Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: sub out (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Akilleuz,

Jeg er helt enig med Celziam, i at det højst sansynligt er dine fronthøjttalere der mangler det sidste "oomph" i bunden. Du skal dog sikre dig at din forstærker er sat op til "no sub" for at være sikker på at bas-signalet routes videre til fronten, det er ikke nok bare at hive stikket til subben ud.

En fodnote her er dog at min allerførste forstærker med Dolby Digital, en Kenwood KRV-999D, havde en fejl i de elektroniske delefilter- og routingkredsløb, der gjorde at hvis man fravalgte subwoofer, så FORSVANDT LFE-signalet simpelthen. Siden er jeg heldigvis ikke stødt på dette fænomen, men jeg skal da ikke udelukkes at der kan findes forstærkere/receivere/HT in a box systemer rundt omkring med lignende hjertefejl.

Hvis du har The Lion King på DVD kan du nemt chekke det - i startscenen på denne ser man på et tidspunkt en elefant der går ud mod "kameraet". Det meget dybe "thump... thump... thump... " fra elefantens skridt er mixet så lyden KUN ligger i LFE kanalen og ikke i left/right/center overhovedet (ihvertfald på Dolby Digital 5.1 mixet, jeg ved ikke med DTS sporet - sidste gang jeg checkede dette var med laserdisc versionen der "kun" har Dolby Digital...).

Anyway - hvis du har koblet subben fra, og du IKKE hører dunket fra elefantens skridt, så er der noget galt. Er dunket med, bare med mindre "magt", så har du hele signalet med - men dine fronter går bare ikke dybt nok...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hhmm....

Har nu også fået rodet lidt med surround. Og jeg kan desværre ikke rigtig få det til at virke, som det "burde"... . Når jeg sætter front til "large" og sub til "no", får jeg helt tydeligt ikke de dybeste frekvenser med. Og da jeg har sub'en koblet på den forstærker, der driver fronterne, er det ikke bare fordi mine relativt "bass-beskedne", SA fronter ikke er i stand til at gengive signalet. Ud fra det jeg hører, forekommer det mig, at jeg må konkludere

1. LFE-signalet blivet ikke overført til fronterne ved den nænvte indstilling (fronter = large/sub = no).

2. Ikke engang hele det det "almindelige" signal overføres. Dette er jeg dog ikke 100% sikker på, men to ting kunne indikere det. For det første er det som om, den dybeste bund mangler, også ved "lyde", som jeg ikke vil antage er en del af af LFE-signalet (som jo egentlig er et effektspor), men helt "almindelig" dybbas. For det andet - hvilket undrer mig en del - bliver cut-off frekvensen (som ikke kan sættes under 40 hz) og "subwoofer mode" ved med at være tilgængelige og indstilbare, når jeg sætter sub = no. Det kan selvfølgelig bare være en svipser eller en mærkvædighed fra Denons side (har aldrig ejet andet Denon-gear...), disse parametre burde jo ikke være tilgængelige ved "sub = no", men det kunne måske også indikere, at der rent faktisk bliver skåret ved 40 hz, selvom sub er sat til "no" .

Nogen gode forklaringer eller forslag?

Til top Vis Celziam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Celziam

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv Denon, så vil ikke komme med nogen gæt - men synes godtnok det lyder lidt sært.

Ved "large" indstillingen burde det være 20-20000 hz der sendes til fronterne. Men så specifik er manualen garanteret ikke..?

Har du prøvet at sætte en sub til sub-out udgangen, bare lige for at checke om den rent faktisk lukker for signalet når du vælger sub=no..? (både i stereo og surround mode)

Mit bedste forslag ville faktisk være at prøve at rejse spørgsmålet på www.avsforum.com - der er nogen virkelig hardcore tech-freaks på det site, og ofte også repræsentanter for de store producenter. Der er højst sansynligt nogen der ved det. Men prøv at søge på det først, det kunne jo være at de havde været inde på det før.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Celziam hvilken dekoder har du ?
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Celziam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

RogueAgent - nej, jeg har ikke prøvet det, du foreslår, men det vil jeg gøre. Og nej, manualen (som er rimelig mangelfuld) giver ikke et entydigt svar.

Faktisk har jeg for et par dage siden stillet spørgsmålet på Avforums. Jeg har fået to svar som begge bekræfter, at LFE-signalet bliver sendt til "large-højtalerne" ved "sub=no".

Jeg tror i øvrigt, jeg må korrekse mig selv vedr. mit punkt 2 ovenfor; cut-off frekvensen drejer sig vel ikke specifikt om, hvad der går til sub, men mere om, hvad der går til small og large. Om signalet under cut-off frekvensen gengives af sub'en alene eller sub + front, kan man sætte andetsteds.

Ja, mystisk er det... . Forskellen på subtilslutning på hhv. LFE-udgangen og pre-out på stereoforstærkeren er meget stor. Så stor, at jeg helt sikkert vil vælge at køre med to kabeltræk til subwooferen og så skifte kabel, når jeg skifter ml. stereo, hvis jeg ikke via settings kan opnå noget bedre end det nuværende. 

sfms, dekoderen er den indbyggede i Denon 2105.

Til top Vis Celziam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Celziam

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes