Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 11:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: diy tonearm og værk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hej Satmit !

Hvis du får en Scheu motor inden mig så vil jeg gerne vide om det virker Ang.. lyden

Jeg skal også have en motor til min (diy) pladespiller !

Hilsen King ... -0

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej King,

Har ikke bestilt så det får jeg nok ikke ... har vidst samme leverandør som dig. Scheu har et godt ry, tror Jan Nielsen benytter Scheu motor også, ligesom Villman.

Om den er bedre end andre motorer ja det er svært at vide ... men en god strømforsyning til en AC-motor koster kassen, så derfro synes jeg at Scheu er en god mulighed for at få noget bedre end det jeg har pt. Tror i øvrigt mere på en DC motor, der alt andet lige må være mere hensigtsmæssig i en følsom konstruktion som en pladespiller (ihverfald for en selvbygger). De strømforsyninger som man ser til AC-motorer er jo oftest ret så avancerede.

SATMIT

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Du har jo hørt Bertrams arm, så måske du kunne give mig et hint om, om luft lejring er bedre, end ruller. Jeg har selv en ide om at luft er godt, men det skal være en uderst støjsvag pumpe for ellers vil den måske overføre vibrasioner fra pumpen.

Hos Bertram lød det helt fint - men hvad der er "bedst" er jo et vidt begreb. Skulle jeg starte forfra i dag ville jeg nok vælge rullerne - om ikke andet forsøge det.  Min pumpe er gemt væk i soveværelset med en slange gennem 2 vægge. Selve pumpen hænger i gummisnore internt i en gammel højttaler. Det hjalp. At placere den i stuen hvor man lytter er helt umuligt.

Ved du hvad den bevægelige masse på din arm er?
Nej faktisk ikke - men jeg vil skyde på omkring de 200 gram. Den største del af massen er dog centreret omkring omdrejningspunket. Faktisk kunne den godt tåle at blive lidt tungere. HOLFI lavde faktisk en tangentialarme på 2 kg! Jo større masse desto bedre bas, fandt de frem til (pick'upen holdt dog ikke så længe). Filosifien er at pick-up'en skal stå fast og ikke flyttes af basfrekvenser, men meget lave frekvenser (skævheder i pladen) SKAL flytte den.

Mit største problem med armen er kablerne, der må bare ikke være nogen friktion, vilke kabler bruger du?
Jeg bruger Tom Fletcher sølvkabler - MEGET tynde og MEGET dyre. Har tidligere brugt Audio Note som er lige så tynde.

Jeg må sige at din plov er fantastisk flot, med sådan en tyk talerken må der være dømt super dynamik, og gang konstans, og tak for dine tips med kulfiber, jeg må se at komme igang!
Den øverste tallerken er nu fjernet så den er nede på 20 kg. Den stakkels Scheu motor kunne ikke trække det hele. Det med gangkonstans er noget underligt noget. En stor tung tallerken har bestemt intet flutter, men den har nemt ved at få wow, hvis koblingen mellem motor og tallerken ikke passer. Her gælder det altså en stram kobling så motoren hele tiden "ved" hvad der sker.  Der er visse som hævder at en tung pladetallerken kun kan drives af et mellemhjul, eller alternativt med et ydre svinghjul, så der kommer en større anlægsflade på rem/tape/tråd.  Med dine evner  kan det det  da ikke være svært at lave et sådan svinghjul?

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Spændende ...

Jeg vil sige, at en stram tråd kræver en meget støjsvag motor - som Scheu sikkert er - ellers vil der blive overført vibrationer, som giver en udtværing af lyden (det gør det hos mig).

Hvad angår de luftbårne arme, så har jeg efter ca. 17 år med en Forsell arm ... (den spillede i ca. 8 år) den erfaring at man skal kunne li at indstille arm, pickup, lufttryk mm. før man skal kaste sig ud i en luft-løsning. Det er ganske enkelt bøvl+mere bøvl at få det til at spille optimalt. Men når det lykkes så er det alt bøvlet værd, hvis man da kan li at skrue og indstille.

Hvis man er til noget der bare spiller .... så skal man glemme alt om de luftbårne konstruktioner.

Forselle arbejdede i øvrigt med svinghjul på nogle af sine modeller, hvor et stort svinghjul blev anvendt til at give en mere stabil drift af pladetallerkenen. 

SATMIT

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Det ivi er ude i her er altså et svinghjul imellem motor og talerken eller hur.

Det er lidt derfor jeg savner min gamle motor, som havde et svinghjul i bunden, den stammede i øvrigt fra en video, og den gik simpelthen så støjsvagt at det næsten var løjn, og tænk på vor nøjagtigt det skal køre i en video, jeg vil sku ha såen motor igen!

Det tom flether, kan det fås i lydbutikken?

Har i øvrigt vejet lidt på en 8 mm kulfiber stang kontra en 8mm alu stang, de vejer faktisk det samme, men de klinger helt forskelligt, kulfiberen virker meget død/stump, hvor aluen ringer lidt hvis man anslår dem.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Forsell havde som jeg husker det et stort svinghjul på den "anden side" af pladetallerkenen ... me ndet står godt nok svagt i hukommelsen. Måske kan Tom nede fra Audioart huske det ... han solgte jo Forsell i gamle dage.

Forsell er kulfiber så vidt jeg kan se og ved og det er ret så dødt, og jeg har aldrig haft hørbare problemer med armressonanser.

SATMIT

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Jeg eksperimenterer fortiden med en Maxon 12V/9W DC-motor (mod.nr. 110184), med et lille svinghjul på akslen.

For at styre denne på en fornuftig måde har jeg lavet en motor styring/regulering, for at stabilisere motorens gang yderlig.

Min umiddelbare vurdering er at Maxon motoren er temmelig god.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm.

Hvor stammer den motor fra, kan den købes af privat evtuelt hvor?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Det er en Svejtsisk produceret motor, og du kan købe den hos Compower, som har forhandlingen af Maxon her i Danmark.

Compower
Smedeholm 13 A
DK-2730  Herlev
Phone:
+45 44 - 92 66 20
Fax:
+45 44 - 92 66 02
Internet:
Email:
info@compower.dk

mvh Gorm
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Flot arbejde R.P, man kan ikke andet end være imponeret med hvad du har lavet.  

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Her kan I læse en meget lang, grundig og yderste interessant artikel om hvordan man bygger et "flywheel" til sin pladespiller.
http://aca.gr/paper37.htm

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Spændende artikel Jan,

Så huskede jeg tilsyneladende forkert med Forsell's flywheel. Synes jeg husker et billede med et endnu større flywheel.

Har i øvrigt prøvet med tandtråd ... men det gav for meget variation i hastigheden. Men kan se at det anvendes dobbelt eller mere i disse konstruktioner. Skal lige prøve at eksperimentere med dette. 

SATMIT

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Har i øvrigt prøvet med tandtråd ... men det gav for meget variation i hastigheden. Men kan se at det anvendes dobbelt eller mere i disse konstruktioner. Skal lige prøve at eksperimentere med dette. 

SATMIT

Der findes mange forskellige former for tandtråd. Rund, flad og med voks (eller anden form for "smøring"). mentholsmag, pebermynte og meget mere. Det du skal bruge er en rund og helt uden nogen tilsætning. De kan efterhånden være meget svære at finde. Alternativt kan man rense tråden med acetone, så den bliver helt ren.  Visse former for fiskesnøre skulle også være velegnet.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Jeg holder mig til oringen, den trækker fint selv om den næsten ik er strammet op, bare der er drejet et spor til den både på motor og talerken.

Jeg har været inde og kigge på de billeder og tekst omkring de flyweels, det ser fornemt ud, men er lidt i tvivl om effekten at dette, for der er jo så bare flere muligheder for variationer.

Men det skal da prøves når tonearmsudviklingen er forbi, har i øvrigt fået monteret nyt tonearmskabel, noget der stammer fra b&o, iøvrigt er det skærmet.

Nu kører armen fuldstændig uden påvirkning af kablet, det er snart så godt at det er til at tude over, det tror jeg også snart min familie gør, for der går sku meget tid med det her, hele tiden lige en lille ændring der skal prøves af.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Alu Rp type.

Sort ax-8g type.

Her er et billede til dig sund.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Ja det var tider, med alle de eksperimenter

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Du er vel ikke holdt op med at eksperimentere?

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Nej, det er han ikke.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Det er jeg heller ikke, har bygget luft båret arm engang, og har lige bygget pladespiller med

hjemmedrejet tallerken, og leje, samt monteret den med tre arme, og som nævnt i den gamle

tråd, man kan nå utrolig langt for ingen penge, jeg bruger forøvrigt Scheu motor.

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Februar 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Mon ikke det er en livslang søgen efter detaljerne?

Jeg tror der er nogen stykker der går og pusler lidt altid, og ind i mellem spiller på noget over et stykke tid, for så at pusle lidt med et par ideer der er kommet undervejs i projektet eller gennem oplysninger fra verden omkring.

Det er jo bare lidt hyggelig beskæftigelse på en regnfuld eftermiddag i weekenden.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes