Forfatter |
|
theCooler Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter Pan og Beofan
Jeg har i en periode overvejet i hvilken retning mit Hifi i hjemmet skulle tage ... skulle jeg holde fast i mit Denon-og-sæt-selv-de-mærker-og-elemeter-sammen-som-jeg-nu-sy nes eller om jeg skulle give den gas med B&O.
Jeg har altid godt kunne lide B&O og går også op i lyd-/billed-kvaliteten (har bla. brugt kassen på at lægge god I.C.E. i bilen (I.C.E. = In Car Entertainment )
Det er blevet til det klassiske "opgør" imellem mand vs. kone [gode (og store) højtalere vs. ubrugelige (måske pæne) højtalere] 
Resultatet er blevet: citat om Beolab 3: "Den er da diskret", og "hvis man SKAL bruge så mange penge på fnys //anlæg// og //højtalere// fnys så kan man da lige så godt købe B&O" 
Så nu er jeg (som den nørd jeg nu er) gået igang med at planlægge B&O i huset, og derved finde en masse spørgsmål (og med tiden svar) vedr. installationen.
I den forbindelse vil jeg gerne sige tak til jer begge OG alle jer andre aktive medlemmer for jeres gode forklaringer (både på begynder og øvet niveau) 
Jeg har fået afklaret en del, og er ved at lave en mini-skitse over huset og dets kommende B&O-installationer - har dog lige et par spørgsmål:
- Det her Beolink-koncept, som jo betyder, at jeg kan f.eks. med Beolab 3500 i køkkenet kan afspille radio fra min Beosound 3000 i stuen - kan jeg BÅDE spille CD i stuen på Beosound 3000 OG radio (via denne Beosound 3000) på min Beolab 3500 i køkkenet? Og tilsvarende med TV/DVD i stuen, arbejdsværelset og måske soveværelset?
- Trods et hav af links til information ang. B&O, så kan jeg f.eks. ikke finde ud af hvilke DA-konvertere 3000 / 3200 og lign. bruger.
- Kan man få DAB til BS3000 og BS3200?
- Som min CD-/radio skal jeg vælge BS3000 / BS3200 / BC2 / BS4 / anden? og hvorfor?
- Jeg kunne godt tænke mig at "pakke" mine CD'er væk men kan ikke lide BS3200's 192kb MP3 (det er da vist kun til min IPod, at man kan nøjes med den kvalitet) - hvad gør jeg så?
- Jeg vil lave et setup med surround i stuen (er vild med at se film a la Lord of the Rings, King Kong og den slags) - men da jeg ikke har noget B&O (ud over en Beocom 6000), så ved jeg ikke hvad jeg skal starte med ... ok hvis penge ikke var noget problem så var det bare at give den gas Kunne forestille mig BSxxxx, 2 * Beolab 3, og så bygge videre derfra. Fornuftig idé? Og hvis jeg herefter vil koble Beolab 2 til - kan man det?
PS. Når jeg har lavet skitsen over huset, så smider jeg den lige på - mon ikke I så har nogle gyldne kommentarer 
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej theCooler, og velkommen til hifi4all. 
Tak for dit klare indlæg, der er noget at tænke over. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
theCooler skrev:
- Det her Beolink-koncept, som jo betyder, at jeg kan f.eks. med Beolab 3500 i køkkenet kan afspille radio fra min Beosound 3000 i stuen - kan jeg BÅDE spille CD i stuen på Beosound 3000 OG radio (via denne Beosound 3000) på min Beolab 3500 i køkkenet? Og tilsvarende med TV/DVD i stuen, arbejdsværelset og måske soveværelset
|
|
|
Hej theCooler Spørgsmål 1
Beolink MCL findes på ældre B&O produkter/ Masterlink ML findes på nyere produkter. Et link audio produkt er f.eks højttaleren Beolab 3500 og et link TV kan f.eks være BeoCenter 6.
Starter vi med Beovision TV modellerne, er det at foretrække at de har hver sit antenne kabel, når der skal ses TV. Har du så i stuen et BeoVision TV med DVD eller video afspiller, vil du med link systemet kunne se det valgte, på de andre link TV der er i huset.
Med et link Audio produkt vil du så kunne høre DVD lyden i de rum der er linket til stuens TV. Står der i stuen en Beosound 3000, kan den aktiveres fra link rummene til at spille Radio eller en CD skive.
Det vil så sige at hvis du på dit arbejdsværelse har valgt at høre en CD fra Beosound 3000 i stuen, er de andre linkrum nødt til at høre den samme CD, men kan også aktivere TV'et i stuen, for evt. at høre radio, hvis der findes radio i TV'et.
Der kan afspilles en ting på hver produkt af gangen, til de linkede rum.
Se. Her beskrivelse af mit linksystem. Her. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
heCooler
For at besvare det meste af dine øvrige ønsker har jeg tegnet et set-up
der tilgodeser dine ønsker.
Linksystemet til dit hjem og DAB radio ligger i Beocenter 2, ellers er
der stor valgfrihed.
Se på tegningen, og med systemet her under vil du kunne styre det hele.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
theCooler Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter Pan
Tak for de gode input - desværre bekræfter du mine "bekymringer" vedr. link-delen - sikke en nitte Der forsvandt ét af de helt store plusser i min bog. Må nok "nøjes" med at tænke som i et almindeligt setup. Jeg kan se, at du også kender til Denon - er det ikke noget med at f.eks. 3806 har flere zoner - og derved kan bruges til surround i stuen fra en DVD OG afspille en CD med lyden i en anden zone (f.eks. køkkenet) ? Jeg havde jo også forestillet mig linke 2-3 rum i kælderen sammen med stue, arbejdsværelse, køkken i stuetagen og badeværelse + soveværelse på 1.sal sammen. Så kunne (troede jeg) jeg spille CD i køkkenet, radio på badeværelset, tv i .... etc.
Hvis jeg nu deler mine "B&O-Beolink-zoner" op i 3 - én for hver etage. Så er stue, køkken og arbejdsværelse én zone ... nej det du´r heller ikke ... hmm det skal jeg vist lige tænke lidt mere over 
Hvis jeg blander PC'en ind i det på dette setup - så skal den vælg også styres fra PC'en ... eller hva? Jeg ville jo gerne kunne styre ALT fra Beo4 - hvad med den dersens Beomedia - kunne den bruges i stedet for?
Vender tilbage med mere i den her sag - det er sikkert 
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 27 Januar 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
theCooler skrev:
Hvis jeg blander PC'en ind i det på dette setup - så skal den vælg også styres fra PC'en ... eller hva? Jeg ville jo gerne kunne styre ALT fra Beo4 - hvad med den dersens Beomedia - kunne den bruges i stedet for?
|
|
|
theCooler
Nu må du se tilbage på mit foreslag, se på Lintronic hvor et indstik kort i PC'en sørger for at du kan styre det hele med Beo4
Se også Beolink® PC 2
http://www.beoworld.co.uk/pc2.htm __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
theCooler Forum Bruger

|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter Pan.
Det er da boksen man ikke kan leve uden! Lige fra det simple setup med en HD-recorder til dit Peter 
Jeg har også fundet ud af hvordan jeg "løser" link-problemet: De 2 sammenhængende stuer (som nærmest er én lang stue) bliver en tv-stue og en musik-stue.
Beolink-system-01: (stue-etage) TV-Stue: BV7-40 m. BL7-4, 4 * BL3 og BL2 + HD-recorder / Bluray / PC m.fl. sammen med Lintronic TT455-RT-238
Beolink-system-02: (stue-etage) Musik-Stue: BS3000, 2 * BL3 (eller Beovox Penta combo med ICE-power hvis jeg kan få konen overbevist ) Køkken: BL3500 Arbejdsværelse: BL3500 (og BV6-26 som stand-alone uden for link-et) De tre rum skal så bruge Beomedia som "PC"
Beolink-system-03: (1. sal) Soveværelse: BV6-26 Badeværelse: Beovox1 Bibliotek: BL3500 / Beovox1 / anden diskret-link.
Kælder: Børneværelse 1: Diverse den ene datter nu vil have (United og andet kræs ) Børneværelse 2: Diverse den anden datter nu vil have (konens gamle konfi-anlæg  ) Badeværelse og værksted: Mit nuværende stereo-anlæg: Denon DRA-700DAB-receiver (med 3 zoner og IPOD-integration), Denon DCD685-Cd-afspiller og ældre Mission-højtalere. NB! Hele kælderen er ikke færdig-ombygget, så måske ender det med noget helt andet.
|
Til top |
|
|
BeoFan Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 405
|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej theCooler
Tak for de fine ord, det er rart at høre at vi trods alt kan gøre en forskel.
Specielt Peter Pan lægger ufatteligt mange timer i, at hjælpe os alle med at blive lidt klogere på B&O, og han kan ikke takkes nok 
Jeg vil prøve at besvare eet af dine mange gode spørgsmål, så godt som jeg nu kan.
Med hensyn til DAB er du sikkert vidende om, at der er nærmest religiøse diskustioner om DAB er godt eller skidt.

I virkeligheden er det ret enkelt...
DAB er ganske rigtigt noget ringere i den tekniske lydkvalitet end FM of CD, men det betyder ikke at det er dårligt, som nogle hi-fi fanatikeere vil gøre det til. For dem er lyd religion, og der er ikke plads til fortolkning!
Jeg har selv erfaringer med DAB fra 1. dag og jeg var også den allerførste i Danmark som fik installeret en DAB modtager i et B&O produkt, nemlig BeoCenter 2 og jeg har aldrig følt at lyden var dårlig, tværtimod har glæden været konstant.
DAB modtageren i BeoCenter 2 adskilte sig iøvrigt fra alle de øvrige løse modtagere jeg havde lyttet til, at være af en betydelig bedre kvalitet lydmæssigt, så tilfredsheden med B&O og DAB har lige siden været vældig stor.
Med DAB modtagelse får man et ganske gratis, et betydeligt udvalg af radiostationer, hvis indhold i den grad er værd at lytte til, og det når man har tid og lyst.
ALT om DAB modtagelse i Danmark http://www.dabradio.dk/
Kritikerne påpeger, at det DAB format som benyttes i Danmark (og England) er forældet og nye DAB formater er opfundet.
Til det er det blot at konstatere at andre (kritiske) lande endnu ikke har DAB til at sende,(!) hvad entet det er det gamle eller nye format, og så er det jo ligesom en akademisk diskustion!.
Fakta er også, at et evt. nyt DAB format vil kunne modtages på de alle "gamle" DAB modtagere, -man vil dog ikke kunne modtage f.eks reklamer på en lille farveskærm (og så er skaden nok ikke så stor alligevel)
Min anbefaling er derfor klart at du bør vælge et B&O produkt hvor der er mulighed for at montere et DAB modul.
I øjeblikket har B&O 2 produkter som tilbyder dette. BeoCenter 2 og BeoSound 4.
Da DAB i tidernes morgen så dagens lys, så bad Danmarks Radio, B&O om at fremstille nogle hundrede DAB modtagere til test, og her valgte B&O at ombygge BeoSound 2500 så de kunne modtage DAB udsendelser.
Alle disse testmodtagere er imidlertidigt aldrig kommet i handlen efterfølgende, og det formodes at de er destrueret efter testperioden(?) Så ingen DAB i Beosound XXXX
Prisforskellen på en modtager med og uden DAB er relativ lav, (2700,-) og jeg mener derfor uden tvivl at man skal tilvælge DAB med det samme.
Den væsentligste forskel mellem de to produkter (udover designet) er at BeoCenter 2 tilbyder mulighed for DVD afspilning, mens Beosound 4 til gengæld tilbyder optagelse på SD kort.
Jeg har selv BC2 stående i stuen, men jeg synes jeg at den nye BeoSound 4 er rigtigt flot designet ("ægte Jacob Jensen design i en ekstrem høj kvalitet- prøv at se og mærk den i virkeligheden !) og at den giver rigtigt meget for pengene, og det ville klart være mit valg idag, jeg synes at de andre B&O modeller herunder BSXXXX har for mange år på bagen til at de er interessante, -det handler også lidt om gensalgsværdien.
En løs dvd afspiller der kan afspille nye formater er nemt at få fat i, og nye DVD formater er allerede kommet på markedet, så ved at vælge Beosound 4 får man i fremtiden større valgfrihed. Her lægger BeoCenter 2 efter min mening op til at man om nogle år alligevel skal have en ekstra DVD afspiller stående.
Nuværende DAB modtagere fra Bang & Olufsen
Beosound 4 BeoCenter 2
BeoSound 4 vejledende udsalgspris er uden DAB 13.995,- og med DAB 16.790,-
BeoCenter 2´s vejledende udsalgspris er uden DAB 28.995,- og med DAB 31.790,-
Bemærk, at langt de fleste steder er der mulighed for at forhandle sig frem til 10-15 % rabat på nævnte priser.
|
Til top |
|
|
BeoFan Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 405
|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til link systemet , er der vist sket en misforståelse.
Hele ideen med B&O link system link er at du kan tage dit AV anlæg med dig fra rum til rum.
Eksempelvis ser din hustru morgenTV i køkkenet men du foretrækker at høre radio P3 i badet, ungerne kan i mellemtiden underholdes med en DVD tegnefilm i stuen, altsammen på samme tid.
Det er dog ikke muligt at høre/se andre ting fra samme signalkilde, eksempel radio P1 i køkken og radio P3 på kontor samtidigt,- på det område skal der være enighed, og deri ligger misforståelsen
|
Til top |
|
|
beo4 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 41
|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer alle. Spændende indlæg. Peter Pan kan måske forklare hvordan man bedst forbinder en projektor til beovision avant 32" 100HZ, det er umiddelbart bare at bruge en af scart forbindelserne men så har man billede begge steder, altså både på beovision og projektor. Gode råd ønskes.
__________________ Michael Munk
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
Med hensyn til link systemet , er der vist sket en misforståelse. |
|
|
Tak BeoFan,
Det var godt vi fik redet trådene ud.
Det er lidt svært at beskrive, når der findes både nye og gamle systemer.
Til top |
|
|
theCooler Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BeoFan
Nu er jeg med mht. Beolink - uha det var godt Så kan jeg jo nok lave et mere simplet setup end mit beskrevne (og dermed langt billigere )
Link-setup version 2: Beolink-system: (nu bliver der "kun" ét) Stuer: BV7-40 m. BL7-4, 4 * BL3 og BL2 + HD-recorder / Bluray / PC / Beomedia m.fl. sammen med Lintronic TT455-RT-238 samt BS4 m. DAB Køkken: BL3500 Arbejdsværelse: BV6-26 Soveværelse: BV6-26 Badeværelse: Beovox1 Bibliotek: BL3500 / Beovox1 / anden diskret-link.
Kælder: Som beskrevet tidligere
Tak for hjælpen. Så må jeg bare igang med at lave nogle indkøb 
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
theCooler
I stedet for beoLab 3, vil jeg da mene din hustru er til at forhandle med, når du viser hende denne her 
Han er da køn ik'?
Et hemmeligt billede fra FBI's kartotek. Bliv ikke bange det er et venlig rumvæsen.
 __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
theCooler Forum Bruger

|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan da 
Hvis man har BeoLab 5 så behøver man ikke en sub - er det også gældende for de nye BeoLab 9 ?
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan den lyder, ja det ved vi ikke pt., jeg har endnu ikke læst nogen kommentar om lyden, nok fordi at de der har hørt den får mundkurv på.
Husk efter Bang & Olufsens mening har vi ikke en gang set den ennu.  Billeder findes på side 39. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
Hej,
Så er det indkøbt, en Linn unidisc og Beolab 5 det spiller alt kanon, de er virkeligt glade for et godt drev. Dog har jeg et problem - når de fødes med PCM lyd fra en dvd, er der kun lyd i den ene højttaler .... ? hørt om det før ?
/Dennis
|
|
|
Se svar på tråden Peter Pans adapter tegninger. Det siger Bang & Olufsen. Tryk her. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lytning – få nye oplevelser

Redaktøren fortæller, hvordan du kan få meget mere ud af din lytning.
Læs det hele her. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi skal huske at spare på strømmen hvor vi kan.
Har du ikke tigger funktion på dit lyd og billede udstyr, kan en El-spareskinnen slukker dit tilsluttet udstyr.

Så nemt fungerer det.
Sæt TV'ets strømstik i den markerede stikprop i el-spareskinnen (ikke USB model). Sæt de øvrige strømstik i el-spareskinnen fra eks. dvd, parabolmodtager, video, radio, subwoofer, aktive højttaler, etc.
Tænd for strømmen til el-spareskinnen, og tænd for dit TV via din fjernbetjening. Her efter tænder og slukker dit tilsluttede udstyr automatisk, når du tænder og slukker tv'et med din fjernbetjening. Afbrydningen af det tilsluttet udstyr sker, når strømforbruget på TV-stikket falder til under 20 watt.
Man må dog sikre at forbruget i den mærkede stikdåse overstiger 20 W.
Hvis det eks. er en Beosound XXXX og ikke et TV du vil bruge, kan det være et problem fordi en Beosound ikke trækker så meget strøm som et TV. For at øge forbruget, så spændingen ikke falder til under de 20 W, kan der til samme udtag som Beosound'en tilsluttes en lampe, hvor pærens watt tilpasses, for at holde forbruget over 20 W når Beosound er tændt og skal spille.
http://www.frb-forsyning.dk/Default.aspx?ID=557 Også set i Silvan og Jem & fix.
(Har været vist før, men der kommer hele tiden nye brugere)  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|