Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 14:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: akustik, reverb og rum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

HUSK det handler om en opgave på et studie. . . . han skal indrette en biograf, og så vidt jeg ved ikke en hjemmebio i lejligheden???? Evidenso du må endelig rette mig hvis jeg er galt på den!!!!

__ __ __

Der er forskellige måder man kan absorbere lyd på. . . .

Enkelte overfladers evne til effektivt at absorbere lyd - og tillige måden de gør det på - er meget forskellig. Disse overflader kan deles op i tre grupper.

1. Porøse absorbenter

De porøse absorbenter består af materialer som mineraluld, træbeton, tekstiler (gardin) m.fl. Disse fungerer ved, at luften i materialets luftlommer sættes i svingninger, når en lydbølger rammer overfladen af materialet. Dette skaber en gnidningsmodstand mellem lommernes vægge og luften i lommerne. Ved denne gnidningsmodstand vil nogle af svingningerne, og dermed lyden, blive omsat til varme i materialet. Porøsiteten af materialet er afgørende for lydabsorptionen. Er denne for lav vil hovedparten af lydbølgerne blive reflekteret på overfladen. Er denne tillige alt for høj vil lydbølgerne passere gennem materialet uden nævneværdig gnidningsmodstand, og dermed uden absorption af lyden.

Porøse absorbenter har en god absorption ved høje frekvenser, hvorimod disse har en ringe absorption på lydbølger med en lav frekvens. Dette kan dog afhjælpes ved, at tilføje et hulrum mellem absorbenten og den bagved liggende reflekterende flade. Dette vil øge evnen til, at absorbere dybere lyde, hvor absorptionen rækker dybere, des større hulrum man tilføjer.

2. Pladeabsorbenter

Pladeabsorbenter består af en tæt plade af metal, gibs, træ el.lign. monteret således, at der fremkommer et hulrum bag denne. Når disse rammes af en lydbølge vil pladen bliver sat i svingning. Lydabsorptionen opstår da ved, at til dels pladens stivhed, men primært luftens skiftende udvidelse og sammenpresning vil øve modstand mod denne svingning, og dermed omdannes til varme. Ved pladens resonansfrekvens, den frekvens hvorved pladens udsving er størst, bestemmer den maksimale lydabsorption. Det er altså ved denne frekvens lydabsorptionen er størst, da svingningerne, og dermed varmedannelsen, er størst. Anbringes der eksempelvis mineraluld i hulrummet bag pladen, vil absorptionen stige omkring resonansfrekvensen. Dog vil den maksimale absorptions-koefficient sjældent være højere end 0,4-0,6.

Pladeabsorbenters resonansfrekvens ligger normalt mellem 50-500 Hz. Dette medfører altså en god lydabsorption ved lave frekvenser. Derimod har disse ringe absorption ved høje frekvenser.

Pladeabsorbenter har altså god dæmpning ved lave frekvenser, hvilket gør dem relativt populære. Dette skyldes, at de fint modsvarer den absorption, som personer har ved høje frekvenser. Derved kan man opnå en velafbalanceret efterklangstid ved en sådan kombination, da man kan opnå en mere jævn absorption i hele det hørbare område.

3. Resonatorabsorbenter

Resonatorabsorbenter har en funktion, der er lidt i stil med pladeabsorbenter. En resonatorabsorbent består af en perforeret plade, hvor perforationen udgør 5-20 pct. af pladens areal. Når den perforerede plade rammes af en lydbølger vil der fremkomme svingninger i luften, omkring hullerne i pladen. Disse svingninger vil da blive modvirket af luftrummet bag pladen, der vil fungere som en fjeder. Hullerne i pladen, kaldet resonatorhalsen, kan opfattes som luftpropper, der opstår pga. den flaskehals-lignende situation luften møder. Når disse luftpropper opnår de største udsving, vil den største lydabsorption finde sted, da den størst mulige mængde af lydbølger hér omsættes til varme i systemet. Anbringes f.eks. mineraluld umiddelbart bag pladen vil dette resultere i, at lydabsorptionen bliver forøget over et større frekvens-område, hvorimod den maksimale absorption, omkring resonansfrekvensen, falder.

Resonansabsorbenters lydabsorption kan tilpasses det enkelte behov. Dog har de typisk den mest effektive absorption over i begrænsede områder over 250-500 Hz.

__ __ __

Diffusion er ikke absorption af lyd, men er derimod en spredning af lydbølgerne, når den rammer en flade.

__ __ __

Til 3dx

Kravene til volumet er ikke til diskussion. Skal efterklagen opretholdes skal volumet være som skrevet ovenfor. Ellers er der ikke mulighed for at arbejde med rummets akustik, så eksempelvis uønskede akustiske fænomener undgås.

Snakker vi koncertsale skal volumet være over 8-10 m3 pr. person, hvis det skal være bare lidt seriøst!

Et normalt menneske på en polstret stol absorberer cirka lyden som følgende. . . . .

Lydabsorptions koefficienten ved de 6 frek.!!!!

125 hz - 0,19

250 hz - 0,37

500 hz - 0,56

1000 hz - 0,67

2000 hz - 0,61

4000 hz - 0,59

__ __ __

Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

citat fra indlæg 1: "bygge min egen hjemmebiograf op fra bunden"

vedr. vol. pr. person, var det blot for at sige at, det jo kun i ganske få tilfælde, kan lade sig gøre at opretteholde dette forhold. hvis vol. er så kritisk, så må det altså så lyde dårligt i en ½ fyldt biograf eller koncert sal.  men det kan man jo spørge om når man køber biletten

absorption.

ja, det skal nok være rigtigt, men det høj frekvente er som regl allerede dæmpet af den indretning der er. mens de lav frekvente ikke er det, men der i mod påvirkes af meneske kroppe. så ja, men forskellen høres størst i de lave frekvense fordi de fra starten IKKE var dæmpe af betydning.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

citat fra indlæg 1: "bygge min egen hjemmebiograf op fra bunden"

Arghh. . .  det ér jo en hjemmebio!!!!!  Så er volumet jo fastlagt!!!

vedr. vol. pr. person, var det blot for at sige at, det jo kun i ganske få tilfælde, kan lade sig gøre at opretteholde dette forhold. hvis vol. er så kritisk, så må det altså så lyde dårligt i en ½ fyldt biograf eller koncert sal.  men det kan man jo spørge om når man køber biletten

absorption.

ja, det skal nok være rigtigt, men det høj frekvente er som regl allerede dæmpet af den indretning der er. mens de lav frekvente ikke er det, men der i mod påvirkes af meneske kroppe. så ja, men forskellen høres størst i de lave frekvense fordi de fra starten IKKE var dæmpe af betydning.

Tjah. . . . normalt "designer" man lokalet udfra hvor mange der oftest er i lokalet ved brug (~70%). Helt fyldt vil det være en anelse overdæmpet og omvendt!! De polstrede stole, samt tykke gulvtæpper, anvendes netop fordi de har tilnærmelsesvis de samme egenskaber, så forskellene er kun små.

Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

evidenso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Ja tak.
Det er klart at de fungere den beskrevende måde, men jeg tænker mere på. Hvor i rummet de enkelte plader skal opstilles for at personens lydbillede får de rigtige retninger. Hermed mener jeg, er det f.eks. ønskeligt at have diffusere lige bag øret eller ønsker man hellere en absorber med tanke på rear højttaleren der sidder på sidevæggen.

Det ER klart at der ønskes absorbere på sidevæggen for at komme de "tidlige reflektioner til livs". Det er der ikke noget at diskutere om.

Men så igen.... hvad med frontvæggen. Skal lyden absorberes eller spredes ud der, hvad er godt for lydretningen for brugeren? Ønsker man et lettere diffust felt foran?

Er der forrsten nogle der har erfaringer med Odeon 7,01. Det er et dansk produceret rumakustik program. Det er bla. brugt til koncertsale og kirker ved jeg.  Jeg har en anelse om at det er farligt dyrt da Bruel og kjär distriburere det. Nogle der kender det og kender prisen :)
Til top Vis evidenso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evidenso

evidenso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Februar 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

jeg var lige i biffen igår og se Constantine, skodfilm forresten naaaa smag og behag vil jeg hellere sige. Hvis det okulte siger en noget er den sikkert god....
anyway jeg lod mærke til at de havde valgt en blandning af diffusere og absorbere på sidevæggen. Der var ingen desideret brutal afskærmning mod tidlige reflektioner. Bag væg er der praktisk taget ikke. Den er erstattet af en "bakke" med sæder. Men alt andet lige så er det en enorm dæmpning de har lavet, man kan næsten ikke høre hvad der tales om på sæderne bagved.
Til top Vis evidenso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af evidenso

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes