Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 05:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Musik og kopiering.... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

G&S

hmm.. mit indlæg var på ingen måde et udtryk for at jeg ikke bryder mig om de skriverier der kommer fra residensen med stuepiger, men som hifido så pænt proklamerer, at jeg synes at tråden er ved at løbe løbsk.

jeg er rent faktisk overvejende enig, der må være nogle der tjener en slat eller to for meget med de priser vi har, men jeg synes at, selvom diskussionen er evigt interessant, den er ved at tage en drejning mod fildeling/politik som ikke er ønskeligt.

CD'er er da ikke det eneste inden for hifi mv. hvor prisen ofte står i skærende kontrast til varens fremstilingspris.

Af en eller anden årsag er det svært at diskutere prispolitik uden politik

kunnne man derimod, som andre har foreslået, få et branchemedlem til at forklarer de store foreskelle.

min kommentar desangående www.piratgruppen.org, er nu mere at denne tråd nødigt skulle ende som en mini udgave af førnævnte forum. her er nemlig et godt eksempel på en glimrende politisk/ideologisk kamp der gang på gang ender med "apg og pladebranchen er dumme. basta." i stedet for at tage kontakt til modparten og få noget konstruktivt ud af det.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

der er vi ikke enige, for jeg mener sagtens vi kan diskutere en branche, eks. pladeselskaber eller kabelproducenter uden at vi behøver at lave det til samfundsfag4all.dk

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
der er vi ikke enige, for jeg mener satens vi kan diskutere en branche, eks. pladeselskaber eller kabelproducenter uden at vi behøver at lave det til samfundsfag4all.dk

Så må vi jo først finde en branche der agerer uden samkvem med det omgivende samfund

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Det var da et sjovt regnestykke. Faktisk kan man uden at få sved på panden sige, at det grænser til det alternative

Enhver med kendskab til momsregnskab bør kunne se, at der mangler 55 kr. i regnestykket

Hvis regnestykket derimod skulle være sandt, så tjener butikkerne reelt 90 kr. på en CD, da det kun er forskellen på ind/ud moms, der afregnes med Told & Skrat. Det vil så sige, at de nævnte 35 kr. i butikkens avance ikke holder på vandet.

Det er altså dig der har galt fat i den her. Ja, butikken afregner kun forskellen på ind og ud moms - men det samme gør alle de andre led i kæden jo, og slutresultatet bliver under alle omstændigheder at af de 150,- går de 30 i statskassen som moms. Alle andre tal er angivet ex moms, hvis du skulle angive butikkens reelle momsafregning, så skulle du jo også angive de andre leds momsafregning. Udregningen her starter ganske enkelt med at hive momsen ud, det er nøjagtigt lige så korrekt, så jo de 35,- holder skam fint vand. Jeg har tidligere arbejdet i en butik der bl.a. solgte CD'er, så jeg _ved_ faktisk hvor meget butikken tjener når de sælger en cd til 150,-. Som Slips siger, så giver butikken omkring 90 kroner for en CD - plus moms. Så kan vi regne avance på flere måder, men de giver altså alle sammen samme resultat: 30,- ex moms i avance til butikken ved en salgspris på 150,-.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2005 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:
jeg er begyndt at låne mine kammeraters og så kopier deres, gider ikke det bøvl med først at købe(dvs bruge tid på at finde det HELT rigtige), blive sur over l**tet ikke funker(som man har betalt en formue for) og derefter brænde den.

Men du gider godt bøvlet med at låne kammeraternes cd'er og brænde dem? Hm...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

CDer og DVDer for dyre i Danmark (artikel i JP)

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juni 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
Kap. 5 i konkurrencestyrelsens analyse

http://www.ks.dk/publikationer/konkurrenceredegoerelsen/kr20 05/kap05.htm/

Hvis jeg laver lidt statistik på de cd'er jeg har købt i 2005 så er ca. 30% til fuld pris (149,-) og resten fordeler sig fra 69,- til 99,-. Alle er købt i fysiske butikker i København. Ca. 80% er bestillingsvarer og 1 er købt af kunstneren selv (100,-) på et spillested i den indre by, så det er nok ikke mig der får priskrigen til at bryde ud.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Davhej!

Der er sq nogle, der har øjnene med sig, skal jeg love for

Ja, nu er det måske blevet tiden, at CD og DVD branchen vækker en smule af fornuften og realitetssansen til live. Man har vel naivt lov at håbe?

Konkurrencestyrelsen udtaler:

Danskere betaler overpris for CD'er og DVD'er

Selvfølgelig udtaler den danske pladebranches organisation, IFPI (www.ifpi.dk) dertil, at alting er blevet fordrejet og hviler på et nærmest løgnagtigt grundlag.

Suk... hvor ynkeligt

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=285 23

Konkurrencestyrelsen udtaler at:

"...danske forbrugere i 2003 købte musik for ca. 1,2 mia. kr. Fuldpris cd'er udgør ca. 75 pct. af detailomsætningen. Fuldpris cd'er er væsentligt billigere i vores nabolande Tyskland og Sverige. Danske forbrugere kunne alene ved køb af fuldpris cd'er have sparet mellem 160 og 260 mio. kr. i 2003, hvis de danske priser lå på samme niveau som i Tyskland og Sverige. Der tegner sig et lignende billede på filmmarkedet.

Undersøgelsen bekræfter altså, at der er hold i mange af fordommene. Det er der flere forskellige årsager til. Nøglen til nogle af problemerne skal findes på selve markedet. Det vil sige, at problemerne har rod i strukturen på markedet eller i, hvordan virksomhederne agerer på markedet. Andre problemer er regelskabte..."

Specielt kan jeg godt li' denne her, gnæk-gnæk:

"...Svag konkurrence er også et problem for virksomhederne, der på grund af de høje priser sælger mindre, end de rent faktisk kunne gøre..."

På sigt betyder dette alt andet lige, at vi i DK vil miste både omsætning og arbejdspladser

Og videre:

"...Kommissionen har undersøgt, hvilken betydning ulovlige downloads og piratkopiering har for omsætningen på musikmarkedet.9 Undersøgelsen viste, at piratkopiering kun har begrænset indflydelse på det lovlige salg af cd'er. Kommissionen vurderede, at det faldende salg snarere skyldes det høje prisniveau på cd'er, generel økonomisk lavkonjunktur, pladeselskabernes manglende evne til at ramme forbrugernes smag, mangel på innovative kunstnere og pladeselskabernes manglende evne til at tilpasse sig de teknologiske udfordringer, som internettet har bidraget med..."

"...Man kunne også forvente, at der var variation i priserne mellem specialbutikker og supermarkeder..."

Nej-fy, dét må man ikke forvente, for så kommer pladebranchen efter dem og truer med at lukke af for fremtidige leverancer - spørg blot Dansk Supermarked

Der fortsættes:

"...Som det fremgår af figur 5.2, er gennemsnitsprisen for fuldpris cd'er i Danmark 106 kr. ekskl. moms. Gennemsnitsprisen i de undersøgte lande er 87 kr. ekskl. moms. Priserne i Danmark er således godt 20 pct. højere end gennemsnittet. Ser man på priserne i de lande, vi normalt sammenligner os med, er forskellene endnu større..."

Læs hele Konkurrencestyrelsens redegørelse her

Vi lader billedet stå et øjeblik...

Med ganske høflig hilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Davhej!

Der er sq nogle, der har øjnene med sig, skal jeg love for

Ja, nu er det måske blevet tiden, at CD og DVD branchen vækker en smule af fornuften og realitetssansen til live. Man har vel naivt lov at håbe?

Konkurrencestyrelsen udtaler:

Danskere betaler overpris for CD'er og DVD'er

Selvfølgelig udtaler den danske pladebranches organisation, IFPI (www.ifpi.dk) dertil, at alting er blevet fordrejet og hviler på et nærmest løgnagtigt grundlag.

Suk... hvor ynkeligt

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID =285 23

Konkurrencestyrelsen udtaler at:

"...danske forbrugere i 2003 købte musik for ca. 1,2 mia. kr. Fuldpris cd'er udgør ca. 75 pct. af detailomsætningen. Fuldpris cd'er er væsentligt billigere i vores nabolande Tyskland og Sverige. Danske forbrugere kunne alene ved køb af fuldpris cd'er have sparet mellem 160 og 260 mio. kr. i 2003, hvis de danske priser lå på samme niveau som i Tyskland og Sverige. Der tegner sig et lignende billede på filmmarkedet.

Undersøgelsen bekræfter altså, at der er hold i mange af fordommene. Det er der flere forskellige årsager til. Nøglen til nogle af problemerne skal findes på selve markedet. Det vil sige, at problemerne har rod i strukturen på markedet eller i, hvordan virksomhederne agerer på markedet. Andre problemer er regelskabte..."

Specielt kan jeg godt li' denne her, gnæk-gnæk:

"...Svag konkurrence er også et problem for virksomhederne, der på grund af de høje priser sælger mindre, end de rent faktisk kunne gøre..."

På sigt betyder dette alt andet lige, at vi i DK vil miste både omsætning og arbejdspladser

Og videre:

"...Kommissionen har undersøgt, hvilken betydning ulovlige downloads og piratkopiering har for omsætningen på musikmarkedet.9 Undersøgelsen viste, at piratkopiering kun har begrænset indflydelse på det lovlige salg af cd'er. Kommissionen vurderede, at det faldende salg snarere skyldes det høje prisniveau på cd'er, generel økonomisk lavkonjunktur, pladeselskabernes manglende evne til at ramme forbrugernes smag, mangel på innovative kunstnere og pladeselskabernes manglende evne til at tilpasse sig de teknologiske udfordringer, som internettet har bidraget med..."

"...Man kunne også forvente, at der var variation i priserne mellem specialbutikker og supermarkeder..."

Nej-fy, dét må man ikke forvente, for så kommer pladebranchen efter dem og truer med at lukke af for fremtidige leverancer - spørg blot Dansk Supermarked

Der fortsættes:

"...Som det fremgår af figur 5.2, er gennemsnitsprisen for fuldpris cd'er i Danmark 106 kr. ekskl. moms. Gennemsnitsprisen i de undersøgte lande er 87 kr. ekskl. moms. Priserne i Danmark er således godt 20 pct. højere end gennemsnittet. Ser man på priserne i de lande, vi normalt sammenligner os med, er forskellene endnu større..."

Læs hele Konkurrencestyrelsens redegørelse her

Vi lader billedet stå et øjeblik...

Med ganske høflig hilsen
G&S

Det er jo herligt, de cd'er jeg i 2005 har købt i danske butikker her jeg fået til noget der ligner "svenske priser" (gennemsnit)

Mit største problem med cd'er er dem jeg ikke kan få lov til at købe.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 09 Juni 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

..Kommissionen har undersøgt, hvilken betydning ulovlige downloads og piratkopiering har for omsætningen på musikmarkedet.9 Undersøgelsen viste, at piratkopiering kun har begrænset indflydelse på det lovlige salg af cd'er. Kommissionen vurderede, at det faldende salg snarere skyldes det høje prisniveau på cd'er.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 04:16 | IP-adresse registreret  

Davdavda og godaften!

Hermed et sent svar til Otto TC og RougeAgent.

Hr. Otto TC:
Jeg påstod skam ikke, at det nævnte regnestykke var korrekt - tværtimod synes jeg, at jeg pegede på, at det nok ikke hang sammen

Du mener således, at der ved en nettopris på kr. 90 (excl. moms) og en udsalgspris på kr. 150 (incl. moms) fremkommer en bruttoavance på ca. kr. 30 til butiken. OK, men hvad er der galt med dette regnestykke? :

Brt. pris incl. moms = kr. 150,00 - heraf udgør moms kr. 30,00
Nettopris incl. moms = kr. 112,50 - heraf udgør moms kr. 22,50

Forskel til afregning til Knold & Skrat = kr. 7,50

Kr. 150-(90+7,50)=52,50 ... altså en bruttoavance på kr. 52,50.

Umiddelbart kan jeg ikke se andre måder, at regne den ud på - så det må næsten være nettoavancen, du henviser til?

Hr. RougeAgent:
Vi er da helt og aldeles enige i, at ulovlig kopiering er noget snavs. Dét skal der ikke herske tvivl om!

Der, hvor vores vande skilles, er nok ved prisniveauet og årsagerne til den ulovlige kopieren.

Og nu er der så også kommet nogle lidt tungere drenge på banen i form af Konkurrencestyrelsen.

Skulle man i stedet lade branchen selv beskrive årsagerne til prisniveauet, er det nok lidt som at lade en offentlig myndighed undersøge sig selv; resultatet er ofte givet på forhånd. Man kan også tisse i buksen på en kold vinterdag og så håbe på at få varmen

Årsagen til at gå så meget ned i detaljen, som det er gjort i denne tråd, skal nok findes i forskellige skrøner.

Blandt andet den om, at det er den slemme-slemme og uha moms, der er skyld i det høje prisniveau. Det er ikke korrekt. Moms niveauet bruges derimod ofte af grådige brancher til at retfærdiggøre en ublu avance. Yderligere har en vares retail pris reelt intet at gøre med hverken fremstilingspris eller momsniveau - kun med ønsket om en givet avance (grundbogsstof indenfor afsætning).

Det er nok de færreste, der ikke kan se, at det er ren Gøg & Gokke, når man som dansker kan spare penge ved at købe en dansk CD i USA, hvor CD'en først er fragtet over dammen - og oven i hatten bliver solgt til en billigere pris, end den koster i DK

Såfremt branchen var indstillet på "kun" at tjene det samme som - eller måske endda en smule mindre end - retail leddet, så ville prisen på CD/DVD falde til et niveau, der alt andet lige vil kunne beskrives som rimeligt. Og hvor forbrugerne vil støtte det lokale/nationale retail led med deraf følgende mersalg.

Og dæwlerme om ikke selv Skatteministeriet ved noget om mersalg:

http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=287 04

Meeen, hvodden kommer det så til at gå?

Da Staten i sin tid fjernede punktafgiften på færdige CD/DVD, var vi som bekendt vidner til et klart og tydeligt billede af branchen. De penge stak branchen nemlig selv i lommen. Sådan, du! Har branchen tænk sig at gøre det samme denne gang?

Ikke juridisk, men etisk og moralsk set, tangerer noget sådant ikke bedrageri...?

Nu kommer Konkurrencestyrelsen så med en redegørelse, der oven i købet har en ordlyd, så man næsten skulle tro, at Thomas Sillesen og Sührlingen i fordækt konspirationsappellerende samrådighed kunne have skrevet selvsamme redegørelse

Uha og nejdaforpokker, dette er ingenlunde tilfældet! Konkurrencestyrelsen beskriver nemlig også blot nogle tilstande.

Vi er vidst også lidt uenige om, at "man bare kan lade være med at købe varen". Den holder nu ikke helt i den virkelige verden. Kunne du selv forestille dig en helt tyst verden, en verden helt uden musik - eller film...?

Det er jo de menneskelige lidenskaber, der så at sige driver værket, både hos de udøvende og hos forbrugerne - og også hos en del branchefolk som f.eks. dig selv, hvis jeg har forstået dig ret?

Og det er for min skyld helt og absolut fino-fino, at der tjenes penge på disse lidenskaber. Vel at mærke så længe, der er en rimelig relation mellem pris og avance.

Når prissætningen (og dermed avancen) derimod når et niveau, der beviseligt er klart højere, end de fleste andre steder, og branchen samtidig forsøger at lægge et røgslør ud over tingenes faktiske tilstand, så forvandles forbrugerne med rette til Den Store Bastian.

Sådan bør det efter min mening også være. Andet ville jo være decideret usundt for den frie konkurrence. Så en tur (eller mange!) ned i blækhuset med CD/DVD branchen

Mere generelt:
EU's ulovliggørelse af parallelimport fra ikke-EU lande, f.eks. USA, er et stykke "fremragende" IFPI lobby-arbejde.

Nu ser det imidlertid ud til, at der bliver sat en stopper for dette rod, da det er i direkte strid med EU's konkurrencelovgivning. Jow, de er dygtige omme i Brysæl

Ovenpå Konkurrencestyrelsens redegørelse går branchens egen organisation (IFPI) så ud og forsvarer branchen. Det er fuldt forståeligt. Ellers ville det jo være lidt af en sølle brancheorganisation.

Men ryger kæden ikke helt af for IFPI, når de på så lavt et niveau forsøger at tilsvine det tætteste, vi som forbrugere nok kommer på en aldeles uvildig undersøgelse?

At kalde Konkurrencestyrelsens redegørelse for direkte løgnagtig, kunne meget vel tyde på, at branchen kanske føler sig "en smule" klædt af, af den pågældende undersøgelse?

Eller er Konkurrencestyrelsen vitterligt en flok (manipulerende) løgnere? Eller taler vi i stedet om en dansk CD/DVD branche lidende af svær moralsk inkontinens?

Konkurrencestyrelsen beskrev bl.a.:

Kunne man dermed forestille sig, at en pris på omkring en fladtrådt køter for en CD nyudgivelse trods alt kunne være den rigtige for et marked som i DK

Og kunne man forestille sig, at branchen efter Konkurrencestyrelsens lille "opsang" begynder at forstå både betydningen og værdien af begrebet mersalg

Well, lad os nu få åbnet for den frie konkurrence, så priserne kan finde deres naturlige leje.

Med høflig aftenogmusikhilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes