Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 02:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Høreskade (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 19 April 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Klaus Kokholm skrev:
Hej G&S

Du skulle vel ikke have et link/adresse på en forhandler af "professionelle" ørepropper?
Jeg er ikke helt enig i at apotekets ørepropper, "juletræer" o.lign.
bare skulle være en narresut. De dæmper lyden, og er i et eller andet
omfang også godkendt som professionelt værnemiddel. (tror jeg nok).
Under alle omstændigheder er de vel bedre end ingenting? Efter jeg
begyndte at bruge dem har jeg i hvert fald ikke en eneste gang oplevet
ringen for ørerne/susen dagen efter en koncert.
Grunden til at jeg gerne vil have specialllavede ørepropper er mere et
spm. om komfort, da de andre ikke altid er superbehagelige at gå med,
så jeg vil gerne have et sæt der er skræddersyet til mig, og som har en
mere ensartet dæmpning (og forhåbentlig giver mig en bedre
musikoplevelse)

Jeg er selv flittig koncertgænger, og bruger ALTID ørepropper, men har
dog ikke altid gjort det. Mit wake-up call var en Metallicakoncert i
Forum i efteråret 96. Koncerten var onsdag aften og min ringen i ørerne
varede til opad lørdagen, og ikke bare dagen efter. Noget som jeg i min
ungdommelige naivitet mente bare var en del af koncertoplevelsen......

mvh Klaus

Davs Klaus Kokholm,

Du skal henvende dig i en butik, der handler med høreapparater af nyere dato.

Se f.eks. kimsan's link, da det sandsynligvis er Rexton, der kommer til at lave dem under alle omstændigheder.

Hvis du har mulighed for at alliere dig med en musikskolelærer eller en konservatoriestuderende, er der muligvis også en mærkbar rabat at hente.

"Juletræerne" er helt sikkert bedre, end både ingenting og de gule fra apoteket/Matas. Blot skal man være opmærksom på, at de ikke dæmper lineært.

Min 268 år ghamle far er cand. pharm. og han meddeler, at de gule ikke er godkendte som høreværn.

Med høflig hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hej G&S

Er der bare mig, eller blev det der laserlys i ørene ikke afsløret som fup? Mener helt bestemt der var en sag herhjemme, hvor de blev dømt uvirksomme, men forhandleren kunne ikke dømmes for noget, da det var svært at dokumentere for eller imod.

Hej Svend P,

Det ved jeg skisme ikke, jeg har ikke hørt om det i et stykke tid.

Problemet er måske, at der findes mere end én form for Tinnitus, og at laseroperationen kun hjælper på en begrænset del af "udvalget"?

Måske Dr. Clifton vil øse af sin øreviden

Med høflig hilsen
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Anytime

De studier jeg fandt mens jeg sad med morgenkaffen viser ingen signifikant bedring af tinnitus ved anvendelse af laser.

Jeg må indrømme at jeg kun har læst abstracts af artiklerne, men jeg fatter heller ikke hvordan laseren skulle kunne nå ind til de dyre sager. Både hårcellerne og hørenerverne ligger godt gemt af vejen i knogle, og det er ikke noget man lige kan ramme ved at lyse ind i øret.

Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 April 2005 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

nu er der gået 1 måned siden jeg fik en smule tinnitus i højre øre. Det er nu så forsvindende lidt så jeg skal koncentrere mig om at høre den. Såå med mig er der altså gået 1 måned til at komme mig .
Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jamen, så fik vores forum doktor Clifton vist gravet den hund op mht. laseroperationen. Det forklarer nok også hvorfor, der ikke har været noget i medierne om det i laaang tid

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 April 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Sidder lige med det nye stereophile (maj 2005) og på side 22 skriver Wes Phillips om ny forskning inden for regenerering af hørelse - hvis det skulle have trådens interesse. Spændende læsning, men det er nok stadig fornuftigt at tage sine forholdsregler.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 April 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

zorglub, vil du ikke kort resumere teksten, for det interesserer mig meget. Hvad undersøgte man, og hvad kom man frem til?
Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 April 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Kort fortalt handler artiklen om 3 ting. Først lidt om at det er farligt med høje lyde (go figure), dernæst et afsnit om at det er lykkedes at gro nye hår i øret på mus. Der referers til januar udgaven af Science, hvor resultaterne med regenerering af hår i museører er fremlagt af National Institute on Defness and Other Commuication Disorders (NIDCD) - jeg fandt dette efter en hurtig google. Yderligere refereres til American Tinitus Association (ata.org), der også ser ud til at være et spændende sted at læse mere.

Sidst fortæller Wes om Robert D. Frisina resultater i studiet om hvad der sker med hørelsen når vi bliver ældre. Det viser sig at selv om der ikke er fysiske skader på øret, så begynder hjernens evne til at fortolke og overskue lyde at svigte allerede når man runder de 40. En hurtig google fandt dette.

Og så har du vist opbrugt din kredit for i dag
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Thomas!!!

Bruger siden: 25 Juli 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 April 2005 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Kort fortalt handler artiklen om 3 ting. Først lidt om at det er farligt med høje lyde (go figure), dernæst et afsnit om at det er lykkedes at gro nye hår i øret på mus. Der referers til januar udgaven af Science, hvor resultaterne med regenerering af hår i museører er fremlagt af National Institute on Defness and Other Commuication Disorders (NIDCD) - jeg fandt dette efter en hurtig google. Yderligere refereres til American Tinitus Association (ata.org), der også ser ud til at være et spændende sted at læse mere.

Sidst fortæller Wes om Robert D. Frisina resultater i studiet om hvad der sker med hørelsen når vi bliver ældre. Det viser sig at selv om der ikke er fysiske skader på øret, så begynder hjernens evne til at fortolke og overskue lyde at svigte allerede når man runder de 40. En hurtig google fandt dette.

Og så har du vist opbrugt din kredit for i dag

PÅ ata's hjemmeside kan man også læse, at 50.000.000 amerikanere eller mere end hver 6. amerikaner lider af tinnitus. Det er Danmarks befolkning ti gange.

Til dem der mener at man er en kylling/tøsedreng, hvis man bruger høreværn/ørepropper på arbejdespladsen. Eller mener at kanonslag skal gøres lovlige. Bør vide det ikke er uden grund, at så mange som 50.000.000 mennesker lider af tinnitus i USA. 

T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Thomas!!!

Sendt: 03 Maj 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Der er også lavet sange om tinnitus. Bla. "Fan Mail" med Blondie:

"Fan Mail"

I set my hand to writing you
It drifted off the page
I sold my one vision for a piece of the cake
I haven't ate in days
For unspoken value, aesthetic and charm
I'd smile at you sideways
But the lighting is wrong, I'm taking a picture and counting the cost
While the bells in my ears keep ringing

I set my hand to writing you
It drifted of the page
I nearly fell, I feel like a lowlife in hell
And I haven't slept in days and days, days and days

Beat on my Fender through my Gemini 2
Play to the posters on the wall of my room
Thought I was crazy when I'd think about you
And the bells in my ears keep ringing
And the bells in my ears keep ringing
In my ear bells are ringing

krillen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 Maj 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hey

Har snart haft tinnitus i et år (til august), og jeg er kun 15. Jeg fik det til et ellers rimelig harmløst lokalt kopifestival, hvor jeg stod helt oppe fordan til en kopi af Metallica og hoppede, det var min 2. koncert... Siden har jeg brugt ørepropper til både koncerter, privat fester og på diskoteker, men dog kun de billige løsninger, har dog overvejet at købe nogle speciel lavet men de koster kassen.

Jeg har en lav biib tone på højre øre, og ikke andet, men det er stadig irriterende når man ser fjernsyn. Det værst er dog at det nok kun kan blive værre, og jeg passer derfor meget på at hører høj musik, og det er ret irriterende nu når man skal have et ordenligt anlæg.

Selvom jeg kun er 15. føler jeg stadig jeg ved hvordan jeg skal passe på min tinnitus, holder mig for ørene hvis der bliver banket hårdt, og lignende lyde. Samt holder lyden på et moderat niveau, jeg har også meget lavere lyd på mp3afspilleren nu. Og hører altid så lavt som muligt på den.

Har læst at ca. 10 % af DK befolkning har Tinnitus, og kender selv 2 på min alder der har det. De er bare ligeglade og bruger ikke ørepropper i byen og til koncerter, den ene spiller endna trommer i band, men han siger at rigtige musikkere ikke bruger ørepropper - Idiot!

Håber virkelig bare der en dag kommer en kur, og kunne forestille mig der kom det. Ville give alt for at få normal hørelse igen.

Jeg er bare så ked af det over jeg aldrig fik en chance. Det var som sagt kun min anden koncert, og den første var et stort udendørs areal hvor lyden ikke var så høj. Med chance mener jeg at jeg aldrig havde haft tinnitus før, også pludselig en dag får man det, og man kan ikke gøre andet end at prøve at koncetrere sig om noget andet.

Jeg troede også engang at tinnitusen forsvandt, men er ved at miste håbet... :(
Det bliver svært at leve 70 år endnu, hvor at jeg skal passe på mine ører hele tiden. Gør jer selv den tjeneste at husk ørepropperne til især koncerter, for er skaden først sket, vil i fortryde resten af jeres liv, at i købte en billet til en høreskade og en hyle tone - Det er sure penge :(!

Håber i læste med...

T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Thomas!!!

Sendt: 18 Maj 2005 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Artikel fra Ekstra Bladet, d. 18/5-05:

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=293506

T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Thomas!!!

Sendt: 30 Juli 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Svenske Lisa Nilsson har tinnitus. Læs hele artikelen her:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=304197

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Jeg høre godt ov vel op til 15 - 16 kHz. i følge denne..

Og har været DJ i 26 år..

Har kun meget svag susen i det ene øre.. genere overhoved ikke..  og jeg ligger kun mærke til når der er total stilhed og man nærmest ligger og lytter efter det!..

Har dog ofte haft momentan tinitus fra nogle timer til dage efter en weekend / spille nat.

Har fået mere respekt for det nu! da jeg ikke ønsker at det en dag ikke går væk! så jeg holder lyden på et niveau hvor jeg står og i høre telefonerne der ikke genere eller giver tinitus bagefter, og bruger ellers høre propper.

Høj musik over 90 db. bør man have respekt for!! og over 100 db. meget respekt!...

Undgå udsættelse for dette i længere tid og eller for ofte og som målt 114.. bør man ikke gøre for tit! ( men en gang i mellem sker der ik noget ved, men meget højre må det bestemt ikke blive!!)

Det er ikke forsjov at der påbydes høreværn på arbejdespladser hvor støjen er over de 85 db. eller der omkring.. ( men ok!  her er det hver dag i mange timer for de der arbejder der!)

mvh.

ja når man når de 100 til 110 så er det ikke sjovt isæt ikke med vilde subs .

så omkring 90 er ok .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes