Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 17:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Endnu en tråd om hvilken pladespiller... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pladejesper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Øøøh jeg ville faktisk slet ikke blande mig i denne udefra interressante tråd MEN har selv haft en lp-12 med sme 3009 arm på, den skulle også justeres i tide og (mest) i utide desværre med det resultat at min ganske udmærkede denon sl-1 pickup efter ganske få timer så "lidt" skæv ud i armrøret!!(har stadig pickuppen, kan ikke finde nogen til at lave den men pæn ser den ud i sin lille trækasse)SÅ købte jeg en "plug´n play plov og har sovet rolig lige siden.

Mvh.
Jesper
Til top Vis pladejesper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pladejesper

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=ppp_dk]

Ligesom man tror at jeg ikke kan komme i tanker om flere pladespillere - så begynder kaptajnen at savle over en Linn Sondek LP 12 m/Linn Attok LVII tonearm

Hvad må en sådan spille koste?

Hvis det er et værk med valhalla forsyning og uden cirkus burde det kunne fås for omkring 3000-4000 uden arm. De ses tit til salg med basik eller den gamle akito arm for 5000-7000 og så vill jeg hellere købe en uden arm, og så selv købe en. ittok armen er rimelig dyr, regn med omkring 3000, det ryger de for i UK, de ses ikke ofte her i DK.

Men en LP12 med en UP4 eller DP6.......SLURP!!! Ittok vil jeg også gerne have, men jeg venter til der kommer en til en fornuftig pris. Jeg har iøvrigt lige bestilt en Bluenote U3 signature til min LP12, glæder mig til at prøve en unipivot på den.

Hvad er der ved denne spille, som rører sig inden i Kaptajnen?

Sikkert det at du ved den spiller musik, og det er en klassiker der holder prisen. bare vær opmærksom på at det er lidt af en jungle at finde ud af alle de navne som de kalder deres diverse opgraderinger.

Folk skriver at den skal justeres et par gange om året, hvad og hvorfor?

Den er engelsk Så bogstaveligt skal du heller ikke tage det, men det er rigtigt at den står og falder lidt sammen i affjedringen med tiden, men det kan justeres, og du kan downloade manualer så du kan gøre det selv. Men OK, 2 gange om året som jeg skrv, var nok en overdrivelse, det er ikke nødvendigt her.

Købte du ikke den rega med UP4 arm? ellers må du da gerne give mig hans nummer, hehehe....... Ellers køb den og brug armen på det værk du ender med at få dig, og når du så vil have en anden arm, sender du mig lige en PB, så skal jeg nok aftage UP4

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Cirkeline
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

En venlig advarsel: Der er desværre ikke så mange arme der
fungerer optimal på en Linn LP12. Jeg har de sidste 15 år samlet og
justeret mere end 500 (Hi-Fi Forum og KT-radio) og kan general
sige; man får næsten altid det bedste resultat med Linn's egne arme.
Eksempelvis er en billig Akito arm mere vellydende end de
fremragende SME 5 og Mørch DP 6 - væsentlige bedre arme en
Akito'en. Vedr. justeringen af ophænget var det tidligere et større
problem - efter Cirkus kittet er blevet standard, er den ikke mere
følsom end andre pladespiller. Hvis der er spørgsmål hjælper jeg
gerne, men har ingen interesse i "mudderkastning" som dette forum
sørgelig tit bærer præg af.

/Jørgen
Til top Vis Cirkeline's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cirkeline

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Tubeman skrev:
[QUOTE=ppp_dk]

Ligesom man tror at jeg ikke kan komme i tanker om flere pladespillere - så begynder kaptajnen at savle over en Linn Sondek LP 12 m/Linn Attok LVII tonearm

Hvad må en sådan spille koste?

Hvis det er et værk med valhalla forsyning og uden cirkus burde det kunne fås for omkring 3000-4000 uden arm. De ses tit til salg med basik eller den gamle akito arm for 5000-7000 og så vill jeg hellere købe en uden arm, og så selv købe en. ittok armen er rimelig dyr, regn med omkring 3000, det ryger de for i UK, de ses ikke ofte her i DK.

Men en LP12 med en UP4 eller DP6.......SLURP!!! Ittok vil jeg også gerne have, men jeg venter til der kommer en til en fornuftig pris. Jeg har iøvrigt lige bestilt en Bluenote U3 signature til min LP12, glæder mig til at prøve en unipivot på den.

Hvad er der ved denne spille, som rører sig inden i Kaptajnen?

Sikkert det at du ved den spiller musik, og det er en klassiker der holder prisen. bare vær opmærksom på at det er lidt af en jungle at finde ud af alle de navne som de kalder deres diverse opgraderinger. Det har du sandelig ret i...

Folk skriver at den skal justeres et par gange om året, hvad og hvorfor?

Den er engelsk Så bogstaveligt skal du heller ikke tage det, men det er rigtigt at den står og falder lidt sammen i affjedringen med tiden, men det kan justeres, og du kan downloade manualer så du kan gøre det selv. Men OK, 2 gange om året som jeg skrv, var nok en overdrivelse, det er ikke nødvendigt her.

Købte du ikke den rega med UP4 arm?

Henter dem begge om en uge, og det kunne da være moromt om jeg kunne få denne kombi til at spille (skal forlænge fødderne på en eller anden måde - måske klodse den op med sorbetane eller musemåttestykker) og så finde ud af om jeg gider bøvlet med pladerne  - afventer også afklaring vedr Luxman PD300 eller den ridsede PD310 uden støvlåg, hvis den bliver billig nok og så lige alle de andre muligheder ...

ellers må du da gerne give mig hans nummer, hehehe....... Ellers køb den og brug armen på det værk du ender med at få dig, og når du så vil have en anden arm, sender du mig lige en PB, så skal jeg nok aftage UP4 he-he - du er IKKE den eneste...

Tubeman Kaptajn Kaos

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Cirkeline skrev:

Det postulat har jeg hørt før, og jeg respekterer det når det kommer fra en som dig der tilsyneladende ved hvad du snakker om. Jeg har dog altid troet at det var salgsgas fra Linn. Jeg ejer ikke selv en Linn arm, så jeg kan ikke udtale mig. Og Basik og Akito armene virker ikke så tiltalende på mig, så skal det være en Ittok.

Akito'en.

Jeg har hørt LP12 med Mørch DP6 og synes at det var virkelig godt. Kan du fortælle hvorfor at Linn´s egne arme er så meget bedre til LP12? Jeg er ikke sarkastisk, bare nysgerrig efter at høre din mening.

Vedr. justeringen af ophænget var det tidligere et større

Jeg håber også¨på en saglig debat uden mudderkastning, håber du har tid til at svare på ovennævnte.

Mvh Tubeman

/Jørgen

Cirkeline
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Det postulat har jeg hørt før, og jeg respekterer det når det kommer
fra en som dig der tilsyneladende ved hvad du snakker om. Jeg har
dog altid troet at det var salgsgas fra Linn. Jeg ejer ikke selv en Linn
arm, så jeg kan ikke udtale mig. Og Basik og Akito armene virker
ikke så tiltalende på mig, så skal det være en Ittok.

Enig, men en Ittok 2 var jo også topmodel i sin tid og ret bekostlig.
Den nye Akito2 er dog blevet rigtig god , men den er også tæt på de
kr. 8000,- i dag. Salgsgas ... det er sikkert også rigtig, men der er
vel ikke noget unaturligt ved at beskytte sit eget produkt.

Akito'en.

Jeg har hørt LP12 med Mørch DP6 og synes at det var virkelig godt.
Kan du fortælle hvorfor at Linn´s egne arme er så meget bedre til
LP12? Jeg er ikke sarkastisk, bare nysgerrig efter at høre din
mening.

Det er aldrig lykkedes mig at få denne kombination til at fungere
...og med UP4 gik det helt galt. Det skyldes måske at det er næsten
komplet umuligt af få ophænget til at "bevæge" sig som et stempel
bl. a. grundet den komplette lave effektive masse i disse arme,
samt tonearmskabel som ikke har det "knæk" som er en
nødvendighed for at føre det vandret. Men det er jo nok ikke hele
forklaringen. En "klog" hos Linn forsøgte i sin tid med en teori om
hvor vigtig det var med mange små "peaks" eller resonanser i den
komplette pladespiller (motor, chassis, arm, kabel, pickup samt
mere) som spændte over hele frekvensområdet og vigtigheden i at
de endelig ikke måtte overlappe samme sted for den enkle del. Jeg
forstod det sådan, at hvis der var en lille peak ved 15o hz i motor
eller andet, skulle man undgå "peaks" ved 150, 300, 600 osv. alle
andre steder (tonearm, pick-up osv.) Jeg tror han mente; rigtige
mange små kontrolledere "peaks" i stedet for få og store "peaks"

Mit eget postulat bygger udelukket på praktiske erfaringer.

(Nu vi er ved DP6 er den jo en drøm på mange Thorens)

Vedr. justeringen af ophænget var det tidligere et større

Jeg håber også¨på en saglig debat uden mudderkastning, håber du
har tid til at svare på ovennævnte.

Hej Tube, hvilken pladespiller har du? Mh Jørgen

Mvh Tubeman

/Jørgen
Til top Vis Cirkeline's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cirkeline

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Marts 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Daw daw!

Og uden at det her skal til at lyde som en omgang mavesure opstød, så vil jeg da alligevel knytte en kommentar til Linn LP 12 spillen og alle de sjove fortolkninger, løsninger og andre tanker, der er gjort, for at få sådan en fætter op at synge og blive der.

Når man ser på en flydende ophængt pladespiller, så karakteriseres en sådan ved, at subchassiset, som armboard (og dermed armen) og pladetallerken sidder fast på, er ophængt typisk i fjedre.
Det betyder at mekaniske påvirkninger udefra over en nærmere bestemt frekvens, ikke når frem til arm/tallerken/subchassis.

Samtidig betyder det også, at luftbåren energi der rammer tallerken/arm/armboard/subchassis ikke rigtigt kan komme nogen steder hen.
Hvis de dele af konstruktionen der har stor overflade, samtidig er lette, så sættes de i bevægelse på systemets resonansfrekvens(er).
Det er i bund og grund det man slås med på en Linn LP12, her er subchassis nemlig meget let bygget. Det giver bevægelser i subchassis, som IKKE også forplantes til den TUNGE pladetallerken. Bevæger subchassis/armboard og tallerken sig ikke helt ens (på nær rotationen) så genereres der et signal i PU og vi har en farvning af lyden, som enten er en resonans eller en udfasning.

En flydende ophængt spille er derfor simpelthen nødt til, at have et subchassis der er tungt og dødt, så det undgår at blive sat i bevægelse af luftbåren energi. Hertil er man også nødt til at holde inerti niveauet på min. det samme som pladetallerkenen, ellers opstår der igen og igen bevægelser i subchassiset set i forhold til motoren. Det giver anledning til hastighedsændringer, eller wow & flutter om du vil.
Fjederophængene bør sidde langt fra centerlejet, så der kommer kontrol over de roterende kræfter, ligesom subchassiets nikkende tendenser mindskes. Samtidig kan man ligeså godt placere ophængningspunktet højere end tyngdepunktet, så opnår man stabilitet i det vandrette plan.

Hvis disse forhold i nogen grad overholdes, så opnår man en pladespiller, der helt uden besvær kan monteres med næsten alle mulige arme. Hvis man endda kan forskyde lidt vægt, så kan man helt udballancere systemet, så det reagerer ensartet på påvirkninger fra alle sider, ligesom stempelvirkningen af ophænget altid er på plads.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Cirkeline]
Enig, men en Ittok 2 var jo også topmodel i sin tid og ret bekostlig.
Den nye Akito2 er dog blevet rigtig god , men den er også tæt på de
kr. 8000,- i dag.

Ja, den er dyr synes jeg. Jeg har dog altid ønsket mig an Ittok II eller III, men de holder jo stadig en god pris.

Salgsgas ... det er sikkert også rigtig, men der er
vel ikke noget unaturligt ved at beskytte sit eget produkt.

Nej, overhovedet ikke, det jeg mente var bare om der var nogle saglige argumenter for at man ikke skulle bruge andre arme. Mange mener jo at en Naim ARO skulle være det ultimative til LP12, men heller ikke her har jeg selv nogen erfaring.

Det er aldrig lykkedes mig at få denne kombination til at fungere
...og med UP4 gik det helt galt. Det skyldes måske at det er næsten
komplet umuligt af få ophænget til at "bevæge" sig som et stempel
bl. a. grundet den komplette lave effektive masse i disse arme,
samt tonearmskabel som ikke har det "knæk" som er en
nødvendighed for at føre det vandret.

Det knæk har mine SME arme (serie III samt 3009 sII improved), men ingen af disse arme mener jeg er specielt gode på LP12, sammenlignet med mine Helius Aureus II og Aurum.

Men det er jo nok ikke hele
forklaringen. En "klog" hos Linn forsøgte i sin tid med en teori om
hvor vigtig det var med mange små "peaks" eller resonanser i den
komplette pladespiller (motor, chassis, arm, kabel, pickup samt
mere) som spændte over hele frekvensområdet og vigtigheden i at
de endelig ikke måtte overlappe samme sted for den enkle del. Jeg
forstod det sådan, at hvis der var en lille peak ved 15o hz i motor
eller andet, skulle man undgå "peaks" ved 150, 300, 600 osv. alle
andre steder (tonearm, pick-up osv.) Jeg tror han mente; rigtige
mange små kontrolledere "peaks" i stedet for få og store "peaks"

Mit eget postulat bygger udelukket på praktiske erfaringer.

Det var også det jeg efterlyste, tak for det.

(Nu vi er ved DP6 er den jo en drøm på mange Thorens)

Jeg ved at den gamle Thorens importør anbefalede DP6 som den ultimative arm til TD3001. Jeg har også selv en 3001, dog ikke med DP6 arm.

Hej Tube, hvilken pladespiller har du? Mh Jørgen

LP12(1990), cirkus, valhalla, DIY Armageddon, diverse arme samt Thorens TD3001 med SME III. Det er de to jeg bruger til daglig.

Mvh Tubeman

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Er faktisk blevet tilbudt en Thorens 3001 BC mahogni med DP6 Gold og Teknifi K3 (PU med 30-40 plader bag sig) og hjemmelavet ekstern strømforsyning - den er flot som bare pokker, men prisen....
10K

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Er faktisk blevet tilbudt en Thorens 3001 BC mahogni med DP6 Gold og Teknifi K3 (PU med 30-40 plader bag sig) og hjemmelavet ekstern strømforsyning - den er flot som bare pokker, men prisen....
10K

Det er umiddelbart for dyrt. Jeg gav 2000 for mit værk med original Thorens stabilizer, men det var også billigt. Et værk burde kunne fås for omkring 3500 og omkring 4000 for en brugt DP6. Man får jo altid mere for det når man sælger separat, sådan en hel pakke med værk og arm burde kunne fås for 6-7000 kr. Jeg kender ikke noget til pickupen, men typisk ville jeg ikke regne den for noget. man ser lidt for ofte brugte pickuper der ikke har spillet mere end 50 plader eller 200 timer, og dte kan være det er rigtigt, men personligt ville jeg nok ikke regne en brugt pickup for det helt store. 3001 blev leveret med en ekstern forsyning ligesom næsten alle andre thorens modeller der giver 16V/250mA (4VA). De lavede som ekstraudstyr en TPN2000 netdel der egentlig bare var en større trafo på (så vidt jeg husker)100VA, lidt lige som Naim Armageddon til LP12. Men hvor hele motorstyringen skulle kobles af på linn, skal den stadig bruges på Thorens med den store netdel. Mon ikke det er sådan en form for netdel han har lavet sig?

Tubeman

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Tubeman skrev:

ppp_dk skrev:
10K

Det er umiddelbart for dyrt. Det synes jeg også - klart...

Jeg gav 2000 for mit værk med original Thorens stabilizer, men det var også billigt. Ja - dog er denne i mahogni finish og absolut flot!

Et værk burde kunne fås for omkring 3500 3K-3.5K lyder fair... og omkring 4000 for en brugt DP6 Har set at DP6 Gold handles til 6-7K bl.a er der en her på siden pt...

Man får jo altid mere for det når man sælger separat, sådan en hel pakke med værk og arm burde kunne fås for 6-7000 kr.  Det var også det jeg havde håbet på - min annonce sagde jo max 6K... Jeg kender ikke noget til pickupen, men typisk ville jeg ikke regne den for noget. man ser lidt for ofte brugte pickuper der ikke har spillet mere end 50 plader eller 200 timer, og dte kan være det er rigtigt, men personligt ville jeg nok ikke regne en brugt pickup for det helt store. 3001 blev leveret med en ekstern forsyning ligesom næsten alle andre thorens modeller der giver 16V/250mA (4VA). De lavede som ekstraudstyr en TPN2000 netdel der egentlig bare var en større trafo på (så vidt jeg husker)100VA, lidt lige som Naim Armageddon til LP12. Men hvor hele motorstyringen skulle kobles af på linn, skal den stadig bruges på Thorens med den store netdel. Mon ikke det er sådan en form for netdel han har lavet sig? Det er en kopi af en som koster 2500,- og er med ringkerne.

Tubeman Kaptajnen

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg gav 2000 for mit værk med original Thorens stabilizer, men det var også billigt. Ja - dog er denne i mahogni finish og absolut flot!

Mahogni finish, aha, altså ligesom min Jeg ved de fleste er sorte, min er i mahogni og det er også det flotteste.

Et værk burde kunne fås for omkring 3500 3K-3.5K lyder fair... og omkring 4000 for en brugt DP6 Har set at DP6 Gold handles til 6-7K bl.a er der en her på siden pt...

Ja, det har jeg godt set, men det er også i overkanten. Jeg blev tilbudt en for et lille års tid siden for 3500, men desværre slog jeg ikke til. Jeg ved også at Vittrup fra audiocompagniet solgte et par brugte for 4000,-

Man får jo altid mere for det når man sælger separat, sådan en hel pakke med værk og arm burde kunne fås for 6-7000 kr.  Det var også det jeg havde håbet på - min annonce sagde jo max 6K... Jeg kender ikke noget til pickupen, men typisk ville jeg ikke regne den for noget. man ser lidt for ofte brugte pickuper der ikke har spillet mere end 50 plader eller 200 timer, og dte kan være det er rigtigt, men personligt ville jeg nok ikke regne en brugt pickup for det helt store. 3001 blev leveret med en ekstern forsyning ligesom næsten alle andre thorens modeller der giver 16V/250mA (4VA). De lavede som ekstraudstyr en TPN2000 netdel der egentlig bare var en større trafo på (så vidt jeg husker)100VA, lidt lige som Naim Armageddon til LP12. Men hvor hele motorstyringen skulle kobles af på linn, skal den stadig bruges på Thorens med den store netdel. Mon ikke det er sådan en form for netdel han har lavet sig? Det er en kopi af en som koster 2500,- og er med ringkerne.

Jeps, det er TPN2000 som koster 2000,- og den kan du selv lave en kopi af for 200-300 kr. Sig til ham at du vil give 6000 og så kan han beholde pickup og forsyning, jeg har nogle extra af de store forsyninger du må få:-)

Tubeman Kaptajnen Tubeman

[/QUOTE]

[/QUOTE]

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Tubeman skrev:

Mahogni finish, aha, altså ligesom min Jeg ved de fleste er sorte, min er i mahogni og det er også det flotteste.

Ja, det har jeg godt set, men det er også i overkanten. Jeg blev tilbudt en for et lille års tid siden for 3500, men desværre slog jeg ikke til. Jeg ved også at Vittrup fra audiocompagniet solgte et par brugte for 4000,- Er du sikker på at det var Gold?

Jeps, det er TPN2000 som koster 2000,- og den kan du selv lave en kopi af for 200-300 kr. Sig til ham at du vil give 6000 og så kan han beholde pickup og forsyning, jeg har nogle extra af de store forsyninger du må få:-) Det er han vist SLET klar til, men tak for tilbudet!

Han regner nærmere på at jeg bliver mør og vender tilbage om en måneds tid UDEN afslag hø-hø

Tubeman Kaptajnen Tubeman Kaptajnen 

Leger lidt med tanken om den Thorens TD126 mk II på dba.dk (uden låg og arm dog forberedt til SME) og sætte en UP4 på - måske kunne en ekstern trafo løfte den lidt...altså den samme kombi, som Live21...

Ser lige at han har sat sin til salg her på forum - er dog ikke klar til at give 4900,- for en sådan kombi - max 3500,- ...

Fiksede lige dine /QUOTE bøffer

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Daw daw!

Og uden at det her skal til at lyde som en omgang mavesure opstød, så vil jeg da alligevel knytte en kommentar til Linn LP 12 spillen og alle de sjove fortolkninger, løsninger og andre tanker, der er gjort, for at få sådan en fætter op at synge og blive der.

Når man ser på en flydende ophængt pladespiller, så karakteriseres en sådan ved, at subchassiset, som armboard (og dermed armen) og pladetallerken sidder fast på, er ophængt typisk i fjedre.
Det betyder at mekaniske påvirkninger udefra over en nærmere bestemt frekvens, ikke når frem til arm/tallerken/subchassis.

Samtidig betyder det også, at luftbåren energi der rammer tallerken/arm/armboard/subchassis ikke rigtigt kan komme nogen steder hen.
Hvis de dele af konstruktionen der har stor overflade, samtidig er lette, så sættes de i bevægelse på systemets resonansfrekvens(er).
Det er i bund og grund det man slås med på en Linn LP12, her er subchassis nemlig meget let bygget. Det giver bevægelser i subchassis, som IKKE også forplantes til den TUNGE pladetallerken. Bevæger subchassis/armboard og tallerken sig ikke helt ens (på nær rotationen) så genereres der et signal i PU og vi har en farvning af lyden, som enten er en resonans eller en udfasning.

En flydende ophængt spille er derfor simpelthen nødt til, at have et subchassis der er tungt og dødt, så det undgår at blive sat i bevægelse af luftbåren energi. Hertil er man også nødt til at holde inerti niveauet på min. det samme som pladetallerkenen, ellers opstår der igen og igen bevægelser i subchassiset set i forhold til motoren. Det giver anledning til hastighedsændringer, eller wow & flutter om du vil.
Fjederophængene bør sidde langt fra centerlejet, så der kommer kontrol over de roterende kræfter, ligesom subchassiets nikkende tendenser mindskes. Samtidig kan man ligeså godt placere ophængningspunktet højere end tyngdepunktet, så opnår man stabilitet i det vandrette plan.

Hvis disse forhold i nogen grad overholdes, så opnår man en pladespiller, der helt uden besvær kan monteres med næsten alle mulige arme. Hvis man endda kan forskyde lidt vægt, så kan man helt udballancere systemet, så det reagerer ensartet på påvirkninger fra alle sider, ligesom stempelvirkningen af ophænget altid er på plads.

LP 12'eren er gennm årene blevet udsat for så store mængder kosmisk stråling at man tror det er løgn. Selvfølgelig virker den ikke uden den årlige gestalt-terapi, det er jo ikke en pladespiller !

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Nogen kommentarer til dagens nye emner  (alle set på dba.dk):

• Maplenoll Ariadne (4000,-)
  • Oracle, Alexandria MK´lll m SME 309 arm (5500,-)
  • VPI HW-19 MK3 med eller uden Eminent Technology 2 arm (8500/5500,-)

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

KAPTAJN!!

Tag lån i banken og køb det her, så kører det for dig.

Turntables:

- Kuzma Reference XL Turntable with Kuzma Stogi Reference tonearm and limited version of the Van den Hul Colibri Gold Myrtlewood MC cartridge. All is one year old and never used. Comes with warranty and original boxes, world wide shipping possible.

Price  complete 12.500 euro.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Hejsa!

Hvorfor ikke vende bøtten helt på hovedet?

Hvilken PU vil du have?
Så skal du efterfølgende finde noget der passer til den.
Har du step-up og RIAA i ordentlig kvali?
Vælger du en blød PU, så er det nødvendigt med en let arm, hvilket jeg i øvrigt til enhver tid ville vælge uanset hvad og hvorledes.

Af lækre PUér kunne man jo forestille sig www.vandenhul.com prøv at kigge på MCONE eller Frog, eller hvis pengene er til det, så kunne en Græshoppe da også gøre gevaldig godt.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt fortælle ud fra egen erfaring at ET2 og Frogen lyder super flot sammen, det er tilfældigvis nemt at fin justere VTA på ET2 armen som er et af de vigtigeste med pu fra VDH.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
ppp_dk skrev:

Hejsa!

Hvorfor ikke vende bøtten helt på hovedet? Ja, hvorfor ikke - havde egentlig forestillet mig at den pladespiller jeg købte havde en PU med...

Hvilken PU vil du have? Det ved jeg ikke - er helt blank - men noget value for bucks. Kom gerne med eksempler og priser...
Så skal du efterfølgende finde noget der passer til den.
Har du step-up og RIAA i ordentlig kvali? På søndag skulle jeg gerne have en 12 år gammel Dali RIAA...
Vælger du en blød PU, så er det nødvendigt med en let arm, hvilket jeg i øvrigt til enhver tid ville vælge uanset hvad og hvorledes. Kom med et par eksempler på bløde MC? PU'er, gerne varme i lyden...

Af lækre PUér kunne man jo forestille sig www.vandenhul.com prøv at kigge på MCONE eller Frog, eller hvis pengene er til det, så kunne en Græshoppe da også gøre gevaldig godt. VDH plejer jo at kunne det der.., men hvad koster de ca...?

Er lidt i tvivl om hvor mange penge jeg vil lægge i det her, for jeg har jo blot 2-300 plader fra 80'erne, som jeg gerne vil genhøre og indtil videre har jeg ingen planer om at købe vildt ind af plader.

Jeg vil nok sige det på denne måde - det skal være godt til en fornuftig pris. Bliver jeg bidt, ja så kan jeg jo investere noget mere i sagen...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Et eksempel på en relativt højcompliant og varmt spillende MC er VdH MCONE super hed den, nu hedder den vist TWO.
En high output fidus, me det rimeligt output og en særdeles forførende klang. Tilmed er den ligeså velopløst som hans PUér er flest.
Men regn med 8-9K for et nyt eksemplar, han har vist en sugested retail pricelist på hjemmesiden.

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes