraf er fase kun ét forhold.

Netop! det kan blot ikke behandles som et særligt forhold i den analoge verden

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Februar 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Hvad med "Gammel vin på nye flasker"?

mvh  Steen Duelund

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

3DX skrev:

mvh  Steen Duelund

jo, eller deja vu

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Februar 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Duelund skrev:

3DX skrev: