Forfatter |
|
Mads Doss Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende anlæg.
Må jeg spørge hvad du gjorde af dine Tannoy højtalere, og hvor du købte dem? Det er ikke hver dag man falder over et sæt Tannoy'er som er til salg, og det kunne være rart at vide den dag hvor mine Edingburgh'er måske skal opgraderes...
Men ellers: *Keep up the good work* __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
Peter K Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 99
|
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Azo, L.B., Skoust, Pihl og Mads Doss.
Mange tak for roserne!
Mads Doss:
Det skal retfærdigvis siges, at kun enhederne var originale i mine Tannoy Buckingham. Jeg købte dem gennem "Store Poul" fra Dansk Audio Teknik Pro i Århus. Han ved ALT om de ældre Tannoy modeller og har selv (eller har i hvert fald haft) adskillige vintage sæt stående - heriblandt det formentlig eneste originale sæt Buckingham her i landet - så han er oplagt at kontakte, hvis du engang skal recone eller lignende:-).
Jeg solgte Tannoy højttalerne til en begejstret gut fra Esbjerg, som umiddelbart efter solgte sine ellers væsentligt dyrere Scanspeak baserede "high-end" højttalere:-)
M.v.h. Peter
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter
Har lige fået en vild tanke: Vores hus er fra 1944 med træ gulv, under gulvet er der 40-50cm dyb "klæder", der kunne man jo lave bas-hornet, i stil med den her:

Problemet er at beregne hornet, findes der et program til pc man kan bruge ?
Kan man nøjes med en sub (mono), hvis man deler ved 40hz ?
|
Til top |
|
|
Peter K Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dfms,
Tanken er rigtig god!
Følgende program - McBeans HornResp - har et rigtigt godt ry, men det kan tage lidt tid at lære at bruge:
http://www.users.bigpond.com/dmcbean/
For en slags "kogebog" til en horn sub se www.diy-systems.com under "articles" og "bass horn". Her vil være masser af gode tips til at komme i gang.
For at kunne lave en simulation med McBeans program, skal du tage udgangspunkt i T/S-parametrene fra en bestemt højttalerenhed. Jeg har et par tip til en sådan, hvis du ikke allerede har en - eller to:-)
Et 20 Hz horn skal være mindst 4,3 meter langt (og gerne længere), så det er altså en ordentlig fætter vi snakker om!
Den bedste måde at gøre det på er at lade hornet begynde i nærheden af (altså lige "under") dine hoved-højttalere og så lade mundingen være i nærheden af, hvor du sidder (en stor rist i gulvet eller lignende). Herved mindskes problemet med tidsforsinkelse!
Mange vil hævde, at du vil kunne køre mono op til 100-120 Hz uden problemer, hvis blot bassen er placeret nogenlunde midt for, hvor du sidder. Ved 40 Hz vil det være helt ligegyldigt, hvor horn-mundingen er i forhold til lokalisering af bassen - men altså ikke i forhold til tidsforsinkelse!
Hvis du kører stereo, så lad de to horn-mundinger mødes i én stor munding. Herved vil du kunne nå længere ned i frekvens.
Hvis du virkeligt bygger et sådant horn og gør det ordentligt, så vil du ikke fortryde! Du vil få et chok! Og jeg ville helt sikkert også lade hornet gå længere op end til blot 40 Hz. Det ville fritage dine hovedhøjttalere for alt det hårde arbejde!
Du vil under alle omstændigheder også blive nødt til at brug et aktivt filter til sub'en.
Håber dette hjælper - og held og lykke!
M.v.h. Peter
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 17 Februar 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak svarene, det jeg frygter medst for er vores gamle hus (alvorligt ment).
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 21 Marts 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:
Jeg har dog selv lavet tegningerne (men kun med kyndig hjælp fra nogle kompetente horn-freaks fra det store udland).
- kunne man lokke dig til at poste tegningerne? 
Citat:
For at kunne lave en simulation med McBeans program, skal du tage udgangspunkt i T/S-parametrene fra en bestemt højttalerenhed. Jeg har et par tip til en sådan, hvis du ikke allerede har en - eller to:-)
- Hvilke enheder er det? tænker kun på et bashorn 
PS - kanon opstilling. man kan næsten se vellyden 
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter,
Jeg gjorde det vist ikke helt klart ovenover 
Det jeg er i gang med er, at planlægge en sub for en af mine venner. Han har kigget en del på en lille aktiv perless-xls løsning, men jeg mente, at han burde udnytte pladsen han har på loftet .
Jeg har kigget lidt på IB-subs, men min ven (Henning) kan bedre lide ideen med et lukket horn. Nu har jeg kigget lidt på div. hjemmesider og fiflet lidt med et par downloadede hornprogrammer og jeg skal da nok komme frem til et resultat, men.... dovenskaben længe leve.... hvis du havde et færdigt resultat, så kunne jeg jo koncentrerer mig om at få designet hornet så det passer til hans loft 
Håber at du kan hjælpe.
Venlig hilsen
Thomas
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads Doss skrev:
Imponerende anlæg.
Må jeg spørge hvad du gjorde af dine Tannoy højtalere, og hvor du købte dem? Det er ikke hver dag man falder over et sæt Tannoy'er som er til salg, og det kunne være rart at vide den dag hvor mine Edingburgh'er måske skal opgraderes...
Men ellers: *Keep up the good work*
|
|
|
Nej det er rigtigt, Tannoy ser man ikke på brugtmarkdet hver dag og det er nok fordi de er så skide gode. . Mine Tannoyer er godt nok heller ikke lige det første der bliver solgt hos mig. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
Peter K Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Meier!
Beklager det sene svar, men jeg har været væk i påsken.
Hvis din kammerat har pladsen, så er et bashorn en fantastisk løsning! Man skal imidlertid tænke sig godt om under planlægningen – ikke mindst for at mindske problemer med tidsforsinkelse (prøv at se mine svar til ”dfms” ovenfor i tråden.)
Det var ikke en bestemt enhed, jeg havde i tankerne, men jeg ved lidt om, hvilke parametre, man skal kigge efter afhængigt af, hvor langt op i frekvens sub’en skal bruges. I mine egne horn anvendes 2 stk 15" PD.158 per side, men meget andet kan bruges - og hvis det alene var til en egentlig sub (f.eks. under 80 hz og med stejlt filter), ville jeg vælge en anden enhed.
M.h.t. tegninger af hornet, så vil jeg helst være fri for at sende dem - ikke fordi de er hemmelige, men fordi det er et bøvl. De ikke ligger i en enkelt fil, men i en masse separate auto-cad filer. Hvis hornet skal op på loftet, ville jeg nok også fortrække en anden konstruktion – mine vejer ca. 450 kilo pr styk:-)
Hvis du har en idé om, hvor meget plads din kammerat har til horn-munding, hvor langt han vil ned i frekvens, hvor langt op i frekvens, hornet skal anvendes, og hvilken enhed, han har tænkt sig at bruge etc., så vil jeg godt prøve at hjælpe med en simulation, hvis jeg får lidt tid (jeg har vildt travlt p.t.).
Håber dette hjælper…
Hvis din kammerat får lavet en hornsub, vil han ikke fortryde!
M.v.h.
Peter
|
Til top |
|
|
TKhifi Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super vildt , Men hvor stor er den kælder som de højtt. står i og hvis du spiller igennem så flyver taget sku da af
Tilykke med det
VH TK
|
Til top |
|
|
Peter K Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej TKhifi!
Tak! Kælderen er på lidt over 38 m2, så den er pænt stor. Dynamikken er glimrende, og jeg kan spille meget højt. Oris-hornene vil dog give op lang tid før bashornene:-)
M.v.h. Peter
|
Til top |
|
|
TKhifi Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK men så skulle der også være mulighed for at spille hele kælderen op . Hvordan er de at trække mht forstærker(varmeudvikling effekt mm.)
VH TK
|
Til top |
|
|
Peter K Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej TK!
Bashornene har en impedans på ca. 4 Ohm og en følsomhed på ca. 110 dB/1 watt(!). Orishornene har en impedans på 9-10 Ohm og en følsomhed på ca. 105 dB/1 watt.
Hornene er således meget nemme at drive med hensyn til strøm og effekt; men til gengæld er meget afslørende overfor støj eller andre unoder, så helt ukritiske er de ikke. Jeg har f.eks. forsøgt med ZapPulse 2.2SE forstærkere til Oris hornene og ZapPulse 2.2 til bunden (jeg bruger aktiv deling). ZapPulse forstærkerne lød for så vidt fint, men støjniveauet var alt for højt til de følsomme horn. Så snart Zap'erne blot var tændt, var der selv på 5-6 meters afstand en tydeligt hørbar susen.
M.v.h. Peter
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter K skrev:
Hej Meier!
Beklager det sene svar, men jeg har været væk i påsken.
Helt i orden - jeg er bare glad for responsen.
Hvis du har en idé om, hvor meget plads din kammerat har til horn-munding,
- næsten ingen grænse... det bliver jo "bare" et hul i loftet...
hvor langt han vil ned i frekvens,
- så langt ned som muligt , skal vi sige 30hz eller lavere.
hvor langt op i frekvens,
-Tja ikke ret langt op - under 100hz
hornet skal anvendes, og hvilken enhed, han har tænkt sig at bruge etc.,
-Her er jeg (endnu) lidt på bar bund, men jeg er ved at finde ud af det. 
så vil jeg godt prøve at hjælpe med en simulation, hvis jeg får lidt tid (jeg har vildt travlt p.t.).
-Vender tilbage, når jeg har fundet en enhed 
Håber dette hjælper…
Hvis din kammerat får lavet en hornsub, vil han ikke fortryde!
M.v.h.
Peter
|
|
|
|
Til top |
|
|
Peter K Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Meier!
Helt ok!
Hvis din ven endnu ikke har bestemt sig for en bestemt enhed, så skal han nok ikke bare vælge den første og bedste, han falder over. Nogle enheder være mere oplagte end andre i denne sammenhæng - og de oplagte vil ofte ikke være typiske hifi-enheder, men prof-enheder.
Oplagte parametre er:
* stiv membran
* høj EBP
* Qt < 0,25
* Fs lig med eller en lille smule højere end hornets ønskede Fc (cut off)
Hvad består resten af højttaler-systemet af?
M.v.h. Peter
|
Til top |
|
|
Peter K Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Meier.
Et par yderligere ting:
- husk at hornet jo skal kunne komme op på loftet. Hvor stor er åbningen hertil?
- husk også, at din kammerat vil få brug for en ekstra mono-forstærker og et elektronisk delefilter.
M.v.h. Peter
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter K skrev:
Hej Meier!
Hvad består resten af højttaler-systemet af?
M.v.h. Peter
|
|
|
Resten af systemet er indtil videre ret konventionelt - dali + surround, men jeg arbejder på at overbevise ham om glæderne ved RIGTIG hifi 
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter K skrev:
Hej Meier.
Et par yderligere ting:
- husk at hornet jo skal kunne komme op på loftet. Hvor stor er åbningen hertil?
Jeg regner med at samle hornet på stedet, dvs på loftet! Det er ikke verdens højeste loft, så hvis det skal samles udenfor, skal det ind gennem gavlen....
- husk også, at din kammerat vil få brug for en ekstra mono-forstærker og et elektronisk delefilter.
Den del er der fuldstændigt styr på, men tak for hintet - det bliver dog nok stereo, måske med fælles munding, men det kommer 
M.v.h. Peter
|
|
|
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nu kigger jeg lidt i dette forum, specielt er der et 8,8m bas horn med følgende spec.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=49502&perpage=10&highlight=&pagenumber=1
Efficiency is 105 dB @ 1m with one watt of power in the bandwidth from 18-150 Hz. Some more technical info: Inner throat area 0,025 square m (not so strange as you might think since the driver is sideloaded), inner mouth area 2,88 square m (without basswings), -3dB point @ 16 Hz (without basswings), the horn is a combination of conical and exponential segments since the intention with it is good sound quality at low frequencies. I do not think a hyperbolic design would sound as nice as the current horn, but it certainly would have been louder.
I would be pleased if someone could tell me more about the Ascendant Audio Avalanche 18" driver
Avalanche 18 Specs Fs 16 Hz Qms 6.00 Qes .429 Qts .400 Vas 550 L Re 3.2 ohms Znom* 4 ohms Xmax 27 mm Sd 1210 cm2 Mms 369 g Vd 6.53 L Pnom 800 watts Le 2.4 mH Cutout 16.75" Diameter 18.5" Depth 9.1" Weight 42 pounds
|
Til top |
|
|
Peter K Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Meier!
Ja, se dét er et bashorn! Men hvis det skal op på din kammerats loft, så skal taget hvis af først! 
Jeg kender ikke den Avalanche enhed, du har kigget på, men ud fra den T/S-parametre tror jeg ikke, at den er velegnet til et bashorn.
Jeg har i hvert fald svært at opnå pæne simulationer med enheder med en så høj Qt-værdi.
Hvis det var mig, så ville jeg kigge på en enhed med en væsentligt lavere Qt og et højt BL produkt - som f.eks. en PD.1850 fra Precision Devices.
M.v.h. Peter
|
Til top |
|
|