Halløjsa!
Her er vi jo inde på et emne, hvor alle som udgangspunkt kan være med.
Man aflæser værdien på lytterne og dobler den op eller 4 dobler eller mere endnu, så er der jo til sidst uendelig kapacitet, og forstærkeren bliver på den vis stabil og får særdeles starm kontrol over højttaleren.
Lytterne virker på hifinørder som store babser eller en V8 motor.
Det er nemt at forholde sig til og det er enmt at ændre på.
Jeg havde engang en Hiraga classe A, hvor strømforsyningen havde ikke mindre end 6 X 88.000 uF tror jeg. Forstærkeren ydede på en god dag 16 watt. Dæmpningsfaktoren var vel 8 stykker eller deromkring.
Mao kontrol og magt over højttaleren var ikke paradedisciplinen.
En omgang slask, som ikke engang vil kunne bringe en enkelt gnist frem på en 3020. Som i øvrigt til sammenligning har latterligt små lytter.
Min egen amp, som er bygget til at kunne modstå selv den mest tåbelige belastning uden stigning i forvrængning, har sølle 2X22.000 uF pr. kanal i strømforstærkningstrinnet, hertil 2X10.000 uF pr. kanal til indgangstrin, drivere m.m.
Jeg har hørt beretning om, at nogen har prøvet at hægte 10 stk. HTér i parallel pr. kanal på sådan én, men det er den sådan set bare ligeglad med.
Hiragaén lavede jeg en lille sjov stunt med, nemlig at pille 4 á 6 lytter fra, så de blot sad til pynt. Det var helt klart en fordel.
Ud fra de erfaringer, så tror jeg ikke, at man får ekstra præcission ud af, at øge kapaciteten. Lytterne skal stå til rådighed med strøm, når ensretteren slukker. Den ensrettede strøm er jo pulserende og faktisk kun til stede i 50% af den tid, som den skal bruges. Resten af tiden skal lytterne være til rådighed. Udglatningen skal naturligvis være effektiv ved alle belastninger, men kapacitet herudover er der ikke efter min opfattelse noget belæg for at anvende.
Rifa er én af nogle få elektrolytfabrikker, der faktisk kan levere lytter i betragtelige størrelser.
Jeg mener der kan fås f.eks. 20-30.000uF 60-100V hos Rifa, Mallory, Siemens, Phillips og så kender jeg ikke flere der har den slags banditter.
De fleste andre fabrikater såsom Rubycon, Nichicon, Elna, Roederstein, Spraque m.fl. har allesammen mindre værdier på programmet, som man så i stedet parallelkobler.
Fidusen er induktionsværdierne som er lavere, hvilket giver en lavere udgangsimpedans ved høje frekvenser.
Typisk introducerer det så bare andre problemer, idet det er næsten umuligt at fremstille lytter uden en vis variation i de elektriske parametre.
Selv gode lytter opgives til f.eks. 10.000uF +20-10% 63V 85 gr.
Så parallelkoblede lytter i stort tal, kan godt give lidt noget sjovt halløj i en strømforsyning.
Jeg har selv prøvet Rifa PEH 169 85 gr. 63V som 4X10.000 uF og alternativt som 2X22.000 uF. Lydmæssigt ligner de ikke engang hinanden. Jeg prøvede aldrig med 2X10.000, hvilket jeg fortryder, men tanken kom ikke i kassen lige den dag

.
Men allervigtigst er det, når man eksperimenterer med den slags, at man etablerer modden som reversibel i 1. omgang. Jeg har mer end én gang hørt den slags mods være absolut bedst, når de røg af igen.
Så en switch der gør, at man kan skifte mellem den bestående løsning og den modificerede, kan absolut være en god ting.
Jeg ville ikke gøre det anderledes.