Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 14:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvor meget skal højttalere vinkles? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 April 2005 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Trykophobning ! Har man et meget stort hoved Hr.Cubicus, sådan ca. på størrelse af en ladeport ?

mvh. Bjørnefar

Næhh!
Mere lidt overtryk i maven  måske.
Jeg håber dog ikke porten anteger den slags dimensioner.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 April 2005 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nogen generel regl for vinkling, det kommer bl.a an på hvilken del af aksen der har den mest lineære respons, rum og lytteafstand spiller naturligvis også ind.

Mvh,

Karsten

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

til -hvor meget skal højtaler vinkles! ja bassen er ikke så kritisk den kan du næsten ikke retningsbestemme

melmentone -er det horn eller domediskant ligeledes diskant så er spredningen mindrekritisk men aligevel skal de rette mod lytter så meget som muligt mvh renelyd@hotmail.com

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller i øjeblikket på et sæt højttalere med Vifas ringradiator i toppen. Indtil jeg monterede bagudstrålende diskant (JBL 077), kunne jeg finde mere end et sweet-spot på disse diskanmter. Sagt med andre ord, så har de en så "mystisk" spredningskarakteristik, at man aldrig bliver færdig med at justere vinklingen. Efter montering af "bagstråler" er problemet væk, dvs alt fra 0 til 30 grader giver god lyd.

Med mere almindelige diskanter (domer) foretrækker jeg ca 20 grders vinkling. Ved alle former for bånd-diskanter foretrækker jeg at lytte "lige på". Jeg har aldrig ejet et sæt højttalere, der lød bedst helt uden vinkling.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:
Jeg har aldrig ejet et sæt højttalere, der lød bedst helt uden vinkling.

Det har jeg heller ikke før nu... Mine Dali Grand Diva lyder bedst uden vinkling, efter at have flyttet som en gal utallige gange. Det står som også i manualen til dem, men jeg synes lige det skulle udfordres.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Only2channel
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 13 Maj 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Noget der næsten altid er godt at lægge ud med, er at lade ht krydse hinanden ca 1 meter bag dig - så kan du lege lidt derfra
Til top Vis Only2channel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Only2channel

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det kommer meget an på højttaleren. B&W skal vinkles meget, hvor Dali stort set ikke skal vinkles. Ligeldes mener jeg heller ikke Infinity behøver meget vinkling.

B&W spiller forbi en hvis ikke de vinkles, tilgengæld giver den nødvendige vinkling ikke så bredt et perspektiv.

En højttaler der ikke behøver nogen særlig vinkling har generelt bedst erfaring med, når det drejer sig om langtidslytning (man begynder efter første benovelse at finde de ægte holdbare kvaliteter).

Jeg er HELT enig; for at få soundstage så stort som muligt og hvad der, i mangel af et bedre ord, kan kaldes for "realistisk" formidling skal højttalere kunne skabe den store lydboble i midten uden vinkling.

Skal de vinkles for meget går der altid, i mine ører, noget tabt: Lydbilledet bliver for direkte og dybde- og breddedimensionen forringes.

Som andre påpeger er der dog nok stor forskel fra rum til rum, men som hovedregel: INGEN toe-in!

MVH

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Har selv b&w.istedet for at vinkle dem har jeg sat dem ind mod midten
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 16 Maj 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Efter min ydmyge mening er det vinklinger i området 0-15 grader, som giver mest/størst dividende!!!

Jeg har iøvrigt engang til en "hifi"-udstilling på Pejsegården (Husum, Kjøvenhavn) set et set-up, hvor højttalerne stod klos op af hinanden, nærmest push-pull, i et rum med skråsidevægge og med en pejs lige bag højttalerne!!!  Meeen det lød hamrende godt, så det kan godt betale sig, at rykke lidt rundt med "kasserne", teori og praksis er to uforenelige størrelser, desværre!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

hej hvordan kan alle jer være så uenige om noget så personligt som højtalerplacering det skal og vil kun være en personlig oplevelse som hver især farver sit indtryk af afhængig af ørene der lytter selvfølgelig skal vi kunne drage af hiandens oplevelser med lydkorrektion osv det er jo derfor vi har dette forum jeg selv må indrømmes er til pa anlæg som jo falder lidt ud for dette men alligevel er det jo lyd som man vil have til at marke ret på den ene eller anden måde selv om pa udstyr er til mange mennesker kan det alså godt lyde rigtig godt fordi det har så godt fat i højtalermembranerne det der kaldes dæmpningsfaktor og atacken kan være en god ting også hvis alså der er et ordentligt pa anlæg tilstede så kan selv ciline dion lyde fantaskisk mvh renelyd@hotmail.com

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Rene H; jeg tror at du har ret, men grundet kommasætningen er jeg ikke helt sikker!  

Rigtige hifi-entusiaster vil selvfølgelig OGSÅ have attack, men også andre af hifi´ens sande dyder skal være tilstede. Rumformidling og et realistisk perspektiv, det opnåes kun ved at trimme højttaleropstillingen til ens lytterum og her har vinklingen af højttalerne også noget at skulle have sagt.

Ciline Dion lyder af en eller anden mærkelig grund imponerende godt, om det så er afspillet via et "no/low-name"-anlæg eller det dyreste "must have"-anlæg. Om det så er højere kunst eller ej; ja det er vist en smag sag!   

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 23 Maj 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

rene h skrev:
hej hvordan kan alle jer være så uenige om noget så personligt som højtalerplacering det skal og vil kun være en personlig oplevelse som hver især farver sit indtryk af afhængig af ørene der lytter selvfølgelig skal vi kunne drage af hiandens oplevelser med lydkorrektion osv det er jo derfor vi har dette forum jeg selv må indrømmes er til pa anlæg som jo falder lidt ud for dette men alligevel er det jo lyd som man vil have til at marke ret på den ene eller anden måde selv om pa udstyr er til mange mennesker kan det alså godt lyde rigtig godt fordi det har så godt fat i højtalermembranerne det der kaldes dæmpningsfaktor og atacken kan være en god ting også hvis alså der er et ordentligt pa anlæg tilstede så kan selv ciline dion lyde fantaskisk mvh renelyd@hotmail.com

Hver sin prioritet, sådan er det.

PS. Kan du ikke sætte et par kommaer eller punktummer - jeg bliver helt forpustet.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

vinkling af højtaler er ,afhængig af hvad de skal lave , herv blant folk er det jo nok mest ,det jeg forstår som :fin deltajeret lyd, mens jeg selv er til pa udstyr , da jeg har opdaget hvor flot og uanstrengt det kan leverer musik idet der er så meget overskud i setuppet feks med strøm ,og atackviligheden er i top ,og ikke mindst dæmpningsformåen af højtalermembraner (alså dæmpningsfaktoren) der er så kækkert fat i højtalerne at det svier i øjene hvis ellers der er tale om et virkeligt pa set up feks amp er

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

For alle praktiske formål er det vel lytterummet der bestemmer hvor meget toe-in der virker bedst. Højtaleren har naturligvis også noget at sige ... men det er jo placeringen af disse i forhold til lyttepositionen der er bestemmende for resultatet.

Vigtige forhold omkring vinkling er ... reflektioner fra sidevægge kan ændres og eller mindskes ved toe-in. Ikke alle kan hænge tæpper plader mm. op foran møbler, vægge og vinduer. Ud over dette så kan toe-in hjælpe til at skabe en ordentlig lytteposition hvis man har problemer med at skabe et optimalt afstandsforhold - afstand fra speakers til lyttepositionen/afstand mellem speakers. Det er de færreste der har mulighed for at placere højttalere og lytteposition helt optimalt ... desværre.

Problemet med placeringen af højttalerne stiger med højttalerens størrelse, idet store speakers kræver en relativt stor lytteafstand, for at man får den korrekte sammenhæng i lydbilledet. Dette kan i alm. boliger give problemer med at opnå korrekt afstandsforhold + ordentlig afstand til side og bagvæg.

SATMIT 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes