Emne: Musik og kopiering.... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
josan Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da de første CDR-Audio skiver kom på markedet (til CD-Recorderne) var den pålagte blankbånd afgift under 5,- pr skive.
Under 5 kroner for at få lov til at kopiere en cd, det kalder du en skyhøj afgift
man græmmes
[/QUOTE]
Jeg snakker IKKE om, hvad afgiften var, da de første cdr-audio kom på markedet var. Jeg snakker om, at afgiften steg drastisk og dermed bragte udsalgsprisen op på over 10 pr. stk. i en lang periode. I samme tidsrum kostede en tilsvarende tom cdr i tyskland ned til 2 kr. og under. Det skriger sgu da til himlen af afgifts-dumhed fra politikerne at indføre en så høj afgift på en vare vi kan købe over nettet i tyskland til 25% af den danske pris... det dræber da bare den danske handel af cdr.... INTET ANDET! Og jo... jeg synes 5 kr. er en høj afgift at betale, idet jeg bruger cdr til at tage sikkerhedskopier af min computer og ikke til at piratkopiere!
Mvh.
Josan __________________ Big boys like big toys...
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt skrevet G&S der er noget rigtigt i din fremstilling.Din humor er god syntes jeg. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
chriller4 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg lige skal sparke et indlæg ind så er der sådan set kun en ting der kan virkelig forage mig i denne sammenhæng. Det er der hvor folk begynder og tjene penge på at kopiere andres værker. Dvs. profit på andres oprindelige arbejde. Jeg krummer tær når jeg ser "lister" med musik og film som man så kan købe af en eller anden kopist.  __________________ Hilsen Christer Holte / Musikanmelder her på sitet
Mit anlæg, klik her
Min hjemmeside: www.christerholte.dk
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil helt sikker hjælp hvis prisen på CD'er var rigtig, vi var i Bølka sidste weekend, og tøsen havde kig på cd'er med MPG og dvs. børne pop, men til en pris på 150,-kr fik hun ikke nogen cd med hjem. Hvis prisen havde været 70-80,-kr stk så havde hun fået en cd, og sådan er der mange der tænker. Prisen hænger ikke sammen med det du får: En CD med 40-50 minutters musik får 150,-kr og så kan man købe en ny film der ikke har været i biografen, på DVD til 100,-kr.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dav-dav!
Det er egentlig lidt utroligt, at der findes nogen, som gider læse den slags fodnoter, så tak for kommentaren, hr. JRGW
dfms - næj, der er sq ikke nogen sammenhæng dér. Man fristes jo næsten til at postulere, at der forsøges opretholdt et kunstigt højt prisniveau.
Citronen skal presses - og det bliver den til det yderste
Afgiften fra de brændbare (herligt ord  ) CD'er ender i øvrigt slet ikke i musikernes lommer, som lovens intention oprindeligt var. Hvor de så ender henne, er der vist ikke rigtig nogen, der ved...???
Med fredagshilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fy, du er slem, jensen
Men vi mangler sq stadig en fornuftig forklaring på, hvorfor en dansk CD i verdens dyreste by (og i et land, hvor importerede varer er belagt med ekstra afgift) skal koste ca. det halve af, hvad den koster herhjemme.
Og andre CD'er koster ca. det samme, nemlig 12 bucks eller mindre, klassiske typisk 14-15 bucks.
Og momsen er som sagt ikke nogen undskyldning.
Har hr. jdg1 evt. et godt bud?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 25 Februar 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
faktisk er det værre endnu end det link, butikkerne tjerner "kun" 18 %, altså mellem 27 og 28,8 kroner (alt efter om man regner med 150 eller 160 kroner som pris).
det giver en fortjeneste på en 50 for pladeselsakbet. en fortjeneste de ikke har i andre lande.
desuden holder udregningerne ikke, priserne er for høje, og mange pladeselskaber bruger deres egne studier. desuden er der altså ikke så mange remix'es som det fremgår af regnestykket.
og så meget mere ineffektive er de danske pladeselskaber da heller ikke. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|

Ghammel & Suhr skrev:
jdg1 skrev:
|
[QUOTE=Ghammel & Suhr] En hel masse ord 
|
|
|
Davgodaften i snedriverne hr. jdg1!
Hørebrillen er skam sat på næsen
Lad mig for en ordens skyld starte denne yderst beskedne fodnote med at sige, at jeg på INGEN måde støtter pirateri eller er fortaler herfor - jeg mener blot, at man ikke skal være blind.
Jeg synes stadig, at det er svært at se noget uafhængigt i den undersøgelse du refererer til. Det er der flere årsager til:
Underholdningsbranchens vedvarende lobbyisme; det er kun en gruppe studerende (læs: fattigste del af befolkningen), der medvirker i undersøgelsen - den i undersøgelsen medvirkende aldersgruppe er derfor ikke et repræsentativt udsnit af befolkningen; det er BBC, som selv har interesser i pladebranchen, der offentliggør undersøgelsen.
Jow, det er sundt at have den kritiske brille på
Der er dog et fremtrædende lyspunkt i den omtalte undersøgelse: "... Albums bought legitimately were valued more than downloaded music, the study said..."
Mine egne overvejelser omkring fald i salget tager flere retninger, da jeg både er musiker (eller "kunstner") og uddannet bl.a. i økonomi.
Nøgternt set mener jeg, at branchen har sovet i timen under bredbåndsboom'et. I stedet for at se mulighederne, har man valgt at se det som en fjende og på bedste strudsemanér stukket hovedet i jorden. Hvis man i stedet havde været blot minimalt oppe på dupperne og eksempelvis lavet nogle få men højt profilerede web sites med 64 Kbit mp3 filer som smagsprøver fra de forskellige albums (ganske som man kan få smagsprøver af forskellige spegepølser i Brugsen), kunne man have undgået al den polemik og problematik omkring pirateri.
Dette giver igen to muligheder: Enten er branchen styret af imbeciler, eller også er der tale om et bevidst valg af kompetente folk.
Ud fra personligt kendskab hælder jeg til den sidste teori. Og det er dér, dobbetmoralen holder sit indtog med piber og trommer. Som jeg før har sagt i en anden tråd, så er de altså RET nemme at fange, de dersens pirater. Hvis man vel at mærke VIL.
Der er blevet lavet ufatteligt meget god musik igennem årene, ingen tvivl om det. Men en væsentlig del af salget har igennem snart to decader været re-issues. En anden har også været inde på dette her i tråden.
Stagnationen har helt naturlige årsager, som nok skal findes dels i de kunstneriske strømninger, i de alment kulturelle strømninger, og dels i de økonomiske strømninger.
Musikken har i en laaang periode haft sin storhedstid. Der er blevet skrevet gode sange, holdbare melodier og musiceret på et foruroligende højt niveau lige siden 20'erne. Det var med andre ord både frodigt og saftigt på én gang
Men så, i det Herrens år 1984, skete der nogle drastiske forandringer. I løbet af relativt kort tid holdt strømmen af kvalitetsmusik op. Et kvalitetsgæt fra min side vil være, at gode produktioner koster "for mange penge" at lave. Som hr. Slips også sagde, så er studietimer dyre. Og de rigtig gode studier er temmelig dyre. Her taler vi med andre ord om de økonomiske strømninger.
Det uundgåelige biprodukt af disse strømninger var/er en lavere kvalitet. Når kravet til profit stiger, følger kvaliteten af det udbudte produkt omvendt proportionalt med. Man kan også sige, at kvaliteten falder
Tiden med skrappe budgetter har derfor skabt en form for kunstnerisk undertryk, hvor leverandørerne af underholdningsmaterialets råstof (musikerne) er sat i baggrunden til fordel for en budgetteret omsætning. Kunsten må altså lide. Omvendt er det ofte sagt, at sand kunst kun udspringer af lidelse
Resultatet kan vi se i form af en årrække med et bemærkelsesværdigt ringe udvalg af kvalitetsmusik. Så på sin vis er det markedet, der har bestemt udviklingen. Måske blot ikke den del af markedet, der ville være kunstnerisk ønskværdigt, vil nogle nok sige.
Der hvor kæden så ryger af for branchen, er med de nu fastbrændte dollartegn i øjnenene.
På grundlag af at branchens profitmaksimering er gået godt i en årrække, presses omkostningerne og dermed kvaliteten ned til det yderste. En hel generation har nu lært, at musik er ikke noget, der skal værdsættes som seriøs kunst, og der er nu forholdvis frit slag for branchen, som igennem en årrække har arbejdet målrettet (?) på at amputere enhver form for musisk fintfølelse hos det mest købedygtige publikum.
Umiddelbart en eksemplarisk udførelse af teoretisk grundbogsstof indenfor økonomi- og markedsstrategi. Men så er der lige "kunstnervinklen" også.
Samtidig eksisterer der Den Store Fæle Glemmebog, forfattet af økonomer indenfor branchen. I Den Store Fæle Glemmebog står der, at musik er et produkt af følelser hos komponisten. Der står også, at musik fremkalder følelser hos lytteren, såfremt musikken er gennemarbejdet (gennemkomponeret). Endvidere står der, at man ikke kan "handle" med folks følelser, at musik for alvor opstår ved interaktion med lytteren. Og den slags helt uvæsentlige småting
Med det mener jeg, at ligegyldig musik har sin berettigelse hos ligegyldige mennesker. Men hvilket menneske er så ligegyldigt, at det har fortjent at skulle lytte til... mjah, ligegyldig musik?
En mindre del af skylden for de høje priser på CD/DVD findes i den tradition vi her i Dannevang har for, at der helst skal hjemhentes mammon nok til både hus, bil, båd, sommerhus og hvad har vi - og det helst i forgårs.
Mens det for mig er helt i orden at vælge en enøjet, konsumorienteret salgspolitik så længe varen er rent materiel, så har film- og pladebranchen på eklatant nederdrægtig vis forsømt at se mennesket som noget immaterielt.
Man har i branchen med andre ord ikke haft hverken øje eller interesse for dé bløde værdier, der uværgeligt er tilknyttet musik som produkt. Og det mener jeg er som på én gang at tisse i buksen for at holde varmen og så stikke hovedet i jorden i et fattigt håb om, at andre ikke kan se det
Derfor må branchen lære at forstå - og ikke mindst acceptere - at "ting" såsom Napster (der startede det hele i større stil) er et direkte musiksociologisk produkt af selvsamme branches førte kvalitets- og prispolitik.
Hvis ikke branchen lærer at forstå dette og begynder at trække hovederne op ad hullerne i jorden, så er man tæt på at tabe slaget. Og så brænder cisternen sq for alvor!
Desværre er der ikke meget der tyder på, at branchen er villige til igen at satse på kvalitet. Det ville jo også koste netop det ekstra overhead, der igennem årene er indtjent ved at sælge skysovs og vindfrikadeller til forbrugerne. Og hvor er vi så henne? Næh, væk med alt, hvad der bare lugter af kvalitet. Går den, så går den
Tallene omkring de danske newsgroups kan jeg af forskellige grunde ikke komme nærmere ind på her, men hvis du som medlem af underholdningsbranchen ønsker sagen nærmere belyst, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte mig privat.
Du har helt ret i, at det er alt for nemt, at stjæle musik og film på Indernedded. Men det er branchen i og for sig ved at tage hånd om på en måde, der på sigt betyder, at den enkelte bruger nærmest skal brændemærkes ved køb af ethvert emne, der på nogen måde kan kopieres. Når f.eks. Microsoft's Palladium kommer drønende for fulde omdrejninger, så skal du bare se løjer Kønt bliver det nok ikke, men så har branchen da i det mindste mere kontrol over de wæmmerlige forbrugere.
Du mener ikke, at vareprøver er noget, der praktiseres ude i den pulserende virkelighed? Noget sådant er og skal også være branchebestemt. Som du selv siger, så tager man jo ikke forhandlerens Bimmer med hjem en måneds tid for at lave hjulspin i naboens indkørsel, det giver jo (desværre) sig selv
Analogien til musikfiler forekommer mig imidlertid en smule fjern, må jeg indrømme. Prøv en tur i Brugsen eller Bilka på en lørdag. Så vil du ret sikkert opleve, at vareprøver kan være noget, man får tilbudt uopfordret. Nogle gange er der sq så mange af dem, at man helt kan spare frokosten!
Mht. den "civile ulydighed", så bør der måske tænkes lidt mere i retning af, at alt er et produkt af noget andet. Det er vist kun Universet og så ham dér tømreren fra Nazareth, der opstod ud af det rene ingenting
Nå, det var da ikke så langt, vel?
Med original musikhilsen G&S
|
|
|
Jeg kan sagtens følge din argumentation, men jeg er langt fra enig. Særligt ikke mht. din argumentation vedrørende den dalende kvalitet. Der er vel temmeligt subjektivt?
Du skriver selv at kvalitetsmusik er sjældent efter 1984 (G. Orwell ?). Det kommer vel an på hvilken genre man lytter til? Hvad men rock, pop, elektronisk, r&b osv.? Sagde dine forældre og bedste forældre ikke præcis det samme for mange år siden? "uha det jas (udtales med blødt j) er noget forfærdelig katter-jammer".
Mht. til undersøgelse jeg referede til, så er der jo andre end BBC der har skrevet om den Og jeg vil da til en enhver tid stole mere på BBC end www.openp2p.com Og hvorfor dælen skulle undersøgelsen ikke være uvildig, blot fordi BBC skriver om den??
Du skriver også, at det er meget let for selskaberne at fange piraterne. Hvor meget kender du egentligt til de forskellige programmer og lovgivningen? Det kræver ikke den store snilde at bruge en blocklist som f.eks. "peer guardian" og så er selskaberne stort set chanceløse, idet de ikke kan få adgang til isp'ernes data logs uden en dommerkendelse.
Og du skriver ligeledes at man ikke har haft mulighed for at høre musik på nettet. Helt tilbage fra 33.6k dagene (1995-1996) har det været muligt at gå ind på f.eks. www.cduniverse.com og høre lyd-bidder på 1 minut, eller mere, fra over halvdelen af numrene på samtlige albums. Og der har været strivevis af hjemmesider med samme muligheder. I dag er de legale muligheder enorme. Så den holder altså overhovedet ikke vand 
Og ja, der gives smagsprøver, som jeg også skrev tidligere. Men du går da ikke ned i en butik og får en gratis flaske Chardonnay til en værdi af 140 kr. med hjem.
Men som sagt så er hele området gæret ind i subjektivitet og den endegyldige sandhed findes nok ikke Men jeg synes bare, at det er lidt for tilfældigt, at salget af cd'er falder lige som bredbåndsforbindelser og cd-brændere gør deres indtog i de små hjem (og på kolegieværelserne). Men samtidigt stiger vores købekraft og andre "luksus" vareområder oplever et øget salg.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Fy, du er slem, jensen
Men vi mangler sq stadig en fornuftig forklaring på, hvorfor en dansk CD i verdens dyreste by (og i et land, hvor importerede varer er belagt med ekstra afgift) skal koste ca. det halve af, hvad den koster herhjemme.
Og andre CD'er koster ca. det samme, nemlig 12 bucks eller mindre, klassiske typisk 14-15 bucks.
|
|
|
Der er en meget dårlig ide at sammenligne med USA. Forholdene er jo fundementalt anderledes derovre. Tvivler stærkt på at det har noget med konkurrence at gøre. Hvorfor skulle der være mere konkurrence her, end hjemme i dk?
Jeg tror helt klart at svaret skal findes i de meget lavere skatter og afgifter herovre.
Lønnen i USA ligger en del under lønnen i Danmark (og vesteuropa), dvs. udgifter til fabriksarbejdere, sægere osv. er lavere. Desuden har amerikanske producenter, distribrutører, forhandlerer osv. slet ikke brug for det samme høje brutte resultat, som deres europæiske kolleger for, at opnå det samme netto resultat. Og endelig, som sagt, så er lønnen lavere her og det sætter unægteligt tillige et præg på priserne (læs købekraft).
Husk på, at alle forbrugsgoder er billigere derovre!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
josan skrev:
|
Da de første CDR-Audio skiver kom på markedet (til CD-Recorderne) var den pålagte blankbånd afgift under 5,- pr skive.
Under 5 kroner for at få lov til at kopiere en cd, det kalder du en skyhøj afgift
man græmmes
|
|
|
Jeg snakker IKKE om, hvad afgiften var, da de første cdr-audio kom på markedet var. Jeg snakker om, at afgiften steg drastisk og dermed bragte udsalgsprisen op på over 10 pr. stk. i en lang periode. I samme tidsrum kostede en tilsvarende tom cdr i tyskland ned til 2 kr. og under. Det skriger sgu da til himlen af afgifts-dumhed fra politikerne at indføre en så høj afgift på en vare vi kan købe over nettet i tyskland til 25% af den danske pris... det dræber da bare den danske handel af cdr.... INTET ANDET! Og jo... jeg synes 5 kr. er en høj afgift at betale, idet jeg bruger cdr til at tage sikkerhedskopier af min computer og ikke til at piratkopiere!
Mvh.
Josan
[/QUOTE]
Nu er dette forum jo ikke til for at diskutere sikkerhedsback-up af familiens festsange.
Blankbåndafgiften var tilsyneladende ikke et problem dengang vi alle uden at trække gardinerne for kunne lade båndmaskinen rulle - lovligt. Idag er fanden løs når det koster en 5'er at få lov til at lege pirat
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
|
Jeg tror helt klart at svaret skal findes i de meget lavere skatter og afgifter herovre.
|
|
|
Har du læst hvad G&S skrev:
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
jdg1 skrev:
<!-- Message ''"" --> |
|
|
Men vi mangler sq stadig en fornuftig forklaring på, hvorfor en dansk CD i verdens dyreste by (og i et land, hvor importerede varer er belagt med ekstra afgift) skal koste ca. det halve af, hvad den koster herhjemme. |
|
|
Ja man kan ikke sige hvorfor , men der er da fornuft i det .
Forstod i den jeg gjore ikke .
Så det er vel derfor det er sådan
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Fy, du er slem, jensen
|
|
|
Der er en meget dårlig ide at sammenligne med USA. Forholdene er jo fundementalt anderledes derovre. Tvivler stærkt på at det har noget med konkurrence at gøre. Hvorfor skulle der være mere konkurrence her, end hjemme i dk?
Lønnen i USA ligger en del under lønnen i Danmark (og vesteuropa), dvs. udgifter til fabriksarbejdere, sægere osv. er lavere. Desuden har amerikanske producenter, distribrutører, forhandlerer osv. slet ikke brug for det samme høje brutte resultat, som deres europæiske kolleger for, at opnå det samme netto resultat. Og endelig, som sagt, så er lønnen lavere her og det sætter unægteligt tillige et præg på priserne (læs købekraft).
|
|
|
Prisen er vel sat så den passer til det lokale niveau, ligesom her.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Prisen hænger ikke sammen med det du får: En CD med 40-50 minutters musik får 150,-kr og så kan man købe en ny film der ikke har været i biografen, på DVD til 100,-kr.
|
|
|
Pas nu på!
Lige præcis i MGP-sammenhæng er det selvfølgelig tvivlsomt overhovedet at bruge begrebet kvalitet, men begynder man først at måle antal musikminutter kontra pris, er man helt galt på den.
Jeg vil vove den påstand at men ikke har fattet ret meget af hvorfor folk overhovedet giver sig til at spille musik og indspille plader. Og hvorfor det er fedt at høre dem.
Musikkens kvalitet skal aldrig måles på hvor lang total spilletiden på CD'en er.
Sort Sol's Flow My Firetear varer, hvis jeg husker ret, lige over 30 minutter. Det er alt rigeligt. Der er sagt hvad der skal siges. Mere havde været spild af både min og bandets tid.
Går man så tilbage til MGP, kan man konstatere at sammenligning med rigtige CD'ere ophører. MGP kommer aldrig på tilbud til 70 kr. MGP er en vare på linje med Barbiedukker og mobiltelefonabonnementer med ubegrænset gratis SMS. Kreativiteten er på nulpunktet, det gælder bare om at sælge møget til en pris der er høj nok. Når man er 10-12 år er det bare det eneste der dur, og man skal eje det. Det koster en bondegård og de stakkels forældre for ikke fred før ungen har fået skidtet.
Jeg kopierer gerne MGP til ungerne, så de kan tage kopien med sig. Jeg bilder mig ind at det er lovligt, men jeg egentlig ligeglad.
For jeg ved hvad der sker hvis CD'en lider overlast. Jeg får ikke fred før der findes en ny.
Tilgengæld kopieres der ikke rigtige CD'ere her i huset. CD'ere er noget man køber, når man har råd. Sådan gør far og sådan gør datteren også. Og det lader til at hun faktisk har forstået hvorfor.
/vilmann
(der undskylder hvis det blev lidt off topic)
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
jdg1 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Undskyld, men jeg læser skam fint! Gør du? 
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Jeg kopierer gerne MGP til ungerne, så de kan tage kopien med sig. Jeg bilder mig ind at det er lovligt, men jeg egentlig ligeglad. For jeg ved hvad der sker hvis CD'en lider overlast. Jeg får ikke fred før der findes en ny.
/vilmann (der undskylder hvis det blev lidt off topic) |
|
|
Det samme havde vi også gjordt, lavet backup af tøsen's MGP cd'er. Hvilke var noget vi ikke kunne pga. kopibeskyttelse, men hendes storebror har heldigvis et ulovligt program til at rippe cd'er med (snak om at gøre folk kriminelle). Da hun så havde taget cdr'erne med til SFO for at høre/danse til dem, fik hun at vide at de(pedagogoerne) ikke ville have at børnene tag cdr'er med. Det er utroligt at pedagoerne skal være politi/lakajer for plade-selskaberne, FØJ.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 27 Februar 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
vilmann skrev:
| Jeg kopierer gerne MGP til ungerne, så de kan tage kopien med sig. Jeg bilder mig ind at det er lovligt, men jeg egentlig ligeglad. For jeg ved hvad der sker hvis CD'en lider overlast. Jeg får ikke fred før der findes en ny. /vilmann (der undskylder hvis det blev lidt off topic) |
|
|
Det samme havde vi også gjordt, lavet backup af tøsen's MGP cd'er. Hvilke var noget vi ikke kunne pga. kopibeskyttelse, men hendes storebror har heldigvis et ulovligt program til at rippe cd'er med (snak om at gøre folk kriminelle). Da hun så havde taget cdr'erne med til SFO for at høre/danse til dem, fik hun at vide at de(pedagogoerne) ikke ville have at børnene tag cdr'er med. Det er utroligt at pedagoerne skal være politi/lakajer for plade-selskaberne, FØJ. |
|
|
På et eller andet plan er det vel i orden. Men som sagt tror jeg det er lovligt. Man må gerne tage en kopi af den CD man ejer, for derefter at afspille den i billen, på arbejde i sommerhuset eller SFO'en. Hvis hun forærer den væk er det nok noget andet.
Men reglerne er skiftet en del de sidste år, så jeg er faktisk ikke helt sikker. Men som sagt er jeg ligeglad lige præcis når det handler om MGP og den slags
/vilmann
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Marts 2005 kl. 02:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Fy, du er slem, jensen Men vi mangler sq stadig en fornuftig forklaring på, hvorfor en dansk CD i verdens dyreste by (og i et land, hvor importerede varer er belagt med ekstra afgift) skal koste ca. det halve af, hvad den koster herhjemme. Og andre CD'er koster ca. det samme, nemlig 12 bucks eller mindre, klassiske typisk 14-15 bucks. Og momsen er som sagt ikke nogen undskyldning. Har hr. jdg1 evt. et godt bud?  |
|
|
Husk på, at alle forbrugsgoder er billigere derovre! |
|
|
Godsentaften i snedriverne hr. jdg1!
Det er nu ikke helt rigtigt, hvad du foroven udytrer.!
Du er beskæftiget med promotion i pladebranchen, right? Pressechef?
Ohøj, da
Kvalitet eller dalen af samme er ikke subjektivt. Smag er derimod subjektivt, og det er noget helt andet.
Hvad med i stedet for alle de "assumptions" at smide lidt fakta på disken, tak? Klynk?
G. Orwell har jeg ikke tænkt på, førend du nævner ham. Skulle jeg det?
Og nææææj, hverken mine bedsteforældre eller forældre har sagt noget i den stil, som du her forsøger at antyde
Tværtimod er jeg vokset op i et hjem, hvor Jantelov, kammerateri, betonsocialisme og den slags småtskårne ting ikke var på dagsordenen. Men jo, udtalen med det bløde J har vi tit gjort grin med
Vedrørende den uvildige undersøgelse, så har jeg vist allerede gjort rede for de parametere, der ville være ønskelige i en sådan. Kan du ikke læse?
Hvis du ikke kan forstå, at et undersøgelsesresultat omkring pladeselskaber ikke kan være objektivt, såfremt det netop er blevet offentligtgkort af et hmmm... pladeselskab, så kan jeg sq ikke rigtigt gøre mere.
Det virker en smule omsonst først at påberåbe sig en grad af objektivitet, for derefter at sk*de den selvsamme objektivitet en hatfuld, ikk'?
Og i dag er de legale muligheder enorme?
Ja, I DAG.
Den gang, da det var relevant, da var de ting, du nævner, sq ikke til stede. Det eneste tilstedeværende var pladebranchens samlede klynkekor
At sammenligne den gang med i dag, holder altså ikke helt vand.
Selvfølgelig "finder" du et sammenfald mellem stagnation i salg og file sharing. Hvem havde forventet andet af et medlem af pladebranchen? Alle andre *uafhængige* undersøgelser viser blot noget andet. Tænk lidt på den matematiske viisdom, der ligger i f(x)
En analogi på forskellen mellem at "lytte til musik" og så "høre musik" falder mig ind lige her. Gad vide hvorfor?
Din sammenligning på skatter og afgifter er endnu en typisk faktaforvridende brancheholdning. Og hvorfor så det?
Jo, fordi dét beløb, der rent faktisk afregnes til Told & Skrat i DK modsvarer N.Y. Sales Tax på 8 pct. af salgssummen. Så den holder altså heller ikke. Købekraften i betragtning, så holder den ikke en centimeter
At CD og DVD stadig er dyrere i DK, end i de fleste andre lande, siger jo kun noget om den lokale gridskhed.
Og hvordan forsvarer man rendyrket gridskhed...?
Lad mig afslutningsvis gentage mig selv:
Vi mangler sq stadig en fornuftig forklaring på, hvorfor en dansk CD i verdens dyreste by (og i et land, hvor importerede varer er belagt med ekstra afgift) skal koste ca. det halve af, hvad den koster herhjemme...
Med musik- og musikerhilsen
G&S
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2005 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
jdg1 skrev:
Ghammel & Suhr skrev:
Fy, du er slem, jensen Men vi mangler sq stadig en fornuftig forklaring på, hvorfor en dansk CD i verdens dyreste by (og i et land, hvor importerede varer er belagt med ekstra afgift) skal koste ca. det halve af, hvad den koster herhjemme. Og andre CD'er koster ca. det samme, nemlig 12 bucks eller mindre, klassiske typisk 14-15 bucks. Og momsen er som sagt ikke nogen undskyldning. Har hr. jdg1 evt. et godt bud?  |
|
|
|
|
|
Godsentaften i snedriverne hr. jdg1!
Det er nu ikke helt rigtigt, hvad du foroven udytrer.!
Du er beskæftiget med promotion i pladebranchen, right? Pressechef?
Ohøj, da
Kvalitet eller dalen af samme er ikke subjektivt. Smag er derimod subjektivt, og det er noget helt andet.
Hvad med i stedet for alle de "assumptions" at smide lidt fakta på disken, tak? Klynk?
G. Orwell har jeg ikke tænkt på, førend du nævner ham. Skulle jeg det?
Og nææææj, hverken mine bedsteforældre eller forældre har sagt noget i den stil, som du her forsøger at antyde
Tværtimod er jeg vokset op i et hjem, hvor Jantelov, kammerateri, betonsocialisme og den slags småtskårne ting ikke var på dagsordenen. Men jo, udtalen med det bløde J har vi tit gjort grin med
Vedrørende den uvildige undersøgelse, så har jeg vist allerede gjort rede for de parametere, der ville være ønskelige i en sådan. Kan du ikke læse?
Hvis du ikke kan forstå, at et undersøgelsesresultat omkring pladeselskaber ikke kan være objektivt, såfremt det netop er blevet offentligtgkort af et hmmm... pladeselskab, så kan jeg sq ikke rigtigt gøre mere.
Det virker en smule omsonst først at påberåbe sig en grad af objektivitet, for derefter at sk*de den selvsamme objektivitet en hatfuld, ikk'?
Og i dag er de legale muligheder enorme?
Ja, I DAG.
Den gang, da det var relevant, da var de ting, du nævner, sq ikke til stede. Det eneste tilstedeværende var pladebranchens samlede klynkekor
At sammenligne den gang med i dag, holder altså ikke helt vand.
Selvfølgelig "finder" du et sammenfald mellem stagnation i salg og file sharing. Hvem havde forventet andet af et medlem af pladebranchen? Alle andre *uafhængige* undersøgelser viser blot noget andet. Tænk lidt på den matematiske viisdom, der ligger i f(x)
En analogi på forskellen mellem at "lytte til musik" og så "høre musik" falder mig ind lige her. Gad vide hvorfor?
Din sammenligning på skatter og afgifter er endnu en typisk faktaforvridende brancheholdning. Og hvorfor så det?
Jo, fordi dét beløb, der rent faktisk afregnes til Told & Skrat i DK modsvarer N.Y. Sales Tax på 8 pct. af salgssummen. Så den holder altså heller ikke. Købekraften i betragtning, så holder den ikke en centimeter
At CD og DVD stadig er dyrere i DK, end i de fleste andre lande, siger jo kun noget om den lokale gridskhed.
Og hvordan forsvarer man rendyrket gridskhed...?
Lad mig afslutningsvis gentage mig selv:
Vi mangler sq stadig en fornuftig forklaring på, hvorfor en dansk CD i verdens dyreste by (og i et land, hvor importerede varer er belagt med ekstra afgift) skal koste ca. det halve af, hvad den koster herhjemme...
Med musik- og musikerhilsen G&S
|
|
|
Jfr. dagens nyheder er København nu den næstdyreste storby (efter Zürich) men med den højeste gennmsnitsindkomst.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|