Forfatter |
|
Tubeman Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
becker
Der var ingen fejl i mine versionsangivelser ovenfor. Men jeg har lige redigeret teksten lidt for at fjerne al tvivl.
125 findes kun i mk.I+mkII. Så vidt jeg ved (men jeg kan altså have misforstået det) blev den afløst af 126 mk.III, så jeg tror ikke der er lavet en 126 mk.I eller mk.II.
Men det kan være Tubeman kan be- eller afkræfte dette?
TD125 mkI blev leveret med TP14 arm fra 68-71, MkII med TP16 arm fra 72-76, TD126 mkI kun 1976, MkII 76-78, MkIII 78-86.
Jeg tror nok, at mk.II er den bedste af 125'erne, jf. forbedringerne ovenfor. Med hensyn til 126 er det en helt anden konstruktion, så hvordan den er i forhold til 125 modellerne ved jeg ikke. Og jeg har desuden endnu ikke haft fornøjelsen af at høre 126'eren endnu.
Jeg vil tillade mig at drage din påstand om lejet i TD125 MkII i tvivl, jeg mener ikke der er den store forskel, det er muligt at de første havde leje der var presset i subchassis fremfor skruet, men eller mener jeg ikke at der var nogle væsentlige forseklle. Det bedste leje Thorens har præsteret må være det højglanspolerede Widia leje som sidder i Ambience, 2001 samt 3001 (vi ser her bort fra deres reference modeller) Widia kan jeg lige kort opsummere er et varemærke, så vidt jeg ved ejes det af Krups, og det er en forkortelse for Wie Diamant altså et meget hårdt og slidstærkt leje. Samme materiale som mange drejestål er lavet af, når ikke det er hårdmetal.
PPP: angående priser på arme, så kan det ofte betale sig at købe en komplet pladespiller med arm, eksempelvis er der lige nu en ERA i den blå avis med en SME3009 SII arm for kun 800,- Det plejer man ikke engang at kunne få armen alene for.
Tubeman
Tubeman [/QUOTE skrev:
|
|
Til top |
|
|
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubeman skrev:
Jeg vil tillade mig at drage din påstand om lejet i TD125 MkII i tvivl, jeg mener ikke der er den store forskel, det er muligt at de første havde leje der var presset i subchassis fremfor skruet, men eller mener jeg ikke at der var nogle væsentlige forseklle. Det bedste leje Thorens har præsteret må være det højglanspolerede Widia leje som sidder i Ambience, 2001 samt 3001 (vi ser her bort fra deres "reference" modeller) Widia kan jeg lige kort opsummere er et varemærke, så vidt jeg ved ejes det af Krups, og det er en forkortelse for "Wie Diamant" altså et meget hårdt og slidstærkt leje. Samme materiale som mange drejestål er lavet af, når ikke det er hårdmetal.
Tubeman
|
|
|
Hej Tubeman,
pyha, du ved nogen om sagerne skal jeg love for!
Som man kan læse af min formulering, er det omkring lejet ikke noget jeg selv har fundet på, men er bl.a. taget fra en artikel skrevet af Steve Wennan i Hifi-World. Men hvorvidt noget er bedre end andet er der jo altid flere meninger om, jf. LP12 diskussionen.
Men hvis der ikke er forskel på lejerne skuffer det mig, da der så er fejl i artikelen. Jeg havde rimelig tiltro til at det var korrekt, da opbygningen af pladespilleren omkring centerlejet er forskellig på de 2 versioner. Skal man skille det ad, ja så ved jeg fra egen erfaring, at man ikke kan benytte servicevejledningen til en mkI'er på mk.II'eren.
Men tak for lektionen Tubeman - jeg bliver klogere hver dag! __________________ Mvh. Becker
|
Til top |
|
|
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
der findes 126 MKII jeg sidder og lytter på en nu 
lyden fra 125 til 126 skulle være næsten den samme, da de opgraderinger der er lavet ik har udmøntet sig i bedre lyd.. (kun hvad jeg har læst, aldrig hørt en 125 MK noget som helst 
|
|
|
Der kan man bare - det var forkert! Jeg sad også og tænkte over, at det ikke lignede tyskere/schwizere at lave rod i rækkefølgen. At englændere kunne godt have fundet på det, er jo så en anden sag..... __________________ Mvh. Becker
|
Til top |
|
|
Michael B Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde engang en Linn LP12 med en DP6 arm.....det kom aldrig rigtigt til at spille.
Jeg har også prøvet med en SME serie 4 og det kørte lidt bedre
Med hensyn til TD160 kontra LP12, så ligner de nok hinanden, men lyder som nat og dag. Jeg har hørt dem begge og LP12'eren er klasser bedre.
En god kombination er efter min mening en Thorens 321 med en SME serie 3 arm....IKKE serie 3S.
Hvis du køber en 320 med Thorensarmen på, så kan du godt flå armen af, men der er jo stadig liftsystet og det kan du ikke sådan lige fjerne.
Du kan måske også være heldig at finde en gammel Luxman PD441 eller PD444 og dertil vil Serie 3 armen også gøre sig godt.
Summa summarum: Hvis jeg var dig, ville jeg finde en 321 med en serie 3 arm og evt. en Van den Hul MC1 eller MC10
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelbreer skrev:
Jeg havde engang en Linn LP12 med en DP6 arm.....det kom aldrig rigtigt til at spille.
Med hensyn til TD160 kontra LP12, så ligner de nok hinanden, men lyder som nat og dag. Jeg har hørt dem begge og LP12'eren er klasser bedre.
En god kombination er efter min mening en Thorens 321 med en SME serie 3 arm....IKKE serie 3S. Serie 3 er da også smarte, især med den integrerede ortofon PU ala Mørch, men de synes mig værende lidt "plastik" agtige...
Hvad er der galt med 3S?
Dog skal det siges at den eneste SME arm jeg har hørt er 3009 mk I eller II på (hjemlånte for over 20 år siden en en Audio Linear TD-4001 - dejlig spille (bare jeg havde den idag)... Se her http://audiotools.com/oldlp.html

Denne side er virkelig god til at finde lidt hoved og hale i historien...
Hvis du køber en 320 med Thorensarmen på, så kan du godt flå armen af, men der er jo stadig liftsystet og det kan du ikke sådan lige fjerne. Jammen kunne det ikke tænkes at liftsystemet kunne fungere sammen med visse arme, fx SME 3009?
Du kan måske også være heldig at finde en gammel Luxman PD441 eller PD444 og dertil vil Serie 3 armen også gøre sig godt. Luxman er jo også dejlige at beskue - skal man holde sig fra modeller med sug (Dette er jo bare én af KvKs postulater  )?
Summa summarum: Hvis jeg var dig, ville jeg finde en 321 med en serie 3 arm og evt. en Van den Hul MC1 eller MC10
|
|
|
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan performer en ny tonearm som fx Rega RB250 eller RB300 opimod en gammel sag, som SME3009 mk I eller II, Improved og jeg skal komme efter dig.
Er der ting, som slides op (fx lejer) i en tonearm og bliver der slør hist og pist med tiden?
Er det noget man behøver at bekymre sig om med fx 20 år gamle tonearme?
|
Til top |
|
|
Michael B Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god kombination er efter min mening en Thorens 321 med en SME serie 3 arm....IKKE serie 3S. Serie 3 er da også smarte, især med den integrerede ortofon PU ala Mørch, men de synes mig værende lidt "plastik" agtige...
Serie 3 er uden tvivl bedre en både 3009II og 3009R. Du har ret i, at den virker plastikagtig, men det er et stykke fremragende mekanik.
Hvad er der galt med 3S?
Ingenting. Der er bare ikke så mange justeringsmuligheder som på versionen uden "S". Så vidt jeg husker, er der heller ikke siliconebad med.
Hvis du køber en 320 med Thorensarmen på, så kan du godt flå armen af, men der er jo stadig liftsystet og det kan du ikke sådan lige fjerne. Jammen kunne det ikke tænkes at liftsystemet kunne fungere sammen med visse arme, fx SME 3009? Glem det!
Du kan måske også være heldig at finde en gammel Luxman PD441 eller PD444 og dertil vil Serie 3 armen også gøre sig godt. Luxman er jo også dejlige at beskue - skal man holde sig fra modeller med sug (Dette er jo bare én af KvKs postulater  )?
Det har han da helt ret i. Jeg er ikke negativ overfor vakuum-systemet.....modellerne med vakuum lyder bare ikke særlligt godt. Hvis du kan finde en brugt PD441, er du godt kørende.
|
Til top |
|
|
Tubeman Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Becker:
Hej Tubeman,
pyha, du ved nogen om sagerne skal jeg love for!
Jeg er som jeg skrev lidt i tvivl, mht de gamle 125, men info kan uden tvivl findes rundt omkring på nettet.
Som man kan læse af min formulering, er det omkring lejet ikke noget jeg selv har fundet på, men er bl.a. taget fra en artikel skrevet af Steve Wennan i Hifi-World. Men hvorvidt noget er bedre end andet er der jo altid flere meninger om, jf. LP12 diskussionen.
Enig.
Men hvis der ikke er forskel på lejerne skuffer det mig, da der så er fejl i artikelen. Jeg havde rimelig tiltro til at det var korrekt, da opbygningen af pladespilleren omkring centerlejet er forskellig på de 2 versioner. Skal man skille det ad, ja så ved jeg fra egen erfaring, at man ikke kan benytte servicevejledningen til en mkI'er på mk.II'eren.
OK, hifiworld plejer at være rimelig korrekte i deres oplysninger, så det er muligt jeg tog fejl. Jeg synes dog ikke at jeg husker noget som helst om det.
Men tak for lektionen Tubeman - jeg bliver klogere hver dag!
I lige måde, Det gør jeg åbenbart også
|
Til top |
|
|
Tubeman Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelbreer skrev:
Jeg har sjovt nok også ejer af en LP12 (fra 1990), og har altid ønsket mig en DP6 arm til den, da jeg har hørt det skulle være et perfekt match.
OK, jeg har kun prøvet med SME serie3 , Rega RB300 samt Helius Aureus.
Enig. Min påstand var at TD150/160 er inspirationskilden til Linn´s LP12.
En god kombination er efter min mening en Thorens 321 med en SME serie 3 arm....IKKE serie 3S.
Også enig. Det var på sådan et setup jeg første gang hørte min nuværende pickup, Shure V15VxMR, og solgte derefter min MC30 supreme. Jeg har også selv en 321 med SME serieII. Jeg mener ikke at man bør undgå IIIS armen, selvom serie III er bedre, er den stadig fortrinlig.
Hvis du køber en 320 med Thorensarmen på, så kan du godt flå armen af, men der er jo stadig liftsystet og det kan du ikke sådan lige fjerne.
Er det så galt? Jeg satte en 3009 på min kammerats 318, det voldte ikke store problemer.
Du kan måske også være heldig at finde en gammel Luxman PD441 eller PD444 og dertil vil Serie 3 armen også gøre sig godt.
Jeg mener at søren vittrup fra audiocompagniet i odense, har en 321 med en spritny rega RB300 arm du selv skal montere for armens pris, 1895,-
En 321 er ihvertfald en habil spiller, der kan fås til rimelig billige penge.
Tubeman
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tubeman Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov lige et par ord mere, jeg skrev i en tidligere post at der kunne fås en ERA med SME3009 arm i DBA til 800 kr, det jeg mener er selvfølgelig at købe den for armens skyld, og så finde et billigt værk, eksempelvis en 321 eller lignende.
Tubeman
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubeman skrev:
Hov lige et par ord mere, jeg skrev i en tidligere post at der kunne fås en ERA med SME3009 arm i DBA til 800 kr, det jeg mener er selvfølgelig at købe den for armens skyld, og så finde et billigt værk, eksempelvis en 321 eller lignende.
Tubeman |
|
|
Den havde jeg regnet ud  , men jeg fandt kun en ERA 444 under Pladespiller med en "standard" arm - 10hvert10fald ikke en SME3009...
|
Til top |
|
|
Tubeman Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, den er desværre nok solgt så, jeg så den i forgårs. Jeg kunne heller ikke finde den.
tubeman
|
Til top |
|
|
Tubeman Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt lige lidt info om lejet på TD125, da der vist var lidt forvirring:
Early production units also share the same platters and bearing shaft with the TD150. Early models will be found with the captive ball on the spindle shaft tip. Later production models replaced this with a solid steel conical shaped tip to carry the vertical thrust load. The bearing housing on the early models differed from later production models. Early model platter bearings were housed in a large cast aluminum housing featuring a 3 bolt hole pattern for attachment to the subchassis plate. Later production bearings were of the press-in variety with a much slimmer machined steel housing.
Altså, det er kun de allerførste modeller af MkI der har den gamle type leje, og alle de andre har det samme kendte thorens leje. her er der lidt mere, om 125MkII der stort set er identisk:
1972 The introduction of the TD125 MkII. The most apparent change to this revised model is the new TP16 tonearm which is now packaged as the standard equipment offering. The new tonearm features gimbal 4-point pivot bearings, magnetic anti-skate control and a new detachable magnesium headshell, the TP60. Effective mass of the new arm is rated at 16.5 grams. Refinements to the oscillator motor control circuitry are made. Platter bearings are all of the press-in design with solid tip shafts by this time.
Tubeman
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan skrev:
eg vil stadig anbefale en LP12 selv om jeg nok får nogle drøje hug fra Herr Von Kubik
|
|
|
LP12 er nok stadigvæk den pladespiller, med det bedste vægt/brændværdi forhold. Den ser enormt flot ud med 2 m høje flammer op ad kabinettet. Og der kommer kun ganske lidt aske
|
Til top |
|
|
Tubeman Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm... Hvad nu hvis man monterer en Micro Seiki 505 III på en af de ældre Thorens'er.... Nostalgitrip?
Kan Thorens-ophænget overhovedet bære Micro-armen? Den hører jo ikke til de letteste arme.......
/vilmann
__________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
Tubeman Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, jeg plejer bare lige at spørge om det er OK at byde selvom der står versand nach Deutschland, og er aldrig blevet afvist. Pyt med at det er IIIS armen, den er stadig rigtig god, lad det ikke være det der afholder dig.
Tubeman
|
Til top |
|
|
Tubeman Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Hmmm... Hvad nu hvis man monterer en Micro Seiki 505 III på en af de ældre Thorens'er.... Nostalgitrip?
Kan Thorens-ophænget overhovedet bære Micro-armen? Den hører jo ikke til de letteste arme.......
/vilmann |
|
|
Jeg har set en Thorens 3001 med Kuzma arm, jeg vil næsten tro at den er tungere, uden at jeg er sikker.......
Tubeman
|
Til top |
|
|