| Forfatter |
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Dali med tryk på I er vel måske nok en konsekvens af, at navnet jo også indehaves af alletiders maler - Salvador Dali. |
|
|
Båt båt Hr. Kubik,
De forstår da altid at give indlæggene en "vinkel" - Herligt!
God week-end til alle herinde!
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 12 Februar 2005 kl. 04:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
| Lidt apropos - nu hvor DALI spørgsmålet synes udtømt - kunne jeg tænke mig at spørge, hvorfor flertallet af danske siger hej-fej i stedet for hej-fi? Forkortelsens - hvis man kan kalde den det - sidste del udtales jo ikke fejdelity på originalsproget, men med skarpt i, som i video. Er det virkelig en acceptabel fordanskning? |
|
|
Damn...manden har jo ret __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 12 Februar 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
| Lidt apropos - nu hvor DALI spørgsmålet synes udtømt - kunne jeg tænke mig at spørge, hvorfor flertallet af danske siger hej-fej i stedet for hej-fi? Forkortelsens - hvis man kan kalde den det - sidste del udtales jo ikke fejdelity på originalsproget, men med skarpt i, som i video. Er det virkelig en acceptabel fordanskning? |
|
|
På engelsk er det "hej fidæliti", men "hej fej" i forkortelsen, så det er faktisk "hej fi" der er fordanskningen... (bortset fra at jeg selv som regel siger "hej fi", ment som et slang-udtryk... ligesom bladet "High Fidelity" her i huset går under navnet "hej fidelejti" 
Af en eller anden grund er det meget udbredt med slang i "hej-fi" butikker - i flæng kan nævnes ørebøffer, tøjhalere og forskrækkere...  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 12 Februar 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv arbejdet i Danmarks HiFi klub, og jeg ved positivt, at trykket skal lægges på mellemste stavelse i DALI.

__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 12 Februar 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
donkeyshark skrev:
| Jeg har selv arbejdet i Danmarks HiFi klub, og jeg ved positivt, at trykket skal lægges på mellemste stavelse i DALI. |
|
|
Øh, mellemste? Ud af to?  __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
donkeyshark skrev:
| Jeg har selv arbejdet i Danmarks HiFi klub, og jeg ved positivt, at trykket skal lægges på mellemste stavelse i DALI. |
|
|
Øh, mellemste? Ud af to? 
|
|
|
Ja, jeg synes, der var kogt så meget suppe på den pind, at der måtte krydres med lidt syg humor.
venlig week-end hilsen. __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Celziam Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 12 Februar 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
At en forkortelse på engelsk antager en "egen udtale" i forhold til det, den er en forkortelse for, er ikke usædvanligt.
Af andre eksempler end High Fidelity, der bliver til "Hej fej", kan nævnes "Mercedes", der bliver til "Merk" og ikke "Mers" og "specification", der bliver til "spek" og ikke "spes".
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller Sci-fi
__________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
chrliv Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 02:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Salvador Dali. Det var ham der til sin fødselsdag i 70érne serverede en middag, hvor maden lå på Lotte Tarps nøgne krop, gæsterne skulle så selv tage for sig af retterne. Han var vist lidt vild med hende. Og her er billedet af madmor http://www.stern.de/unterhaltung/fotografie/?id=523584
|
|
|
Mon det var en tilfældighed at der blev serveret fisk og skaldyr, jeg tror det næppe...
Hilsen Christian.
|
| Til top |
|
| |