Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: Prispolitik - overpriser i DK (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
nu ved jeg ik om det er sandt men vi har jo et ry her i DK for at være de mest kritiske og prisbeviste forbrugere inden for hifi.. og køber kun hvis vi får 99% rabat, måske derfor priserne er lidt højere herhjemme ?så forhandleren har noget at slå af på ?

Rigtigt Live! Jeg hader at skulle spørge om rabat, men jeg ved jeg får det hvis jeg spørger. Alligevel kan jeg ikke rigtig få mig selv til det, for jeg synes det er plat, men sådan er markedet "skruet sammen" efterhånden... 

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

josan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
lars2004 skrev:

jo jo men priisen på edb udstyr er stort set identisk i Dk og i Tyskland.

Her kan det danske marked på 5 mio godt følge med de 80 mio syd for grænsen.

jammen så kom da med et eksempel på at rigtig hifi er så meget billigere i tyskland ?

og nej ik en sony receiver eller noget i den stil, ik det tråden går på.. find priserne på Mark Levinson, asr, de højttalere der startede tråden (meadowlark) så stor er forskellen heller ik

og nu sammenligner du igen skidt og kanel.. der er næsten ingen avance på computere køb over nettet, hvis du ser i butikker er tyskland stadig billigere.

men at sammenligne noget som alle har (computere) med noget som kun et fåtal har (Hifi) det kan man ikke !

men dem der potentielt har 16 gange flere kunder sælger selvfølgelig mere og derfor bør der være en mindre pris (når momsforskellen er indregnet)

nu ved jeg ik om det er sandt men vi har jo et ry her i DK for at være de mest kritiske og prisbeviste forbrugere inden for hifi.. og køber kun hvis vi får 99% rabat, måske derfor priserne er lidt højere herhjemme ?så forhandleren har noget at slå af på ?

hvor mange har sidst købt nyt til fuld pris ?

Det lyder endeligt som et sagligt svar!

I øvrigt skal man da vist tænke sig om 2 gange før man spørger om noget herinde!! Jeg bryder mig personligt IKKE om en nedladende tone: såsom hvis ikke han fatter det.. så fatter han det aldrig!! Jeg spørger fordi jeg undrer mig og gerne vil vide hvordan det hænger sammen!!!... så gider jeg sgu ikke tales til som til et 5-årigt barn.

Jeg slutter hermed fra denne tråd!

Mvh.

Johnny

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Problemet er jo i bund og grund at mange af os hander en del. Vi har altså sjældent vores udstyr i mere end op til et år ad gangen. Så ved hver handel er det mit indtryk at man er panisk angst for ikke at kunne holde alle sine penge hjemme.

Jeg mener ikke at vejen frem er at spare 1000.-, men at købe tingene et sted hvor man føler at man er blevet godt betjent og går der fra med fornemmelsen af at man har købt det rigtige. Det giver, efter min erfaring, den største ejerglæde - hvilket for mig ikke er uvæsenteligt.

MVH Peter
Til top Vis p_porskjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p_porskjær

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har forresten engang arbejdet lidt i en forretning med musik instrumenter og vil lige sige at en forhandlers forhold til distributør eller producent også kan have en hel del at sige for hvad tingene koster i indkøb og betalingsbetingelserne varierer også enormt!
Jeg vil ikke udelukke at der sidder nogen og krydder røv, men man skal lige huske at man skal mere end sammenligne priser for at finde ud af hvad en forhandler tjener på sit produkt.

MVH Peter

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Guy's

Beklager - men jeg er enig i at man generelt tager overpriser i DK Og det har INTET med dansk moms eller told (0.5% til 2.5% på elektronik) at gøre. Det skyldes udelukkende at danske distributører har en oldnordisk mentalitet. De vil gerne sikre sig at de får en forrygende fortjeneste selv om de kun sælger få stykker. Eks. Krell handles til helt usmagelige priser. Hvordan kan det være at man kan købe 1 stk til DKK 22000 men skal giver over 80K i DK?

Tror at AR er et rigtigt godt eksempel på at det kan gøres anderledes. De startede med at sælge ice til over 30K stk, så droppede de forhandler ledet og satte prisen ned til 17K stk. Så fik de besøg af en business vejleder som rådede dem til at droppe det og sælge med lav avance og derved rigtigt mange enheder. Så nu koster de 3-5K og jeg vil vædde på at han tjer langt flere penge nu end han gjorde før. Og jeg vil også vædde med at han stadig har en avance på over 100% i forhold til kost, løn, lokaler etc..

Lige for at illustrere eksemplet - Sony HDD optager 900 - gennemsnits pris i DK ligger på omkring 6900 - kost pris for FORHANDLER er 4400 - hvorfor skal han have næsten 50% i avance for at sælge det? Garantien er ikke hans problem, det er Sony's - og det skal lige siges at de 4400 er INK MOMS!

Kan kun slutte med at sige - vi begik en fejl da vi sagde nej til den fælles valuta - for den ville virkelig have gjort det muligt at genneskue det her.

PS: Og det argument med at vi er et vælfærdsland kan man godt blande udenom - at momsen på 25% er høj kan vi vist godt allesammen blive enige om, men det er for en gangs skyld ikke der problemet ligger. Og så meget tjener vi altså heller ikke i DK..

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

lars2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2004
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

tja sparede personligt selv over 60% ved handel i Tyskland.
butikkerne i dk havde en viden om produktet som de havde fået ved at læse en A4 side fra producenten. Så den rådgivning de kunne give var ubruglig/begrænset.

Josan: Tolden på dit udstyr er vist på 4% når du handler udenfor EU

Til top Vis lars2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars2004

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Cool blade: kom med nogle præcise eksempler på krell med prisforskel på næsten 60 k !!

Lars somsagt er der meget at spare på konsum produkter, men ik det tråden går på. ingen tvivl om man kan spare meget ved at købe av udstyr på nettet igennem tyskland

ved du overhovedet hvad et Ice modul koster ?

men enig i der er nogle enkelte (ik mange) der har nogle uhørte avancer

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:
Så nu koster de 3-5K og jeg vil vædde på at han tjer langt flere penge nu end han gjorde før. Og jeg vil også vædde med at han stadig har en avance på over 100% i forhold til kost, løn, lokaler etc..

Det vil jeg til gengæld godt vædde på at han ikke har. Prøv at regne lidt seriøst på hvad det koster at bygge en forstærker, så vil du se at hans db er meget langt fra 100%.

Ja, AR kan sælge dem markant billigere fordi det er factory direct. Men, så er enhver mulighed for at få produkterne ud at stå i en serie butikker altså væk, der er simpelthen ikke nok avance tilbage. Det er muligvis det bedste i hans tilfælde, men ikke altid den optimale løsning når ens produkt skal eksponeres (og eksponering er nødvendigt for at få salg).

lars2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Lars somsagt er der meget at spare på konsum produkter, men ik det tråden går på. ingen tvivl om man kan spare meget ved at købe av udstyr på nettet igennem tyskland

Ok opfattede tråden som generelt for HIFI produkter. Konsum produkter kan vel også være hifi produkter. Nej har ingen ide om hvad dit Ice modul koster.

Som josan skriver i sin første linie.

"Er det generelt sådan, at vi i DK betaler overpriser på hifi-produkter"

Brownie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Et enkelt produkts prissætning jeg personligt har undret mig over er Teacs universalmaskine DV-50, som jeg har set til 60000 kr herhjemme, mens den i Tyskland koster 5000 Euro - men det er vist også det mest grelle eksempel jeg lige kan komme på. Ellers synes jeg ikke forskellen er så stor igen

Mvh Brownie

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

lars2004 skrev:
Live21 skrev:

Ok opfattede tråden som generelt for HIFI produkter. Konsum produkter kan vel også være hifi produkter. Nej har ingen ide om hvad dit Ice modul koster.

Som josan skriver i sin første linie.

"Er det generelt sådan, at vi i DK betaler overpriser på hifi-produkter"

Ok ind til benet. Jeg tror vi betaler overpris for nogle enkelte produkter. Jeg tror man alle steder betaler overpris for nogen produkter. Så jeg tror man næsten altid kan finde et sted hvor et givent produkt er billigere - ligemeget hvor man er. Sådan er det.
Konkurrencen bliver bare hård når der er krav til at man skal være billigere end alle andre i verden.
Men kig ved samme lejlighed på om ikke også sådan nogen som feks. NO tjener for meget på deres kabler. Jeg hørte at prisen blev sat op med ca 10% pga. stigende kobberpriser. Der er jo ikke for 1/10 af kablets pris kobber i sådan et kabel.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

lars2004 skrev:

tja sparede personligt selv over 60% ved handel i Tyskland. Igen av udstyr !butikkerne i dk havde en viden om produktet som de havde fået ved at læse en A4 side fra producenten. Så den rådgivning de kunne give var ubruglig/begrænset.

Josan: Tolden på dit udstyr er vist på 4% når du handler udenfor EU

Ok jeg vil nu mene forhandleren du købte ved har en praktisk erfaring med det produkt ! de har en butik løn og personale, du kunne høre/ se produktet plus de står for alle udgifter i forbindelse med en evt defekt, men 60% er meget og på av udstyr havde jeg os købt i tyskland med den prisforskel, men ville ik først finde produktet ved en dansk forhandler for at købe hos en tysk netbutik

Du har ikke sagt hvilket produkt det drejer sig om ! men jeg tror det er AV. dvs tv projektor surround receiver eller lignende, og især ved den slags produkter gør forskellen på kunder sig meget gældende.. det er noget næsten alle køber og eftersom der er 82.000.000 tyskere og 5.400.000 danskere er det klart der er en prisforskel, især når 20 % af danske købere smider pengene i tyskland og resten vil have 40 % rabat

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hvorfor tager vi egenteligt ikke denne debat om dagligvarer, der ville være meget mere at spare hvis det kom ned på niveau med resten af vores naboer.

MVH P

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Live21

hvor mange har sidst købt nyt til fuld pris ?

Det gør jeg tit og får derved rebat. Eksembelvis da jeg for et års tid siden skulle bruge et digitalkabel og spugte efter prisen på dette i butikken og sælger siger 8000 kroner, ok tager du dankort spørger jeg bare.

Jeg fik kablet for 6500 kroner fordi jeg var den første kunde i år der ikke havde prøvet at prutte om prisen.

lars2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Forhandleren havde ingen praktisk erfaring, det skal lige siges at det er et ret nyt produkt.
Høre / se desværre har mange forhandlere et dårligt demorum hvor man kan koncentere sig om det man vil købe.

Tja har jo også garanti selvom jeg køber i Tyskland.

Produktet jeg taler om er en harddisk recorder. Jeg fik dansk menu, dansk manual med ved køb i Tyskland.

Cool Blade
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jjaz

Ked af at måtte sige det - men synes nu at Dell er et udemærket eksempel på at det kan lade sig gøre at sælge direkte med success..

Mht de 100% i avance - Du kender sikkert din indkøbspris - den er sikkert baseret på volumen, dvs jo flere du køber jo bedre pris får du. Dertil kommer kabinet omkostninger, løn, lokaler plus diverse. Da jeg har set et 1000 modul (godt nok kun det til subben) udbudt af forhandler her i DK til 1700 inc moms, går jeg ud fra at AR's pris må være en del bedre. Hvis der bruges mere en et par hundrede til kabinet og det samme til løn, så vil jeg anbefale dig at lukke butikken, da du alligevel ender med n.... i vejret. Og så skal vi ikke glemme at du som virksomhed kan trække momsen fra - så med en salgspris på 4999 - så er vi da ganske tæt på de hundrede procent. Men, regnestykket gælder sikkert kun ved volumen..

Hvis du ikke er enig, så kan jeg kun sige - bad luck. Markedskræfterne skal nok tage overhånd på et eller andet tidspunkt..

Til top Vis Cool Blade's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cool Blade

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
AV32R skrev:

jensen skrev:
Så købe da derover

Fint bidrag til tråden dér, jensen... Manden stiller et spørgsmål, og så kommer du op med et sådant indlæg...

Håber du er bedre til at sælge...

Ja men hvis han ikke fatter der er andet end tronsport og moms så fatter han det aldrig .

Hvad hvis det går i stykker ? , skal den impotør og shop ikke leve der sælger det ?.  Tror du ikke at den amerikanske forhandler skal yde garanti ??? eller tror du at garanti udelukkende er et dansk fænomen ?

Jeg er ret sikker på mange herinde for alt for meget i løn , skla i gå ned ? . Det er en helt anden diskussion, men JA DK bør generelt gå ned i løn.

Det i laver på jers job skal det ikke sælges også ? eller har i bare et stort hul i finder penge i ?? Hvad vil du gerne sige med det

Man kan blive ved.

Hvis i tænker sådan , så skulle i til at ligge jers liv godt om , så var det meget bedre vi betalte fro alt selv . Ja hvis bare vi kunne få en endnu mere liberal regering så vi kunne få øget brugerbetaling ville det være fint med mig.

slut med at give penge til de syge og svage , slut med SU og alt andet l**t .

men det tænker i ikke lige over . Ja det vile være fedt hvis DK var et sted hvor man skulle tage ansvar for sige eget liv og ikke bare kunne læne sig tilbage, for derefter at være sikret i hoved og røv og forøvrigt ikke vil yde en skid.

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:

Jjaz

Ked af at måtte sige det - men synes nu at Dell er et udemærket eksempel på at det kan lade sig gøre at sælge direkte med success..

Mht de 100% i avance - Du kender sikkert din indkøbspris - den er sikkert baseret på volumen, dvs jo flere du køber jo bedre pris får du. Dertil kommer kabinet omkostninger, løn, lokaler plus diverse. Da jeg har set et 1000 modul (godt nok kun det til subben) udbudt af forhandler her i DK til 1700 inc moms, går jeg ud fra at AR's pris må være en del bedre. Hvis der bruges mere en et par hundrede til kabinet og det samme til løn, så vil jeg anbefale dig at lukke butikken, da du alligevel ender med n.... i vejret. Og så skal vi ikke glemme at du som virksomhed kan trække momsen fra - så med en salgspris på 4999 - så er vi da ganske tæt på de hundrede procent. Men, regnestykket gælder sikkert kun ved volumen..

Hvis du ikke er enig, så kan jeg kun sige - bad luck. Markedskræfterne skal nok tage overhånd på et eller andet tidspunkt..

hvis jeg havde en "fabrik" så ville jeg os have lokaler ! de er lidt vigtige, jeg skulle kunne give løn til ansatte og mig selv, have en penge beholdning til lager udgifter, reklame, strøm, demonstrationer, udvikling, rente udgifter (hvis han har det) og der skal os være et overskud.. peter ar startede på den vante måde, men ik meget salg i det, og dem der hørte hans produkter var ik imponeret, så dumper han prisen til mange gange under den  han normalt tog og dropper butikker, nu rammer han en helt anden målgruppe og så er produktet pludseligt godt nok og meget billigt.. enig i det er sku godt set og tror os han tjener mere nu end han gjorde før

p_porskjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Cool Blade skrev:

Jjaz

Ja, men det skal de nok og måske er der noget galt - men jeg mener bare at vi også skal holde os for øje at vi er kræmmere af værste skuffe.
Til de priser du regner med der skal du sikkert huske renter til en kassekredit, udviklingsomkostninger, en hvis fejlrate afprodukter med fejl som skal kasseres, fragt, reklame, skatter og alt sådan noget..... Forresten tror jeg at indkøb til materialer for at håndtere en produktion ikke er billigt...

Men hvis du kigger på hvad de kan bygge i kina for ingen penge, så er alt for dyrt! En dvd maskine med moms, importeret, fjernbetjening, kabinet osv til 329 i elgiganten - ja så er der ikke mange produkter tilbage som ikke bliver solgt til vild overpris.

P

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Februar 2005 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Factory Direct er et fenomen vi kommer til å se mere av i fremtiden. Internet har gjort det enkelt å samle informasjon, og dermed så blir forhandleren er unødvendig mellomledd. Internettet har også gjort det enklere å sammenligne priser, ikke bare i mellom forskjellige forhandlere, men også på tvers av landegrenser. Den enkleste måten å da sikre seg på at alle betaler samme pris, og lavest mulig pris er Factory Direct.

Jeg har selv nettopp handlet mitt første hifi produkt Factory Direct. All informasjon jeg fikk i forkant av kjøpet kom fra produsenten og diverse forum rundt om i verden. Jeg har aldri før følt at jeg har fått så mye pr krone betalt, og jeg har fått blod på tann hva dette konseptet angår.

Hvis noen adminer leser med: Vi behøver kanskje en egen avdeling for FR produkter, og med sticky threads?

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes