Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 21:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: High-end kompakt/væg-højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

hej Lars og Mikp

Jeg synes I har ret begge.

En lille højttaler skrues fast på en væg bliver aldrig high end. Omvendt kan man godt kalde den smukke guarneri high end, selvom den aldrig kommer under de 40 hz. dvs du er afskåret fra at høre en masse musik - men det er dog stadig high end! Hvis du kun hører sang og akustisk musik, så bliver det ikke meget bedre end guarneri.

For mig er det ret simpelt - high end = det skal lyde godt, og gerne lidt bedre end det

ja det er vel spørgsmålet hvad man skal betegne high end som.

for mig betyder det : det bedste af det bedste

og i den kategori er der ingen af de nævnte højttalere der befinder sig.

Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Marts 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

hehe, hvad skal betegnelsen "ultra high end" så betyde?

Nu kan man vel heller ikke sætte lighedstegn mellem en mindre to-vejs højttaler og så en væg højttaler.

Dem du ser som min avatar (electa amator II) skal have min. 80 cm til bagvæggen og gerne 1 meter til sidevægge for at begynde at lyde af noget.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Obii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hvis i vil ha' high end, så kør i Bilka - de har "high-end" udstyr i deres katalog hver uge.

I virkeligheden er det vel uinteressant for denne tråd hvad der er high-end - det går vel ud på at finde de kompakte højtalere, der passer bedst til musiksmag, forstærker og, nok så væsentligt, budget?

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Dansk Audio Tekniks Amadeus Icon er efter min opfattelse en rigtig god lille højttaler. I mine ører hamler den snildt op med B&W 705.

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

MIKP: Det var da vildt trættende at skulle læse en så ørkesløs udmelding om at high end er det ene eller det andet. Især når den følges op med en så luftig og ukonkret kommentar som at "det er det bedste af det bedste". Definer da god, bedre og bedst først

MVH - én der er BEDØVENDE hvorvidt han - eller andre - har high end derhjemme, men godt kan lide god lyd

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Obii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

flemming38 skrev:
Dansk Audio Tekniks Amadeus Icon er efter min opfattelse en rigtig god lille højttaler. I mine ører hamler den snildt op med B&W 705.

Jeg må med skam bekende at jeg aldrig har hørt DAT - Flemming: Ved du hvem der forhandler dem, så man måske ku' gi' det et lyt?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Marts 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nok give nogen her ret i at kalde små bog reol højttaler for high-end..! er at klemme den lidt

Men en ting jeg syntes!? jeg ville aldrig sætte noget der ligner en skotøjs æske op på min væg! hvis det var fordi jeg ville gøre det lidt diskret!?

her er mit forslag til hvad jeg ville kalde en VÆG HØJTTALER "hvor nogen har tænkt over, at de skulle op på en væg"

http://www.artcoustic.com/News2.htm

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Obii skrev:

flemming38 skrev:

Jeg må med skam bekende at jeg aldrig har hørt DAT - Flemming: Ved du hvem der forhandler dem, så man måske ku' gi' det et lyt?

Dansk Audio Teknik på Vesterbrogade lige ved siden af KT Radio (Kbh). Prøv evt. at se deres hjemmeside www.danskaudioteknik.dk

Jeg har selv Icon'er derhjemme, og er i gang med at bygge yderligere et sæt + centerhøjttaler til min hjemmebio. De fås også samlede, men man sparer noget ved at samle dem selv.

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Sendt: 04 Marts 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

mikp skrev:
lars37 skrev:

mikp skrev:
hvis man nu kigger lidt på trådens forslag b&w 705, dm 602, cm2,  va waltz, von schweikert vr1. dem kan du sq da ikke kalde high end speakers. vågn dog op. det nærmeste du ville komme på high end kompakt højttalere, lad os kalde dem nær high end speakers,  ville nok være micro utopia be, dynaudio special 25, sonus faber guarneri homage.

Det er vel op til den enkelte at afgøre det. Men at high end skulle have noget at gøre med evnen til at række dybt i frekvensområdet - det er vist en gang nonsens.

Lars

ja min gamle mormor syntes også hendes clockradio var high end.

Tak fordi du vil ødelægge min tråd :)

Jeg tror mit valg må falde på Vienna Haydn.

Er der nogen der ved hvor disse kan købes billigst (i den nyeste model, hvis der er flere..) ?
Til top Vis Høegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Høegh

mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

ødelægge din tråd ???

high end til 5000 pr. styk øhh

haydn fås hos vassago, han er altid til at handle med.

men prøv dog at låne et sæt af vassago og lån et sæt b&w 705, og hør hvad der falder i din smag.

måske du sq ha droppet high end overskriften, og spurgt efter bedste stander speaker til max 10k

Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Ja, du må meget undskylde .. men for en person der sidder med Gale 3020 er noget til 5000 kr. high-end .. ligesom en Mercedes er high-end for mig, hvor en Ferrari er det for Jason Watt. Men OKAY, så ved jeg da at en kompakthøjttaler til 5000 ikke er noget særligt :)
Til top Vis Høegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Høegh

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 07 Marts 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jeg giver høegh fuldstændig ret, for mig kan en high end højttaler sagtens være en til 5000kr det er jo et spørgsmål om hvordan den lyder i ens egne ører som gør den god eller ej.

Hørte feks de nye b&w til 70k på hifimessen men hørte også et sæt monitor audio GR10 og der var det bestemt ikke b&w'erne jeg syntes der lød bedst.

Det er alt sammen smag og behag og det kan man ikke lave om på lige meget hvor dyr en højttaler er.

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Obii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Jeg tror mit valg må falde på Vienna Haydn.

Er der nogen der ved hvor disse kan købes billigst (i den nyeste model, hvis der er flere..) ?

Hej

Prøv Vassago eller TC. Du kan også chekke Speakers Corner - De har nogle gange fine tilbud på VA

Go' fornøjelse

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Nu har du måske valgt Vienna'en, men ellers vil jeg lige give lidt indspark om Dansk Audio Tekniks lille Icon, som blev nævnt længere oppe. Jeg har en god ven, som har sådan et sæt, og jeg har osse lånt dem en måneds tid. De er altså rigtig, rigtig gode. Der er den (efter min mening) særdeles vellykkede Vifa XT-25 ringdome i dem, samt en af de der ScanSpeak bas-mellemtoner med papirmembran, hvori der er skåret spalter på skrå, som så er limet bagefter. Det er gode enheder, og højttaleren er da også særdeles fornøjelig at lytte til. Transparent, højt detaljeret, slet ikke lyttetrættende og slet ikke aggressiv. Fin, hurtig bund er der osse. Min ven supplerer med en subwoofer, og det går fint. Klart en vellykket konstruktion. Om den kan tåle at stå helt op ad en væg (eller hænge der) er jeg ikke klar over. Selv meget små højttalere vil svulme for meget op i den position, med mindre de er bygget til det. Som eftertanke: du kunne osse prøve et par Dali Royal Menuet eller Royal Scepter. De er meget vellykkede, yderst kompakte og musikalske.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Marts 2005 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Obii skrev:

Jeg tror mit valg må falde på Vienna Haydn.Er der nogen der ved hvor disse kan købes billigst (i den nyeste model, hvis der er flere..) ?

Hej

Prøv Vassago eller TC. Du kan også chekke Speakers Corner - De har nogle gange fine tilbud på VA

Go' fornøjelse

Speakers Corner sælger ikke VA fra mig , og der ydes ikke noget på dem fra vassagohifi og VA .

Audio-Art , men der jobbers på at få en shop mere derover .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Om den (Icon'en) kan tåle at stå helt op ad en væg (eller hænge der) er jeg ikke klar over. Selv meget små højttalere vil svulme for meget op i den position, med mindre de er bygget til det.

Jeg tror, at det kommer an på, hvor tæt på væggen vi taler om. Basporten er bagpå, men de gode mennesker i DAT siger, at den uden problemer kan stå ned til ca. halvdelen af basportens diameter, d.v.s. 4-5 cm. Mine egne Icon'er er placeret ca. 10 cm fra væggen, jeg har endnu ikke konstateret opsvulmet bas.

Mht. ophæng på væggen kan man jo fx overveje et af Vogels ophæng (VLB200: http://www.vogels.com/en/evolution/frameset.asp?pg=8). Så kommer den ca. 10-15 cm ud fra væggen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes