Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: LMC fælles bestilling vol. 2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan slet ikke få armene ned af begejstring. Hvordan planlægger I at montere kablerne mht. skærmen? Jeg har tænkt mig, at starte med at montere dem i alm. LK-stik i forsyningsenden og så finde nogle passende apparatstik, evt. nogle billige at starte ud med, så kan man altid opgradere

Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg vil montere skærmen til jord i forsyningsenden. Det er det jeg synes jeg kan læse ud af de norske indlæg.
Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Også sådan jeg har forstået det.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej Don Rasmus

Så ankom pakken til det nordlige.
Jeg var ikke hjemme i går da pakkeposten kom, så jeg kunne først hente den på posthuset idag.
Men hvad, bedre sent end aldrig.

De første to kabler er snedkereret sammen og funktionsdygtige.
Et par no nonsens powerkabler uden strømper og eksotiske stik.

Her lige et snapshot:

Jeg har ikke fået lyttet intensivt til dem endnu
(skal også lige have tømret et par stykker mere sammen inden hele signalkæden er forsynet).
Men førstehåndsindtrykket lyder lovende.

Jeg takker for initiativet med fællesbestillingen.
- uden det var projektet for mit vedkommende formodenligt ikke blevet til noget. 

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Det ser godt ud! Glæder mig til at samle dem sammen med Rasmus.
Fortæl gerne mere om lyden og dit udstyr.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Ser godt ud!! Det er da vidst blevet til lidt krymp i enderne, er der nogen speciel grund til dette?

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Don:
Krympeflex'en i enderne er mest for at de relativt små trækaflastninger i de billige stik har lidt ekstra materiale at bide sig fast i. 

Det var mest i apparatenden at det hjalp da der ikke var meget plads at gøre godt med inde i stikket.
Flex'en i netenden var mest for symmetriens skyld (udseenet)

Hehe, så ja lidt luksus blev det dog til

I mellemtiden har jeg fået lavet et kabel mere, så de begynder at ligne noget.

Raskolnikov:
Når jeg har haft lidt mere tid til at lytte med dem på, skal jeg nok smide en besked med mine indtryk af hvad de gør ved lyden i mit anlæg.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2005 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Nydeligt.
Jeg fik en postseddel i går (onsdag), men har ikke været på posthuset og hente det endnu (pokkers arbejde - man får ikke fri til at samle netkabler??).

Men jeg skal nu også vente på mine WattGate stik kommer, og der går nok en lille måned før de kommer

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hei igjen. Hvordan går det med kabelen? Nå har jeg nettopp laget en ny til min Jeff Rowland Model 8. Jeg hadde ikke til denne. Den trengte et nytt aparatstikk. Et 20A stikk. Men skal teste idag i forhold til den som følger med forsterkeren.

Håper de fleste blir fornøyde med kabelen.

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har også fået mine og kæmpet med at få dem monteret. Det viste sig at være lidt af et projekt. Mest fordi det er svært at finde passende stik der kan håndtere så tykke kabler (især når man lægger kabelstrømpen til.

Mht. apparat-stik havde jeg et Supra-stik fra et LoRad-projekt. Det er et OK-stik (men lidt pebret 140,-), og jeg kunne faktisk få både kabel og strømpe ind i stikket hvis jeg fjernede aflastningen (Skal nok prøve at få nogle billeder på...) Til de sidste kabler prøvede jeg først Brinck Elektronik ved Nørreport. De havde nogle billige stik, men kvaliteten er også skod. Aage Nielsen ved Sortedam doseringen har nogle lidt dyrere (ca. 35,-) der faktisk minder meget om Supra-stikkene bortset fra, at kontakterne er af messing istedet for kobber. Og så er de hvide. De fungerer faktisk fint og koster ikke alverden. Generelt for begge er, at men skal af med den yderste isolering før man overhovedet kan bruge aflastningerne, men man kan jo snyde lidt med noget krympeflex der ikke er så tykt som isoleringen.

Mht. forsyningsenden var det endnu sværere. Hvis man igen fjerner den yderste isolering og bruger krympeflex, kan man godt bruge de vinklede LK-stik, De "alm." lige LK-stik duer ikke, da der er holdere til kabler i, og de kan slet ikke bruges til de tykke ledere fra LMC-kablet. Jeg holdt mig til de vinklede. Problemet er nu, at få skærmen og jord-lederen i jordbenet på stikket. Det holdt hårdt, og jeg endte med, at klippe nogle af jordlederne af, og vikle dem sammen med noget af skærmen inden jeg monterede det. Alt i alt endte det godt, men det tog et par timer at lave, inden jeg havde det hele på plads med krympeflex og det hele (Nu er jeg heller ikke nogen ørn til elektronik, så måske I kan gøre det bedre/hurtigere).

Alt i alt er det ikke helt nemt at have med at gøre, set i forhold til LoRad-kablet der er langt blødere og dermed nemmere at få til at gøre som jeg vil, men de færdige kabler ser sgu OK ud, bortset fra farven på stikkene. Er der nogen der kender et sted i Kbh, hvor man kan få fornuftige stik evt. i sort?

Hvordan lyder de så? Umiddelbart OK, jeg har ikke helt dannet mig min mening endnu, og det sidste kabel mangler jeg at lave. Jeg synes umiddelbart det er slankere i lyden end LoRad og i hele taget lidt anderledes. Jeg kommer med flere input omkring lyd når alt er på plads. Jeg har også planer om at lave en strømskinne baseret på LMC.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan I har gjort mht. montering af skærmen. Er det nemmere i Schuko-stik? Her går man så bare glip af muligheden for, at bruge jord-forbindelsen. Desuden var jeg lidt i tvivl om, om det er OK, at bruge Krympeflex som nød-isolering i enderne, ellers er der et alvorligt problem med at få kabel + strømpe ind i stikkene.

Glæder mig til at høre om jeres andres erfaringer og som der er blevet sagt. Tusind tak for at nogen tog initiativ til fælles-bestillingen. Det åbner mange muligheder for medlemmerne for at prøve noget nyt til en billig penge.

Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Så blev Raskolnikov og jeg færdig med vores første kabler. Her er lidt billeder, jeg har også nuppet lidt af selve kablet, så man kan se kvaliteten:

(Nogle billeder slettet og andre ændret til max-bredde på 450-480 pixel i bredden, jf. regler for billedupload i forum! 17. marts 2005 kl. 7:52)

Nå hvad siger i gutter?

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Ja og de spiller også godt! Jeg har lige fået dem på-

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Det ser jo nydeligt ud!

Jeg glæder mig til at lytte til mine kabler, når jeg får mine apparatstik.

Jeg er gået igang med at finde stumper til en passende stikdåse til kablerne. Har fundet nogle gode stumper, men kigger mig lige godt omkring.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hej daniels

Jeg tænker også på at lave en strømskinne og såvidt jeg kan se gør Kasper H også det.

Kan ikke vise lidt af dine dele frem såfremt du har nogle links? Jeg er særligt interesseret i en god schukoskinne, hvor man kan skifte kablet...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har skelet en del til prisen, for Elfa har mange interessante strømskinner, men jeg vil ikke betale tusind kroner for en DIY strømskinne. Så kan man lige så godt købe en Supra LoRad skinne.

Jeg har tænkt mig at købe denne:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/el fa-bin/dyndok.pl?dok=143813.htm?_43_316_41
Og så bruge en bid af mit LMC kabel, og en af de samme stikpropper.
Elfa har faktisk ret mange stikdåser, der ser ret solide ud, men det er svært at vudere hvor tykt kabel de kan tage.
Optimalt ville jeg helst have en stump af versionen tykkere end vores kabel. Og så bide i det sure æble, og ofre 2-300 kroner på en Furutec/WattGate stikprop.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget interessant. Jeg tror jeg vil prøve og skrive til elektronik butikkerne rundt om i Århus og høre om de har noget i samme stil - portoen er ret pebret ved ELFA.

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Desuden vil jeg nok montere en almindelig LK fuga prob som den Kasper H snakker om, for at kunne få glæde at jorden.

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Er der nogle særlige fordele ved Schuko-stikkene fra ELFA? Eller schuko-stik generelt? Måske nogle monterings-fordele? Ellers må det da alt andet lige være smartere at bruge alm. danske stik m. jord-ben, da man så "altid" kan bruge jord-forbindelsen.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jeg hører meget blandede meninger om jordforbindelse. Flere mener at jordforbindelse gennem stikkontakter er det onde selv (!) Og at en rigtig jordforbindelse kun kan skabes gennem et jordspyd. Hvilket af gode grunde er "lidt besværligt" i et lejlighedskompleks, som det jeg bor i.

Hvis man kigger på de hundedyre Furutech stik, hos f.eks. Svalander, så har de ikke jord på stikpropperne.

Hvis man dog vil bruge et netstøjsfilter, kan det i mange tilfælde være godt med jordforbindelse. Men så er der andre problemer ifølge LC Audio: "Klasse A/B forstærkere derimod trækker den mængde strøm ud af nettet, som svarer til det signal der skal gengives. Derfor
kan man risikere at bassen bliver slatten og gummiagitg, når et netfilter tilsluttes"

Efter alle disse info, går jeg uden om de strømskinner, der har indbygget netfilter og jord.

Jeg læste dette i en anden tråd fra @Bonné i forbindelse med brum og støj, men det giver også stof til "jorddebatten":

"I mange tilfælde kan jording af consumer hifi apparater faktisk FORVÆRRE brum. Dette skyldes at man i consumer og semi proff. udstyr, har den dårlige vane at blande stel jord og signal jord sammen. Når du kombinerer dette faktum med at man i kbh. ofte laver jord forbindelse ved nulling, har du balladen.

Skal jord ticket virke, skal der bruges en såkaldt "ren teknisk jord", direkte til et seperat jordspyd, meget sinpelt at lave i et parcel hus, et helvede i etagebyggeri.

Så hvis du har brum problemer, og anvender ubalanceret kabelføring, start med at finde ud af hvilke apparater der har jord forbindelse. Enten igennem 220 V eller evt. antenne stik. Prøv så at fjerne jord forbindelserne systematiskt, indtil du har et rent signal".

Jeg har ingen større teknisk indsigt, men det lyder ikke helt forkert.

Lidt detaljeret info om jording af HiFi:
http://www.hugohein.com/links/alt/jord.specs/netstojsfiltre. htm

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af jer der har testet jording af skærmen? jeg har et kabel med og et uden, og jeg prøvede det på min forstærker. Når jeg sammenligner de to, så synes jeg at kablet uden jord har en mere åben lyd der er lidt tættere på, altså musikken står ikke bag højttalerne, men mere mellem højttalerne. Derudover vokser instrumenterne lidt og bliver lidt større end jeg mener de burde være. Med jord er der mere dybde men også lidt mere præcision i instrumenterne. Umiddelbart synes jeg at Mit gamle LoRad kabel havde lidt bedre perspektiv, men jeg har ikke test-lyttet så meget. Dette er kun for at lufte mit umiddelbare indtryk.

Hvad er jeres andre erfaringer? Input ang. montering modtages også gerne. Ikke mindst til, om der er nogen steder i Kbh, at man kan få (billige) gode stik både til apparat og forsyning. Som jeg tidligere har skrevet har Aage Nielsen nogle OK apparat-stik der minder meget om Supras Apparat-stik.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes