Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 06:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Endnu en tråd om hvilken pladespiller... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

@krenzler
Tak for din info, men netop bløde ophæng tror jeg på...

Hvad med en MC PU, som fx Dynavector 10x5 kan den ikke passe på en SME Serie III?

Jeg bilder mig ind at de gamle tunge SME arme ikke rigtigt passer på moderne MC PU'er, men jeg kunne være galt på den...

EDIT: Fine links til til opslag!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

hvad med noget helius? de har samme udskæring som sme!

dynavectoren er relativt stiv og vellydende - den vil fungere fint i både sme II og diverse helius.

jeg har haft diverse arme gennem tiden,og ejer idag en IO note monteret på helius orion som spiller noget mere fokuseret end sme III med samme pu.

mvh/slowon 

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Det ender nok med en SME III, som den saglige Kubikken allerede nævnte på side 4, som et godt valg   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20708&T PN=4

Nu mangler jeg bare at se om der kan findes en go PU til under 2000,- som vil matche...

Andre bud end en Dynavector 10x5?

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

rigtige kaptajner styrer - bare se titanic!

mvh/slowon usaglig og konduktiv

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juni 2006 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv hørt dem men jeg vil alligevel tillade mig at komme med et par mulige kandidater.

Goldring 1042

Ortofon 540 Mk II

De er begge bløde MM'ere med Fritz Gyger (VdH) nåleslibning.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

det er mig en gåde at nogen gider ofre så mange penge og tid (tjek lige tråden her..) på en anstændig grammofon/arm konstellation - og derefter vil montere en pickup til under 2000kr  

netop grammofoners ydelse stiger proportionalt med prisen på det samlede setup - i grel modsætning til 16bit hvor loftet har det med at banke en i hovedet uanset pris!

mvh/slowon

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Det kaldes at have et budget-loft. Lige meget hvor mange penge en given person har i en given situation vil vedkommende altid have et budget-loft.

Siden "ppp_dk" spørger efter bud på en PU til under 2000,- er det vel fordi at det er hvad han har i overskud efter at ploven og armen er betalt? (det kunne da tænkes). Jeg tror ikke det har så meget med at "gide" eller ej. Der skal vel også være penge til andre sjove ting som f.eks. kultur og mad?

Hvor mange penge man synes man med god samvittighed kan retfærdiggøre over for sig selv at spendere er vel op til den enkelte? Også selv om der er luft i budgettet.

Det geniale ved PU'er er (som du sikkert ved) at man udskifter dem hen ad vejen. Så når nu den gode kaptajn engang i fremtiden har lidt guld på kistebunden som han ikke aner hvad han skal gøre med så køber han måske en rigtig super-PU.

Det giver da mere logisk mening at fokusere på værk/arm som basen at bygge videre på og så nøjes med en "god" PU i første omgang som så opgraderes næste gang? (altsammen inden for et givent budget).

Er dét at mene at en PU til 2000,- ikke kan give musikalsk tilfredsstillelse noget der tangerer snobberi?

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 03:05 | IP-adresse registreret  

fair nok der krenzler

men jeg mener nu det jeg skriver..kommer lige fra et besøg hos en med plus 10.000krs grammo med minus 1500krs pu,hvilket er tænderskærende frustrerende når man (jeg) nu ved hvad der ligger af potentiale..ikke mindst efter sct hans aftens besøget hos en med thorens 321/rega 300/dynavector karat,som leverede en helt anderledes men noget mere nærværende interessant oplevelse af indholdet i rillerne..

om det er snobberi at tale om pu`s til under 2000,-mangler musikalsk tilfredstillelse? tjah jeg mener det er misfit i trådopretterens setup? - så den problematik gider jeg ikke gå ind i,men hvis du vil uddybe begrebet "musikalsk tilfredstillelse" lidt her på siden hvor 16bit ofte koster det beløb gange 10,er jeg lutter øren!

mvh/slowon

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at den måske vigtigste faktor i sådanne sammenhænge er det uhåndgribelige begreb synergi.

Selvfølgelig vil en dyrere PU (for det meste) spille bedre end en billigere sådan, men: Du vil sikkert også kunne støde på tilfælde hvor det omvendte af din beskrevne nyligt erfarne oplevelser vil gøre sig gældende.

Altså en heldigt sammensat kombo med en relativt "billig" PU der spiller r*ven ud af bukserne på en anden knapt så heldigt sammensat kombo med en dyrere PU.

Musikalsk tilfredsstillelse?: Når man ikke længere føler behov for at justere, rette, opgradere, pille, forbedre osv. Musikken spiller og lytteren sidder med et saligt smil.

Jeg er ikke selv på det stade p.t. men jeg er sikker på at der er mange veje der fører til Rom.

Det undrer mig gang på gang når jeg ser at folk sælger deres nyligt indkøbte svinedyre grej for at skifte det ud med noget andet svinedyrt som så igen må vige pladsen kort tid efter. Var de ikke tilfredse eller hvad?

Det er ingen kunst at smide om sig med penge (hvis man har dem). Tilfredsstillelsen fra at vide at man har fundet en kombo der bare klikker uanset pris (gerne "billigt"!) er så meget større.

Thorens TD-321/Rega RB300/Dynavector Karat er åbenbart en rigtigt velspillende kombo. (resten af set-up'et har selvfølgelig også noget at sige).

Min fornuft siger mig følgende: SME Series III er en ultra-let arm (ca. 5g. eff. masse). Den stammer fra en tid (70'erne?) hvor trenden (for en tid) var meget bløde MM PU'er med lavt nåletryk som f.eks Shure og ADC.

Apropos Shure, så er deres V 15 serie af PU'er vel nærmest skræddersyet til SME III? Som f.eks. V 15 III. Mange vil måske rynke på næsen af sådan en "dinosaur" men her kommer begreber som synergi og musikalsk tilfredsstillelse måske på banen?

Der findes sikkert mange dyrere og stivere (som de jo er) MC PU'er der ikke vil fungere lige så godt i den arm. Den vil tænkeligt have svært ved at tæmme dem (her vil det tilhørende silikone dæmpekar være en hjælp). Godt nok har jeg hørt at f.eks. en Ortofon MC 10 (den gamle røde) skulle fungere rigtigt godt i en SME III men sådan er det jo...

En Shure V 15 III (eller senere) kan erhverves på ePay. Den bedste uoriginale nål erhverves hos JICO (SAS nål) og original-nåle (som f.eks. MR/HE slibning) kan stadig købes hos Svalander.

JICO

Svalander

Den ultimative blodhund i sådan en SME III er nok den legendariske Shure V15xMR men den er jo meget eftertragtet (læs: dyr!).

Ikke mere morgen-vrøvleri her fra min side (sorry).

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

det er mig en gåde at nogen gider ofre så mange penge og tid (tjek lige tråden her..) på en anstændig grammofon/arm konstellation - og derefter vil montere en pickup til under 2000kr  Det skal siges at jeg har haft en LANG pause mht til pladespillere. Dels fordi at jeg har vaklet en del frem og tilbage om jeg overhovedet gider at satse på dette medie. Jeg må så indrømme at jeg faktisk har en svaghed for store pladespillere. At jeg fik fat i en Daner Expand Gold, som matchede min Daner Detal og senere en Luxman PD300 har jo sat lidt gang i sagerne. Nu mangler altså en ARM og PU. Prisen på kr 2000,- er måske lidt stram, men skal også ses som et udtryk for at jeg ikke satser på pladespilleren som en primær signal kilde, nærmere blot et anstændigt instrument til at aftaste mine gamle skiver...

netop grammofoners ydelse stiger proportionalt med prisen på det samlede setup - i grel modsætning til 16bit hvor loftet har det med at banke en i hovedet uanset pris!

mvh/slowon

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Det kaldes at have et budget-loft. Lige meget hvor mange penge en given person har i en given situation vil vedkommende altid have et budget-loft. Det er ikke økomiske kvaler der sætter grænsen - mere min VILJE til at ofre mere på sagen, men hvem ved måske bliver jeg alligevel overbevist - kom bare med nogle flere bud...

Siden "ppp_dk" spørger efter bud på en PU til under 2000,- er det vel fordi at det er hvad han har i overskud efter at ploven og armen er betalt? (det kunne da tænkes). Jeg tror ikke det har så meget med at "gide" eller ej. Der skal vel også være penge til andre sjove ting som f.eks. kultur og mad? Det er ALTID rart med lidt grunker på kistebunden!

Hvor mange penge man synes man med god samvittighed kan retfærdiggøre over for sig selv at spendere er vel op til den enkelte? Også selv om der er luft i budgettet. Yessør!

Det geniale ved PU'er er (som du sikkert ved) at man udskifter dem hen ad vejen. Så når nu den gode kaptajn engang i fremtiden har lidt guld på kistebunden som han ikke aner hvad han skal gøre med så køber han måske en rigtig super-PU. Hvem ved...

Det giver da mere logisk mening at fokusere på værk/arm som basen at bygge videre på og så nøjes med en "god" PU i første omgang som så opgraderes næste gang? (altsammen inden for et givent budget). PD300 kan bære stort set alle arme, som jeg hører det - måske skal man se PU før man finder armen - eller vurderer om SME III er "generel" nok til at kunne bære et bredt udvalg af PU'er...

Er dét at mene at en PU til 2000,- ikke kan give musikalsk tilfredsstillelse noget der tangerer snobberi? Jeg ved at det kan lade sig gøre...

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg tror at den måske vigtigste faktor i sådanne sammenhænge er det uhåndgribelige begreb synergi. Ja, det oplever jeg da i hvert fald i mit øvrige setup...

Selvfølgelig vil en dyrere PU (for det meste) spille bedre end en billigere sådan, men: Du vil sikkert også kunne støde på tilfælde hvor det omvendte af din beskrevne nyligt erfarne oplevelser vil gøre sig gældende.

Altså en heldigt sammensat kombo med en relativt "billig" PU der spiller r*ven ud af bukserne på en anden knapt så heldigt sammensat kombo med en dyrere PU. Det lyder rigtigt...

Musikalsk tilfredsstillelse?: Når man ikke længere føler behov for at justere, rette, opgradere, pille, forbedre osv. Musikken spiller og lytteren sidder med et saligt smil. Det har jeg næsten ikke i mit øvrige setup og måske netop derfor har jeg kastet mig over endnu et lille stykke legetøj!

Jeg er ikke selv på det stade p.t. men jeg er sikker på at der er mange veje der fører til Rom. Ja, og husk der findes en Rom i Italien og en nær Lemvig! Min pointe at vi er forskellige og vægter/oplever forskellige parametre forskelligt!

Det undrer mig gang på gang når jeg ser at folk sælger deres nyligt indkøbte svinedyre grej for at skifte det ud med noget andet svinedyrt som så igen må vige pladsen kort tid efter. Var de ikke tilfredse eller hvad? Ja, netop synergien er vigtig - det har jeg oplevet med mit nuværende setup, hvor kabler kunne "ødelægge" indtrykket og jeg var klar til at sælge mine Grand efter en uge - da jeg så fik dobbelt træk på af VDH clearwater på med jumper til diskanten begyndte de at synge - man kan nemt komme på vildspor og det er vigtigt at have nogle med erfaring til at støtte og vejlede en...

Uden AA klubben var jeg slet ikke nået hertil, hvor jeg er idag...

Det er ingen kunst at smide om sig med penge (hvis man har dem). Tilfredsstillelsen fra at vide at man har fundet en kombo der bare klikker uanset pris (gerne "billigt"!) er så meget større.

Thorens TD-321/Rega RB300/Dynavector Karat er åbenbart en rigtigt velspillende kombo. (resten af set-up'et har selvfølgelig også noget at sige).

Min fornuft siger mig følgende: SME Series III er en ultra-let arm (ca. 5g. eff. masse). Den stammer fra en tid (70'erne?) hvor trenden (for en tid) var meget bløde MM PU'er med lavt nåletryk som f.eks Shure og ADC.

Apropos Shure, så er deres V 15 serie af PU'er vel nærmest skræddersyet til SME III? Som f.eks. V 15 III. Mange vil måske rynke på næsen af sådan en "dinosaur" men her kommer begreber som synergi og musikalsk tilfredsstillelse måske på banen?

Der findes sikkert mange dyrere og stivere (som de jo er) MC PU'er der ikke vil fungere lige så godt i den arm. Den vil tænkeligt have svært ved at tæmme dem (her vil det tilhørende silikone dæmpekar være en hjælp). Godt nok har jeg hørt at f.eks. en Ortofon MC 10 (den gamle røde) skulle fungere rigtigt godt i en SME III men sådan er det jo...

En Shure V 15 III (eller senere) kan erhverves på ePay. Den bedste uoriginale nål erhverves hos JICO (SAS nål) og original-nåle (som f.eks. MR/HE slibning) kan stadig købes hos Svalander.

JICO

Svalander

Den ultimative blodhund i sådan en SME III er nok den legendariske Shure V15xMR men den er jo meget eftertragtet (læs: dyr!).

Ikke mere morgen-vrøvleri her fra min side (sorry).

Oki Shure V 15 III eller senere er da endnu et bud, tak for det...

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

fair nok der kaptajn -

du behøver nu ikke retfærdiggøre noget for mig der gerne indrømmer at stramme tonen lidt i ny og næ..uanset hvad kubik mener om sme III,syntes jeg stadig det er en dynamikforladt misforståelse uanset hvad man gør fast i den - hurtig bliver den først med et stort blylod og ud fra 10.sal..

efter mere end 30 år med hifi har jeg klart valgt hvad der lyder bedst i mine ører - og det gør kæmpemagneter med lette membraner drevet af højspændte trioder med analog signalkilde - IKKE plasticmembraner med små magneter drevet af kæmpestore svejseværk med snese af transistorer i parallel pushpull med digital signalkilde!

jeg har bygget en halv snes seriøse grammofoner,og anvendte selfølgelig de bedste råvarer pengene rakte til,og i helius armenes prisklasse kommer bl.a sme til kort ifølge mine erfaringer.

det virker sgu næsten ufrivilligt komisk når 16bit folk skal gøre sig kloge pr bakspejl på musik fra analog aftastning - alt imens de lytter på lyde fra cdèr.

mvh/slowon

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

fair nok der kaptajn -

du behøver nu ikke retfærdiggøre noget for mig nej, der har du ret, men det var nu mest for ikke at få opklaret, hvad mine hensigter var....
der gerne indrømmer at stramme tonen lidt i ny og næ..ja det gjorde du vist...
uanset hvad kubik mener om sme III,syntes jeg stadig det er en dynamikforladt misforståelse uanset hvad man gør fast i den - hurtig bliver den først med et stort blylod og ud fra 10.sal.. hehe!

efter mere end 30 år med hifi har jeg klart valgt hvad der lyder bedst i mine ører - og det gør kæmpemagneter med lette membraner drevet af højspændte trioder med analog signalkilde - IKKE plasticmembraner med små magneter drevet af kæmpestore svejseværk med snese af transistorer i parallel pushpull med digital signalkilde! Ja vores indgangs vinkel er ikke den samme, klart og fred med det!

jeg har bygget en halv snes seriøse grammofoner,og anvendte selfølgelig de bedste råvarer pengene rakte til,og i helius armenes prisklasse kommer bl.a sme til kort ifølge mine erfaringer.

det virker sgu næsten ufrivilligt komisk når 16bit folk skal gøre sig kloge pr bakspejl på musik fra analog aftastning - alt imens de lytter på lyde fra cdèr. Jeg forsøger ikke at gøre mig "klog", men jeg mener bare at jeg har set (laser)lyset med det setup jeg har - og ja det er sølle 16 bit! Jeg mener bare at jeg kommer til at ofre en milliard-million på at få en pladespiller til at performe ligeså godt!

Desuden er jeg jo en magelig fætter, som kan se det praktiske i ikke at have plade&PU-slid!

mvh/slowon lige-over fra Stewart!

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

nu var det ikke præcis dig skipper jeg havde i tankerne,jvf svadaen om at gøre sig klog pr bakspejl - selvom en rigtig puck maxi bør have den slags,bliver den ikke hurtigste knallert på havnen trods sine knapt 50 kubik..

glæder mig til at se dig blive meget klogere på grammofoner ! har du hørt en i + 20.000krs klassen?

mvh/slowon

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

nu var det ikke præcis dig skipper jeg havde i tankerne,jvf svadaen om at gøre sig klog pr bakspejl - selvom en rigtig puck maxi bør have den slags,bliver den ikke hurtigste knallert på havnen trods sine knapt 50 kubik..

glæder mig til at se dig blive meget klogere på grammofoner ! har du hørt en i + 20.000krs klassen? Uha, ja hos Gert og det var bestemt godt - armen alene kostede vist 35k og med en gammel Lyra PU på!

mvh/slowon

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

kender ikke gert eller hans evner udi grammosynergi - men med lidt held kan du nok finde en analog løsning under en milionmillard der spiller musik en del bedre end dit 16bit!

jeg har fx ikke fundet en cd der spiller bedre end min grammofon

spænd hjelmen skipper

sjonas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Juni 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Lige et indspark fra venstre.

Skulle der være nogle der følger tråden og er lidt lune på en DL-103 kan den stadig købes via hifi-klubben, se evt den norske site. Jeg var selv lidt lummer ved at købe gennem tyskland, hvor den jo er rasende billig, men prisen bliver med fragt ca det samme som i dk.

Til prisen tror jeg dl-103 bliver svær at overgå.

Jeg er dog ikke sikker på at dl-103 passer perfekt til expan'ens max load på 78,5 ohm.

mvh

Til top Vis sjonas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjonas

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg skal gerne være den første til at indrømme at jeg ikke sidder inde med den store erfaring udi alskens high-end vinyl grej. Jeg har haft nogle forskellige plove i tidens løb. Derudover forsøger jeg at bruge min sunde fornuft og suger al den viden og information til mig som jeg kan (hvilket jeg er helt ferm til). Jeg er godt klar over at andenhåndsviden kommer til kort over for praktisk erfaring hver gang men man gør vel hvad man kan.

Angående den SME III, så er den nok mere specialiseret end den er generel. Hvis du er ude efter en arm der vil fungere rigtigt godt med et bredt udvalg af dagens PU'er skal du måske kigge andetsteds?

Hvad jeg har hørt om dens spillestil så er den nok noget tilbagelænet og afslappet. Den skulle vist ikke kunne beskyldes for at være "in your face".

Stewart: Hvad er AA klubben?

Det undrer mig at hifi-klubben.dk ikke skilter med muligheden for at skaffe en DL-103? Hos PhonoPhono.de kan man bestille en DL-103 med elliptisk nåleslibning til 147,.euro.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg skal gerne være den første til at indrømme at jeg ikke sidder inde med den store erfaring udi alskens high-end vinyl grej. Jeg har haft nogle forskellige plove i tidens løb. Derudover forsøger jeg at bruge min sunde fornuft og suger al den viden og information til mig som jeg kan (hvilket jeg er helt ferm til). Jeg er godt klar over at andenhåndsviden kommer til kort over for praktisk erfaring hver gang men man gør vel hvad man kan.

Angående den SME III, så er den nok mere specialiseret end den er generel. Hvis du er ude efter en arm der vil fungere rigtigt godt med et bredt udvalg af dagens PU'er skal du måske kigge andetsteds?

Hvad jeg har hørt om dens spillestil så er den nok noget tilbagelænet og afslappet. Den skulle vist ikke kunne beskyldes for at være "in your face".

Stewart: Hvad er AA klubben? Blot en lille forsamling, som har den samme lydfilosofi og Audio Alchemy grej til fælles...

Det undrer mig at hifi-klubben.dk ikke skilter med muligheden for at skaffe en DL-103? Hos PhonoPhono.de kan man bestille en DL-103 med elliptisk nåleslibning til 147,.euro.

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes