Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 06:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Kings (DIY) pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Næ !!

Først center hul - der efter Ø 320mm - og så plandrejning af den overflade hvor pladen skal ligge -  og så stikker du den af !! 

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hvordan vil du så bore hullet til lejehuset, eller anlægsflade til undertalerken hvis det eks er til en anden spille?

I øvrigt hvor tidt bruger du et stikstål der har 165 mm udhæng?

Den kan efter min mening kun drejes ved minimum to opspændinger, men jeg er jo også kun maskinarbejder.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

R.P .. rolig nu min ven - jeg vil ikke have muder kast igen .. jeg vil gerne have at denne tråd bliver kanon og at andre kan lære noget om DIY pladespiller som du også har og ved meget om !! jeg vil gerne lære noget om det du har prøver ang ... DIY pladespiller !

Jeg er også marskinarbjder ( ikke mere ) Men kan da huske noget - jeg tror sku du har ret ang .. det med 2  opspændinger

Hilsen King ... -0

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Det er sådan en jeg skal have - som armbase i alu !

Kan det laves R.P ?

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Ja det kan godt laves

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Forslag til plint:

Plinten er bygget af 3 lag 26 mm massiv eg (køkkenbordplade).

Mellemste plade er boret ud med huller til blyhagl og den øverste plade har et stort hul for montering av magnetlejet.

Her er bunden og mellempladen limet sammen og der er hældt blyhagl i 2 af hullerne.

Herefter fyldes alle huller med blyhagl og det hele "fixes" ved at hælde lak over haglene.

Lim og lakresteter slibes væk inden toppladen limes på. Her er selve lejet med den store magnet også monteret.

Det færdige resultat som det så ude dengang (i dag er den øverste pladetalerken fjernet og erstattet med en Harmo-nicer fra Clearaudio. Selve basen er slebet, slebet og poleret. Endeligt har den fået 3-4 gange voks.

Tapedrevet er i dag erstatter med Scheu motor og tråddrev.  Se flere billeder på min hjemmeside.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa Jan

Jan jeg kan se at du må være en af de helt store kanoner ang ... DIY pladespiller - den lp drejer vil jeg gerne høre !!

Men jeg kan se at du bruger Scheu motor - kan du ikke tage nogle foto af den - hvad med styring af motor O.S.V hvad bruger du ??

Har du prøver MDF til plint ?

Hilsen King ... -0 

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hej King,

Jeg har desværre ikke nogle billeder af Scheu motoren før den kom ned i den rustfri beholder (tidligere en sukkerskål). Den har en intern servostyring på et lille rundt print i bunden af motoren. Der medfølger 2 potmetre og en omskifter når man køber den. Det hele er monteret.  Herefter er det meget simpelt blot at sætte i en eller anden form for kabinet. Min sidder fast i Sorbothane og bunden har fået lidt blyhagl. Scheu motoren kan kun køre med "tråd" da den pulley som er monteret er beregnet til det. Der medfølger ca. 100 meter meget tynd tråd, som jeg nu anvender. Har også prøvet tandtråd, men den var for tyk.

Da Thomas Scheu jo desværre besluttede sig for at forlade denne verden for egen hånd (... meget trist), ved jeg ikke rigtigt hvordan det ligger med at få fat i motoren. Jeg købte min fra Gert - High End Sound. Måske han stadig kan skaffe den.

Har også prøvet en DC motor fra en gammel Philips video, men den gik ikke med min tunge pladetallerken.

Jeg har aldrig selv prøvet en base af MDF, men min tidligere pladespiller havde en base af akryl/bly og var meget tung. Den virkede også helt OK, men jeg synes egetræsplinten er flottere.  Jeg har dog tidligere bygget plinte til Thorens TD124 af massiv mahogni (til mig selv) og til en ven en plint af 4 lag 19mm MDF. Den blev så malet sort og fungerer stadig den dag i dag. Det kan blive meget tungt og dødt, men jeg synes MDF er lidt svært at få pænt.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

janils: fede billeder. Dejligt.

Jeg tumler lidt med en ide om en ny plint.

Hvor får man blyhagl i brugbare mængder uden at skulle betale en halv bondegård for dem?

Dine "fødder" ser specielle ud. Gummibånd? Kan du fortælle lidt om dem?

Jeg er kommet frem til at spikes og den slags overhovedet ikke kan bruges til min pladespiller. Fødderne skal være mere eller mindre bløde.
Men da jeg samtidig har brug for at kunne justere pladespilleren i vater, er der en del udfordringer. SD-fødder og lignende kan jo ikke justeres i højden.

Inspiration, please!

/vilmann

Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Jeg er kommet frem til at spikes og den slags overhovedet ikke kan bruges til min pladespiller. Fødderne skal være mere eller mindre bløde.
Men da jeg samtidig har brug for at kunne justere pladespilleren i vater, er der en del udfordringer. SD-fødder og lignende kan jo ikke justeres i højden.

Inspiration, please!

Jeg plejer at bruge en platform (Ikea Kapital slagterblok) nedenunder. Dvs.: Kapital får boret 3 huller til ganske almindelige skruer (den pæne løsning er naturligvis spikes med islags-møtrikker eller-hvad-de-nu-hedder), og så stilles pladespilleren ovenpå. Hermed er det nemt at nivellere det hele.

Det kræver naturligvis at platformen er stor nok til hele konstruktionen, og da bliver jeg nødt til at lave noget nyt når jeg (ligesom alle andre, åbenbart) skal prøve med en egenudviklet plint + motorblok.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

vilmann skrev:
Jeg er kommet frem til at spikes og den slags overhovedet ikke kan bruges til min pladespiller. Fødderne skal være mere eller mindre bløde. Men da jeg samtidig har brug for at kunne justere pladespilleren i vater, er der en del udfordringer. SD-fødder og lignende kan jo ikke justeres i højden. Inspiration, please!

Jeg plejer at bruge en platform (Ikea Kapital slagterblok) nedenunder. Dvs.: Kapital får boret 3 huller til ganske almindelige skruer (den pæne løsning er naturligvis spikes med islags-møtrikker eller-hvad-de-nu-hedder), og så stilles pladespilleren ovenpå. Hermed er det nemt at nivellere det hele.

Ja... men det vil jeg ikke have. Spikes er onde. De dur ikke. De lyder forfærdeligt, og de har ikke noget at gøre i min pladespiller.

Hvis ikke jeg finder på noget bedre og mere elegant, bliver det som du beskriver, bare med de fjederdimser jeg allerede nu bruger i stedet for spikes:

/vilmann

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Kim Petersen skrev:

Jeg plejer at bruge en platform (Ikea Kapital slagterblok) nedenunder. Dvs.: Kapital får boret 3 huller til ganske almindelige skruer (den pæne løsning er naturligvis spikes med islags-møtrikker eller-hvad-de-nu-hedder), og så stilles pladespilleren ovenpå. Hermed er det nemt at nivellere det hele.

Ja... men det vil jeg ikke have. Spikes er onde. De dur ikke. De lyder forfærdeligt, og de har ikke noget at gøre i min pladespiller.

Hvis ikke jeg finder på noget bedre og mere elegant, bliver det som du beskriver, bare med de fjederdimser jeg allerede nu bruger i stedet for spikes: 

Jeg har svært ved at se hvordan det kan lade sig gøre uden spikes af en eller anden art - ellers skal du over i at spike'n er et klods e.l.

Fortæl endelig hvad du finder frem til.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Marts 2005 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Jeg tror Jan's fødder er Feets of Silence, fra broderlandet til højre for Kbh, er'd ikk'?

eller disse TEKMEK spike

kan justeres med gevindet i toppen, spiken er gemt mellem de 2 dele, den lille med gevind øverst og den store med gummiringene nederst. En WAF spike hva drenge - flotte er de i bronce og de virker.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

eller disse TEKMEK spike

kan justeres med gevindet i toppen, spiken er gemt mellem de 2 dele, den lille med gevind øverst og den store med gummiringene nederst. En WAF spike hva drenge - flotte er de i bronce og de virker.

Kan de Tekmek fødder anvendes ifm. nivellering?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 29 Marts 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
gli- skrev:

eller disse

Kan de Tekmek fødder anvendes ifm. nivellering?

Det ser sådan ud (og gli- skrev det også).
Men er det ikke bare en Pulsar Point agtig ting?

Pulsar Points hører i denne sammenhæng ind under spikes. De er også afprøvet, og de dur (heller) ikke.

/vilmann

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 29 Marts 2005 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Dine "fødder" ser specielle ud. Gummibånd? Kan du fortælle lidt om dem?

De fødder jeg bruger er "Feet of Silence" fra svenske Solid Tech
http://www.solid-tech.net/products/feet.htm

FOT findes også i sorte.
Fødderne justeres vha. forskellige tykkelser på gummibåndene og ved at flytte dem rundt i forhold til tyngdepunktet. Dem jeg benytter er opgivet til at kunne bære ca. 50 kg for 3. Jeg bruger lige nu 6 stk. under pladespilleren som vejer omkring 60 kg. Med flere får jeg ophængets resonans ned hvor jeg gerne vil have den.

Se evt. også testen i HIGHfidelity.

De er ikke ligefrem billige (ca. 1.800,- for et sæt med 3 stk). Måske nok muligt at lave noget lignende selv. Se evt. ophænget på SME's pladespillere for inspiration.

Spikes afkobler ikke og duer derfor ikke til pladespillere uden flydende ophæng.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Så snart gli- får Scheu motor hjem - kan jeg gå igang

He .. det skal nok blive sjovt at prøve en A/B test mod min Rega P9 !!!!!!

Hilsen King ... -0

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 30 Marts 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilslutte mig i koret ... spikes er no-go som eneste afkobling/tilkobling på en pladspiller. Spikes kan have deres berettigelse i nogle tilfælde ... men hvis man har en fast ophængt pladespiller ... så bliver man nødt til at afkoble denne ... og det gør man ikke med spikes.

I princippet så burde en helt død plint løse problemet med vibrationer ... men det kræver et helt død materiale og en meget meget høj vægt på selve plinten. Om spikes på en eller anden måde kan indgå ja det er en anden sag ... men som Jan Nielsen rigtigt siger så afkobler de ikke  - de tilkobler ... man skal være meget forsigtig med at bruge dem ... og være 100% sikker på hvor de overfører enegien til/fra.

Nøglen til en god lyd er ophængets ressonans og her må man arbejde med at prøve sig frem ... idet ophænget ressonans jo skal ses i sammenhæng med plintens vægt/materiale samt den anvendte arm/pickup. Hvem sagde at det var let ... men sjovt er det at se hvor meget lyden kan ændre sig .... når man lave bare lidt om på konstruktionen.

SATMIT

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

Nogle bruger bly andre sand - hvad tror i det er det bedste til at dæmpe plint med !

Hilsen King ... -)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Marts 2005 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Nogle bruger bly andre sand - hvad tror i det er det bedste til at dæmpe plint med !

Det er vel ligesom med højttalere: De primære fordele ved sand er at det er godt til at dæmpe/fange vibrationer, mens bly primært giver mere vægt. Ideelt må være begge dele

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes